Gå til innhold

Respekterer dere helligdagsfreden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hender vi må vaske bil og klippe gress på søndager, men gjør det en gang mellom kl 15-18. 

Anonymkode: 5b4b0...cbc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min jobb går rundt og rundt 365dager i året.. 

Anonymkode: 8a089...be5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

99% av tida: ja - folk burde kunne dlappe av fra lyd i byen også. Har vært krise her et par ganger med å få ting gjort, men da har det blitt gjort raskt og godt utpå dagen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helligdagsfred som Påske, pinse, julaften, 17mai osv er ikke dag for lage støy. Kan til nøds ta plenen, bytte noen terrassebord eller kjap høytrykkspyling av bilen eller vinduer om jeg tar det etter klokken 12 på en vanlig søndag men da er det snakk om kanskje 10--15 minutter.

Anonymkode: 8f27e...7ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker at det er stille på søndagene. Og det gjør visst naboene mine også. De bråker ihvertfall ikke.

Når det gjelder loven, så gjelder bare freden til kirketiden er over.

Jeg er oppvokst med at man ikke engang skal gjøre håndarbeid på søndagene. Mamma var ikke læstadianer (som de kristne der var), så hun pleide strikke om søndagskveldene.
 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Liker at det er stille. I går skulle jeg egentlig både vaske klær og støvsuge, men utsatte det til i dag,

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 28.1.2024 den 12.09):

Jeg er ikke religiøs, men må innrømme at jo mer voksen jeg er blitt, jo mer setter jeg pris på stillheten denne ene dagen i uka.

Finner det særlig provoserende når naboen starter å hogge ved i 8-9-tiden, rett utfor soveromsvinduet mitt, for så så senere kjøre igang høyttrykkspyleren på sin 4-5 biler, det vil si søndagen til mørkets frembrudd. Så er deg gjerne klipping av hekken også, som de gjør relativt ofte i sesongen og da helst på søndager.

Og den jævla gnålestemmen til kjerringa som står å brøler ut ordre til mann og barn. Dette holdt de med på tidlig nyttårsaften også. Så har de til stadighet noe snekkerarbeid og står men den jævla sirkelsaga, helg og ukedager og gjerne sent på kvelden også.  Det er liksom aldri fred. Så topper deg seg litt med at de tar seg vel godt til rette sånn generelt. 

En annen nabo har det med å kjøre igang gressklipper på søndag, men det kan jeg forsåvidt akseptere. De er småbarnsforeldre, er utlendinger og pga hyppig regn er det ikke alltid lett å time klippinga. Men det er snakk om 10-15 min maks, så er det over.

Lyden av barn, skriking og trampoliner og slikt er noe man må akseptere og det er greit. Men 

Har aldri vært den som har lagt meg oppi hva andre folk gjør og har kjørt mitt eget løp selv. Jeg benytter ofte søndagen selv til å få gjort ting, men av hensyn til andre og meg selv, men gjør ting som ikke bråker. Jeg bruker hageslangen når jeg vasker bilen, jeg beskjærer gjerne ting i hagen med saks istedenfor elektrisk sag,  kantklipper dropper jeg på søndag. Jeg sager gjerne for hånd inne i garasjen om det er noe. Altså jeg forsøker å gjøre ting på en måte som ikke er til sjenanse for andre.

Hva tenker dere andre om helligdagsfreden ? Driter i at det har en religiøs bakgrunn. Det er likefullt godt med en dag uten støy og kan slappe helt av. Og respekterer man det ikke, så bryten man jo loven. Er det greit liksom?

Anonymkode: acdcb...b39

Du høres ikke akkurat ut som en hyggelig nabo heller da 😄 Takes one to know one 😂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har sjelden aktiviteter som lager "utilbørlig larm". Det å gjøre enkelt hagearbeid, snøbrøyting etc etter kirketid skjer, til og med litt snekring. Da er gid dialog med naboer viktig.

Jeg setter selv pris på rolige dager, uten støy, men lar meg ikke irritere over vanlig støy fra naboer.

Anonymkode: 8805c...104

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

Helligdagsfred som Påske, pinse, julaften, 17mai osv er ikke dag for lage støy. Kan til nøds ta plenen, bytte noen terrassebord eller kjap høytrykkspyling av bilen eller vinduer om jeg tar det etter klokken 12 på en vanlig søndag men da er det snakk om kanskje 10--15 minutter.

Anonymkode: 8f27e...7ce

Hellidagsfred innebefatter også søndager. 

Anonymkode: bcd98...31e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Mardina said:

Du høres ikke akkurat ut som en hyggelig nabo heller da 😄 Takes one to know one 😂

TS. Jeg er ganske hyggelig altså, har et godt forhold til alle naboene mine 😀Jeg irriterer meg helst bak husets fire vegger og og har ikke sagt noe til noen. Jeg vil ikke være "hu sure". Håpet på at det bare var en forbigående fase, fordi de gjerne hadde mye som skulle gjøres i en gitt periode. Men nå har det liksom vedvart over flere år. Ser jo her at flere tenker som meg og begrenser seg på søndagen.

Anonymkode: acdcb...b39

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg ikke er religiøs er jeg glad for at det finnes dager hvor man ikke skal bråke. Er nok bråk og støy i hverdagen som det er. Respekterer selvsagt helligdagsfreden selv. 

Anonymkode: a549d...f38

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som er så opptatt av at alle skal være stille på søndager/helligdager; kjører dere bil på disse dagene? Bilstøy etc er det jeg synes er mest irriterende, selv om jeg bor på landet. 

Anonymkode: 42e43...236

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.1.2024 den 12.09):

Jeg er ikke religiøs, men må innrømme at jo mer voksen jeg er blitt, jo mer setter jeg pris på stillheten denne ene dagen i uka.

Finner det særlig provoserende når naboen starter å hogge ved i 8-9-tiden, rett utfor soveromsvinduet mitt, for så så senere kjøre igang høyttrykkspyleren på sin 4-5 biler, det vil si søndagen til mørkets frembrudd. Så er deg gjerne klipping av hekken også, som de gjør relativt ofte i sesongen og da helst på søndager.

Og den jævla gnålestemmen til kjerringa som står å brøler ut ordre til mann og barn. Dette holdt de med på tidlig nyttårsaften også. Så har de til stadighet noe snekkerarbeid og står men den jævla sirkelsaga, helg og ukedager og gjerne sent på kvelden også.  Det er liksom aldri fred. Så topper deg seg litt med at de tar seg vel godt til rette sånn generelt. 

En annen nabo har det med å kjøre igang gressklipper på søndag, men det kan jeg forsåvidt akseptere. De er småbarnsforeldre, er utlendinger og pga hyppig regn er det ikke alltid lett å time klippinga. Men det er snakk om 10-15 min maks, så er det over.

Lyden av barn, skriking og trampoliner og slikt er noe man må akseptere og det er greit. Men 

Har aldri vært den som har lagt meg oppi hva andre folk gjør og har kjørt mitt eget løp selv. Jeg benytter ofte søndagen selv til å få gjort ting, men av hensyn til andre og meg selv, men gjør ting som ikke bråker. Jeg bruker hageslangen når jeg vasker bilen, jeg beskjærer gjerne ting i hagen med saks istedenfor elektrisk sag,  kantklipper dropper jeg på søndag. Jeg sager gjerne for hånd inne i garasjen om det er noe. Altså jeg forsøker å gjøre ting på en måte som ikke er til sjenanse for andre.

Hva tenker dere andre om helligdagsfreden ? Driter i at det har en religiøs bakgrunn. Det er likefullt godt med en dag uten støy og kan slappe helt av. Og respekterer man det ikke, så bryten man jo loven. Er det greit liksom?

Anonymkode: acdcb...b39

Ja, eneste naboen jeg har tvunget til å slutte er en MDGer som tror at regelen ikke gjelder han

Anonymkode: 8518a...362

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dere som er så opptatt av at alle skal være stille på søndager/helligdager; kjører dere bil på disse dagene? Bilstøy etc er det jeg synes er mest irriterende, selv om jeg bor på landet. 

Anonymkode: 42e43...236

Ja, til og fra Kirke

Anonymkode: 8518a...362

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Ja, har sjelden aktiviteter som lager "utilbørlig larm". Det å gjøre enkelt hagearbeid, snøbrøyting etc etter kirketid skjer, til og med litt snekring. Da er gid dialog med naboer viktig.

Jeg setter selv pris på rolige dager, uten støy, men lar meg ikke irritere over vanlig støy fra naboer.

Anonymkode: 8805c...104

Helt enig. Tåler at folk lager lyd når de tusler rundt i egen hage godt ut på dagen og spyler litt på terrassen etc. Det er jo ikke det samme som at noen står og borer med en maskin eller graver med gravemaskin hos naboen.

Hvis folk ikke tåler at naboen vasker bilen når han endelig har tid, eller naboen fyller oppi litt vann til et basseng til barna en varm sommerdag, så tenker jeg at man må gå litt i seg selv. Men det er jo alltid noen som kjeder seg sånn når det blir stille, at de bruker hele tiden på å "lete" etter lyder hos naboen.... 

Anonymkode: 42e43...236

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MyMichelle skrev (På 29.1.2024 den 3.47):

Jeg liker at det er stille på søndagene. Og det gjør visst naboene mine også. De bråker ihvertfall ikke.

Når det gjelder loven, så gjelder bare freden til kirketiden er over.

Jeg er oppvokst med at man ikke engang skal gjøre håndarbeid på søndagene. Mamma var ikke læstadianer (som de kristne der var), så hun pleide strikke om søndagskveldene.
 

 

 

Nei den gjelder hele søndagen 

§ 3.Helligdagsfred

På helligdag fra kl 00 til kl 24 samt påske-, pinse- og julaften etter kl 16 skal det være helligdagsfred som ingen noe sted må forstyrre med utilbørlig larm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Helt enig. Tåler at folk lager lyd når de tusler rundt i egen hage godt ut på dagen og spyler litt på terrassen etc. Det er jo ikke det samme som at noen står og borer med en maskin eller graver med gravemaskin hos naboen.

Hvis folk ikke tåler at naboen vasker bilen når han endelig har tid, eller naboen fyller oppi litt vann til et basseng til barna en varm sommerdag, så tenker jeg at man må gå litt i seg selv. Men det er jo alltid noen som kjeder seg sånn når det blir stille, at de bruker hele tiden på å "lete" etter lyder hos naboen.... 

Anonymkode: 42e43...236

Fylle i bassenget er innafor, vaske bilen er det ikke om vaske bil lager støy

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Dere som er så opptatt av at alle skal være stille på søndager/helligdager; kjører dere bil på disse dagene? Bilstøy etc er det jeg synes er mest irriterende, selv om jeg bor på landet. 

Anonymkode: 42e43...236

Det er ikke slik at landet skal stoppe opp selv om det er helligdag. Man må fortsatt komme seg på jobb (mange jobber helligdager), og generelt til og fra steder. Hvis du bor på landet og plages med trafikkstøy, så bor du for nærme veien. Feil å sammenligne det med motorsag, vinkelsliper, osv. 

Anonymkode: bcd98...31e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/28/2024 at 5:26 PM, AnonymBruker said:

Sånn er det i vårt borettslag og ….

Anonymkode: 14f4c...a71

Her også og jeg bidrar bra til det. 🤣

Anonymkode: 4061e...878

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har heldigvis få naboer, og de vi har styrer like mye ute som vi gjør.  Her utnyttes fine dager ute.  Naboen bygde garasje i fjor, og jeg vet at han har planer om å innrede i år.  Han har kun fri i helgene, og vasker bil, slår plen osv. når han kan.  Det synes vi er helt greit :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...