Gå til innhold

Respekterer dere helligdagsfreden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke religiøs, men må innrømme at jo mer voksen jeg er blitt, jo mer setter jeg pris på stillheten denne ene dagen i uka.

Finner det særlig provoserende når naboen starter å hogge ved i 8-9-tiden, rett utfor soveromsvinduet mitt, for så så senere kjøre igang høyttrykkspyleren på sin 4-5 biler, det vil si søndagen til mørkets frembrudd. Så er deg gjerne klipping av hekken også, som de gjør relativt ofte i sesongen og da helst på søndager.

Og den jævla gnålestemmen til kjerringa som står å brøler ut ordre til mann og barn. Dette holdt de med på tidlig nyttårsaften også. Så har de til stadighet noe snekkerarbeid og står men den jævla sirkelsaga, helg og ukedager og gjerne sent på kvelden også.  Det er liksom aldri fred. Så topper deg seg litt med at de tar seg vel godt til rette sånn generelt. 

En annen nabo har det med å kjøre igang gressklipper på søndag, men det kan jeg forsåvidt akseptere. De er småbarnsforeldre, er utlendinger og pga hyppig regn er det ikke alltid lett å time klippinga. Men det er snakk om 10-15 min maks, så er det over.

Lyden av barn, skriking og trampoliner og slikt er noe man må akseptere og det er greit. Men 

Har aldri vært den som har lagt meg oppi hva andre folk gjør og har kjørt mitt eget løp selv. Jeg benytter ofte søndagen selv til å få gjort ting, men av hensyn til andre og meg selv, men gjør ting som ikke bråker. Jeg bruker hageslangen når jeg vasker bilen, jeg beskjærer gjerne ting i hagen med saks istedenfor elektrisk sag,  kantklipper dropper jeg på søndag. Jeg sager gjerne for hånd inne i garasjen om det er noe. Altså jeg forsøker å gjøre ting på en måte som ikke er til sjenanse for andre.

Hva tenker dere andre om helligdagsfreden ? Driter i at det har en religiøs bakgrunn. Det er likefullt godt med en dag uten støy og kan slappe helt av. Og respekterer man det ikke, så bryten man jo loven. Er det greit liksom?

Anonymkode: acdcb...b39

  • Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helligdagsfred har like mye med at folk skal respektere andre mennesker og deres behov for stille dager , som at det har med religion å gjøre. 

Da jeg bodde i boligfelt respekterte jeg det og forlangte at naboen skulle gjøre det og. Nå bor jeg i landlige omgivelser der naboen ikke hører om jeg bråker og da er det ikke nøye. Forstyrrer man ikke så bortfaller jo plikten til å være stille. 

Anonymkode: 3a661...03c

  • Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vi bryr oss ikke om hvilken dag det er. Jobber ofte mer utendørs på søndager, er jo da vi har tid!

Og siden jeg nå sikkert har lyktes i å irritere kjempemange, kan jeg komme med tilleggsinfo: det er over 1km til nærmeste nabo 😄 

Anonymkode: 431f1...021

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, vi bryr oss ikke om hvilken dag det er. Jobber ofte mer utendørs på søndager, er jo da vi har tid!

Og siden jeg nå sikkert har lyktes i å irritere kjempemange, kan jeg komme med tilleggsinfo: det er over 1km til nærmeste nabo 😄 

Anonymkode: 431f1...021

Dette, vi har jo veldig begrenset tid å jobbe på. Jeg var mer opptatt av helligdagsfred da jeg bodde i borettslag/sameie. Nå bor vi i enebolig, og tenker vi gjør litt som vi vil på egen tomt. 

Anonymkode: 890f6...ded

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg respekterer helligdagsfreden, og irriterer vettet av meg over de som ikke skjønner såpass. Jeg bryr meg ikke om plenklipping i 10 minutter søndag kl 14, problemet er når ingen naboer bryr seg om helligdagsfred, og alle slår seg løs med aktivitet som støyer. Da blir det fort mange timer med mye støy. 

 

Anonymkode: bcd98...31e

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette, vi har jo veldig begrenset tid å jobbe på. Jeg var mer opptatt av helligdagsfred da jeg bodde i borettslag/sameie. Nå bor vi i enebolig, og tenker vi gjør litt som vi vil på egen tomt. 

Anonymkode: 890f6...ded

Det er jo greit det, så lenge det er langt til neste nabo. Ikke like greit i tettbygde boligfelt. 

 

«På helligdag fra kl 00 til kl 24 samt påske-, pinse- og julaften etter kl 16 skal det være helligdagsfred som ingen noe sted må forstyrre med utilbørlig larm.»

Slik lyder Lov om helligdager og helligdagsfred paragraf tre. Hver søndag er en helligdag ifølge loven.

Men det kommer jo an på hva slags lyder/arbeid det er snakk om da. Forskjell på å klippe plenen i 10 minutter, og å stå med motorsag o.l kl 9 og i flere timer.

Anonymkode: bcd98...31e

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er jo greit det, så lenge det er langt til neste nabo. Ikke like greit i tettbygde boligfelt. 

 

«På helligdag fra kl 00 til kl 24 samt påske-, pinse- og julaften etter kl 16 skal det være helligdagsfred som ingen noe sted må forstyrre med utilbørlig larm.»

Slik lyder Lov om helligdager og helligdagsfred paragraf tre. Hver søndag er en helligdag ifølge loven.

Men det kommer jo an på hva slags lyder/arbeid det er snakk om da. Forskjell på å klippe plenen i 10 minutter, og å stå med motorsag o.l kl 9 og i flere timer.

Anonymkode: bcd98...31e

Tettbygde boligfelt ja, har ikke inntrykk av at naboene overholder det heller. Naboen her bygget terrasse hele pinsen i fjor. Her klippes trettet når det passer seg mellom 7 og 23. ingen klager. 

Anonymkode: 890f6...ded

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker said:

Tettbygde boligfelt ja, har ikke inntrykk av at naboene overholder det heller. Naboen her bygget terrasse hele pinsen i fjor. Her klippes trettet når det passer seg mellom 7 og 23. ingen klager. 

Anonymkode: 890f6...ded

Her hadde det blitt mange klager hvis naboene holdt på sånn. 

Anonymkode: bcd98...31e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida. Her bråkes det og gis gass omtrent hver søndag.

Anonymkode: 84297...208

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i blokk og har utenlandske naboer (Midt-Østen og Balkan) over, under og på ene siden. Her respekteres ikke verken helligdagsfred eller husregler for når det skal være stille i borettslaget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janina1 skrev (2 minutter siden):

Bor i blokk og har utenlandske naboer (Midt-Østen og Balkan) over, under og på ene siden. Her respekteres ikke verken helligdagsfred eller husregler for når det skal være stille i borettslaget. 

Sånn er det i vårt borettslag og ….

Anonymkode: 14f4c...a71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Janina1 said:

Bor i blokk og har utenlandske naboer (Midt-Østen og Balkan) over, under og på ene siden. Her respekteres ikke verken helligdagsfred eller husregler for når det skal være stille i borettslaget. 

Huff, kjedelig med sånne naboer. Dette skjer kanske mer med naboer fra andre kulturer, fordi de er vant til et annet levesett. Men tro meg, nordmenn kan være tankeløse også, og kan være vanskelige å nå frem til. 

Har du sagt i fra til styret? 

Anonymkode: bcd98...31e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg unngår støyende arbeider på søndager - i hvertfall ute. Klipper ikke plen, bruker ikke høytrykkspyler, etc. Om jeg gjør støyende arbeid innendørs foregår det med lukkede dører og vinduer, så det tror jeg ikke kan være noe problem for noen (bor i enebolig). 

Naboen derimot, har blant annet klippet og støvsuget plenen (!) på søndag ettermiddag flere ganger... 

Jeg skulle ønske alle respekterte loven om helligdagsfred, fordi det er deilig å ha det helt stille om man sitter utendørs (eller for den saks skyld jobber stille i hagen) en søndag, men jeg er heller ikke av typen som klager/sier fra hverken til nabo eller politi 😅

Anonymkode: a2c97...ac0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janina1 skrev (6 timer siden):

Bor i blokk og har utenlandske naboer (Midt-Østen og Balkan) over, under og på ene siden. Her respekteres ikke verken helligdagsfred eller husregler for når det skal være stille i borettslaget. 

Hva mener du med stille sett hen til helligdagsfreden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og forresten så er det alltid en plen som skal klippes, en terrasse som skal snekres på, materialer som skal kuttes med motorisert sag, osv, osv, i nærheten i et nabolag. Når den ene er ferdig med å klippe plenen, så begynner den neste... 

Så deilig det hadde vært om vi bare kunne hatt én dag fri for sånt hver uke! 

Anonymkode: a2c97...ac0

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg gjør faktisk det. Både fordi jeg er troende, men også fordi jeg tror det er godt at samfunnet har noen dager som ikke er like travle som de andre. Med det sagt har jeg ingen problemer med å forstå at noen bruker disse dagene til å få unna en del ting som de ikke får gjort ellers. Jeg syns man skal respektere at man har naboer så langt man kan på disse dagene, og jeg syns det er fint og si fra hvis det blir ekstra støy. Jeg har noen naboer som nylig skulle flytte. De kom og sa fra at det ble nok en del bråk den helgen de gjorde det (vi bor i leilighet). Det hadde jeg også sagt fra om hvis det var motsatt. Sånne ting syns jeg er helt topp, da kan jeg f eks gå på besøk til noen i stedet for å invitere til besøk akkurat den dagen. 

Bor man langt ute på landet med mils avstand til neste nabo står man selvsagt friere. Tror likevel at det kan være bra for seg selv å ha noen dager i året som skiller seg ut. 

Jeg kontakter heller ikke politiet som noen skrev her, hehe. Da måtte det vært et ekstremtilfelle. 

Anonymkode: bc571...231

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Respekterer absolutt helligdagsfreden, og irriterer meg grønn over de naboene som ikke gjør det... Her jeg bor er de fleste ganske greie, men noen ganger glipper det litt.

Det har vært mange diskusjoner i sameiet om dette, men vi har blitt enige om felles kjøreregler og alle følger de stort sett. At naboen i dag startet snøfresen kl 0830 var smått irriterende (kom liksom 5 cm i natt, ikke noe å frese spør du meg...) men han har så liten gårdsplass så det er greit. Verre er det da med formannen i sameiet som gikk hardt ut på forrige generalforsamling og klagde og ville være pådriver for disse kjørereglene - men hvem er det som stort sett søndager i vårhalvåret står ute med vedkløyveren sin?? 🤣 han har fått tilsnakk og skjerpet seg, men ironien der altså..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker da jeg bodde i Trondheim. Naboen bygde ut. Dette er få år siden. Bygge folkene gav f i alt av helligdager. De bygde hele påsken. De startet alt av maskiner hver dag kl 7. De spilte radio på taket hver dag, type nattklubb høyt. Jeg fikk nok himmelspretten. Ble vekket nok en gang kl 7. Ringte politiet. Før jeg ringte hadde jeg prøvd å snakke med naboen. Han var ikke tilstedet. Jeg ba politiet om å ta en samtale med naboen. Ingen anmeldelse. Hele utbyggingen til nabo var et mareritt. Selve bygget var ok. Men prosessen var forferdelig. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bygget en trapp foran huset mitt engang. Dette skjedde en pinsehelg. Jeg varslet da naboene mine. Jeg varslet, sa nå får jeg hjelp av familie, det kommer til å bli snekring. Alle naboene godtok dette da jeg sa i fra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...