Gå til innhold

2kg unna for å begynne på slankemedisin ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er kronisk syk, så er ikke så lett for meg å trene 

Anonymkode: f65b0...f66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er kronisk syk, så er ikke så lett for meg å trene 

Anonymkode: f65b0...f66

Skjønner, men mesteparten av vektnedgangen skjer uansett på kjøkkenet👍 

Anonymkode: 3a9bf...399

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg sto i akkurat samme situasjon! Men siden jeg er så lav, så ble ikke vekten min tatt seriøst. Jeg så jo ikke så stor ut, men siden jeg er så lav så var vekten for høy og jeg hadde en del fysiske plager pga vekten. Jeg ble avslått. Vurderte legge på meg 2 kg til, men droppet det da jeg følte jeg ble tatt såpass useriøst at jeg tenkte jeg får sikkert avslag uansett. 

Hadde jeg vært 180 høy og tilsvarende bmi, så er jeg sikker på at jeg hadde fått medisinen

Anonymkode: f9ace...528

Hva var bmi'en din på?

Anonymkode: 1f6b6...09f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunhilde skrev (12 timer siden):

Men du kan jo ikke leve resten av livet på slankemedisin? 

Hvorfor ikke?

Det er ganske vanlig at folk med kronisk sykdom bruker medisiner hele livet. 

Anonymkode: bf1bb...4aa

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg ble slankemedisin en måte å forstå hvordan folk holdt seg normalvektige på. Jeg er inne i tredje måned nå, har gått ned litt, men ikke rast ned i vekt. Det som gjør at jeg har det bedre, er imidlertid det at hodet mitt ikke konstant kverner på tanker om mat. Sulten har aldri vært mitt problem, jeg kan fint motvirke den, men tankespinnet har vært helt forjævlig, og jeg har ikke klart å stå imot. Og jeg tror ikke man kan forstå det uten å ha vært der. 

Hva jeg gjør når jeg når målet, vet jeg ikke. Det skal jeg finne ut av i samråd med min lege, som heldigvis skjønte at overvekt ikke bare handler om viljestyrke. Har du en lege som ikke forstår det, ville jeg forsøkt å finne en annen. Jeg anbefaler også boka til Marit Kolby om hva man skal spise når. Den er et godt hjelpemiddel for å endre tankemønstre rundt mat, men for meg hjalp den altså ikke på tankespinnet som tok så mye av mitt fokus at det ødela hverdagen. 

Anonymkode: dacf5...c98

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Fordi det er jo samme latskapen som har forårsaket den høye BMI’en i utgangspunktet. 
 

Vet du hva som er gratis og ikke trenger medisiner eller lege til? 500kcal kaloriunderskudd, godt med skritt om dagen og hard strukturert styrketrening. Men det krever gjennomføringsevne og selvkontroll og det er jo akkurat det som mangler hos de aller fleste som frivillig blir overvektig i utgangspunktet

Anonymkode: c5e91...d72

Det er ikke mange som frivillig blir overvektige. Det er så mye skam og dårlig selvfølelse koblet til det å være overvektig, at de aller fleste prøver å unngå det.

Mange klarer å kontrollere vekten sin selv gjennom kosthold og trening, og det er kjempeflott. Absolutt beste løsningen det. Men det er noen av oss som ikke klarer det. Uansett hvor mye kunnskap vi har om kosthold og trening, og til tross for at vi mobiliserer alt vi har av stahet og viljestyrke, klarer vi ikke å gå ned i vekt. Hvorfor det er slik, det vet jeg ikke, men jeg er sikker på at en del av det er genetisk, fordi det er veldig vanlig at flere i samme familie strever med det samme.

Vi som er kronisk overvektige trenger hjelp når overvekten blir alvorlig fedme og går på helsa løs. Slankeoperajoner har vært en mulighet for de sykeste i mange år. Nå har det også kommet medisiner som kan hjelpe mange til et lettere liv.

Anonymkode: 9b24d...637

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brunhilde skrev (14 timer siden):

Men du kan jo ikke leve resten av livet på slankemedisin? Hva får deg til å tro at du vil tenke mindre på mat når du på et tidspunkt må slutte med den?

Det er ikke farlig å være sulten innimellom, og vektnedgang handler i siste instans om å gjøre en innsats. Beklager hvis jeg høres hard ut, men sånn er det bare.

Hvorfor ikke?  Jeg skal gå på medisin for astma og hjertet resten av livet så hvorfor kan ikke ts eller andre gå på medisiner for vekten resten av livet? 
 

Merkelig argument. Fedme er regna som kronisk sykdom, mange med kroniske sykdommer går på medisiner både over kortere tid, lengre tid og livet ut.

Anonymkode: 0e453...b95

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvorfor ikke?

Det er ganske vanlig at folk med kronisk sykdom bruker medisiner hele livet. 

Anonymkode: bf1bb...4aa

Ja, sant nok, men overvekt er samtidig i mange tilfeller - og igjen, jeg sier ikke det er lett - noe man kan endre ved å gjøre en innsats. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.2.2024 den 10.44):

Hei. Har i dag fått avslag for å starte opp med mysimba. Min bmi er 29,6 det vil si at jeg vurderer å gå opp disse 2 kg og søke på nytt. Noen erfaringer på hva legen vil si ? Tar meg rundt 2 uker å gå opp disse kiloene da min vekt er +- hver mmd. Forklare også dette til legen. Synes han var veldig firkantet 

Anonymkode: f65b0...f66

Grensa må gå et sted og det handler ikke om at legen er firkanta.

Anonymkode: e9719...88d

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er lett. 

Jeg regna ut hva jeg måtte veie for å ha riktig bmi for å kunne få medisin. Så ordnet jeg meg online konsultasjon. Euroclinix. Fikk resept på dagen. Min bmi er normal. Ønsker bare å gå ned noen kg.

Anonymkode: 00926...139

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk wegovy med en bmi rett under 30. Legen hverken veide eller målte meg, og han sa grensa var 35, men han gav meg det allikevel. Så stor forskjell på leger tydeligvis! Han gav meg tilogmed den høyeste dosa og ba meg telle klikk så jeg skulle svare penger. Bytte lege?

Anonymkode: 93c42...0f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Fordi det tar meg 2 uker å gå opp 2 kg mens de de 20 kg tar meg langt over 1 år uten slankemedisin.. og jeg tenker konstant på mat 

Anonymkode: f65b0...f66

Mange tenker på mat hele tiden. Og de 20 kiloene kom vel ikke plutselig de heller? 

Anonymkode: 19ea4...3b5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Mange tenker på mat hele tiden. Og de 20 kiloene kom vel ikke plutselig de heller? 

Anonymkode: 19ea4...3b5

Nei der gjorde det ikke.. de kom etter svangerskap av en alder av 36 år og kronisk sykdom som har har satt hele mitt liv på pause.. jeg hater det virkelig.. men nå går dette så veldig på min psyke at jeg orker ikke mere… passer overhodet ingen av klærne mine og daffer rundt i joggebukser…

Anonymkode: f65b0...f66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 2/3/2024 at 5:14 PM, Brunhilde said:

Ja, sant nok, men overvekt er samtidig i mange tilfeller - og igjen, jeg sier ikke det er lett - noe man kan endre ved å gjøre en innsats. 

 

Men i mange (ikke alle!) tilfeller består den innsatsen av et tankekjør om mat 24/7 resten av livet. Det er psykisk utmattende å leve sånn. 

Anonymkode: b9da3...209

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunhilde skrev (På 3.2.2024 den 17.14):

Ja, sant nok, men overvekt er samtidig i mange tilfeller - og igjen, jeg sier ikke det er lett - noe man kan endre ved å gjøre en innsats. 

 

Men det kan man jo si om andre sykdommer også. Diabetes2, enkelte kreftformer, høyt blodtrykk, høyt kolesterol. 

I tillegg kan denne medisinen virke forebyggende på hjerteproblemer blant annet, og folk betaler den faktisk selv. Litt rart å være skeptisk til at kronisk syke bruker en medisin de selv betaler for og som potensielt kan spare samfunnet for millioner i behandlingsutgifter. 

Anonymkode: bf1bb...4aa

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Men det kan man jo si om andre sykdommer også. 

... 

Anonymkode: bf1bb...4aa

Jada, jada. Og du kan bli påkjørt av en buss når du krysser gata  😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Brunhilde skrev (23 minutter siden):

Jada, jada. Og du kan bli påkjørt av en buss når du krysser gata  😉

Hva har det med saken å gjøre?

Anonymkode: bf1bb...4aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva har det med saken å gjøre?

Anonymkode: bf1bb...4aa

Ikke noe, men det syns jeg ikke ditt innlegg heller hadde, derfor :D

Man vet lite om bivirkninger og langtidseffekter av disse medisinene, derfor er jeg skeptisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.2.2024 den 21.17):

Jeg er kronisk syk, så er ikke så lett for meg å trene 

Anonymkode: f65b0...f66

Da vil jeg tro legen kjenner godt til deg og ikke anser deg som spesielt overvektig og dermed ingen kandidat for disse medisinene. Å legge på seg 2-3 kg vil jo i dette tilfellet bli raskt gjennomskuet vil jeg tro.. 

Anonymkode: 3860e...f91

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.2.2024 den 17.12):

Jeg har gått ned i BMI fra 40 til 33 uten slankemedisiner. Fortsetter videre ned. Anbefaler det istedenfor.

Anonymkode: 9d59c...0e1

Jeg har gått ned 58 kg uten slankemedisiner. 

Anonymkode: 6cbfa...148

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...