Gå til innhold

fordommer mot frivillig barnløse

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest mutteren
Jeg er frivillig barnløs og ønsker overhodet ikke barn, og er lite, om noe i det hele tatt, interessert i barn. Men jeg er da snill mot dem og behandler de med respekt som medmennesker. Jeg er derimot svært interessert i dyr, har tre katter og en hund, og er forlovet med verdens beste samboer.

Jeg betrakter overhodet ikke meg selv som egoistisk, og ikke min samboer heller. Jeg har venner med og uten barn som setter stor pris på meg, og sier at jeg er den vennen som stiller opp mest. Jeg har muligheten til å være spontan og slipper alt i hendene mine om de skulle trenge støtte av noe slag. Jeg kan bli med på byen uten å skaffe barnevakt (nå har jeg valp da, så må ha barnevakt innimellom når sambo ikke er hjemme, hehe), jeg kan møtes på cafe innen 5 minutter når venninnene min endelig har barnefri i en times tid, og jeg ringer de ofte og holder god kontakt med dem, slik at de vet at de er ønsket.

Derimot føler jeg faktisk at de med barn blir litt mer egoistiske, og har lett for å glemme vennene sine når de sitter midt oppi gulping, tissing og tannpuss. Men jeg har da forståelse og klager ikke, det er de som til slutt klager over at de har et dårlig sosialt liv, selv om jeg til gangs har forsøkt å holde god kontakt. Det GÅR faktisk an å ta med ungen på cafe en times tid, istedet for å sitte inne foran tv'n hver dag og se på Oprah og lage middag til mannen kommer hjem fra jobb. Han kan da lage mat selv? Kan ikke heller han gjøre istand middagen til du og ungen kommer hjem fra cafe? :D

Fordommer finnes i alle leire. :)

Jeg har fordommer mot noe men ikke mot frivillige barnløse. Det er deres valg akkurat som jeg har valgt å få barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tigress

Eg har ikkje fordommar mot frivillig barnlause, eg trur dei stort sett har tenkt veldig grundig i gjennom sitt val, kan hende i større grad enn mange av dei som får barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 måneder senere...
:ler::ler: Er det ikke det disse lykkelige mødrene er redd for da? At vi barnløse flotte damer uten hengepupper skal komme å ta mennene deres?

Like greit at du ikke har barn, må kansje bli voksen først!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet det er sikkert mange som vil slakte meg når jeg sier dette her men...

Har en latent fordom mot mennesker som velger å få barn veldig sent, langt oppi 30-årene - 40 årene feks. Og spesielt blir jeg irritert når de da klager over at det er så vanskelig å få barn. Hvorfor tenkte dere ikke på det før? Vil man VIRKELIG ha barn, så gjør man det litt tidligere. Ellers kanskje det er 2. prioritet? hmmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elastica
:ler::ler: Er det ikke det disse lykkelige mødrene er redd for da? At vi barnløse flotte damer uten hengepupper skal komme å ta mennene deres?

:hoho: Jeg slutter ikke å undres over at barnløse tror det er antall barn som er årsaken til kroppsforfallet. De barnløse jeg kjenner har minst like lange hengepupper som de med barn. :fnise:

Vel, da skal jeg avsløre at man blir gammel og preget av det enten man får barn eller ikke.

Og forresten, jeg har ikke fordommer mot de som er frivillig barnløse, med mindre man er veldig ung og er veldig bastant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fordomsfull og ærlig

ja, jeg er full av fordommer. Reproduksjon og livsopprettholdelse er den største driften vi har. Uten den hadde vi ikke vært til, så da hvorfor enkelte da mangler denne driften finner jeg ganske så merkelig. Må være en defekt et sted.

Har egentlig ikke noe tro på at denne driften mangler helt. Tror at man prioriterer andre ting og antagelig angrer den dagen man blir eldre og finner fior sent ut at det er for sent å få barn. Når man blir enda eldre (foreldrene er døde og slekten tynnes ut) må det være kjipt å bli gammel uten å ha barn og barnebarn.

Ikke har man noe til felles med store deler av vennekretsen heller (når man nærmer seg overgangsalder), de har da antagelig familien (med barn og barnebarn) å konsentrere seg om.

mvh fordommsfull og ærlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er frivillig barnløs selv, så nei, ingen fordommer der. Har 'visst' helt siden tenårene at dette med unger ikke er noe for meg (og det er dermed ikke sagt at jeg er en fæl 'barnehater', synes ungene til vennene mine er kjempesøte, har bare ikke lyst på selv).

I.o.m at jeg fremdeles ikke er 'for gammel' til å få unger, så får jeg fremdeles høre at 'jaja, du ombestemmer deg nok' osv., men heldigvis har min mor forstått at dette er noe jeg er ganske bestemt på, så jeg slipper sånne kommentarer fra henne (selv om hun har nok ikke helt gitt opp håpet).

Jeg har helt sluttet å uttale meg om dette temaet når jeg er blant folk jeg ikke kjenner så godt, da jeg alltid blir møtt med kommentarer, hevede øyenbryn og lite respekt for mitt valg. Heldigvis respekterer og forstår samtlige av mine venninner valget mitt, selv om det bare er en av dem som også er frivillig barnløs (de andre er enten barnløs 'enn så lenge', eller har barn).

Virker som flere her setter likhetstegn mellom frivillig barnløs og singel, det synes jeg er tåpelig. Jeg har samboer og vi er frivillig barnløse. Jeg tok opp dette temaet rimelig tidlig i forholdet, da han er noen år eldre enn meg, og jeg var redd for at han hadde begynt å tenke på det med å få barn. Heldigvis viste det seg at vi har er på nett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barnløs
Fordommer og fordommer...

Jeg har f.eks en tante som hverken er gift eller har barn, hun har valgt karriere foran familie. Sikkert greit for henne nå, men jeg synes synd på henne når hun blir eldre. Er snart 50 nå. Mine søsken og jeg er hennes eneste tantebarn, dvs. vi er nærmeste familie. Men vi har liten kontakt med henne, spesielt jeg er lite begeistret for henne. Så når hun blir gammel har hun ingen.... Trist, men sant.

Det finst de som ser på det som egoistisk å få barn, jeg ser på det som egoistisk å ikke få barn... Da er det ene og alene samfunnet som må ta hånd om deg når du blir gammel.

For det første:

Du skriver at din tante ikke kommer til å ha noen når hun blir eldre, og at du synes synd på henne. Jeg mener at verden ikke er slik at man trenger å dele samme DNA-materiale for å kunne omgås mennesker å "ha noen", både venner, naboer, osv.

Det er nok av de som har barn og barnebarn, som har "ingen" likevel.

Kanskje gjør vissheten om at de har familie det enda tyngre for noen, for da er tomrommet etter fraværende barn/barnebarn ekstra tydelig.

I motsetning til f.eks. din tante, som vet hva hun har å "forholde seg til". Om du skjønner hva jeg mener.

For det andre:

Egoistisk å velge å ikke få barn..? Fordi da kan ikke de ta vare på DEG når du blir gammel..? Den der må du nesten forklare på nytt igjen.

Du ser at det ikke henger på greip.

For det første er det egoistisk å vinkle et ønske om barn på den måten.

Her må det uansett legges til at de færreste lever som en indisk storfamilie i Norge idag, hvor familien pleier den gamle.

Helsevesenet har en plikt til å pleie/ta seg av de som har behov for hjelp, og det viser seg også at det er nok av eldre som sitter alene på sykehjemmene, fordi deres barn ikke har tid til å avlegge de et besøk en gang.

Trist, men sant.

(Ps: "Da er det ene og alene samfunnet som må ta hånd om deg når du blir gammel."

-> Ja slik er det for alle i Norge idag, det er statens ansvar. Også for deg, når den tid kommer.

For å sette det helt på spissen: Din tante har brukt livet sitt på karrieren.

Og antakelig betalt mer skatt til staten av den grunn, enn en gjennomsnittlig 3-barnsmor.

Tanten din og 3-barnsmoren vil ha krav på samme pleie og hjelp fra staten, likevel. Slik sett er det i ALLEFALL ikke noe problem at samfunnet tar hånd om din ("egoistiske") barnløse tante, ut fra dette regnestykket bør jo hun ideelt sett ha krav på mer og bedre hjelp for skattepengene sine, enn mødrene. Men de vil få samme hjelpen.)

I denne sammenhengen må jeg si at det å ta et bevisst valg rundt det å ikke få barn, fordi man ikke føler man kan gi det rette/så mye kjærlighet og oppmerksomhet som et barn trenger osv., er et svært uegoistisk valg.

For mange er ikke dette et lett valg, men et veldig overveid et, hvor man har lagt sin egen reproduksjon, med de gleder dette måtte medføre, på den ene sida av vektskåla, mens man har lagt hensynet til et eventuelt barn på den andre sida av vektskåla. Og funnet at hensynet til barnet veier tyngst.

Dette er et meget UEGOISTISK valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Maria_*

Hvor mange er det som egentlig tar hånd om sine eldre foreldre? Da tenker jeg ikke på å besøke dem tre ganger i året, men faktisk avlaste samfunnet rent økonomisk i form av daglig omsorg og pleie? Veldig få slik jeg ser det, så akkurat det argumentet blir for dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cederic Rueben

Jeg har fordommer mot folk som får barn. Når de lever i et dårlig forhold og den eneste grunnen til at de får barn er fordi de tror det skal redde et allerede ødelagt forhold. De har jeg fordommer mot

jeg synes frivillig barnløse er fornuftige mennesker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har selv barn, men har da ingen fordommer mot frivillige barnløse. Det er deres valg og jeg respekterer valget. Bryr meg egentlig veldig lite om folk har barn eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, jeg er full av fordommer. Reproduksjon og livsopprettholdelse er den største driften vi har. Uten den hadde vi ikke vært til, så da hvorfor enkelte da mangler denne driften finner jeg ganske så merkelig. Må være en defekt et sted.

Har egentlig ikke noe tro på at denne driften mangler helt. Tror at man prioriterer andre ting og antagelig angrer den dagen man blir eldre og finner fior sent ut at det er for sent å få barn. Når man blir enda eldre (foreldrene er døde og slekten tynnes ut) må det være kjipt å bli gammel uten å ha barn og barnebarn.

Ikke har man noe til felles med store deler av vennekretsen heller (når man nærmer seg overgangsalder), de har da antagelig familien (med barn og barnebarn) å konsentrere seg om.

mvh fordommsfull og ærlig.

Jeg er bare så enig med deg! *full av fordommer* Og jeg har aldri møtt en kvinne som ikke opptrer som bitterfitte av verste sort når siste toget er gått og det går opp for dem hva de faktisk har valgt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 måneder senere...
Gjest finsken

Nei har ikke det. Jeg er en selv. Men jeg tror att jeg hadde flaks når jeg fannt kjæresten som ønsket barn like lite som jeg. Vem som hadde trodd det!

Nå er vi 30 årene, Men folk maser. De samme folkene maser flere gång att ka tid ska vi få barn. Dem får det ikke i den tykke hodet demmes att vi ikke vil. Kjæresten min har sagt det ut til dem med en rimelig grov måte att han ikke liker barn å jeg har sagt at jeg ikke liker unga og ser ikke eneste grunn til å få barn. Også får æ den her "Du er ikke voksen før du får barn" Jaja så er man ikke det da. Har ikke så stor behov til å få den her "voksen" tittelen heller.

Selfisk er jeg og har alltid vært. Har lyst å reise og barn begrenser jo jævla mye. Hadde for eksempel ikke likt reise med tog gjennom Sibir med en unge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjest_anonym_*
Jeg syns det er trist fordi de går glipp av noe av det største her i livet.

Det å få barn (slik jeg ser det). Samtidig så går dem jo glipp av noen mannfolk også. Men kanskje det ikke betyr så mye?

Men som jeg skrev, dems valg. Kanskje de hadde blitt enda mer triste hvis dem fikk barn? :ler:

Det finnes mange med andre verdier i forhold til dette også. Jorda er jo temmelig overbefolka, og det finnes så mange foreldreløse barn i verden. Så om noen velger å ikke få egne barn, men kanskje istedet adoptere (selv om de kan få barn), så handler det om et standpunkt man tar fordi man ser verdien i å hjelpe noen som ikke har det bra, istedet for å være "egoistisk" og få egne barn bare for sin egen del. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen fordommer mot frivillige barnløse, nei.

Enkelte personer omkring meg som aldri skulle satt unger til verden, derimot..

Skriver under på denne!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Linda_*
ja, jeg er full av fordommer. Reproduksjon og livsopprettholdelse er den største driften vi har.

Så dere får barn på rent instinkt, altså? DET kaler jeg en veloverveid avgjørelse, ja...

Ellers er det da mange, både menn og kvinner, som lever godt med sitt valg om å ikke få barn, også i godt voksen alder.

Sånn ellers: Vi står overfor en befolkningseksplosjon som vil få fatale konsenkvenser om den ikke innen nær fremtid stopper opp og helst reverseres. Så kanskje man heller skulle hatt fordommen mot dem som får mer enn 1-2 barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestkvinne
Jeg syns det er trist fordi de går glipp av noe av det største her i livet.

Det å få barn (slik jeg ser det). Samtidig så går dem jo glipp av noen mannfolk også. Men kanskje det ikke betyr så mye?

Men som jeg skrev, dems valg. Kanskje de hadde blitt enda mer triste hvis dem fikk barn? :ler:

Føler aldri at jeg har gått glipp av noen menn - forde jeg ikke vil ha barn , hittil i hvertfall .

Verden er full av flotte , sexy , kjekke menn som nå er blitt single i 25 - 28 - 35 - 40 års alder osv - etter å ha flyttet vekk fra xèn som han har 1 eller 2 barn med ... Alle disse er LEDIGE for oss frivillig barnløse kvinner NÅ Og de vil som oftest IKKE ha flere barn - ettersom første forhold gikk til h......!

Og setter utrolig STOR PRIS på oss frivillig unge barnløse kvinner : ) Så du kan si - verden har " bruk for oss " også ! Men til andre ting enn å FØDE BARN ...he he

Når man ser hvor vanvittig mange alenemødre som finnes i Norge ...flere hundretusenvis av dem -

Så skjønner man HVEM som til slutt blir sittende helt ALENE ! Nemlig alle alene mødrene ...

Så ikke bekymr dere - frivillig barnløse ! Er fullt av unge kjekke menn som venter på dere - der ute : )Og som er ferdige med barn !

Syns ditt innlegg var et lite forsøk på å " stikke oss " frivillig barnløse ! Men - det klarer du ikke ...he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...