Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Disse reglene burde vært endret. Fjernet forbud på søndager, og heller ha forbud tidligere på hverdager.

Vil mye heller ha litt støy på dagen på søndag enn frem til klokken 11 på hverdager.

Anonymkode: 930e1...83b

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Helene skrev (20 timer siden):

Selv mener jeg det er forskjell på støy og støy. Og klokkeslett.

Den forrige naboen som bygde på huset sitt hadde arbeidere som gav F i alt. Lørdag, søndag, helligdager, hele påsken og alle røde dager i mai. Der startet arbeidet kl 8 hver morgen. Da snakker vi sag, snekring, arbeidsmusikk på taket, på full styrke. Holdt på å bli gal. 

Andre plasser jeg har bodd har alltid naboene tatt hensyn. I helgene har ingen begynt med noe utendørs før kl 11. Jeg er rund i kantene. Om noen trenger å klippe plen en søndag, ja så gjør det. Høytrykksspyler lager lite bråk. Om noen har et byggeprosjekt, ja jobb gjerne i helgene, bare ikke start for tidlig. 

Nå har jeg bodd i flermannsbolig, rekkehus og enebolig i boligfelt. Man bor ikke alene i disse områdene, og bør da tåle å høre at folk lever. Om ikke, flytt på landsbygda uti skogen. 

Som skrevet her tidligere, hadde et byggeprosjekt en gang, en pinse. Skulle bygge ny trapp i inngangspartiet. På forhånd tok jeg en samtale med naboene. Jeg sa, familien bor langt unna, men denne pinsen får jeg hjelp. Derfor blir det snekring, støy. Vi begynte ikke før kl 11. 

Det er dere som bråker som bryter loven, ikke vi andre, så om noe bruder det være dere som flytter ut i skogen. 

Anonymkode: fb6ce...f53

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er dere som bråker som bryter loven, ikke vi andre, så om noe bruder det være dere som flytter ut i skogen. 

Det er ikke definert hva som er "utilbørlig larm". Det betyr bare at det er urimelig eller forstyrrende. Da kan jeg velge å tolke det som at det ikke er lov å sitte ute på terassen og prate så naboen hører det på en søndag. Ikke lov å ha bursdag ute på en søndag. Ikke lov å ha konfirmasjon ute på en søndag. Ikke lov at barna hopper og skriker på en trampoline på en søndag. De har jo alle disse andre dagene å gjøre dette på, hvorfor skal de gjøre det på en søndag som skal være rolig? De forstyrrer meg jo.

Eller man kan være litt rause med hverandre fordi det er faktisk 2026 og ikke 1926. Hvis man ikke klarer å være rause med hverandre bør man flytte ut i skogen der man ikke trenger å forholde seg til andre mennesker.

Anonymkode: fe477...007

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det er ikke definert hva som er "utilbørlig larm". Det betyr bare at det er urimelig eller forstyrrende. Da kan jeg velge å tolke det som at det ikke er lov å sitte ute på terassen og prate så naboen hører det på en søndag. Ikke lov å ha bursdag ute på en søndag. Ikke lov å ha konfirmasjon ute på en søndag. Ikke lov at barna hopper og skriker på en trampoline på en søndag. De har jo alle disse andre dagene å gjøre dette på, hvorfor skal de gjøre det på en søndag som skal være rolig? De forstyrrer meg jo.

Eller man kan være litt rause med hverandre fordi det er faktisk 2026 og ikke 1926. Hvis man ikke klarer å være rause med hverandre bør man flytte ut i skogen der man ikke trenger å forholde seg til andre mennesker.

De alle fleste som ikke er profesjonelle kverulanter forstår nok hva loven faktisk omfatter. Det handler om bråk, ikke om å høre at naboen eksisterer. Prat og latter på verandaen er innafor, oppussing eller høy musikk er det ikke. Og jo da, jeg kan vise skjønn, det er forskjell på at noen henger opp et bilde og hamrer i veggen i to minutter, og på å skifte ut et helt kjøkken. Utover det er jeg ganske streng, for jeg skal også overleve i dette samfunnet, og om jeg aldri får stillhet blir jeg gal rimelig fort. Og jeg lever nå, i 2026, ikke i 1916. Likevel er det ikke jeg som skal flytte, for det er ikke jeg som gjør noe galt. Om man ikke har tid til å vedlikeholde hus og hage på ukens andre dager, kanskje man må vurdere om man har til til huset og hagen, eller om man burde flytte til noe mer lettstelt. Eventuelt til langt inn i skogen, der dere ikke forstyrrer noen. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Disse reglene burde vært endret. Fjernet forbud på søndager, og heller ha forbud tidligere på hverdager.

Vil mye heller ha litt støy på dagen på søndag enn frem til klokken 11 på hverdager.

Anonymkode: 930e1...83b

Så ingen som jobber med noe som støyer skal på jobb før 11? Ingen håndtverkere osv på jobb før lunsj? 

Anonymkode: 12f7b...fcc

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Helene skrev (23 timer siden):

Selv mener jeg det er forskjell på støy og støy. Og klokkeslett.

Den forrige naboen som bygde på huset sitt hadde arbeidere som gav F i alt. Lørdag, søndag, helligdager, hele påsken og alle røde dager i mai. Der startet arbeidet kl 8 hver morgen. Da snakker vi sag, snekring, arbeidsmusikk på taket, på full styrke. Holdt på å bli gal. 

Andre plasser jeg har bodd har alltid naboene tatt hensyn. I helgene har ingen begynt med noe utendørs før kl 11. Jeg er rund i kantene. Om noen trenger å klippe plen en søndag, ja så gjør det. Høytrykksspyler lager lite bråk. Om noen har et byggeprosjekt, ja jobb gjerne i helgene, bare ikke start for tidlig. 

Nå har jeg bodd i flermannsbolig, rekkehus og enebolig i boligfelt. Man bor ikke alene i disse områdene, og bør da tåle å høre at folk lever. Om ikke, flytt på landsbygda uti skogen. 

Som skrevet her tidligere, hadde et byggeprosjekt en gang, en pinse. Skulle bygge ny trapp i inngangspartiet. På forhånd tok jeg en samtale med naboene. Jeg sa, familien bor langt unna, men denne pinsen får jeg hjelp. Derfor blir det snekring, støy. Vi begynte ikke før kl 11. 

det er helt idiotisk av lovlydige mennesker skal flytte ut i skogen så du kan bryte loven uten klager. Det er så mye rart her på kg, innimellom tenker jeg det hadde vært interessant å ha dere som naboer en pinse, for jeg hadde ringt til politiet , ikke flyttet ut i skogen. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er definert godt nok. Hvis du er usikker på om naboen har lov å prate , så ring politiet og spør. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå er ikke jeg en sånn som er ute og jobber og bråker noe særlig, men jeg hadde neppe tenkt meg om to ganger. Jeg er tvunget til å jobbe på slike dager, så jeg bryr meg midt i ryggen. 

Må selv til tider sette plugger i ørene etter nattevakt, og det er for å dekke et primærbehov. Hvis jeg kan leve sånn, kan andre også kjøpe øreplugger, hvis det er så uholdbart å høre en høytrykkspyler borte i horisonten.

Anonymkode: f8466...455

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.4.2026 den 13.44):

Nå er ikke jeg en sånn som er ute og jobber og bråker noe særlig, men jeg hadde neppe tenkt meg om to ganger. Jeg er tvunget til å jobbe på slike dager, så jeg bryr meg midt i ryggen. 

Må selv til tider sette plugger i ørene etter nattevakt, og det er for å dekke et primærbehov. Hvis jeg kan leve sånn, kan andre også kjøpe øreplugger, hvis det er så uholdbart å høre en høytrykkspyler borte i horisonten.

Anonymkode: f8466...455

Forskjell på å høre på høytrykkspyler i horistonten og fra type 3-4 meter avstand fra egen hage. Greit med øreplugger når du skal sove, men ikke spesielt hyggelig at man i våken tilstand skal gå rundt med plugger i ørene en hel søndag da, fordi naboen gir beng i alle andre rundt seg. 

Anonymkode: acdcb...b39

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...