Gjest Sirisiri10 Skrevet 8. februar #241 Del Skrevet 8. februar caremore skrev (5 minutter siden): Det er vel ikke noe hemmelighet at det er disse kreftene som støtter det som skjer på Gaza nå. Å kalle FN for Nazister og ikke ettergå de standardene som er satt når det gjelder etterforskning av folkemord er rimelig spesielt, og særlig når det eneste de klarer å bringe til bords er nok en udokumentert påstand om UNRWA og knytninger til 7.Oktober. Når det er sagt så har vel Israel vist oss at FN ikke innehar noe makt, da de dukker opp stadige nye måter fra Israel å undergrave denne organisasjonen og deres medlemmer på. Det er rett og slett skremmende holdninger. Ondskap. Håper regjeringen faktisk lytter til den norske kirke og biskopen. Dette er farlige holdninger vi ikke ønsker i Norge og må bort. Så lenge kristne sionister i USAs regjering fortsetter blindt å støtte Israel, vil Israel være hevet over enhver lov og organisasjon. Men heldigvis begynner dette å sprekke opp. Uten USA kan ikke Israel fortsette å handle som de gjør. Israel er kun en brikke i et jævelig spill og syke syn/tolkninger av bibelen. Noe mange israelere vet godt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 8. februar #242 Del Skrevet 8. februar Sirisiri10 skrev (2 timer siden): Hvis hele den sivile verden har vertifisert noe, så burde det ikke være så himla vanskelig å finne kilde på det? Eller? Det er ikke så vanskelig å finne kilder på verifiseringen av voldtekter, drap, skader, tortur etc som Hamas har begått 7. Oktober. Helt utrolig at dere går på bruker når dere ikke evner å komme med kilde på det dere påstår. Har jeg fornektet at det har skjedd? Overhode ikke! Jeg siktet ikke spesifikt til deg med den siste setningen. Beklager, ser at det kan se sånn ut. Det er mer generelt dette. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kattedama Skrevet 8. februar #243 Del Skrevet 8. februar (endret) Bålkaffe skrev (1 time siden): Om du ikke ba om noen kilde, link eller noe, hvordan skal jeg da kunne bevise det jeg sa? Og jeg kom med det, gjorde jeg ikke? Du kan klikke deg inn på linken jeg sendte deg angående anklagene rundt UNRWA. Også kan du dokumentere påstandene dine, disse her: Det er meget interessant at man bruker argumentasjon om at UNRWA bruker skolene til å indoktrinere barn til antisemittisme. Dette av ulike grunner. For det første så trenger ikke barna på Gaza å indoktrineres om noe som har med Israel å gjøre, de har følt på kroppen hvordan det er å være internert, og marginalisert som gruppe. I tillegg har disse barna vokst opp med foreldre, besteforeldre og oldeforeldre som har kjent på kroppen det Israel har utsatt Palestinere for de siste 75 årene. Også lurer man på hvorfor Hamas eksisterer? I tillegg så er det meget ironisk at på Vestbredden lærer bosetterne barna sine at Palestinere er null niks verdt og tar til våpen for å forsvare land som de har okkupert. I tillegg så velger de altså å sperre for hjelpesendinger som skal inn til Gaza. Ikke våpen, men mat og medisinsk utstyr. Dobbeltmoralen og dobbeltstandarden er ganske så utrolig. Det som skjer nå med UNRWA og dette folkemordet vil på sikt føre til at det vil oppstå nye organsisasjoner som kommer til å utføre terror. Å tro at å utslette Gaza vil stoppe denne spiralen av vold er rimelig naivt. Endret 8. februar av caremore 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hank Amarillo Skrevet 8. februar #244 Del Skrevet 8. februar caremore skrev (3 minutter siden): Det er meget interessant at man bruker argumentasjon om at UNRWA bruker skolene til å indoktrinere barn til antisemittisme. Dette av ulike grunner. En av grunnene er vel gjerne at de gjør det. 7 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sciurus Skrevet 8. februar #245 Del Skrevet 8. februar Tråden er ryddet for brudd på rommets retningslinjer, personangrep, brukerangrep, brukerdebatt og avsporinger. Sciurus, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ichiko Skrevet 9. februar #246 Del Skrevet 9. februar On 2/8/2024 at 9:26 AM, Ghostwalker said: Noen er en måte å si det på, de var vel oppe i 120 tidlig desember. De fant en massegrav for 7 dager siden, ved en skole, på likene der var det tydelig misbruk og tortur. Massegravene er jo en av årsakene til at "alle" vet at Israel begår krigsforbrytelser. Da kan en velge å erkjenne fakta, eller ja, tenke at de sikkert døde av hjerteinfarkt mens de hoppet oppi hullet, med stripset hender, føtter og svarte poser over hodet. 120 graver i et tidsrom der det vil ha dødd flere tusen av diverse naturlige årsaker høres ikke så galt ut. Hvor mange er det i hver grav? Hva har de dødd av? Hvis de er drept ved vold, hvor er bevisene for at det er israelere? Dette er en sak der det faktisk er på plass med "whataboutism": Hva med de som tortureres og drepes av Hamas? Her er en sak fra 2015, som er betegnende for hvordan Hamas regjerer i Gaza: Quote Instead of upholding justice, the Hamas authorities and leadership have continuously encouraged and facilitated these appalling crimes against powerless individuals. Their failure to even condemn the unlawful killings, abduction and torture of perceived suspects leaves them effectively with blood on their hands. https://www.amnesty.org/en/latest/news/2015/05/gaza-palestinians-tortured-summarily-killed-by-hamas-forces-during-2014-conflict/ Kildene til det du forteller om en massegrav ved en skole, full av torturerte og myrdete mennesker, er tilknyttet den arabiske/muslimske verden, sånn som Hamas-fansene i Al Jazeera. Jeg er mer tilbøyelig til å tro på det som er bevist om Hamas gjennom mange år av noen som Amnesty, enn påstander fra bl.a. en avis som viser til "reportasjer" uten å oppgi kilde, og samtidig hevder at ICJ har bedt Israel om å stanse krigføringen. 9 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 9. februar #247 Del Skrevet 9. februar (endret) caremore skrev (På 8.2.2024 den 11.03): Så ved å kritisere folkemord utført av Israel så fornekter man holocaust? Hvis man er positiv til land som fortsatt gir penger til UNRWA, fordi det ikke foreligger et fnugg av bevis på at det var FN ansatte med i terrorangrepet 7.oktober så støtter man Hamas?Hva slags virkelighetsoppfatning har man da? Det som foregår på Gaza er en skamplett for Israel og den vestlige verden. Å massakrere og sulte ut 2,2 millioner mennesker er ikke i tråd med vestlige verdier. Ett av gislene har fortalt at vedkommende ble holdt fanget av en lærer som jobbet for UNRWA, mener du han lyver? Sirisiri10 skrev (På 8.2.2024 den 12.15): Artikkel på NRK i dag. Holdninger om konflikter som vi ser mye her inne også, som forklarer det uforklarlige som du blant annet setter spørsmål ved her. Flere av artiklene nedenfor besvarer spørsmålene du og flere av oss stiller og ikke forstår en dritt av med argumenter og svar vi får her😅 Det er så ulogisk. Kg har blitt et talerør for ekstremister, kristne sionister og farlige konspirasjonsteorier. Om de vet det selv er uvisst, men det har blitt påpekt mange ganger nå. Skummelt. Vil tro at slike organisasjoner blir bannet etterhvert. De har ingenting i Norge å gjøre. Ekstremisme! Miff har også flere kristne sionister som medlemmer og utrykker like uforståelig argumenter, konspirasjonsteorier etc. Dette er holdninger flertallet verden ikke deler og advarer mot. Og ikke ulikt ekstremismen på den andre siden. Noe mange har påpekt flere ganger. Selv jøder har egen organisasjon for å motarbeide disse holdningene. Dette er holdninger som skader jøder. Likevel roper de ut antisemittisme når andre kritiserer Israel. De støtter Israel blindt. Ikke fordi de bryr seg om jøder. Ikke fordi de ser rett og galt. De er ikke for fred eller ønsker israelere alt godt. Da hadde diskusjonen her inne vært en annen. "Han sier at disse organisasjonene står for meninger som Den norske kirke tar sterkt avstand fra. – Kristensionismen er en særegen form for støtte til Israel som vi mener er moralsk forkastelig, sier Tjelle." (Akkurat som vi ser her inne og samme argumentasjon som disse organisasjonene) https://www.nrk.no/norge/mener-ingen-har-mer-rett-pa-gaza-enn-israel---har-fatt-flere-medlemmer-1.16714832 " Opprettelsen av staten Israel i 1948 forstås som starten på endetiden og er styrt av Guds plan. Staten Israel kan derfor ikke kritiseres, men kun velsignes" "På dette grunnlaget motarbeider kristensionister fredsinitiativer som tar utgangspunkt i en tostatsløsning" "Kristensionister er kritiske til, og iblant demoniserende overfor, det internasjonale samfunnet, representert ved FN og andre institusjoner knyttet til internasjonal rettsorden. Disse anses å være på «feil» side" https://www.vl.no/meninger/verdidebatt/2020/10/28/derfor-advarer-vi-mot-kristensionismen/ https://www.google.com/amp/s/www.msnbc.com/msnbc/amp/rcna121481 https://www.kulturkamp.no/den-stygge-historien-til-den-kristne-sionistbevegelsen/ Så, når vi blir beskyldt for antisemittisme, jødehat etc når vi kritiserer Israel. Når medier, forskere, organisasjoner, land etc blir omtalt som pro terror, pro Hamas, Hamas støtte etc. Når enkelte kun ser en side. Når Israel blir glorifisert. Palestinerne blir demonisert. Når palestinere blir dehumanisert. Når fakta blir vridd på. Og alle andre uforståelige argumenter og påstander som majoriteten i verden klør seg i hodet over....... Så har du nok svarene i linkene over. Skremmende! Og skremmende at kg er et talerør for flere av disse. Miff går nå også mot den norske kirke og biskopen. Henger de ut. Ligger åpent på fb. Og derfor et så stort behov for å kaste UNWRA under bussen. Jeg ser ingen her inne argumentere somkristensionister med den betydningen det begrepet har. Som jeg skrev i en annen tråd, jeg er kristen, jeg er sionist hvis ordet betyr at jødene har rett til en egen stat med rett til å forsvare seg selv. Jeg er ikke kristensionist. Kristensionister, slik jeg oppfatter begrepet brukt, er de som ønsker at israel skal gjenopprettes, for å fremskynde Jesu gjenkomst og endetiden, med Armageddon som resultat. I tillegg antydes det at disse egentlig ikek bryr seg om jødene per se, men at jødene brukes som et virkemiddel for å fremme endetiden på jord. Jeg har ikke sett en eneste person argumentere for dette her inne, ingen. En av de pro-israelske debattantene her er muslim, flere er ateister, jeg er ikke kristensionist i den betydningen av ordet. Så hvorfor blande begrepet inn i diskusjonen i det hele tatt? La meg si at jeg tror Israels gjenopprettelse er et skritt mot endetiden, men dette er en tid jeg ikke ønsker skal komme, jeg kjenner mange som ikke er frelst, så selvsagt ønsker jeg ikke armageddon på jord, jeg ikke ønske å leve i noen trengselstid heller. Og jeg tror heller ikke at en beskrivende del av bibelen som beskriver hva som kommer til å skje, skal brukes for å nekte palestinerne selvråderett idag. Det som skejr det skjer, men jeg støtter en palestinsk stat på VB og i Gaza, hvis de kan utvikle et styre som kan leve i frem med Israel og kontrollere ekstremister innenfor sine grenser Endret 9. februar av Topsi 7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 9. februar #248 Del Skrevet 9. februar Topsi skrev (5 minutter siden): Ett av gislene har fortalt at vedkommende ble holdt fanget av en lærer som jobbet for UNRWA, mener du han lyver? Jeg ser ingen her inne argumentere somkristensionister med den betydningen det begrepet har. Som jeg skrev i en annen tråd, jeg er kristen, jeg er sionist hvis ordet betyr at jødene har rett til en egen stat med rett til å forsvare seg selv. Jeg er ikke kristensionist. Kristensionister, slik jeg oppfatter begrepet brukt, er de som ønsker at israel skal gjenopprettes, for å fremskynde Jesu gjenkomst og endetiden, med Armageddon som resultat. I tillegg antydes det at disse egentlig ikek bryr seg om jødene per se, men at jødene brukes som et virkemiddel for å fremme endetiden på jord. Jeg har ikke sett en eneste person argumentere for dette her inne, ingen. En av de pro-israelske debattantene her er muslim, flere er ateister, jeg er ikke kristensionist i den betydningen av ordet. Så hvorfor blande begrepet inn i diskusjonen i det hele tatt? Det er også min forståelse av begrepet kristensionist. Har heller ikke sett den argumentasjonen her inne. Kristensionister argumenterer typisk med at jødene er «Guds folk» osv. Du vil se noen tilknyttet MIFF argumentere slik, men langtfra alle. Sionist er noe annet. Alle som mener at det trengs et hjemland for det jødiske folk er sionister. OGSÅ de som tror på en tostatsløsning. Oslo-avtalen er dermed sionisme! Som jeg nylig skrev i en annen tråd; skremmende nok er nå «zionist» blitt et skjellsord og hundefløyting for jødehat. 12 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sirisiri10 Skrevet 9. februar #249 Del Skrevet 9. februar Topsi skrev (1 time siden): I tillegg antydes det at disse egentlig ikek bryr seg om jødene per se, men at jødene brukes som et virkemiddel for å fremme endetiden på jord. De bryr seg ikke om jødene og det er det desverre få pro israelere her inne som gjør. Jeg vet du ikke er kristen sionist. Det er ganske tydelig, for kristne sionister har null empati med palestinere. Palestinere er satans verk. Mens du har uttrykt medfølelse og empati med palestinerne. Og du har kritisert Israel. Det er et klart skille. Flere kristne sionister snakker ikke høyt om endetiden eller snakker om religion. Det viktigste er å dehumanisere palestinere, spre propaganda, forsvare Israel, ALDRI kritisere Israel, demoniserer alle som kritiserer Israel mm. Som man ser mye av her på forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 9. februar #250 Del Skrevet 9. februar Sirisiri10 skrev (2 minutter siden): De bryr seg ikke om jødene og det er det desverre få pro israelere her inne som gjør. Jeg vet du ikke er kristen sionist. Det er ganske tydelig, for kristne sionister har null empati med palestinere. Palestinere er satans verk. Mens du har uttrykt medfølelse og empati med palestinerne. Og du har kritisert Israel. Det er et klart skille. Flere kristne sionister snakker ikke høyt om endetiden eller snakker om religion. Det viktigste er å dehumanisere palestinere, spre propaganda, forsvare Israel, ALDRI kritisere Israel, demoniserer alle som kritiserer Israel mm. Som man ser mye av her på forumet. Takk, det setter jeg pris på at du ser, selv om vi er mye uenige Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sirisiri10 Skrevet 9. februar #251 Del Skrevet 9. februar Bacteria skrev (1 time siden): Har heller ikke sett den argumentasjonen her inne. Ikke? Dehumanisering av palestinere. Null empati eller medfølelse. Demonisering av de som kritiserer Israel. Som eks "du er pro Hamas" "Du er pro Terrorist" "Du støtter terrorister" Israel gjør aldri noe galt. Spre propaganda som bidrar til økt konfliktnivå i midtøsten. Støtte handlinger som ikke bidrar til fred. Avlede kritikk mot Israel som "hva med Hamas" Gaza og Vestbredden tilhører Israel. Israel blir glorifisert etc etc. Selvfølgelig, det kan komme fra rasisme mot palestinere. Men retorikken og propagandaen er helt lik det de kristne sionistene bruker, eks i sosiale medier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sirisiri10 Skrevet 9. februar #252 Del Skrevet 9. februar Topsi skrev (12 minutter siden): Takk, det setter jeg pris på at du ser, selv om vi er mye uenige Det er vi 😅 men ser at du og noen til skiller dere ut på en del ting. Ei heller bruker du setninger og retorikk ordrett tatt ut fra kristne sionister. Og du og @Bacteria er de eneste som har svart på det med kristne sionister på en ordentlig måte og forklart, samt klarer å nyansere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duraton Skrevet 10. februar #253 Del Skrevet 10. februar Alle vet at unrwa har i flere tiår bidratt med å radikalisere ungene. unrwa er en del av problemet den dag i dag, og må fjernes. unhrc har ansvaret for hele verden, bortsett ifra araberne i gaza og vestbredden. Så fjern unrwa, sett inn unhrc. https://www.euractiv.com/section/politics/news/french-liberal-mps-want-hate-incitement-removed-from-palestinian-school-textbooks/ 12 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ichiko Skrevet 10. februar #254 Del Skrevet 10. februar (endret) Av de 30 000 ansatte befinner 13 000 seg i Gaza; 99% av disse er lokalt ansatte palestinere. I følge israelsk etterretning er 10% av dem aktive i Hamas og lignende grupper, 190 er registrert som militante terrorister. Som kjent insisterer norske myndigheter på å fortsette pengestøtten til UNRWA, sammen med noen få andre land: Sponsingen fortsetter, og det etter begrunnelser som kan se ut til å ikke stemme overens med reelle forhold. Her en gjennomgang av vanlige påstander om UNRWA; gjort av det israelske Migav-instituttet: https://www.misgavins.org/en/schwartz-weinberg-10-myths-about-unrwa-2/ I tillegg til Norges massive økonomiske bistand og uttalte politiske støtte til palestinerne, er det også andre faktorer her. Quote Et annet påfallende «sammentreff» er at en kvinnelig norsk diplomat – tidligere Norges ambassadør til Libanon – i 2020 ble utnevnt til assisterende generalsekretær i FN og visegeneralkommissær for UNRWA. Det var hun helt til hun i 2023 ble oppnevnt som ekspedisjonssjef i Utenriksdepartementet, og derfor underlagt utenriksministeren. Hun heter Leni Stenseth og kan umulig ha overlevd 3 år som nestleder i UNRWA uten å ha oppnådd tillit hos lederen av Hamas, Yahya Sinwar. Han har lenge stått på USA’s terrorliste og ble nylig også satt opp på EU’s terrorliste. ( Kilde: advokat Trond Ellingsen, Human Rights Service ) Andre som ikke har slik tillit, er Stenseths forgjenger - daværende UNRWA-sjef i Gaza Matthias Schmale - som ble kastet ut av Gaza i 2021 etter å ha uttalt at israelske angrep på Hamas-mål var treffsikre: Quote I'm not a military expert but I would not dispute that. I also have the impression that there is a huge sophistication in the way the Israeli military struck over the last 11 days.(...) So yes they did not hit, with some exceptions, civilian targets, but the viciousness and ferocity of the strikes was heavily felt. I tillegg avviste han at det var mangel på mat og medisiner. Palestinerne ble rasende, og Hamas uttalte: Quote His comments are a complete distortion in favor of the Zionists including an attempt to exonerate the Occupation of the murder of 254 Palestinians, more than 40% of them children, women and the elderly. Schmale ba om unnskyldning etterpå, men det hjalp ikke. Leni Stenseth ble da satt inn som erstatter for Matthias Schmale, og det første hun gjorde var å ha møte med Hamas, hvorpå hun i en erklæring "takker overhodet for Hamas-bevegelsen på Gazastripen, Yahya Al-Sinwar, for hans positivitet og ønske om å fortsette samarbeidet." Hun la også til at Schmales kommentarer "ikke kunne forsvares". https://www.meforum.org/62437/how-hamas-took-unrwa-hostage I åresvis har altså norske myndigheter vært i front så det holder når det gjelder både finansiering og forsvar av aktører som Hamas. Og ingenting tyder på at de har tenkt å endre dette. Endret 18. februar av Ichiko link 8 1 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordy Skrevet 10. februar #255 Del Skrevet 10. februar Ichiko skrev (9 minutter siden): Av de 30 000 ansatte befinner 13 000 seg i Gaza; 99% av disse er lokalt ansatte palestinere. I følge israelsk etterretning er 10% av dem aktive i Hamas og lignende grupper, 190 er registrert som militante terrorister. Som kjent insisterer norske myndigheter på å fortsette pengestøtten til UNRWA, sammen med noen få andre land: Sponsingen fortsetter, og det etter begrunnelser som kan se ut til å ikke stemme overens med relle forhold. Her en gjennomgang av vanlige påstander om UNRWA; gjort av det israelske Migav-instituttet: https://www.misgavins.org/en/weinberg-schwartz-ten-myths-about-unrwa/ I tillegg til Norges massive økonomiske bistand og uttalte politiske støtte til palestinerne, er det også andre faktorer her. ( Kilde: advokat Trond Ellingsen, Human Rights Service ) Andre som ikke har slik tillit, er Stenstehs forgjenger - daværende UNRWA-sjef i Gaza Matthias Schmale - som ble kastet ut av Gaza i 2021 etter å ha uttalt at israelske angrep på Hamas-mål var treffsikre: I tillegg avviste han at det var mangel på mat og medisiner. Palestinerne ble rasende, og Hamas uttalte: Schmale ba om unnskyldning etterpå, men det hjalp ikke. Leni Stenseth ble da satt inn som erstatter for Matthias Schmale, og det første hun gjorde var å ha møte med Hamas, hvorpå hun i en erklæring "takker overhodet for Hamas-bevegelsen på Gazastripen, Yahya Al-Sinwar, for hans positivitet og ønske om å fortsette samarbeidet." Hun la også til at Schmales kommentarer "ikke kunne forsvares". https://www.meforum.org/62437/how-hamas-took-unrwa-hostage I åresvis har altså norske myndigheter vært i front så det holder når det gjelder både finansiering og forsvar av aktører som Hamas. Og ingenting tyder på at de har tenkt å endre dette. Fantastisk innlegg og takk for at du giddet 🌸 Som man ser så er det ingen uten sterk tilknytning til og godkjennelse av Hamas som har fått styre UNRWA. Stenseth har blitt en legende på X, akkurat som om ikke det holdt med Gilbert.. Huff altså, man skjemmes bare mer og mer over å være norsk. 7 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ichiko Skrevet 10. februar #256 Del Skrevet 10. februar 1 minutt siden, jordy said: Fantastisk innlegg og takk for at du giddet 🌸 Som man ser så er det ingen uten sterk tilknytning til og godkjennelse av Hamas som har fått styre UNRWA. Stenseth har blitt en legende på X, akkurat som om ikke det holdt med Gilbert.. Huff altså, man skjemmes bare mer og mer over å være norsk. Vær så god! Det jeg omtalte er bare en bitteliten del av det hele. Og ja: det er ingen tvil om at det er Hamas som på alle vis har regjert Gaza i mange år, og såkalt uavhengige aktører har gått med på å adlyde dem. Og nå som de forferdelige konsekvensene av denne praksisen er klare for alle som vil se, får mange det travelt med å vri seg unna og legge skylden på Israel - som vanlig! Det er til å kaste opp av, jeg skammer meg også over å være norsk. De av våre som har vært med på dette, og som ufortrødent klamper videre i sin fanatiske tro på - hva da? De fortjener virkelig all den kritikk de kan få; jeg vil ha en solid gransking av Norges "innsats" i denne hengemyra - av eksterne aktører. Her i landet fokuseres det bare på masteroppgavejuks - en Sp-statsråd ryker ut mens en Ap-statsråd blir værende - og at Jan Egeland (Ap) er skuffet over at "nordmenn ikke gir mer til Gaza". 9 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 10. februar #257 Del Skrevet 10. februar caremore skrev (På 8.2.2024 den 11.03): Så ved å kritisere folkemord utført av Israel så fornekter man holocaust? Hvis man er positiv til land som fortsatt gir penger til UNRWA, fordi det ikke foreligger et fnugg av bevis på at det var FN ansatte med i terrorangrepet 7.oktober så støtter man Hamas?Hva slags virkelighetsoppfatning har man da? Det som foregår på Gaza er en skamplett for Israel og den vestlige verden. Å massakrere og sulte ut 2,2 millioner mennesker er ikke i tråd med vestlige verdier. Jeg spør igjen. Mener du at gisselet som sa han var fanget hos en lærer ansatt i UNRWA lyver? Ichiko skrev (19 timer siden): 120 graver i et tidsrom der det vil ha dødd flere tusen av diverse naturlige årsaker høres ikke så galt ut. Hvor mange er det i hver grav? Hva har de dødd av? Hvis de er drept ved vold, hvor er bevisene for at det er israelere? Dette er en sak der det faktisk er på plass med "whataboutism": Hva med de som tortureres og drepes av Hamas? Her er en sak fra 2015, som er betegnende for hvordan Hamas regjerer i Gaza: https://www.amnesty.org/en/latest/news/2015/05/gaza-palestinians-tortured-summarily-killed-by-hamas-forces-during-2014-conflict/ Kildene til det du forteller om en massegrav ved en skole, full av torturerte og myrdete mennesker, er tilknyttet den arabiske/muslimske verden, sånn som Hamas-fansene i Al Jazeera. Jeg er mer tilbøyelig til å tro på det som er bevist om Hamas gjennom mange år av noen som Amnesty, enn påstander fra bl.a. en avis som viser til "reportasjer" uten å oppgi kilde, og samtidig hevder at ICJ har bedt Israel om å stanse krigføringen. Massegraver med torturofre kan like godt være Hamas sitt verk ja, høyst sannsynlig vil jeg si https://www.amnesty.org/en/latest/news/2015/05/gaza-palestinians-tortured-summarily-killed-by-hamas-forces-during-2014-conflict/ De har vel bare blitt verre og verre siden 2014 10 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordy Skrevet 10. februar #258 Del Skrevet 10. februar (endret) Ichiko skrev (44 minutter siden): Vær så god! Det jeg omtalte er bare en bitteliten del av det hele. Og ja: det er ingen tvil om at det er Hamas som på alle vis har regjert Gaza i mange år, og såkalt uavhengige aktører har gått med på å adlyde dem. Og nå som de forferdelige konsekvensene av denne praksisen er klare for alle som vil se, får mange det travelt med å vri seg unna og legge skylden på Israel - som vanlig! Det er til å kaste opp av, jeg skammer meg også over å være norsk. De av våre som har vært med på dette, og som ufortrødent klamper videre i sin fanatiske tro på - hva da? De fortjener virkelig all den kritikk de kan få; jeg vil ha en solid gransking av Norges "innsats" i denne hengemyra - av eksterne aktører. Her i landet fokuseres det bare på masteroppgavejuks - en Sp-statsråd ryker ut mens en Ap-statsråd blir værende - og at Jan Egeland (Ap) er skuffet over at "nordmenn ikke gir mer til Gaza". Har sett det samme, det hele er som et enormt edderkoppnett og det er grunnen til at jeg ikke ser forskjell på hvem som er terrorist, UNRWA, leger uten moral osv. I tillegg har vi de som opptrer i ulike roller, noen ganger i ført full Hamas habitt for så å dukke opp som en-eller-annen myndighetsperson eller representant for noe som skal fremstå veldig seriøst.. Blir det samme som om en nøytral aktør skulle fått ansvaret for noe i det islamske kalifatet (Raqqa) under daesh. Det er like utenkelig som at disse "nøytrale" figurene, som popper opp med jevne mellomrom i Gaza, er noe annet enn terrorister og terror-sympatisører. Fra den dagen jeg gjennomskuet Gilbert, og det er mange år siden, så har dette stått klart for meg. Når noen påstår seg å være nøytral og uskyldig, men fyrer seg opp for å unngå å svare på spørsmål eller babler i vei om noe helt annet - da ringer alle bjeller og det er bare å finne frem alle de røde flaggene. De fortjener siktelse etter terrorlovgivningen. Det synes jeg at de har gjort seg fortjente til, men det kommer ikke til å skje siden staten er den verste. Endret 10. februar av jordy 11 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brutex Skrevet 10. februar #259 Del Skrevet 10. februar Vesten har en vesentlig del av ansvaret for konflikten og har et ekstra ansvar for konsekvensen av denne. Det virker som om det ekstra vanskelig for vesten å være nøytral her. En grunn er jødenes spesielle plass i den dominerende religionen i vesten. Forestillingen er at når jødende vender tilbake til Israel så er endetiden nær og alle sympatiserer med riktig religion kommer til himmel. Den andee forstyrrende faktoren er vestens dårlige samvittighet. Jøder var nektet adgang til Norge og flere andre land. Jøder fikk ikke eie eiendom. Når de ble forfulgt av nasistene så var det få land som ville ta i mot de. Så etter krigen, med svært dårlig samvittighet ville vesten gi jødene et eget land. Da valgte de å gi bort et land som tilhørte noen andre. Det mest rimelige hadde selvfølgelig vært om jødene fikk en del av Tyskland og ikke at man gav bort noe som tilhører noen andre. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ichiko Skrevet 10. februar #260 Del Skrevet 10. februar 9 minutter siden, Brutex said: Vesten har en vesentlig del av ansvaret for konflikten og har et ekstra ansvar for konsekvensen av denne. Det virker som om det ekstra vanskelig for vesten å være nøytral her. En grunn er jødenes spesielle plass i den dominerende religionen i vesten. Forestillingen er at når jødende vender tilbake til Israel så er endetiden nær og alle sympatiserer med riktig religion kommer til himmel. Den andee forstyrrende faktoren er vestens dårlige samvittighet. Jøder var nektet adgang til Norge og flere andre land. Jøder fikk ikke eie eiendom. Når de ble forfulgt av nasistene så var det få land som ville ta i mot de. Så etter krigen, med svært dårlig samvittighet ville vesten gi jødene et eget land. Da valgte de å gi bort et land som tilhørte noen andre. Det mest rimelige hadde selvfølgelig vært om jødene fikk en del av Tyskland og ikke at man gav bort noe som tilhører noen andre. Denne tråden handler om UNRWA. Personlig har jeg ingenting i mot at jøder bosetter seg i Europa. Men hvorfor skal majoriteten av Israels over 7 millioner jøder, som er av ikke-europeisk opphav, fordrives til et kontinent der hverken de eller deres slekt noensinne har bodd? Fordrive millioner av jøder til den islamske verden der deres slekt en gang levde? Vi kan jo ta i mot dem også, men med din logikk må vi bare sende ut den 9% andelen av befolkningen i Tyskland som er av ikke-europeisk bakgrunn - ca. 7,5 millioner, faktisk omtrent samme antall som Israels jøder - for at det skal bli rettferdig. Hvem skal vi begynne med, synes du? 9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå