Gå til innhold

Er Toro og lignende virkelig så ille?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Blåttvann skrev (På 3.2.2024 den 10.01):

Problemet er at folk ikke tar dette på alvor. De stoler på at ting som er dårlig for oss er forbudt. Men hva har historien lært oss? At vi ikke kan stole på at dårlige ting stoppes før det slippes fri for oss. De store mengdene med godteri, brus, chips, posemat, ferdigmat og ultraprosessert mat burde være en vekker. Vi har ikke sukkeravgift som svir. Hvorfor? $$$ 

Det handler alltid om penger.

Og at det er lov å tilsette "hva som helst" i magen vår og strenge regler for å fjerne det burde være bevis nok for at vi ikke må stole blindt på at mat solgt i norske butikker er trygg mat. Hvor mange ganger har vi ikke hørt om at ingredienser trekkes fra markedet?

Spis råvarebasert. Alle med kroppslige plager burde det, selv de uten problemer også, for problemene kommer.

Det er jo ikke helt riktig at det er lov å tilsette «hva som helst», for da hadde det ikke vært ulike produkter fra USA som er forbudt å selge her, nettopp pga. tilsetningsstoffer.

Anonymkode: 33275...a1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er i hvert fall ikke noe "føre var" om tilsetningsstoffer i mat i Norge. Og ja, ok, det tar kanskje litt lenger tid å lage suppe fra bunnen av, men det er jo snakk om minutter for å kutte opp løken og blomkålen. Hvorfor tenker man at matlaging skal ta null minutter? Jeg synes det er fint å roe litt ned med ungene før middag, og et fint tidspunkt å få snakket litt om dagen og livet mens man ordner klar maten. Regner med de som spiser UP-middag også skjærer opp noen grønnsaker til å ha ved siden av? 

Også handler det litt om å finne ut hva slags retter som funker i hverdagen. Nå liker ikke jeg lasagne, så det har vi aldri uansett, men hjemmelaget pasta er søndagsmiddag hos oss. I hverdagen går det i kjappe matretter som stort sett går i en gryte/form og som ikke krever ekstremt masse. Og ting man ikke klarer å lage godt kan man jo bare la være å spise? Føler folk overkompliserer hjemmelaget mat helt sinnsykt. Barn spiste jo mat før Toro kom også. Og kvinner var i arbeid både før Toro og før vaskemaskiner og engangsbleier og robotstøvsugere (og bil som allemannseie). Men hm, da fantes kanskje ikke Netflix og tiktok heller.

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Det er jo ikke helt riktig at det er lov å tilsette «hva som helst», for da hadde det ikke vært ulike produkter fra USA som er forbudt å selge her, nettopp pga. tilsetningsstoffer.

Anonymkode: 33275...a1a

Selvfølgelig er ikke alt lov, jeg var ikke bokstavelig. Men når du leser litt om hva vi tillater og hvor vanskelig det er å fjerne ting så blir man ikke betrygget om at maten i norske butikker er bra for oss heller.

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men historisk og samfunnsmessig syns jeg det er svært interessant. UP/halvfabrikata/"Toro" osv dukket jo opp fordi da husmødrene ville og/eller måtte ut i jobb, så var det ikke lengre ordentlig tid å lage mat fra bunnen av når alle parter var i jobb, osv. Ergo var det allmenn kjent at husholdnings-kabalen ikke gikk opp om man skortet litt inn. For man ønsket jo gjerne fritid også. Kvinnene ønsket ikke å dra hjem fra jobb for så å bruke hele ettermiddagen på middag. Selvsagt ikke.

Men nå har vi liksom "skammet" folk inn på kjøkkenet igjen? Vi skal jobbe alle sammen, men vi skal også ha tid å lage hjemmelaget mat? Selv om det var etablert fakta at dette ikke gikk opp. 

Ja, man kan si at mye ikke tar såååå lang tid kontra Toro/ferdig, men om man måler opp ALT rundt (innkjøp, planlegging, oppvask, forbereding etc).....

Jeg tror det svelger mer tid enn vi gjetter. Og vi ser jo at folk nå føler et voldsomt tidspress, "tidsklemma", snill pike syndrom, alt skal være perfekt osv. 

Ikke for at jeg syns UP mat er så flott...jeg forsøker styre unna. Mine middager er ofte fra "bunnen av", men jeg lager ikke for eks lasagne osv, jeg lager bare mat til 1 person, og da gjerne noe som jeg kan bare steke rett i ovn for eks. (fisk+grønnsaker osv).

Men UP / halvfabrikata er et flott tilbud, sett i kontekst fra når det kom.

Anonymkode: 81c90...507

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fulgte Toro sine oppskrifter gjennom 20 år. Jeg kan ingnting. Men tv har hjulpet meg. Skal jeg lage saus, bruker jeg fortsatt Toro som base. Deretter har jeg i alt av krydder mm. Ikke undervurder Toro. Kjempegod som base. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene skrev (24 minutter siden):

Jeg fulgte Toro sine oppskrifter gjennom 20 år. Jeg kan ingnting. Men tv har hjulpet meg. Skal jeg lage saus, bruker jeg fortsatt Toro som base. Deretter har jeg i alt av krydder mm. Ikke undervurder Toro. Kjempegod som base. 

Toro er genialt for folk som ikke kan lage mat fra bunnen.

Anonymkode: b8587...a53

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Men historisk og samfunnsmessig syns jeg det er svært interessant. UP/halvfabrikata/"Toro" osv dukket jo opp fordi da husmødrene ville og/eller måtte ut i jobb, så var det ikke lengre ordentlig tid å lage mat fra bunnen av når alle parter var i jobb, osv. Ergo var det allmenn kjent at husholdnings-kabalen ikke gikk opp om man skortet litt inn. For man ønsket jo gjerne fritid også. Kvinnene ønsket ikke å dra hjem fra jobb for så å bruke hele ettermiddagen på middag. Selvsagt ikke.

Men nå har vi liksom "skammet" folk inn på kjøkkenet igjen? Vi skal jobbe alle sammen, men vi skal også ha tid å lage hjemmelaget mat? Selv om det var etablert fakta at dette ikke gikk opp. 

Ja, man kan si at mye ikke tar såååå lang tid kontra Toro/ferdig, men om man måler opp ALT rundt (innkjøp, planlegging, oppvask, forbereding etc).....

Jeg tror det svelger mer tid enn vi gjetter. Og vi ser jo at folk nå føler et voldsomt tidspress, "tidsklemma", snill pike syndrom, alt skal være perfekt osv. 

Ikke for at jeg syns UP mat er så flott...jeg forsøker styre unna. Mine middager er ofte fra "bunnen av", men jeg lager ikke for eks lasagne osv, jeg lager bare mat til 1 person, og da gjerne noe som jeg kan bare steke rett i ovn for eks. (fisk+grønnsaker osv).

Men UP / halvfabrikata er et flott tilbud, sett i kontekst fra når det kom.

Anonymkode: 81c90...507

Men at man sparer litt tid.., er det verdt å ødelegge kroppen vår innenfra for å spare litt tid? 

Skal vi godta at folk må ødelegge kroppene sine fordi samfunnet har utviklet seg slik at folk ikke har tid til å lage skikkelig mat?

For meg virker det helt hinsides. Det er noe virkelig galt med det moderne livet dersom folk ikke får dekket et basalbehov pga måten samfunnet er konstruert på. Det er riv ruskende galt.

Men nå kjenner jeg få som ikke har tid til å lage mat da, det er ofte noe man forteller seg selv uten at det er sant. De aller fleste prioriterer det bort rett og slett. Og tar de valgene de tar i farta. Mange tar en UP mellommåltidsbar med sjokoladesmak istedenfor en nøttepose.

Når det er sagt sparker jeg ikke nedover. Jeg er vokst opp på Toro selv. Lenge spiste jeg ikke annet som voksen heller, jeg syntes ikke naturlig mat var godt.

Endret av Blåttvann
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (På 2.2.2024 den 1.28):

Jeg skulle gjerne vært uten Dolmio sin saus.. Synes den smaker søtt, og irriterer meg over glass-emballasjen. Men må lage lasagne til en med cøliaki, så hjemmelaget hvit saus utgår.

? Hvit saus lages da superenkelt med maizena? 

Anonymkode: 4112a...058

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vintersolverv
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Toro er genialt for folk som ikke kan lage mat fra bunnen.

Anonymkode: b8587...a53

Og mange kan det ikke fordi foreldrene deres bare brukte Toro også. Da jeg flyttet hjemmefra visste jeg ikke at det gikk an å lage suppe uten suppepose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Morsomt at du nevner akkurat det som eksempel, for det gjør jeg faktisk. Hjemmelaget pasta / pastaplater er rakst unnagjort med pastamaskin, men jeg er også typen til å lage 10L med tomatsaus om gangen, sånn at jeg har på frysen og lett kan lage lasagne fra bunnen av. 

Men jeg hadde kokt ris, stekt kylling, frosne grønnsaker kokt/dampet i mikrobølgeovn, og Toro Bretagne saus i dag. Og jeg hadde Toro Stroganoff tilsatt kokt ris, sopp og stekt kjøttdeig her i forrige uke.

Jeg tenker at det viktigste er at man får middagen på bordet. Så er variert kosthold det neste. Hadde ikke levd utelukkende på Toro akkurat, men i en moderne hverdag, så er Toro bedre enn ingen middag med tidsklemma som oppstår når man ikke er husmor. 

Brød kjøpt på butikken er også ultraprossesert. Solsikkeolje og rapsolje går igjennom en så stor kjemisk forandring i prosessering at de potensielt er kreftfremkallende.

Men om man skal ha panikk for alt som kan være farlig, så kan jeg heller ikke nyte sola på hytta i påsken. Og jeg kan ikke spise chips, godteri og sjokolade. Også måtte jeg kokt all kraft fra bunnen av, kan jo ikke bruke buljong..

Min filosofi er i alle fall at så lenge vi får i oss mat, og aller helst et godt, variert kosthold, så hører både Haribo Fersken og Brokkoli med, og alt i mellom der. Så er det bare å huske på, alt med måte ;)

 

Anonymkode: a6bf3...ee5

Stemmer dette om norsk rapsolje? Den er ikke bleket og deodorisert (?) slik som rapsolje i utlandet. Trodde den var like trygg som olivenolje. 

Anonymkode: 117f1...86d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er de stoffene jeg linket til om litt lenger oppe.

Anonymkode: 01102...fd3

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men historisk og samfunnsmessig syns jeg det er svært interessant. UP/halvfabrikata/"Toro" osv dukket jo opp fordi da husmødrene ville og/eller måtte ut i jobb, så var det ikke lengre ordentlig tid å lage mat fra bunnen av når alle parter var i jobb, osv. Ergo var det allmenn kjent at husholdnings-kabalen ikke gikk opp om man skortet litt inn. For man ønsket jo gjerne fritid også. Kvinnene ønsket ikke å dra hjem fra jobb for så å bruke hele ettermiddagen på middag. Selvsagt ikke.

Men nå har vi liksom "skammet" folk inn på kjøkkenet igjen? Vi skal jobbe alle sammen, men vi skal også ha tid å lage hjemmelaget mat? Selv om det var etablert fakta at dette ikke gikk opp. 

Ja, man kan si at mye ikke tar såååå lang tid kontra Toro/ferdig, men om man måler opp ALT rundt (innkjøp, planlegging, oppvask, forbereding etc).....

Jeg tror det svelger mer tid enn vi gjetter. Og vi ser jo at folk nå føler et voldsomt tidspress, "tidsklemma", snill pike syndrom, alt skal være perfekt osv. 

Ikke for at jeg syns UP mat er så flott...jeg forsøker styre unna. Mine middager er ofte fra "bunnen av", men jeg lager ikke for eks lasagne osv, jeg lager bare mat til 1 person, og da gjerne noe som jeg kan bare steke rett i ovn for eks. (fisk+grønnsaker osv).

Men UP / halvfabrikata er et flott tilbud, sett i kontekst fra når det kom.

Anonymkode: 81c90...507

Det at det sparer så mye tid er noe selskapene bare har lurt mange til å tro. 

Tomatsuppe er 3-4 minutter med aktiv jobb. Man kan koke opp til 2-3 middager i slengen, og det fryser lett. Og det er fullt av næring, sett mot en pose.

Her er vi to i full jobb, med mye overtid. Men med litt planlegging lages maten fra bunnen, og mat handles annenhver uke. 

Anonymkode: baec5...cfa

  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men historisk og samfunnsmessig syns jeg det er svært interessant. UP/halvfabrikata/"Toro" osv dukket jo opp fordi da husmødrene ville og/eller måtte ut i jobb, så var det ikke lengre ordentlig tid å lage mat fra bunnen av når alle parter var i jobb, osv. Ergo var det allmenn kjent at husholdnings-kabalen ikke gikk opp om man skortet litt inn. For man ønsket jo gjerne fritid også. Kvinnene ønsket ikke å dra hjem fra jobb for så å bruke hele ettermiddagen på middag. Selvsagt ikke.

Men nå har vi liksom "skammet" folk inn på kjøkkenet igjen? Vi skal jobbe alle sammen, men vi skal også ha tid å lage hjemmelaget mat? Selv om det var etablert fakta at dette ikke gikk opp. 

Ja, man kan si at mye ikke tar såååå lang tid kontra Toro/ferdig, men om man måler opp ALT rundt (innkjøp, planlegging, oppvask, forbereding etc).....

Jeg tror det svelger mer tid enn vi gjetter. Og vi ser jo at folk nå føler et voldsomt tidspress, "tidsklemma", snill pike syndrom, alt skal være perfekt osv. 

Ikke for at jeg syns UP mat er så flott...jeg forsøker styre unna. Mine middager er ofte fra "bunnen av", men jeg lager ikke for eks lasagne osv, jeg lager bare mat til 1 person, og da gjerne noe som jeg kan bare steke rett i ovn for eks. (fisk+grønnsaker osv).

Men UP / halvfabrikata er et flott tilbud, sett i kontekst fra når det kom.

Anonymkode: 81c90...507

Forstår virkelig ikke denne tidsgreia. Jeg trodde også det tok tid før, men når jeg har lært meg litt så tar det ikke særlig tid. F.eks dagens. 

Vaske, skrelle, dele potet, gulrot og purre: 2 min

Forberede torsk i sølvfoliepakker m/smør og purre: 1,5 min

Så koker det seg selv i 20 minutter. Mens jeg gjør alt annet. 

Steke bacon: 2 min (mens jeg også anretter maten

Oppvask 1 min for å vaske stekepanne, gryte, tresleiv. 

Totalt har jeg brukt 6,5 minutt på middagen, til 2 personer. Om vi var 4 så kanskje doblest tiden. 

Anonymkode: 117f1...86d

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser ofte toro, men aldri uten å pimpe det opp. 

Ungene her feks elsker toro tomatsuppe med gulerot, en potet, løk og en dæsj kikertmel som jeg har stekt mørt i meierismør først og most med stavmikser. 

Anonymkode: 147e5...ccb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg spiser ofte toro, men aldri uten å pimpe det opp. 

Ungene her feks elsker toro tomatsuppe med gulerot, en potet, løk og en dæsj kikertmel som jeg har stekt mørt i meierismør først og most med stavmikser. 

Anonymkode: 147e5...ccb

Hvorfor lager du da bare ikke basen selv, og får mindre sukker, salt, konserveringsmidler, og mer næringsstoff inn i det?

Ingen kritikk. Jeg tyr både til ferdigmat og take-away innimellom. Men virker som om mange trur at det å lage en suppe krever en toro-pose. 

Anonymkode: baec5...cfa

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest vintersolverv
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Stemmer dette om norsk rapsolje? Den er ikke bleket og deodorisert (?) slik som rapsolje i utlandet. Trodde den var like trygg som olivenolje. 

Anonymkode: 117f1...86d

Jeg kom i skade for å bytte ut extra virgin olivenolje med rapsolje uten at jeg visste det, over noen uker. Jeg følte meg plutselig trøtt og elendig og fikk merkelig kroppslukt. Det forsvant da jeg oppdaget forvekslingen og gikk tilbake til olivenolje. jeg visste ingenting om rapsolje på den tiden. Hva det er med rapsolje er jeg usikker på, men FDA i USA har ikke alltid sett det som noe som er trygt å spise.
Det begynte å bli tillatt i 1977, etter å ha vært forbudt siden 1956, etter de hadde krysset frem en plante med mindre av en syre man mente var problematisk. Og Canola er selvsagt også genmanipulert nå: 

"The FDA banned rapeseed oil in 1956 because of the high amount of erucic acid (about 30% - 60%). After it was banned, many scientists experimented and tried to create a new variety of Rapeseed with a low amount of erucic acid. Finally, in 1974, they succeeded and named the new variety LEAR (Low Erucic Acid Rapeseed) Canola"
https://sprintmedical.in/blog/the-dark-side-of-the-rapeseed-oil-canola

Dessverre er det vanskelig å finne referanser for mye av problemene rundt rapsolje nå....det var ikke så vanskelig for noen år siden. Syns ikke jeg finner noen ting lenger som jeg lett kunne lete opp før. Her er en gammel underskriftskampanje som inneholder de punktene jeg fant informasjon om før: https://www.change.org/p/whole-foods-stop-using-canola-oil-in-foods-you-make-and-sell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vintersolverv skrev (5 minutter siden):

Jeg kom i skade for å bytte ut extra virgin olivenolje med rapsolje uten at jeg visste det, over noen uker. Jeg følte meg plutselig trøtt og elendig og fikk merkelig kroppslukt. Det forsvant da jeg oppdaget forvekslingen og gikk tilbake til olivenolje. jeg visste ingenting om rapsolje på den tiden. Hva det er med rapsolje er jeg usikker på, men FDA i USA har ikke alltid sett det som noe som er trygt å spise.
Det begynte å bli tillatt i 1977, etter å ha vært forbudt siden 1956, etter de hadde krysset frem en plante med mindre av en syre man mente var problematisk. Og Canola er selvsagt også genmanipulert nå: 

"The FDA banned rapeseed oil in 1956 because of the high amount of erucic acid (about 30% - 60%). After it was banned, many scientists experimented and tried to create a new variety of Rapeseed with a low amount of erucic acid. Finally, in 1974, they succeeded and named the new variety LEAR (Low Erucic Acid Rapeseed) Canola"
https://sprintmedical.in/blog/the-dark-side-of-the-rapeseed-oil-canola

Dessverre er det vanskelig å finne referanser for mye av problemene rundt rapsolje nå....det var ikke så vanskelig for noen år siden. Syns ikke jeg finner noen ting lenger som jeg lett kunne lete opp før. Her er en gammel underskriftskampanje som inneholder de punktene jeg fant informasjon om før: https://www.change.org/p/whole-foods-stop-using-canola-oil-in-foods-you-make-and-sell

Rapsoljen de selger i USA er ikke som den i Norge. Den i USA ville jeg aldri spist. Norsk rapsolje er også kaldpresset som olivenoljen. 

Anonymkode: 117f1...86d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vintersolverv
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Rapsoljen de selger i USA er ikke som den i Norge. Den i USA ville jeg aldri spist. Norsk rapsolje er også kaldpresset som olivenoljen. 

Anonymkode: 117f1...86d

Ja men du leser jo ikke hva jeg skriver...rapsolje var forbudt allerede på 50-tallet på grunn av syren i den, erucic acid. Olivenolje har ikke denne syren uansett hvor mye man bearbeider det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vintersolverv skrev (12 minutter siden):

Ja men du leser jo ikke hva jeg skriver...rapsolje var forbudt allerede på 50-tallet på grunn av syren i den, erucic acid. Olivenolje har ikke denne syren uansett hvor mye man bearbeider det.

Men i Norge, og EU, er eureykasyren sterkt regulert. Den kan finnes bare i mindre mengder enn 2%. Så forstår ikke helt at det at USA mente det var problematisk i 1956 med 30-60% er relevant. 

Anonymkode: 117f1...86d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...