Gå til innhold

fordommer mot frivillig barnløse

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

;) FORDOMMER MYSAN, hverken noe mer - eller mindre. Jeg er åpen for andres synspunkter og fullstendig klar for revudering av egne meninger og stygge fordommer.

Du kan vel lese mine andre innlegg etter det du quotet ;)

Jeg har heller ikke barn.

Jeg gjorde det - etter at jeg quotet - og da ser jeg at du ikke var så rar allikevel ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I hvilken sammenheng har jeg värt "slem" mot deg?

Jeg mente ikke deg spesielt, men folks fordommer generelt til oss som ikke vil ha barn. Forøvrig fordommer ellers også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤Humlen¤
Jeg mente ikke deg spesielt, men folks fordommer generelt til oss som ikke vil ha barn. Forøvrig fordommer ellers også.

Nei, jeg forstår nå det - :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er frivillig barnløs, så jeg har ikke fordommer mot "oss" nei.. ;) Må smile litt av en del av fordommene som har kommet frem - kan ikke si jeg kjenner meg så godt igjen, haha.

Det slår meg at det med fordommer egentlig er ganske "trist".. Man tror èn ting om et menneske (/en gruppe mennesker) rett og slett fordi man ikke vet bedre.. Enten det gjelder frivillig barnløse, alenemødre, muslimer, homofile, eller hva det skal være.. :sjenert::tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man tror èn ting om et menneske (/en gruppe mennesker) rett og slett fordi man ikke vet bedre.. Enten det gjelder frivillig barnløse, alenemødre, muslimer, homofile, eller hva det skal være.. :sjenert:  :tristbla:

Det er sant.

Her på berget tror jeg janteloven og spiller inn i ganske stor grad. Du kan bare våge å komme her og være annerledes....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle ønsker seg barn innerst inne, sånn er det bare.

Det er bare noen som ikke vet det ennå.

Det finnes folk som faktisk ikke liker unger engang - hvordan kan du påstå det der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle ønsker seg barn innerst inne, sånn er det bare.

Det er bare noen som ikke vet det ennå.

Når får jeg vite det da? Jeg er 37 år nå og burde vel evt fått dette ønsket allerede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil :klappe: for ¤Humlen¤, såvidt jeg kan se den eneste som har våget å innrømme fordommer (unntatt et par gjester). Jeg kjenner godt følelsen av å av og til ha noen politisk ukorrekte tanker innerst i sjelen, selv om man egentlig vet at de er feil.

Jeg er imponert over alle dere andre som tydeligvis aldri har disse hemmelige tankene.

Jeg har lært mye i livet, og de fleste fordommene mine har forduftet underveis, men det hender da fremdeles av og til at jeg lager en litt enkel mental forbindelse mellom valg og mennesketype og egenskaper.

Men dere som hater fordommer, ble dere født uten, eller har dere bare kommet lenger i læringsprosessen enn oss andre?

Nå har jeg riktignok ingen fordommer akkurat på dette området, jeg tenker nok heller litt som Mysan: elsker ungene mine, men i et annet liv kunne jeg kanskje prøvd uten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil  :klappe:  for ¤Humlen¤, såvidt jeg kan se den eneste som har våget å innrømme fordommer (unntatt et par gjester). Jeg kjenner godt følelsen av å av og til ha noen politisk ukorrekte tanker innerst i sjelen, selv om man egentlig vet at de er feil.

Jeg er imponert over alle dere andre som tydeligvis aldri har disse hemmelige tankene.

Jeg har lært mye i livet, og de fleste fordommene mine har forduftet underveis, men det hender da fremdeles av og til at jeg lager en litt enkel mental forbindelse mellom valg og mennesketype og egenskaper.

Men dere som hater fordommer, ble dere født uten, eller har dere bare kommet lenger i læringsprosessen enn oss andre?

Nå har jeg riktignok ingen fordommer akkurat på dette området, jeg tenker nok heller litt som Mysan: elsker ungene mine, men i et annet liv kunne jeg kanskje prøvd uten?

Jeg kan bare snakke for meg sjøl. Jeg har fordommer mot mye forskjellig jeg, men jeg er bevisst på fordommer grunnes uvitenhet og ikke noe annet, og kjemper i mot dem så godt jeg kan...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare snakke for meg sjøl. Jeg har fordommer mot mye forskjellig jeg, men jeg er bevisst på fordommer grunnes uvitenhet og ikke noe annet, og kjemper i mot dem så godt jeg kan...

Men det er jo vi også! ¤Humlen¤ har skrevet det helt klart at hun er bevisst på at fordommene bygger på uvitenhet og ikke noe annet og at hun kjemper mot dem så godt hun kan. Likevel får hun så mye tyn.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ingrid78

Jeg er frivillig barnløs, og har tenkt til å fortsette med det. Men jeg må innrømme jeg møter mange hevede øyenbryn når jeg sier jeg ikke vil ha barn. Akkurat som om de ikke skjønner at jeg kan mene noe slikt. Men jeg skjønner heller ikke at folk vil ha barn, men jeg hever da ikke øyenbrynene av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen fordommer mot frivillige barnløse, nei.

Enkelte personer omkring meg som aldri skulle satt unger til verden, derimot..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg har overhodet ingen fordommer mot frivillig barnløse, jeg er en av dem selv.

Det finnes mange grunner til at folk velger å ikke få barn, og jeg syns man bør respekteres for sitt valg uansett årsaken til dette.

Det er som regel godt gjennomtenkt før man tar avgjørelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg syns det er trist fordi de går glipp av noe av det største her i livet.

Det å få barn (slik jeg ser det). Samtidig så går dem jo glipp av noen mannfolk også. Men kanskje det ikke betyr så mye?

Denne skjønte jeg ikke... gå glipp av mannfolk fordi man ikke vil ha barn. Er det slik at mødre har seg så mye med andre mannfolk enn partneren sin altså?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

Jeg er frivillig barnløs og ønsker overhodet ikke barn, og er lite, om noe i det hele tatt, interessert i barn. Men jeg er da snill mot dem og behandler de med respekt som medmennesker. Jeg er derimot svært interessert i dyr, har tre katter og en hund, og er forlovet med verdens beste samboer.

Jeg betrakter overhodet ikke meg selv som egoistisk, og ikke min samboer heller. Jeg har venner med og uten barn som setter stor pris på meg, og sier at jeg er den vennen som stiller opp mest. Jeg har muligheten til å være spontan og slipper alt i hendene mine om de skulle trenge støtte av noe slag. Jeg kan bli med på byen uten å skaffe barnevakt (nå har jeg valp da, så må ha barnevakt innimellom når sambo ikke er hjemme, hehe), jeg kan møtes på cafe innen 5 minutter når venninnene min endelig har barnefri i en times tid, og jeg ringer de ofte og holder god kontakt med dem, slik at de vet at de er ønsket.

Derimot føler jeg faktisk at de med barn blir litt mer egoistiske, og har lett for å glemme vennene sine når de sitter midt oppi gulping, tissing og tannpuss. Men jeg har da forståelse og klager ikke, det er de som til slutt klager over at de har et dårlig sosialt liv, selv om jeg til gangs har forsøkt å holde god kontakt. Det GÅR faktisk an å ta med ungen på cafe en times tid, istedet for å sitte inne foran tv'n hver dag og se på Oprah og lage middag til mannen kommer hjem fra jobb. Han kan da lage mat selv? Kan ikke heller han gjøre istand middagen til du og ungen kommer hjem fra cafe? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...