Gå til innhold

Vil du helst i vielse eller bryllupsfest?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, de nærmeste (søsken og foreldre) inviteres også til festen. 👍

Anonymkode: 6f307...bcc

Herregud, nei. 

Det er elementær folkeskikk at man ikke forskjellsbehandler gjester. 

 

 

Anonymkode: 5187e...dce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jo, det er også mitt bryllup. ÒG det er mannens. Mener du det er bedre hvis JEG overkjører HAN?! Er det liksom bedre, fordi bryllup er "brudens dag"?  Vi kan ikke gjøre begge til lags på akkurat dette punktet, og det er helt greit. 

Nei, jeg respekterer hans ønske, og som jeg har skrevet får jeg gjøre akkurat som jeg selv vil på alle andre plan, og han respekterer mine ønsker der. 

Poenget med tråden er ikke å få oss til å endre måte å gjøre ting på, men bare få et visst innblikk i hvordan folk som er invitert kun til fest tenker om å bli invitert nettopp kun til fest.

Anonymkode: 6f307...bcc

Jeg mener at ingen bør overkjøre den andre i det hele tatt, men kunne møtes på halvveien. For det virker som om du kunne tenke deg å ha gjester i vielsen også.

Personlig syne jeg det var viktigere å ha alle rundt meg under vielsen enn på festen etterpå da jeg giftet meg. Skulle jeg gjort ting om igjen så hadde jeg heller dempet festen litt og ikke gått så all inn.

Vielsen er for meg spesiell både som gjest og hoveperson selv. Synes det er veldig amputert uten.

 

Anonymkode: 71ac2...748

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirkelige vielser er åpne for alle, så det trenger man ikke invitasjon til. Å invitere kun noen få til dette, vil derfor framstå som rart. Vanligvis skriver man jo i invitasjonen at "vi gifter oss i Berg kirke kl 13, festen blir på grendehuset kl. 16", uten å si noe om hvorvidt man kan eller må komme begge steder.

Borgerlig vielse kan ha restriksjoner på antall gjester utfra plasshensyn. Hvis det gjelder hos dere, er det selvfølgelig greit å invitere flertallet til kun festen. Vi gifta oss f.eks. i et bittelite rom i tingretten. Det var derfor bare forlovere og nærmeste familie som var der. Har uansett inntrykk av at de fleste ikke syntes det var noe å gå glipp av uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hva er grunnen til at mannen ønsker en stille og rolig vielse uten mange gjester? Det er jo gjerne ikke slik at gjestene sitter og bråker under vielsen, og vielsen blir jo slik dere legger den opp til å være. Presten må jo selvsagt si sitt, men dere trenger ikke mange sanger/musikkinnslag osv., om dere ikke ønsker det. Og hvordan vil det være når dere ser tilbake på vielsen? 

Nei, han synes dette med å stå foran en "haug" med folk er ubehagelig, når alt av fokus er rettet mot han/oss. Nå skal ikke selve vielsen være innendørs, men middagen med de nærmeste etterpå skal det, i et lite lokale.

Som sagt blir ikke selve festen samme dag, så da blir det ny middag med påfølgende fest. Selve vielsen ser jeg veldig fram til, og det gjør meg personlig ingenting at det er få personer tilstede.  "Utfordringa" mi er at jeg får dårlig samvittighet ovenfor de som kanskje helst ville sett selve vielsen også.

Anonymkode: 6f307...bcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten så blir vi med "de nærmeste" rundt 25 stk, så er jo ikke akkurat fritt for folk. 🙈 Stor familie, så med foreldre, søsken og barn m/partnere, så blir det fort en del folk.

Anonymkode: 6f307...bcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i en del sånne bryllupsfester, og har i grunnen ikke reagert på det. Inntrykk av at det har blitt mye vanligere de siste årene…. Folk har typisk giftet seg alene i utlandet, med plass til ingen/få på rådhuset osv. eller behov/ønske om å ha vielse og fest på ulike tidspunkt

Har virkelig ikke reagert på det. Personlig foretrekker jeg å få med vielsen. Men jeg er uansett bare takknemlig for å bli inkludert  

Btyllupsfestene har både vært veldig like tradisjonelle bryllupsfester, og langt mer uformelle «sommerfester». Jeg har storkost meg i alle.

Tenker dere gjør veldig lurt å ha det ulike dager - da blir tidsplanen mye lettere, og dere vil ha overskudd og fullt fokus på festen.

Det fokuset på å A- og B-gjester forstår jeg ikke, så lenge like tilfeller blir behandlet likt. Om jeg blir invitert til bryllupsfest, føler jeg meg ikke som B-gjest om jeg ikke er nærmeste familie(og de var den inviterte gruppen i vielsen).

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Har inntrykk av at det er ganske vanlig. Brudeparet vies på rådhuset med foreldre/søsken eller bare forlovere tidlig på dagen, og så blir det fest med storfamilie og venner på kvelden. Typisk i et leid utested med fingermat, musikk og dansing. 

Jeg har ikke noe imot det, det er lov med et chill bryllup. Det går så klart begge veier - gjestene er ikke like stivpyntet, og terskelen for å takke nei om man bor langt unna er lavere. Man krever ikke at folk skal fly fra Tromsø til Oslo for en kveld med tapas, liksom. 

Selv har jeg vært i flere slike bryllupsfester her i Oslo, og det passer meg midt i blinken. Jeg får en avslappende formiddag, og om kvelden spaserer jeg ned til festen i en sommerkjole jeg allerede har i skapet. En gøy kveld med vin og dansing, og minimalt med taler. Føler meg overhodet ikke som noe B-lag så lenge alle vennene behandles likt.

Anonymkode: 2be23...704

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vielsen er det interessante for meg, slipper gjerne festing og lange taler og splittede par og partyleker og fulle onkler brudgommens klående fetter, dokurver og sanger med nødrim. 

Anonymkode: bf859...da0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...