Gå til innhold

2kg unna for å begynne på slankemedisin ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Har i dag fått avslag for å starte opp med mysimba. Min bmi er 29,6 det vil si at jeg vurderer å gå opp disse 2 kg og søke på nytt. Noen erfaringer på hva legen vil si ? Tar meg rundt 2 uker å gå opp disse kiloene da min vekt er +- hver mmd. Forklare også dette til legen. Synes han var veldig firkantet 

Anonymkode: f65b0...f66

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hei. Har i dag fått avslag for å starte opp med mysimba. Min bmi er 29,6 det vil si at jeg vurderer å gå opp disse 2 kg og søke på nytt. Noen erfaringer på hva legen vil si ? Tar meg rundt 2 uker å gå opp disse kiloene da min vekt er +- hver mmd. Forklare også dette til legen. Synes han var veldig firkantet 

Anonymkode: f65b0...f66

Jeg tenker han ikke er firkantet, men må forholde seg til retningslinjer. Hvis ikke kan det sikkert fort skli ut...Ryktet kan jo også fort gå "jeg fikk det på bmi 29". Så vil nestemann med bmi på 28 ha osv. Hvorfor ikke heller bruke 2 uker på å gå ned i vekt, istedenfor å på trass gå opp for å få sprøyter?

Anonymkode: 3a9bf...399

  • Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vet hva du må gjøre for å gå opp i vekt, kan du jo bare gjøre det motsatte. Så går du ned helt uten hjelp av medisiner.

Anonymkode: 23122...edd

  • Liker 24
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått ned i BMI fra 40 til 33 uten slankemedisiner. Fortsetter videre ned. Anbefaler det istedenfor.

Anonymkode: 9d59c...0e1

  • Liker 15
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at du vil prøve, men vet ikke om jeg ville gått opp i vekt iom at det ikke er alle den funker for. Jeg gikk på Mysimba i 3 uker før jeg sluttet pga bivirkninger. Gikk ikke ned noe, men var forsåvidt i startfasen av opptrapping. Har hørt flere får store bivirkninger av den medisinen. For min del ble jeg veldig deprimert og orket ikke å ha det sånn. Betaler heller for Wegovy, selv om det koster mye  Sparer noe inn med mindre matutgifter så da går det akkurat for min del. 

Anonymkode: 9991e...5c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Om du vet hva du må gjøre for å gå opp i vekt, kan du jo bare gjøre det motsatte. Så går du ned helt uten hjelp av medisiner.

Anonymkode: 23122...edd

Fordi det tar meg 2 uker å gå opp 2 kg mens de de 20 kg tar meg langt over 1 år uten slankemedisin.. og jeg tenker konstant på mat 

Anonymkode: f65b0...f66

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Fordi det tar meg 2 uker å gå opp 2 kg mens de de 20 kg tar meg langt over 1 år uten slankemedisin.. og jeg tenker konstant på mat 

Anonymkode: f65b0...f66

Men du kan jo ikke leve resten av livet på slankemedisin? Hva får deg til å tro at du vil tenke mindre på mat når du på et tidspunkt må slutte med den?

Det er ikke farlig å være sulten innimellom, og vektnedgang handler i siste instans om å gjøre en innsats. Beklager hvis jeg høres hard ut, men sånn er det bare.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du velger å heller gå opp 2 kilo for å begynne på medisiner som du ikke aner hvordan kommer til å påvirke kroppen og metabolismen din?

Snakker om logikk altså...  

Nå som du har fått tenkt deg litt om forstår du kanskje det at denne reaksjonen er som tankegangen til ungdom. 

Anonymkode: c09d4...47a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunhilde skrev (4 minutter siden):

Men du kan jo ikke leve resten av livet på slankemedisin? Hva får deg til å tro at du vil tenke mindre på mat når du på et tidspunkt må slutte med den?

Det er ikke farlig å være sulten innimellom, og vektnedgang handler i siste instans om å gjøre en innsats. Beklager hvis jeg høres hard ut, men sånn er det bare.

Mange får mer motivasjon når de ser at vekta går ned. Da er det lettere å droppe det mer usunne matvalget eller et unødvendig måltid. Jeg pleier noen ganger å boost slanke, da er det mye lettere å spise sunt de neste ukene.

Det finnes faktisk helt ok snarveier, ikke alt må gjøres på den logiske måten .

Anonymkode: 239fb...c39

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2KG kan du klare å gå opp i løpet av en time - så dette burde ikke by på store utfordringer. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mange får mer motivasjon når de ser at vekta går ned. Da er det lettere å droppe det mer usunne matvalget eller et unødvendig måltid. Jeg pleier noen ganger å boost slanke, da er det mye lettere å spise sunt de neste ukene.

Det finnes faktisk helt ok snarveier, ikke alt må gjøres på den logiske måten .

Anonymkode: 239fb...c39

Men er medisiner med flere (mulige) bivirkninger en ok snarvei? Spesielt når man ikke vet hva som skjer når man slutter å bruke medisinen?

Jeg sier ikke at det er lett å gå ned i vekt, men for de aller fleste er det mulig uten bruk av medikamenter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På KG vil du få liten støtte. Slankemedisin er «juks», og eneste «riktige» måte å gå ned i vekt på er å gjøre det «naturlig» 😑

Jeg forstår deg veldig godt ts, og helt ærlig ville nok jeg også valg topp 2kg som tar veldig kort tid, kontra å fortsette å prøve å sulte meg ihjel. For hadde sulting fungert så hadde jeg allerede vært tynn 😐

Anonymkode: 2d78e...5a5

  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du velger å heller gå opp 2 kilo for å begynne på medisiner som du ikke aner hvordan kommer til å påvirke kroppen og metabolismen din?

Snakker om logikk altså...  

Nå som du har fått tenkt deg litt om forstår du kanskje det at denne reaksjonen er som tankegangen til ungdom. 

Anonymkode: c09d4...47a

Nei har egentlig ikke det…. Jeg har alltid vært tynn men etter å ha vært gravid i en alder av 35 og fjernet livmor har jeg gått opp nesten 30 kg.. jeg føler meg så jævelig, aldri følt meg så stygg noen gang.. blir kvalm av meg selv… funker ikke mysimba går jeg over på oxempic men vil prøve tabletter først.. og nei jeg har ikke ett veldig usunt kosthold

Anonymkode: f65b0...f66

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du velger å heller gå opp 2 kilo for å begynne på medisiner som du ikke aner hvordan kommer til å påvirke kroppen og metabolismen din?

Snakker om logikk altså...  

Nå som du har fått tenkt deg litt om forstår du kanskje det at denne reaksjonen er som tankegangen til ungdom. 

Anonymkode: c09d4...47a

Ja faktisk 

Anonymkode: f65b0...f66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har prøvd og prøvd, men ikke får til å gå ned, ville jeg lagt på meg disse usle 2 kiloene ja. Jeg har fått et nytt liv etter jeg har mistet 25 kg med slankemedisin. 

Anonymkode: 2be1d...c82

  • Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvis du har prøvd og prøvd, men ikke får til å gå ned, ville jeg lagt på meg disse usle 2 kiloene ja. Jeg har fått et nytt liv etter jeg har mistet 25 kg med slankemedisin. 

Anonymkode: 2be1d...c82

Kan jeg spørre hva du gikk på ?

Anonymkode: f65b0...f66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ville gått ned i stedet gitt. Gi jernet. Jeg gikk ned 25 kg på 5 mnd i fjor. Kaloriunderskudd og trening 3-4-5 ganger i uken. (Ganske stort kaloriunderskudd i starten.) 

Anonymkode: ee004...c5e

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tenker han ikke er firkantet, men må forholde seg til retningslinjer. Hvis ikke kan det sikkert fort skli ut...Ryktet kan jo også fort gå "jeg fikk det på bmi 29". Så vil nestemann med bmi på 28 ha osv. Hvorfor ikke heller bruke 2 uker på å gå ned i vekt, istedenfor å på trass gå opp for å få sprøyter?

Anonymkode: 3a9bf...399

Fordi det er jo samme latskapen som har forårsaket den høye BMI’en i utgangspunktet. 
 

Vet du hva som er gratis og ikke trenger medisiner eller lege til? 500kcal kaloriunderskudd, godt med skritt om dagen og hard strukturert styrketrening. Men det krever gjennomføringsevne og selvkontroll og det er jo akkurat det som mangler hos de aller fleste som frivillig blir overvektig i utgangspunktet

Anonymkode: c5e91...d72

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sto i akkurat samme situasjon! Men siden jeg er så lav, så ble ikke vekten min tatt seriøst. Jeg så jo ikke så stor ut, men siden jeg er så lav så var vekten for høy og jeg hadde en del fysiske plager pga vekten. Jeg ble avslått. Vurderte legge på meg 2 kg til, men droppet det da jeg følte jeg ble tatt såpass useriøst at jeg tenkte jeg får sikkert avslag uansett. 

Hadde jeg vært 180 høy og tilsvarende bmi, så er jeg sikker på at jeg hadde fått medisinen

Anonymkode: f9ace...528

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fordi det er jo samme latskapen som har forårsaket den høye BMI’en i utgangspunktet. 
 

Vet du hva som er gratis og ikke trenger medisiner eller lege til? 500kcal kaloriunderskudd, godt med skritt om dagen og hard strukturert styrketrening. Men det krever gjennomføringsevne og selvkontroll og det er jo akkurat det som mangler hos de aller fleste som frivillig blir overvektig i utgangspunktet

Anonymkode: c5e91...d72

Det skapte ikke akkurat mye engasjement til slanking… jada, de fleste forstår hvordan verden fungerer. Men det er ikke alltid like lett. Og da snakker jeg ikke bare psykisk. Jeg endte med et ekstremt usunt spise mønster pga slanking, pådro meg sykdommer, fikk ikke støtte eller hjelp av helsevesen på å komme på riktig vei. Kroppen var i overlevelsesmodus og vekten gikk derfor ikke av. Jeg forstår at mindre kalorier inn og mindre kalorier ut funker. Men ikke alltid i lengden… hva om man må ned 30 kg? Og gjøre det på en sunn måte. Med null hjelp av helsevesen og null økonomisk mulighet til å søke hjelp andre steder. Jeg står fast. Selv om jeg forstår kalorier inn og ut

Anonymkode: f9ace...528

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...