Gå til innhold

Starte med fløyte eller klarinett i voksen alder


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg spiller både piano og litt gitar, men har enda ikke prøvd et blåseinstrument. I det siste har jeg fått veldig lyst til å prøve klarinett. Men så har jeg også begynt å tenke at tverrfløyte kunne være noe. Planen var å kjøpe, og deretter finne meg en lærer på nettet. 

Jeg syns at klarinetten jevnt over låter fint, men hører innimellom at det kan bli litt nasalt og nesten litt stygt. Fløyte derimot er renere, men den spiller vel bare fra middel c og opp mot de høyere registrene. Det blir liksom litt for lyst og den er litt sart. Ønsker noe med litt rund dybde.

Jeg skal bare spille selv her hjemme. 

Ser at det er litt styr med klarinetten også, siden man trenger flis, osv.

Noen som har noen tips eller råd?

Anonymkode: 2d1e0...c8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg spilte på både fløyte og klarinett i mine yngre dager. Begynte på klarinett og gikk over til fløyte (og trombone etterhvert). Har den siste tiden hatt lyst til å begynne å spille igjen, og da er det fløyte som er mest aktuell. Føler det er det instrumentet som er finest når du spiller på egenhånd uten resten av korpset.

Anonymkode: d8344...fce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har den siste tiden hatt lyst til å begynne å spille igjen, og da er det fløyte som er mest aktuell. Føler det er det instrumentet som er finest når du spiller på egenhånd uten resten av korpset.

Anonymkode: d8344...fce

Takk for innspill!

Er dette jeg lurer litt på - hva som høres best ut på egenhånd uten korps.

Anonymkode: 2d1e0...c8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har for ikke så lenge siden tatt opp igjen spilling, men riktignok i et korps. Jeg spiller klarinett nå, men kan også saksofon. 

Jeg tror klarinett er den som er vanskeligst å lære seg opp til et nivå som er ok så anbefaler nok fløyte. Jeg har prøvd litt fløyte men kan ikke si jeg mestrer det, men for meg virker det enklere å få et ok nivå.

Ellers er saksofon et godt alternativ. Jeg kan spille tenorsax, og det er rent teknisk enklere enn klarinett - lettere å få fin lyd. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Splittbinders skrev (4 timer siden):

Jeg har for ikke så lenge siden tatt opp igjen spilling, men riktignok i et korps. Jeg spiller klarinett nå, men kan også saksofon. 

Jeg tror klarinett er den som er vanskeligst å lære seg opp til et nivå som er ok så anbefaler nok fløyte. Jeg har prøvd litt fløyte men kan ikke si jeg mestrer det, men for meg virker det enklere å få et ok nivå.

Ellers er saksofon et godt alternativ. Jeg kan spille tenorsax, og det er rent teknisk enklere enn klarinett - lettere å få fin lyd. 

Er det vanskelig å lage fin lyd i klarinetten? Er redd jeg kommer til å miste interessen fort hvis man må øve mange år før lyden blir god å høre på.

Hvordan er det å skaffe seg tenorsax? Må man godt opp i pris for å få en bra en?

Anonymkode: 2d1e0...c8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk lyst å prøve tverrfløyte da jeg var sånn 28 eller noe, så gikk bare og kjøpte en brukt rimelig Yamaha. Ble veldig overrasket over hvor gøy og lett den var å spille på. Så det har blitt det ene instrumentet jeg har blitt best på. Tok litt timer på fløyte en periode men har mest bare trallet på den alene. 

 Har (mye) senere prøvd klarinett og sax, men veldig annen blåseteknikk på disse, såklart. Klarinett er et fantastisk instrument med kjempestort register, og nå ble jeg inspirert til å prøve den igjen, selv om jeg ikke har lagt inn nok innsats til å bli veldig god på den.

 Det hevdes at tverrfløyte krever mer luft enn å spille tuba, men jeg har ikke sammenliknet selv. Men i hvert fall veldig mye lettere å intonere bra på tverrfløyte enn de fleste andre blåseinstrumenter jeg har prøvd. Og tverrfløyte er et lettstelt instrument som også er utrolig lett å ha med seg rundt, da.

Anonymkode: e6394...0d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blokkfløyte. En hedersfløyte av de sjeldne! 

Anonymkode: 0d234...4a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Er det vanskelig å lage fin lyd i klarinetten? Er redd jeg kommer til å miste interessen fort hvis man må øve mange år før lyden blir god å høre på.

Hvordan er det å skaffe seg tenorsax? Må man godt opp i pris for å få en bra en?

Anonymkode: 2d1e0...c8d

Man må øve på å blåse passe hardt og med passe stramme lepper, for ikke å få pipelyd. De lavere registrene er lettere enn de høye.

Tenorsax er lettere - antagelig fordi munnstykket er større - men også dyrere. Hva du må ut med for å få en ok sax vet jeg ikke dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.2.2024 den 12.03):

Er det vanskelig å lage fin lyd i klarinetten? Er redd jeg kommer til å miste interessen fort hvis man må øve mange år før lyden blir god å høre på.

Hvordan er det å skaffe seg tenorsax? Må man godt opp i pris for å få en bra en?

Anonymkode: 2d1e0...c8d

Ja jeg vil si det er vanskelig å skape fin klang i klarinetten, klang er noe klarinettister som har spilt i årevis fortsatt må jobbe mye med. Jeg spiller klarinett selv, spilte i korps i «alle år» som barn og ungdom opp mot jeg var ca 20 år, og har deretter tatt en lang pause. Nå har jeg begynt på igjen, og klang er definitivt et stort tema og noe jeg jobber mye med. Men klang er noe man må jobbe mye med på alle instrumenter, piano også (jeg er utdannet pianist). Så det er jo bare å kaste seg ut i det og prøve? Kan du ikke prøve å låne deg en klarinett og en fløyte og teste litt hva du liker best?

Anonymkode: 84100...2e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er ei sånn passe dårleg korpsklarinettist. Har aldri spelt fløyte, men har spelt saksofon og tuta litt på kornett. 

Viss du skal spele klarinett, vil eg absolutt anbefale at du får opplæring av ein skikkeleg lærar. Det er mykje teknisk med munnstilling og pust som skal klaffe, og der andre instrument i verste fall får "ikkje så fin lyd", har du med klarinetten den berykta skrikinga. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har moret meg med å spille på tverrfløyte i 30 år nå. Fortsatt amatør, men er stor Jethro Tull-fan så får aldri nok av å forsøke spille med på favorittlåtene mine. Jeg har brukbart gehør, da. Så det hjelper i den grad at jeg ikke trenger lære meg noter. 

Anonymkode: 7e0d0...352

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har moret meg med å spille på tverrfløyte i 30 år nå. Fortsatt amatør, men er stor Jethro Tull-fan så får aldri nok av å forsøke spille med på favorittlåtene mine. Jeg har brukbart gehør, da. Så det hjelper i den grad at jeg ikke trenger lære meg noter. 

Anonymkode: 7e0d0...352

Men ein lærer ikkje noko nytt av å ikkje lesa notar ...?

Anonymkode: d93d3...512

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fløyte er vel stemt i det samme som gitar og piano. Sånn sett er det sannsynligvis mer naturlig for deg. "Knappene" på en fløyte følger nesten samme mønster som på piano: H,A,G,F,E,D,C. Også slipper man jo å kjøpe fliser, noe som er et pluss. Men så er det hvor fint de låter og type musikk. De to tingene bør ha mest å si

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har moret meg med å spille på tverrfløyte i 30 år nå. Fortsatt amatør, men er stor Jethro Tull-fan så får aldri nok av å forsøke spille med på favorittlåtene mine. Jeg har brukbart gehør, da. Så det hjelper i den grad at jeg ikke trenger lære meg noter. 

Anonymkode: 7e0d0...352

Jeg har også veldig godt gehør, absolutt gehør, men guri malla så glad jeg er for at jeg kan lese noter! Tenk all musikken du går glipp av ved å ikke kunne lese noter!

Anonymkode: 84100...2e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Men ein lærer ikkje noko nytt av å ikkje lesa notar ...?

Anonymkode: d93d3...512

Teknikk og hvordan man blåser i fløyta er jo én av flere ting man kan utvikle seg på, selv om man ikke kan noter.

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har også veldig godt gehør, absolutt gehør, men guri malla så glad jeg er for at jeg kan lese noter! Tenk all musikken du går glipp av ved å ikke kunne lese noter!

Anonymkode: 84100...2e2

Det er godt mulig. Men jeg har mer enn nok glede med fløytespillingen allerede så det har ikke vært en prioritering. I dét jeg føler det ligger en slags forpliktelse om læring og utvikling tror jeg noe av gleden forsvinner for min del. 

Anonymkode: 7e0d0...352

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

26 minutter siden, AnonymBruker said:

Teknikk og hvordan man blåser i fløyta er jo én av flere ting man kan utvikle seg på, selv om man ikke kan noter.

Det er godt mulig. Men jeg har mer enn nok glede med fløytespillingen allerede så det har ikke vært en prioritering. I dét jeg føler det ligger en slags forpliktelse om læring og utvikling tror jeg noe av gleden forsvinner for min del. 

Anonymkode: 7e0d0...352

Eg var også ein av dei som lenge heldt meg unna notar, men når ein først har lært dette, ser ein også kva for ei enorm nytte det gir; det er som å berre ha høyrt på lydbøker, og plutseleg kan ein lesa alle salgs verkelege bøker.

Men Paul McCartney og mange kjende musikarar kan heller ikke lese noter, og dei kan spille.

Anonymkode: d93d3...512

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarinett er vanskeligere enn de andre blåseinstrumentene ja. Det er ikke en oktavklaff på en klarinett slik som på sax og fløyte der en G i det dype registeret også er en G i overregisteret. På en klarinett hopper man 12 toner (en duodecim) med oktavklaffen, hvilket gjør at en G i overregisteret som på fløyte og sax er en C i underregisteret. Mellomtonene får man da til med et mellomregister av diverse klaffer, og det er ganske vanskelig å få god lyd der som matcher resten. Og så har du dette med rør på klarinett og sax som er ganske vrient, det har man ikke på fløyte og messing. Det er hakket verre på obo og fagott, men fortsatt vanskelig.

Jeg er utdannet klarinettist, og må til stadighet jobbe med klang, intonasjon og å få registrene til å høres jevne ut. Anbefaler gjerne klarinett, men det er ikke noe man lærer på egenhånd. Finner du en dyktig instruktør er instrumentet veldig allsidig, og det er gøy å spille klarinett i korps 😊 

Anonymkode: c2353...638

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode innspill!

Jeg tenker at klarinett ikke er det rette for meg akkurat nå hvis det krever mye øving for å få god lyd i instrumentet. Jeg har nok undervurdert instrumentet.

Hvor enkelt er det å få god lyd i fløyte?

Anonymkode: 2d1e0...c8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg er utdannet klarinettist, og må til stadighet jobbe med klang, intonasjon og å få registrene til å høres jevne ut. Anbefaler gjerne klarinett, men det er ikke noe man lærer på egenhånd. Finner du en dyktig instruktør er instrumentet veldig allsidig, og det er gøy å spille klarinett i korps 😊 

Gøy at du er utdannet klarinettist! Jeg er utdannet pianist, men har spilt klarinett på siden og spilte mye i korps i barne- og ungdomsårene. Nå har jeg tatt opp igjen klarinetten. Kan jeg spørre deg om noe? Jeg kjøpte en Buffet e11 nylig, da min gamle klarinett hadde sett sine bedre dager.. Jeg syns det er mer vanskelig å intonere på e11 enn den gamle jeg hadde, syns denne nye virker veldig ujevn, rett og slett. De mørkeste tonene er altfor høy, spesielt den aller mørkeste e’en. Ellers er det et par toner til som er for høye, enstrøken d og a, også er den for høy litt lenger opp i registeret. Er dette et vanlig problem? At man må intonere såpass voldsomt mye for å unngå at det blir surt? Kan ikke huske det var så ille på den gamle klarinetten min. Kan noe gjøres ved å bytte munnstykke og ligatur? Har du noe munnstykke og ligatur å anbefale? 
😊🎶

Anonymkode: 84100...2e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...