Gå til innhold

Har du beredskaps lager hjemme?


Lille39

Anbefalte innlegg

Vi har mer en nok

Vi har 2 frysere med viltkjøtt, aggregat og diesel til den slik at frysere fortsatt kan gå.

Potet, setta potet,  en del tørvaree, brønn så vann har vi, 

Kan og jakte og fiske, nabo som har ku og høner som vi har god kontakt med.

Så her overlever vi

Vedovn som vi kan lage mat på

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, men har begynt å planlegge litt. Problemet er at vi ikke har særlig oppbevaringsplass, og det må være såpass tilgjengelig at vi får rullert det..

Noen som har et greit system på det? Har dere fast dato hvor dere bytter det ut? 

Anonymkode: 27f09...5a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sikkert mat i 6 mnd 😆 2 frysere fulle i kjøtt og fisk. Mye havregryn, knekkebrød, pålegg i hermetikk. Ryker strømmen får vi heller salte maten i frysen, evt grille middag. Har sjø og båt, så mat får vi alltid tak i 😊

Anonymkode: 89a4e...83d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse mat, stekeplate med gass , ved ovn og vannkilde samt ettpar store vannkanner😊 egenrlig helt tilfeldig at det ble sånn men fant ut jeg like godt kunne holde det sånn😊 ettpar kulegriller og en gassgrill , kald kjeller og dyrker litt grønnsaker selv på sommeren, naboen har kuer og jeg har litt lyst på høner 😊 

Anonymkode: d8914...e65

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg bor på landet. Jeg har en bod der jeg roterer på mat/snacks (har antagelig nok kalorier til å mate familien i en måneds tid, selv om mye av det blir i brødmat og sjokolade..) pluss har rundt 20 liter vann og diverse juice og brus. Har også vedovn som det kan lages mat på, og nok ved for et par år. 

Og så går det en liten bekk rett ved eiendommen som jeg kan hente vann fra, koker jeg det opp på nevnte vedovn kan det sikkert brukes som drikkevann også. Det kan iallefall helt sikkert brukes å vaske ting i, og så kan vi bruke en bøtte som "do" og tømme den rett i septikkummen i hagen. Eventuelt bare bruke vannklosettet inne, men skylle ned med vann fra en bøtte. 

Så om strøm og vann skulle være stengt, og jeg ikke fikk lov til å forlate eiendommen av en eller annen grunn, og ingen fikk lov til å komme hit heller... Så hadde vi vel hatt så vi klarte oss sånn noenlunde ok i en måneds tid. 

Og så har vi skytevåpen og fiskeutstyr, telt og soveposer og masse ulltøy og ulltepper, stearinlys og sånt. Mye som kan tilpasses den aktuelle krisen. Bomberom derimot har vi ikke, og det er det jeg føler mest på at vi burde ha hatt... 

Anonymkode: 2969d...1fc

Men det er da ingen privatpersoner som har eget bomberom, så hvorfor føler du på at dere skulle hatt det? Det er få bomberom i hele Norge... 

Anonymkode: 38651...41c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for avsporinger, latterliggjøring, nedsettende innhold, brukerangrep, innlegg av person som utgir seg for å være flere brukere og svar til dette 

Perelandra, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Vil gå tom for vann etter rundt 2 uker, men mat har jeg for enda flere uker. Alternative varmekilder og matlaging og. 

Anonymkode: 1a914...bd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Nei, men har begynt å planlegge litt. Problemet er at vi ikke har særlig oppbevaringsplass, og det må være såpass tilgjengelig at vi får rullert det..

Noen som har et greit system på det? Har dere fast dato hvor dere bytter det ut? 

Anonymkode: 27f09...5a6

Ja, har alt i skapene, fører oversikt over hva jeg har av mat, kaster ingenting om det ikke er blitt uspiselig, men spiser opp alt før det blir uspiselig.

Prioriterer det eldste, men er fleksibel.

Endret av Pringle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er helt uaktuelt.

Anonymkode: 5db98...fa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Nei, men har begynt å planlegge litt. Problemet er at vi ikke har særlig oppbevaringsplass, og det må være såpass tilgjengelig at vi får rullert det..

Noen som har et greit system på det? Har dere fast dato hvor dere bytter det ut? 

Anonymkode: 27f09...5a6

Bare å bruke av det til forbruk ; når du tar en pk med f.eks mel så kjøper du en ny og sette på lager. Så rullerer det . 

Anonymkode: 724f5...79a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, det er helt uaktuelt.

Anonymkode: 5db98...fa7

Hvorfor det? 

Anonymkode: 724f5...79a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kittykat skrev (19 timer siden):

Vi begynte med beredskapslager når Putin gikk til angrep på Ukraina. Vi gjorde det i tilfelle Putin trykker på den store røde knappen. Før det så hadde vi ikke et sånt lager. Men vi bor i leilighet, så det er bare så mye plass vi har. Vi har noen store 5 liters dunker med vann, vi har tørrmat, boksemat, boksåpner, lommelykter, batterier m.m. Vi har en medium stor boks med masse stearinlys, lightere og fyrstikker. Vi har et stormkjøkken og en evigvarende tenner. Vi har dessverre ikke peis, men vi har en del pledd og ikke minst dyner. 

Skulle det bli ille og vi må evakuere av en eller annen grunn, så har svigermor og mannen hennes et stort hus + en hytte som vi kan bruke.  

Du vet at hvis noen trykker på den store røde knappen, trenger du ikke kriselager? 🤣

Anonymkode: 0ac92...42f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Vi er fem i husholdningen, og har til enhver tid nok mat i huset til å klare oss en måned. I tillegg til at jeg er 15 kg overvektig. Så ikke spesielt bekymret.

Anonymkode: be18a...3de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja. Jeg har 50 pølser og 30 liter vann. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke bygd opp et lager, men jeg har greit med mat. Har primus og gass, vedovn, tilgang på fiske og vann (ferskvann og snø om vinteren). Vi hadde nok klart oss en god stund på det vi har i skuffer og skap 

Anonymkode: 58e5e...a9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brønn i hagen med håndpumpe, jordkjeller, vedovn, kjøkkenhage og høns, Ikke fordi jeg er "prepper" og redd for zombiapokalypse, men fordi det er gøy og føles veldig meningsfult å leke litt med "selvforsyning".

Anonymkode: 03723...300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.2.2024 den 21.09):

Men det er da ingen privatpersoner som har eget bomberom, så hvorfor føler du på at dere skulle hatt det? Det er få bomberom i hele Norge... 

Anonymkode: 38651...41c

Vi har eget bomberom. Bor i rekkehus fra 50-tallet og det ble bygget med bomberom (alle rekkehusene på feltet her).

Anonymkode: 59857...d80

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...