Gå til innhold

Er Toro og lignende virkelig så ille?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi spiser nok 70%-80% hjemmelagd mat. Jeg er vokst opp i et hjem hvor det ble lagd mat fra bunnen av. Lager feks opp store porsjoner av kjøttkaker, lapskaus osv som kan fryses ned. Lager fiskekaker, fiskepinner, lutefisk og boknafisk selv, har også tilgang på mye elgkjøtt. Men kan godt ta en middag med feks spaghetti, elkjøttdeig og Toro saus😅

Anonymkode: f8294...25a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 6.2.2024 den 18.18):

Og du jobber fulltid med mange barn? 

Anonymkode: 700b4...8ce

Jeg tar en master og jobber ved siden av. Alene med 1 barn. Tar virkelig ikke SÅ lang tid å lage pasta fra bunnen av. 

Anonymkode: dc210...8a4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.2.2024 den 18.22):

Ikke meg du spør, men jeg lager også mat fra bunnen, herunder pasta (som er gjort på få minutter). 

Jeg har mann, familie, husdyr, eldre foreldre, krevende jobb, trener fire ganger i uka, hage og enebolig. 

Matlaging er ikke så krevende så lenge det er planlagt. Mange overkompliserer noe som er ganske enkelt.

Se på det slik; du rekker å henge her inne. Da har du absolutt tid du kan prioritere til å lage bedre mat til familien din. 

Anonymkode: baec5...cfa

Akkurat, det trenger ikke ta så lang tid å lage pasta eller annen mat fra bunnen av. Pølser bruker jeg tid på f.eks, så det lager jeg ikke ofte. 

Anonymkode: dc210...8a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann12345 skrev (11 timer siden):

Høres ut som en kult du er i. Må være veldig slitsomt å være så «obsessed» med noe.

Om jeg vil finne ut at f.eks Pepsi Max er kremfremkallende finner jeg masse artikler om det. Hvis jeg vil finne at Pepsi Max ikke er kremfremkallende, så finner jeg det også. Høres mest ut som du har gjort et dypdykk i en del ting som ikke stemmer.

Det er jo ikke sånn at jeg går rundt å tror at pose-tomatsuppe gir meg det samme som hjemmelaget. Men jeg tror heller ikke på noen måte at 2-3 middager i uka med halvfabrikat, noen yoghurter og en Pepsi ødelegger kroppen.

Om du tror at du nå øker levealderen til fra 85-88, så fint for deg.  For min del er det ikke mine siste leveår som er viktigst, det er nå jeg lever og skal trives. Og jeg lever flott på halvfabrikat og e-stoffer fra tid til annen.

Ja skjønner at det kan høres slik ut. Jeg er absolutt ikke obsessed og som jeg skrev så tyr jeg også til halvfabrikata, drikker brus og spiser godteri i helgene. Jeg tar meg til og med en festrøyk. 

Greia er at det er ikke kun de 2-3 måltidene med halfabrikata man spiser i uken. Det er summen av alt. Jeg tror de fleste fort er oppe i så mye som 60-80 prosent med ultraprosessert mat. Jeg ønsker å redusere det. Mest fordi jeg har små barn. De spiser faktisk mer UP mat enn oss voksen. 

Forskjellen er at jeg er mer bevisst når jeg går i butikken og kjøper bedre varer med færre tilsetninger og mer av hovedingrediensen som kan være ost eller kjøtt og færre tilsetninger. Jeg vet allerede hva slags varer dette gjelder så er ikke noen større jobb. 

 

Anonymkode: dfdff...270

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...