Gå til innhold

Vil du helst i vielse eller bryllupsfest?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi skal gifte oss, og mannen ønsker en stille og rolig vielse med nærmeste familie, for så å invitere til bryllupsfest for venner osv.

Jeg er selv litt ambivalent, jeg hadde kanskje blitt litt lei meg hvis jeg ikke fikk komme i vielse, men kun invitert til fest.

Hva synes folk her? Er det "viktig" for deg å se brudeparet gifte seg, eller er det greit å "bare" få delta på bryllupsfest (med middag, drikke osv) i etterkant?

Anonymkode: 6f307...bcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det i kirka, så er jeg svært glad for å slippe vielsen :) 

Anonymkode: f05a1...b01

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen ønske om å delta i vielsen, verken i kirke eller rådhus. Møter opp fordi det føles som en plikt.

Anonymkode: 17740...53e

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være ærlig er det ikke viktig for min del å se at andre gifter seg. Det er dere som gifter dere, og jeg antar at dere gjør det for egen del, ikke andres. Å delta i bryllup er noe jeg gjør fordi det er høflig og jeg er blitt invitert. Hadde ærlig talt heller brukt tiden min på andre ting.

Jeg vil anta mange blir glade for å slippe stresset på dagtid, og få feste med dere til kvelden. God avgjørelse :) 

Anonymkode: bfb69...9b9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er helt greit. Er jo helt vanlig når folk gifter seg fks i rådhuset. Det som er litt mindre hyggelig er å bli invitert til kaffe og ikke til middag. 

Anonymkode: b06e4...dfa

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville blitt fornærmet om jeg bare ble invitert på en av delene. De hører jo sammen. Å bare invitere til festen er litt som å be om å få en gave, men nekte folk å være med der det store skjer. 

Anonymkode: 93dbd...912

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg ville blitt fornærmet om jeg bare ble invitert på en av delene. De hører jo sammen. Å bare invitere til festen er litt som å be om å få en gave, men nekte folk å være med der det store skjer. 

Anonymkode: 93dbd...912

Ja, det er akkurat der jeg også er. At man går jo liksom glipp av selve begivenheten. Når det er sagt, har vi skrevet i invitasjonen at vi ikke ønsker gave, da, og at deres tilstedeværelse er gave nok. 

Mannen får det som han vil, altså, jeg synes man skal respektere det, men er bare "redd" for at noen skal føle at vi fratar dem noe.. 😅

Anonymkode: 6f307...bcc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helst begge deler, men hvis jeg måtte velge hadde jeg valgt fest any day.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg ville blitt fornærmet om jeg bare ble invitert på en av delene. De hører jo sammen. 

Anonymkode: 93dbd...912

Jeg tenker likedan. Hvis jeg er uønsket til vielsen, føler jeg ikke jeg har noe å gjøre i bryllupsfesten. Jeg vil ikke være B-gjest. 

Anonymkode: 5187e...dce

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det i kirken Jan hvem som helst komme.  Kan ikke ha lukket kirkevielse

Anonymkode: ed4f0...9c7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi driver å flytter, og kaster mye. Fant en eske med invitasjoner, takkekort etc. Ser at i alle invitasjoner fra 40 år tilbake er vi invitert i selskap i forbindelse med at de gifter seg, tid og sted for selskapet/bryllupet. Så er det en setning nederst som forteller hvor/når vielsen finner sted, evt har skjedd. I noen nye invitasjoner blir vi invitert til vielse med påfølgende fest. Så iallfall har det skjedd en endring i hva som forventes, både av brudepar og gjester.

Anonymkode: 17740...53e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er selve vielsen også viktig. Jeg går gjerne i kirken for å se bekjente gifte seg, uten å være invitert til festen.

Anonymkode: 1cded...809

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ble invitert til kun vielse hadde jeg blitt kjempeskuffet. En gudstjeneste. Jeg meldte meg ut av den norske kirke for å slippe det! 

Anonymkode: ed657...065

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis jeg ble invitert til kun vielse hadde jeg blitt kjempeskuffet. En gudstjeneste. Jeg meldte meg ut av den norske kirke for å slippe det! 

Anonymkode: ed657...065

Nå er det jo ikke nødvendigvis en gudstjeneste, da. Men ja, jeg ser poenget ditt. Men vil det være bedre å bli kun invitert til fest?

Anonymkode: 6f307...bcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Nå er det jo ikke nødvendigvis en gudstjeneste, da. Men ja, jeg ser poenget ditt. Men vil det være bedre å bli kun invitert til fest?

Anonymkode: 6f307...bcc

Ja, mye bedre! 

Anonymkode: ed657...065

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det man feirer om man ikke har vært i vielsen? Syns det hadde vært bortkasta å dra på festen uten å ha overvært vielsen. Så jeg hadde hundre prosent takket nei om jeg kun var invitert til festen. 

Anonymkode: 23980...040

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg ville blitt fornærmet om jeg bare ble invitert på en av delene. De hører jo sammen. Å bare invitere til festen er litt som å be om å få en gave, men nekte folk å være med der det store skjer. 

Anonymkode: 93dbd...912

Sunn holdning...

Anonymkode: 96304...e91

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryr meg ikke døyten om vielsen, festen derimot 🥳🥳🥳

Anonymkode: b1df5...92c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt rart å bare bli invitert til deler av begivenheten, hvertfall når det er et bevisst valg fra vertskapet og alt skjer samme dag. Hvorfor skal jeg komme og feire noe det ikke var ønskelig at jeg var en del av? Den eneste gangen jeg har blitt invitert på bryllupsfest uten å også ha vært velkommen i vielsen, hadde de giftet seg på rådhuset hvor det var begrensninger på antall vitner, dagen før. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (12 minutter siden):

Jeg synes det er litt rart å bare bli invitert til deler av begivenheten, hvertfall når det er et bevisst valg fra vertskapet og alt skjer samme dag. Hvorfor skal jeg komme og feire noe det ikke var ønskelig at jeg var en del av? Den eneste gangen jeg har blitt invitert på bryllupsfest uten å også ha vært velkommen i vielsen, hadde de giftet seg på rådhuset hvor det var begrensninger på antall vitner, dagen før. 

Vi skal ikke ha vielsen samme dag som festen, men noen dager i forkant.

Men er nettopp slik jeg selv tenker, jeg ville ønsket være velkommen til både vielse og fest. Men, mannen vil som sagt ha kun nærmeste familie med på vielsen, og jeg er ingen bridezilla som krever at mine meninger er den rette. Vi er to om dette, og jeg får viljen min på mange andre områder. (Dvs, han er enig i mine ideer). Men selv kjenner jeg at den er litt ubehagelig, å bare invitere til fest. Men blir som sagt forhåpentligvis uten gaver, så da er det kanskje litt "lettere" å godta at vi kun inviterer til det.

Anonymkode: 6f307...bcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...