AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #61 Del Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Lærte på kjøreskole at man skal blinke seg ut til høyre når man skal rett fram, det gjør jeg aldri. Noe så tullete, oppstår forvirring og farlige situasjoner, og ser ut som de som gjør det kjører i svima. Anonymkode: eed34...03a Kødder du? Det er klart du skal blinke når du skal ut av rundkjøringen?!? Anonymkode: c8c61...535 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bålkaffe Skrevet 1. februar 2024 #62 Del Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Lærte på kjøreskole at man skal blinke seg ut til høyre når man skal rett fram, det gjør jeg aldri. Noe så tullete, oppstår forvirring og farlige situasjoner, og ser ut som de som gjør det kjører i svima. Anonymkode: eed34...03a Blinker du kanskje ikke i kryss heller du da? For det er jo enkelt og greit det en rundkjøring er også, et kryss, og da skal man blinke seg ut, så enkelt er det. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #63 Del Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Å blinke inn i rundkjøring viser man om man skal høyre eller venstre. Rett frem blinkes ikke inn. Så enkelt kan det forklares. Anonymkode: eeb86...03d Men samtidig blinker noen inn i en rundkjøring selv om de skal rett frem, da blinker man seg inn i riktig fil. Best å ha øynene åpne i rundkjøringer, for det finnes så mange ulike blinke-praksiser blant folk😅 Anonymkode: 3b288...94b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #64 Del Skrevet 1. februar 2024 3 hours ago, AnonymBruker said: Das jeg tok lappen skulle man bare blinke seg ut av rundkjøringene, ikke inn. Jeg kan fremdeles ikke forstå hva det skal være godt for, denne inn-blinkingen. Man legger seg jo i det feltet rundkjøringen som harmonerer med hvor man skal ut. Det var virkelig aldri et problem før, å kjøre i rundkjøringer, men nå etter mange blinker seg inn, er det blitt litt kaotisk. for meg, i alle fall, som nærmer meg 50 Anonymkode: ea2a2...e5f For oss som skal inn i rundkjøringen er det j fint å se at du ikke skal ut i første eller andre utkjøring. Da vet vi hvorvidt vi kan kjøre inn i rundkjøringen. Mye bedre trafikkflyt de gangene alle blinker rett Anonymkode: 5592d...da8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #65 Del Skrevet 1. februar 2024 2 hours ago, jabx said: Pleier å sette på nødblinker så de ser at det blinker begge veier, og da skjønner de at jeg skal rett frem! Og i enkelte land er det faktisk slik det skal gjøres. Vet det iallfall gjelder Kenya Anonymkode: 5592d...da8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #66 Del Skrevet 1. februar 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: De ytterste har da vikeplikt for de innerste som skal ut. Anonymkode: cfcf3...d02 Er det ikke omvendt? Den innerste (som skifter fil) har vikeplikt Anonymkode: 5592d...da8 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #67 Del Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Du er klar over at det er påbudt å blinke seg ut av rundkjøringer? Anonymkode: 3f315...6a5 Det er kanskje påbudt å blinke ut, men 90-95% av bilene jeg treffer på veien blinker ikke ut når de kjører rett frem i rundkjøringen. Det blinkes noen ganger om de skal direkte til høyre eller mot venstre. Det står at man skal blinke i god tid også, men om man er ute av rundkjøringen, før man har en gang rullet å få fingeren på blikeren, ja da er det jammen meg ikke «i god tid». AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg har en del av disse kumlokkrundkjøringene her jeg bor. Jeg klarer alltid blinke ut av de. Rundkjøring er rundkjøring. Det er derfor jeg lurte på om du kødda. Hvis du ikke REKKER bruke blinklys bør du senke farten. Du er jo farlig i trafikken hvis tankene dine gjør at du glemmer helt elementære trafikkregler. Vennligst lever inn førerkortet ditt, jeg vil ikke møte på deg der ute! Anonymkode: c8c61...535 Kjører ikke fort nei, jeg er den bilen som kjører fartsgrensa, og som da alle andre legger seg opp i rompa på meg for det er for seint. Kan garantere at jeg er en av de tryggere sjåførene der ute på veien. Men ja rekker ikke å følge med på alle feltene, bilene, og i tillegg blinke i løpet av de sekundene det tar meg å kjøre gjennom de minste rundkjøringene. Men jeg vet jo at alle på KG alltid gjør absolutt alltid riktig, og jeg er idiotien 🤬 Jesus liksom! Er ikke som om jeg er verre enn 90-95% av alle andre som kjører på veien. For de aller fleste blinker aldri noen vei. Anonymkode: f98df...e81 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #68 Del Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Og plassering før man kjører inn i en rundkjøring da dere! Er det plass, plasser dere til venstre hvis dere skal til venstre eller helt rundt og plasser dere til høyre hvis dere skal til høyre eller rett fram. Blink iht dette. Det gir så mye bedre flyt i trafikken i rushen. Det er så mange som plasserer seg i midten og blokker for andre bak seg, selv om det er plass til to biler siden av hverandre. Anonymkode: efff0...961 Om det kun er 1 felt på veien, så er det 1 felt og ikke to. Irriterer meg grønn over de som plent skal presse 2 biler i bredden der det egentlig ikke er plass til det. Anonymkode: f98df...e81 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #69 Del Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg blinker til venstre når jeg kjører inn i rundkjøringen og til høyre når jeg skal ut av rundkjøringen. Jeg blinker selvsagt når jeg kjører inn i rundkjøringen uansett hvilken retning jeg skal etterpå. Anonymkode: b684b...630 Her må du nesten forklare hensikten ved å blinke før du kjører inn i rundkjøringen, uansett hvilken retning du skal. Hvis du skal rett frem, altså avkjøring 2, hva vil du oppnå ved å blinke til venstre? Anonymkode: 233e2...e6a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #70 Del Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Er det ikke omvendt? Den innerste (som skifter fil) har vikeplikt Anonymkode: 5592d...da8 Jo, den som bytter fil har vikeplikt enten det byttes fra innerst til ytterst eller omvendt. Anonymkode: 233e2...e6a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jodaneida Skrevet 2. februar 2024 #71 Del Skrevet 2. februar 2024 Etter å ha lest den tråden her, føler jeg at vi trenger bedre kjøreopplæring og strengere oppkjøring 😵💫 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #72 Del Skrevet 2. februar 2024 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Stord har ikke andre trafikkregler enn resten av landet (verden). Veldig skummelt at steder tilegner seg slike farlige uvaner. Men ser det jo desverre nesten overalt. Folk er generelt elendige på trafikkreglene i rundkjøringer. Anonymkode: c0f83...0da Ok. Da venter vi på fasiten fra deg 🤗 hvordan skal vi gjøre det i "diger" rundkjøring, stor, medium og liten? dvs. alt fra tre filer til en. Og med tre til fire utkjøringer. Og noen har vikepliktskilt, og noen ikke, men det vet du vel 😉😄….. og noen har til og med piler markert på asfalten…. Og skilt hengende over Vennligst forklar…? Anonymkode: 5d66b...2ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bvp Skrevet 2. februar 2024 #73 Del Skrevet 2. februar 2024 (endret) Hva er rett frem når sirkulasjonsplassen bare har 3 armer, på sirkulasjonsplassen på dette bilde er jeg sikker på at over 50% ikke bruker blinklys når de kommer fra A og følger felt 1 og skal mot B, dette fører til at B som skal mot både A og C blir stående å vente siden de ikke vet hvor de skal, hadde de fulgt 2 ville det ikke vært noe problem. Endret 2. februar 2024 av bvp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lorieen Skrevet 2. februar 2024 #74 Del Skrevet 2. februar 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Das jeg tok lappen skulle man bare blinke seg ut av rundkjøringene, ikke inn. Jeg kan fremdeles ikke forstå hva det skal være godt for, denne inn-blinkingen. Man legger seg jo i det feltet rundkjøringen som harmonerer med hvor man skal ut. Det var virkelig aldri et problem før, å kjøre i rundkjøringer, men nå etter mange blinker seg inn, er det blitt litt kaotisk. for meg, i alle fall, som nærmer meg 50 Anonymkode: ea2a2...e5f Dette. Jeg kjørte opp i 2001 og da blinket man seg UT av rundkjøring, ikke inn. Å blinke seg inn er unødvendig og skaper bare kaos og forvirring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #75 Del Skrevet 2. februar 2024 Lorieen skrev (21 minutter siden): Dette. Jeg kjørte opp i 2001 og da blinket man seg UT av rundkjøring, ikke inn. Å blinke seg inn er unødvendig og skaper bare kaos og forvirring. Anonymkode: 5d66b...2ac 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #76 Del Skrevet 2. februar 2024 Greit å oppdatere seg innimellom… særlig hvis man skal veilede andre eller lære opp andre. Eller ikke drite seg ut i en diskusjon eller i et selskap….. 😉 Anonymkode: 5d66b...2ac 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #77 Del Skrevet 2. februar 2024 43 minutter siden, Lorieen said: Dette. Jeg kjørte opp i 2001 og da blinket man seg UT av rundkjøring, ikke inn. Å blinke seg inn er unødvendig og skaper bare kaos og forvirring. Da jeg tok lappen i 2005 fikk vi derimot beskjed om å blinke inn. Anonymkode: 5592d...da8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bvp Skrevet 2. februar 2024 #78 Del Skrevet 2. februar 2024 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Da jeg tok lappen i 2005 fikk vi derimot beskjed om å blinke inn. Anonymkode: 5592d...da8 Lærte det samme da jeg tok MC-lappen i 1976. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #79 Del Skrevet 2. februar 2024 Jeg kjørte opp i 1991, og lærte kun å blinke ut. Men har, via ungdommer i huset, etterhvert lært å blinke meg inn når jeg skal til venstre. Og til dere som ikke skjønner vitsen, så må jeg si at jeg synes det er mye lettere å lese trafikken om det blinkes til venstre , for plassering er ikke alltid like enkelt å se på motsatt side av rundkjøringen. Når det gjelder plassering så er det utrolig mange som tydeligvis ikke vet hvor de skal når de kjører inn mot en rundkjøring. De aller fleste rundkjøringer jeg er i befatning med har minst to felt inn og daglig er det en eller annen som legger seg i innerste feltet og skal ut enten på første eller andre avkjørsel i en rundkjøring med 4 armer. Spesielt mange kjører rett frem. Og da mener jeg rett frem. Jeg ble faktisk forbikjørt inne i en rundkjøringen av bilen bak meg, for ikke mange dagene siden. Han vant ca 3 sekunder på den forbikjøringen, da det var biler foran meg også, og tett trafikk mot. Jeg ble så overrasket at jeg nesten bråstoppet. Anonymkode: 435f7...841 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomBombadil Skrevet 2. februar 2024 #80 Del Skrevet 2. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 1.2.2024 den 0.33): Jeg observerer flere bilister som blinker seg inn i rundkjøringen selv om de skal rett frem. Først trodde jeg det bare var noen som ombestemte seg, men nå har det skjedd så mange ganger at jeg tviler på at alle disse ombestemmer seg. Så, hva skal hensikten være med å blinke seg inn når du skal rett frem? Anonymkode: 233e2...e6a Må være et lokalt fenomen hos deg. Jeg kjører mye i Oslo og nabokommunene, og kan ikke si at dette er noe jeg har lagt merke til. Jeg vil heller si at det har blitt et større fravær i å bruke blinklys i det hele tatt enn det har vært tidligere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå