Gå til innhold

Noen andre som lever på halvfabrikata og ferdigmat. Og...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg ser ikke problemet med å bruke Toro og ferdigmat egentlig så jeg har heller ikke det behovet for å kutte ned eller aldri spise Toro. Toro går helt fint an, spiser frukt og hjemmelaget brød men akkurat middag har jeg ingen interesse av å stå å lage fra bunn av. Forskjellige prioriteringer bare :)

Anonymkode: eab3e...667

Nå siktet jeg jo riktignok til TS som sier at hen "lever på" ferdigmat. Har ikke påstått at man aldri kan spise Toro :)  

Anonymkode: f912b...eb0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 2.2.2024 den 21.08):

Selv om man evnt føler seg helt fin nå betyr ikke det at det er bra for deg, slik mat er jo knyttet til endel sykdommer som foreks kreft. Og det merker man jo ikke før man har det. 

Anonymkode: 2ad7f...896

Og man kan få kreft av å ha sex med noen en gang. Livet er farlig det vet du...

Anonymkode: 55770...806

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde det i tenårene og stort sett gjennom tenårene. Følte meg topp, så topp ut, 19 i bmi og flat mage. 

Men midt i 30-årene ble livsstilen synlig både på mage, hud, hår, hormoner og overskudd. Det å gå over til rene råvarer og mye grønt gjorde en stor forskjell. 

Anonymkode: 5ed48...845

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mye fett, sukker og salt i nesten all halv- og helfabrikat. Lav kvalitet på ingredienser også. Jeg ble så mye bedre etter jeg lærte noen enkle matretter. Da ble interessen vekket enda mer og jeg har ikke kjøpt ei Toropose på 5 år.

Anonymkode: 58898...78e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lever på halvfabrikata. 

Liker ikke det som er 100% ferdig, altså fjordland og ting som kun skal varmes opp. Ikke frossenpizza heller. 

Føler meg ikke som en elendig kokk. Er den maten jeg liker og foretrekker. Det nærmeste jeg spiser og lager som er "fra bunnen av" er soppstuing. Som da er sjampinjong, fløte og krydder for de som ikke vet det. 

Anonymkode: 59c92...826

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.2.2024 den 20.40):

Mener at halvfabrikata ikke er så dårlig som sitt rykte. Blir og dårlig av gir mye søppelmat 

Anonymkode: f2a76...8d1

Halvfabrikata er verre enn sitt rykte. Hør siste episoden til Leger om livet. Da mister du fort lysten.

Anonymkode: 12f45...4f3

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her varierer jeg mellom halvfabrikata,ferdigmat en sjelden gang og mat laget fra bunnen. jeg er veldig glad i å lage mat,og liker godt å prøve noen nye oppskrifter.

Mat smaker vel egentlig best når den er laget fra bunnen. Men fiskekaker og fiskegrateng kjøper jeg ferdig,jeg bor alene og orker ikke lage alt fra bunnen.

Anonymkode: b7fab...a16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme hadde vi ALT for lite mat, men den var sunn. Hadde alltid fine blodprøver.

Spiste mye usunt m tidlig i studiene, og merket at blodsukkeret ikke var stabilt, og måtte sjekke vitaminstatus ofte også, for det var alltid noe som var galt 🙄

Gikk etter hvert tilbake til hjemmelaget og trenger kun å passe på et par ting. 

Så, nei, har ingen god erfaring med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er de siste årene blitt bevisst på hva ultraprosessert mat gjør med kroppen. Skremmende. Se dokumentaren til Chris van Tulleken, les boka til Marit Kolby. Helt sykt at matindustrien får ture fram uten å merke produktene sine skikkelig. 

Så jeg spiser ultraprosessert mat uhyre sjeldent . Som oftest er det rene matvarer og prosessert mat. 

Anonymkode: d4ec2...17f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig. Når jeg er i Norge så går jeg rundt og promper hele tiden. Men når jeg er i sørøst Asia og spiser maten der er det veldig lenge mellom hver promp. 

Anonymkode: 62c70...e6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.2.2024 den 12.17):

Jeg er de siste årene blitt bevisst på hva ultraprosessert mat gjør med kroppen. Skremmende. Se dokumentaren til Chris van Tulleken, les boka til Marit Kolby. Helt sykt at matindustrien får ture fram uten å merke produktene sine skikkelig. 

Så jeg spiser ultraprosessert mat uhyre sjeldent . Som oftest er det rene matvarer og prosessert mat. 

Anonymkode: d4ec2...17f

Samme her. Er så enkelt å f.eks. lage tomatsuppe med egg, linsesuppe, bananpannekaker, chiapudding, havregrøt/kjøleskapsgrøt osv. Er ikke sånn at jeg aldri spiser ultraprosessert, men mye mindre enn før. Er mer bevisst på hva jeg spiser og har fokus på gode råvarer og lite prosessering. 

Anonymkode: f912b...eb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går nok fint! Hysteri for tiden rundt up-mat! Hvis man skal følge det slavisk kan man ikke spise kjøpebrød en gang. 
 

Kostholdet mitt er delvis Toro. Jeg er frisk og sunn. Topp blodprøver og topp blodtrykk. Ingen kreft i familien. Ikke bekymret! 
 

Drikker minimalt da, og det er vel funnet en link mellom kreft og alkohol også, så jeg trøster meg med det😂

Anonymkode: d2a80...a3f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...