Jadasikkert29 Skrevet 29. august 2024 #41 Del Skrevet 29. august 2024 Ja! Har vedovn, primus og en stor boks med batterier/nødlader/fyrstikker/osv + 30 liter med vann på dunk😊 Vi er to stk . Alt står på boden. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #42 Del Skrevet 29. august 2024 AnonymBruker skrev (På 7.2.2024 den 12.07): Jeg bor på landet. Jeg har en bod der jeg roterer på mat/snacks (har antagelig nok kalorier til å mate familien i en måneds tid, selv om mye av det blir i brødmat og sjokolade..) pluss har rundt 20 liter vann og diverse juice og brus. Har også vedovn som det kan lages mat på, og nok ved for et par år. Og så går det en liten bekk rett ved eiendommen som jeg kan hente vann fra, koker jeg det opp på nevnte vedovn kan det sikkert brukes som drikkevann også. Det kan iallefall helt sikkert brukes å vaske ting i, og så kan vi bruke en bøtte som "do" og tømme den rett i septikkummen i hagen. Eventuelt bare bruke vannklosettet inne, men skylle ned med vann fra en bøtte. Så om strøm og vann skulle være stengt, og jeg ikke fikk lov til å forlate eiendommen av en eller annen grunn, og ingen fikk lov til å komme hit heller... Så hadde vi vel hatt så vi klarte oss sånn noenlunde ok i en måneds tid. Og så har vi skytevåpen og fiskeutstyr, telt og soveposer og masse ulltøy og ulltepper, stearinlys og sånt. Mye som kan tilpasses den aktuelle krisen. Bomberom derimot har vi ikke, og det er det jeg føler mest på at vi burde ha hatt... Anonymkode: 2969d...1fc Jeg bor også på landet, og tenkte som deg ang. vann. Men så leste jeg i den infobrosjyren om beredskapslager, at man må ha vann lagret også, i tilfelle vannet ute blir kjemisk forurenset. Anonymkode: 41319...9e1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #43 Del Skrevet 29. august 2024 Jeg har preppet, ja. Skammer meg ikke over det. Fulgte lista som er anbefalt av myndighetene. Kjøpte også radio på batteri, en stor varmeovn som går på gass, lommelykt, batterier, primus osv., i tillegg til at det ligger jodtabletter i oppbevaringsboksene jeg bruker til dette. Anonymkode: c4578...591 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #44 Del Skrevet 29. august 2024 Ser flere skriver at de har vannkilder i nærheten, men grunnen til at vi skal lagre vann, er i tilfelle kjemisk forurensing. Kanskje gjelder det samme for fisking og jakt også, vil egentlig tro det. Anonymkode: 41319...9e1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #45 Del Skrevet 29. august 2024 Ikke mat i beredskapslager. Men jeg har kjøkkenskapene fulle av mat, så her sulter ingen på lang tid. Det eneste jeg har i "beredskapslager" er vann, det jobbes så mye rundt i området at plutselig er vannet stengt i en dag eller to fordi noen kuttet et rør osv. Så har jeg vedovn med mye vann, har radio og lommelykt med ekstra batteri, fyrstikker osv. Skal vel klare oss. Anonymkode: e9ec1...52e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #46 Del Skrevet 29. august 2024 Kittykat skrev (På 7.2.2024 den 16.21): Vi begynte med beredskapslager når Putin gikk til angrep på Ukraina. Vi gjorde det i tilfelle Putin trykker på den store røde knappen. Før det så hadde vi ikke et sånt lager. Men vi bor i leilighet, så det er bare så mye plass vi har. Vi har noen store 5 liters dunker med vann, vi har tørrmat, boksemat, boksåpner, lommelykter, batterier m.m. Vi har en medium stor boks med masse stearinlys, lightere og fyrstikker. Vi har et stormkjøkken og en evigvarende tenner. Vi har dessverre ikke peis, men vi har en del pledd og ikke minst dyner. Skulle det bli ille og vi må evakuere av en eller annen grunn, så har svigermor og mannen hennes et stort hus + en hytte som vi kan bruke. Hvis Putin trykker på den store røde knappen har du lite behov for det beredskapslageret... Anonymkode: e9ec1...52e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 29. august 2024 #47 Del Skrevet 29. august 2024 Ja. Mer enn mange og mindre enn de mest dedikerte, men har vann, mat, aggregat, walkietalkie, gass og kokeplater for gass. Sikkert en del mer også. Vi camper jo en del, så har mye med tanke på camping som også funker i verste fall. Bruker nok det at vi camper litt som unnskyldning til å skaffe lurt utstyr. Jeg er litt opptatt av hva vi har I verste fall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym482 Skrevet 29. august 2024 #48 Del Skrevet 29. august 2024 Nei, men bør vel lage et. Alle bør vel det. Men vi tenker oss ikke nok om... før krisen inntreffer 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #49 Del Skrevet 29. august 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvis Putin trykker på den store røde knappen har du lite behov for det beredskapslageret... Anonymkode: e9ec1...52e Det er vel større sjanse for at han innvaderer flere land, enn at han trykker på den store røde knappen (som du sier), så et beredskapslager er lurt å ha. Anonymkode: 41319...9e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Missi- Skrevet 29. august 2024 #50 Del Skrevet 29. august 2024 Har en del i en bod, sørger alltid for å kjøpe ting på tilbud og ha i kjøkkenskap og fryser. Dyrker en del på terassen så har også et frø lager med frø til diverse grønnsaker. Siden jeg bor i leilighet har jeg ikke vedovn men jeg har mye garn og strikker mye så varme klær både har jeg , kan lage og reparere. Går mye tur så har tursekk og utstyr planen er å dra på hytta om ting blir for ille her. Det har jeg mer mat, vedovn, gass komfyr og kjøleskap, masse ved og mange trær på hytta som kan hugges. Ligger og like ved et vann og er fiske utstyr osv der. Har lurt på å ta jeger prøven og ha det i boks også. Når det kommer til rullering tar vi med en del opp til hytta vært år. Der er det langt til butikk, ikke strøm men litt solcelle. Sjelden noe kastes det oppe blir spist. Som en del av generell beredskap i livet egentlig før alt dette ble gode kunnskaper å ha. Vokst opp som fattig og med lite mat derfor har jeg hele voksen livet sørget alltid for å ha en backup på havregryn feks, så knekkebrød, makrell i tomat og lever poste går det uansett mye av her og er jo i tilegg bra proper mat. Salt og pepper sørger jeg og alltid for å ha og kanel. Med de tingene kan jeg og sønnen klare oss ei stund. Det har vi allerede prøvd mange ganger. Jeg prepper i grunn like mye for de hverdagslige utfordringene som dårlig råd /kjip januar osv som for om shit hits the fan ☺️😂når livet ditt i stor grad har handlet om å overleve uansett er det jo bare en forlengelse av det. Vann og både i bod men og fryst i flasker i fryseren, da har man både drikke vann og kjøle element om strømmen går ☺️ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NinaLisa Skrevet 30. august 2024 #51 Del Skrevet 30. august 2024 Nei det har vi ikke. Jeg tror kanskje vi har en kanne med vann. Vi hadde fort blitt tørste å sultne å ikke minst kalde om en krise skulle oppstå. Vi har heller ikke vedfyring, bare elektrisk oppvarming. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #52 Del Skrevet 30. august 2024 Nei jeg har ikke noe beredskapslager. Her er det kun elektrisk oppvarming uansett. Anonymkode: 3ed6e...35d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #53 Del Skrevet 30. august 2024 Ja, har det meste. Ekstra fylt medisinskap og tar ut reseptmedisin for så langt jeg har lov. Mat for noen uker/mnd for alle i huset, samt drikke for noen uker. Vannfilter dersom det blir mulig å ta vann ute. Nødradio, lys, batterier ol. Skulle hatt en vedfyring, men har dessverre ikke det. Blir ikke all verdens av minusgrader her, men hvis det hadde vært kaldt hadde jeg satt opp telt i stua. Anonymkode: 90ec0...075 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #54 Del Skrevet 30. august 2024 Har 30liter vann, en boks med div medisiner/førstehjelpsutsyr, jod, kontaktlinser, batterier, fleecepledd, våtservietter osv. Har også en god del tørrmat, stormkjøkken med ekstra gass (og grill med stor gass) og masse ved til peisen. Ellers er kjelleren under jorden og har sengeplasser, toalett, kjøleskap, frys😅 Anonymkode: 33a1c...77e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #55 Del Skrevet 30. august 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg bor også på landet, og tenkte som deg ang. vann. Men så leste jeg i den infobrosjyren om beredskapslager, at man må ha vann lagret også, i tilfelle vannet ute blir kjemisk forurenset. Anonymkode: 41319...9e1 Jeg har 10 slike 800-liters tanker det har vært sirup på. Disse er fine til å lagre vann. Trenger 30 min å fylle dem fra elven. Anonymkode: 747da...7f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #56 Del Skrevet 30. august 2024 Vi hadde det, inntil vi innså at det var kun et psykologisk spill fra mediene om å få alle til å hamstre inn alt mulig i tilfelle krise. Det meste av krisemat er slik drittmat vi uansett ikke kan spise grunnet aluminium, sukker, konserveringsmidler og alt mulig annet tilsatt dritt. Vi er begge glutenallergikere så.. Dersom det skjer en stor krise vil vi nok sette godstolene til i utsikten og drikke vin og spise rester til de siste minuttene er over. Anonymkode: 9c21b...69c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #57 Del Skrevet 30. august 2024 Lille39 skrev (På 6.2.2024 den 19.37): Bare lurer på om noen har forbredt et beredskaps lager hjemme. Og hva dere bruker til å oppbevare maten Selv så har jeg begynt så vidt met knekkebrød, havregryn og mel. Puttet det i en plastikboks, Men ser jeg må ha een på minst 50-70 liter. Jeg har ikke et eget beredskapslager, men jeg er enslig og har alltid mye mel, havregryn, frø, nøtter, kjerner, tørkede linser, tørkede bønner, tørket sopp, tørket frukt osv i skapene, i tillegg til hermetisk frukt og grønt, hakket tomat og ferdig oppbløtede linser og bønner på boks. Vil anslå at jeg sikkert kan klare meg i minst 3 uker på mat jeg har i skapene hvis strømmen forsvinner og kjøl/frys ryker, mye lengre hvis det er strøm og jeg i tillegg kan bruke opp alle kjøle og frysevarene jeg har i hus. Har esbit og gassbrenner til matlaging uten strøm. Vann har jeg bare 10 L av i kjøleskapet så der burde jeg hatt mer. Anonymkode: 8c9f2...a88 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tinkiwinkiii Skrevet 9. september 2024 #58 Del Skrevet 9. september 2024 AnonymBruker skrev (På 30.8.2024 den 12.15): Ja, har det meste. Ekstra fylt medisinskap og tar ut reseptmedisin for så langt jeg har lov. Mat for noen uker/mnd for alle i huset, samt drikke for noen uker. Vannfilter dersom det blir mulig å ta vann ute. Nødradio, lys, batterier ol. Skulle hatt en vedfyring, men har dessverre ikke det. Blir ikke all verdens av minusgrader her, men hvis det hadde vært kaldt hadde jeg satt opp telt i stua. Anonymkode: 90ec0...075 Høres bra ut!👍🏻Kan jeg spørre om hva slags mat dere har lagret?Nevn gjerne litt forskjellig.Jeg trenger virkelig tips til dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #59 Del Skrevet 9. september 2024 Har dere tips til hva jeg kan ha i et beredskapslager når jeg tåler dårlig knekkebrød ? Anonymkode: 3ed6e...35d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solsolsol Skrevet 9. september 2024 #60 Del Skrevet 9. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har dere tips til hva jeg kan ha i et beredskapslager når jeg tåler dårlig knekkebrød ? Anonymkode: 3ed6e...35d Havregryn, mel, bønner og linser, mais, byggryn, tørka kjøtt og fisk. Men viktigst er vel å ha nok vann stående. De fleste har vel mat nok i skapet for en stund uansett. Og selvfølgelig et par bokser gass (feks) og en brenner så du kan lage deg mat om strømmen går. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå