Gå til innhold

Har du beredskaps lager hjemme?


Lille39

Anbefalte innlegg

Bare lurer på om noen har forbredt et beredskaps lager hjemme.

Og hva dere bruker til å oppbevare maten

Selv så har jeg begynt så vidt met knekkebrød, havregryn og mel.

Puttet det i en plastikboks,

Men ser jeg må ha een på minst 50-70 liter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du fikk meg til å tenke. Jeg kan ikke si at jeg har et beredskapslager med mat. For hva skal jeg være forberedt på? Hvordan skal jeg bruke dette lageret, hvis strømmen blir borte? Eller vannet stenges? Da må jeg evakuere boligen min. Men jeg har en beholdning som jeg fører oversikt over, og løpende roterer. Poenget med dette er først og fremst å kunne kjøpe litt ekstra når det er tilbud og alltid ha basisvarer å planlegge måltider ut fra. Dette er matvarer jeg vanligvis bruker - tørrvarer, hermetikk, frysevarer. Mel oppbevarer jeg i tette plastbokser på opptil 3,5 liter. Gryn i glass med tette lokk. Gamle kaffeglass er ideelle. Knekkebrød, havregryn, pasta osv, og ris i uåpnet pose, trenger ingen ekstra forsegling.

  • Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja , jeg har alltid mat så jeg kan klare meg en månedstid uten å kjøpe . Og det har kommet godt med ; under korona, ved uvær og sterk kulde, når jeg fikk influensa og var hjemme en uke, da jeg brakk armen osv. 

Jeg bruker Europriskasser, plastkasser med lokk og har det i kjelleren. Har flere store matrom i kjeller og er av de heldige som har nok plass til slik. I tillegg dyrker jeg masse selv og har fulle frysere med mat. 

Anonymkode: 724f5...79a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pringle skrev (21 minutter siden):

For hva skal jeg være forberedt på? Hvordan skal jeg bruke dette lageret, hvis strømmen blir borte? Eller vannet stenges? 

Det er nettopp for slike situasjoner vi er bedt om å ha et beredskapslager, inkl vann og ekstra varmekilde og alternativ måte å lage mat på.   
Det er en del av egenberedskapen vår.

vi bruker plastboks i boden 

Anonymkode: 444fa...3db

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er nettopp for slike situasjoner vi er bedt om å ha et beredskapslager, inkl vann og ekstra varmekilde og alternativ måte å lage mat på.   
Det er en del av egenberedskapen vår.

Anonymkode: 444fa...3db

Kjekt. Egenberedskapen er blitt systematisk nedbygd, gjennom årevis med incentiver for å fjerne alternative oppvamingskilder, og så blir befolkningen bedt om å fikse det selv, som i, det skulle dere ha tenkt på før, sulliker. Jeg har en vedovn, som det ikke kan lages mat på. En sekk med briketter, i utendørs bod. Men råtten mat i kjøl og frys vil være et problem lenge før jeg sulter og fryser ihjel. Hvordan får jeg vasket opp, eller gått på do, og vasket hendene, om vannet er stengt?

Poenget mitt er at det ikke er klart hvilke avvik vi skal kunne møte, og hvordan vi skal møte disse avvikene, i praksis.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor på landet. Jeg har en bod der jeg roterer på mat/snacks (har antagelig nok kalorier til å mate familien i en måneds tid, selv om mye av det blir i brødmat og sjokolade..) pluss har rundt 20 liter vann og diverse juice og brus. Har også vedovn som det kan lages mat på, og nok ved for et par år. 

Og så går det en liten bekk rett ved eiendommen som jeg kan hente vann fra, koker jeg det opp på nevnte vedovn kan det sikkert brukes som drikkevann også. Det kan iallefall helt sikkert brukes å vaske ting i, og så kan vi bruke en bøtte som "do" og tømme den rett i septikkummen i hagen. Eventuelt bare bruke vannklosettet inne, men skylle ned med vann fra en bøtte. 

Så om strøm og vann skulle være stengt, og jeg ikke fikk lov til å forlate eiendommen av en eller annen grunn, og ingen fikk lov til å komme hit heller... Så hadde vi vel hatt så vi klarte oss sånn noenlunde ok i en måneds tid. 

Og så har vi skytevåpen og fiskeutstyr, telt og soveposer og masse ulltøy og ulltepper, stearinlys og sånt. Mye som kan tilpasses den aktuelle krisen. Bomberom derimot har vi ikke, og det er det jeg føler mest på at vi burde ha hatt... 

Anonymkode: 2969d...1fc

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har greit med tørrvarer, og to frysebokser med hjemmebakt brød, rundstykker, bær, grønnsaker, middager... Har alltid greit med oljer og smør. Alltid mye egg. Har vedovn og primus. Ikke fordi jeg har preppet om det skjer noe,men liker å handle i store kvanta.

Anonymkode: 608b6...58a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Jeg kan klare meg i flere måneder. Dersom strømmen skulle forsvinne må alt i fryseboksene saltes eller hermetiseres, men jeg trenger ikke å hive noenting. 

Anonymkode: 6d023...d5b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille39 skrev (16 timer siden):

Bare lurer på om noen har forbredt et beredskaps lager hjemme.

Og hva dere bruker til å oppbevare maten

Selv så har jeg begynt så vidt met knekkebrød, havregryn og mel.

Puttet det i en plastikboks,

Men ser jeg må ha een på minst 50-70 liter.

Det er lurt å rullere tørrvarene slik at de ikke blir dårlig.

Har flere pakker knekkebrød, mel, havreegryn, toalettpapir, vann, ved, gassbrenner, batteri, lykt, nødladere, dab-radio og mere til.

Anonymkode: 56710...b4d

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer meg kanskje 10 dager, det jeg har minst av er vann..mat til katten har jeg kanskje det samme

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke et beredskapslager. Men driver matauk i sesong, kjøper fra jaktlag, og jakter tilbudsvarer. Kjøper også inn hermetikk, tannkrem, dopapir og slik for ett år av gangen, da jeg aldri har sett vitsen med å ha noe du bruker fast på handlelista hver eneste uke/måned. Så har nok mat for 5-6 måneder selv om det vil bli veldig ensformig etterhvert. 

Kjøpte 20 liter vann etter et rørbrudd for en stund tilbake. 

Har ved for en sesong, samt pellets- og gassgrill. 

Bruker ingen medisiner. 

Men eier verken lommelykter eller nødradio. 

Anonymkode: 296b4...f12

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har litt i kjeller.

Primus, 2 store 15 l kanner med vann, boksemat ( og åpner) nøtter, te, kaffe, kakao, knekkebrød. Batterier, lys, hodelykter, fyrstikker, lighter, våtservietter, sprit & desinfiserende servietter,dopapir, osv.

 

Mange tykke tepper og dyner. Samt stor fryser med mat. Kniver og sag.

Anonymkode: 938f0...8ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har alltid mat for 1-2 uker, men ikke noe som er øremerket krise. Vi handler alltid ekstra av matvarer med lang holdbarhet hvis det er gode tilbud. Hermetikk har vi lite av, siden vi ikke bruker så mye av det.

Etter en episode med melmidd oppbevares alle tørrvarer i tette plastbokser.

Har også vann lagret, selv om vi har fått nytt vannverk som ikke er like utsatt for frost som det gamle.

 

Anonymkode: 16b75...6c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi begynte med beredskapslager når Putin gikk til angrep på Ukraina. Vi gjorde det i tilfelle Putin trykker på den store røde knappen. Før det så hadde vi ikke et sånt lager. Men vi bor i leilighet, så det er bare så mye plass vi har. Vi har noen store 5 liters dunker med vann, vi har tørrmat, boksemat, boksåpner, lommelykter, batterier m.m. Vi har en medium stor boks med masse stearinlys, lightere og fyrstikker. Vi har et stormkjøkken og en evigvarende tenner. Vi har dessverre ikke peis, men vi har en del pledd og ikke minst dyner. 

Skulle det bli ille og vi må evakuere av en eller annen grunn, så har svigermor og mannen hennes et stort hus + en hytte som vi kan bruke.  

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vann, mel og dopapir i beredskap (altså utenom det vi faktisk trenger). Også har vi mat, hadde krisen kommet rundt jul hadde vi sikkert klart oss 9-12 mnd, hadde det skjedd i august hadde vi slitt litt mer, men i alle fall i et par måneder. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har beredskapslager ja. Bruker av det hele tiden, men har logistikk som fungerer slik at ting ikke går ut på dato.
vi er de eneste i familien med enebolig og god plass, så skulle det skje noe kan alle komme hit. Jeg jobber med å få installert solcellepanel slik at vi kan ha litt strøm om «shit hits the fan»

Jeg stoler ikke på de ansvarsløse verdenslederne vi har for tiden……


 

 

Anonymkode: c2717...0c2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har masse flasker Farris som holder i en uke og to (jeg drikker 1,5 Farris til dagen 🙈). Ellers har vi ingen lager. Jeg skal alltid klare å faste litt (spiser keto og faster litt i mellom).

Anonymkode: c22de...318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada både Brooklyn Lager og Aass Vienna Lager. Par kasser av hver 😁

 

Anonymkode: b470e...40f

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...