Gå til innhold

Farevarsel på farevarsel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, hva så? Har jeg påstått noe annet?

Ts

Anonymkode: 7e6d3...30e

Her er det Yr skriver om gult farevarsel om snø: 

Anbefalinger

  • Beregn noe ekstra tid til transport og kjøring
  • Bruk riktige dekk og kjør etter forholdene

Konsekvenser

  • Noen reiser vil kunne få lengre reisetid
  • Det kan være lokalt vanskelige kjøreforhold

Er dette urimelig advarsler?

Jeg tror heller problemet er at mange leser "farevarsel" og tror det betyr total katastrofe, uten å se på fargen på varselet eller bry seg om å lese beskrivelsen.

Anonymkode: 23e01...4ce

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når uværet får et navn av metrologisk institutt, da er det et reelt farevarsel som betyr rødt nivå og ekstremvær. Vi venter nå på ekstremværet Ingunn som kommer i morgen fra Stadt og nordover.

Det sammenlignes med nyttårsorkanen i 1992,den var veldig sterk og gjorde stor skade.

Anonymkode: fef05...553

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker den det var vel 1 nyttårsdag det året. Var hos mamma og pappa da og husker vi var redd stue vinduene skulle blås inn. Nå er huset 30 år eldre. Spørs om vinduene holder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.1.2024 den 17.28):

Hæ? Er dette ironi?

Når tid hadde dere full storm med orkan over mange timer, rekordhøye vindkast, snø- og steinras, springflo med høye bølger slående inn mot land, stengte veier, stengte broer, ikke tilgang til akuttmedisin/sykehus, biler og tak som flyr i vinden osv på østlandet? 

20-30 cm med snøfall på en stille dag kan ikke akkurat sammenlignes med dette.

Anonymkode: 8ad2f...517

Østlandet er ikke bare Oslo altså, så vi er vant med både flom, ras, sjøfolk og langt over 20-30 cm med snø, stengte veier og broer, akutt fra sykehus og legevakt. 

Dere har ikke enerett på dårlig vær der oppe selv om dere later til å tro det. 

Anonymkode: b6165...a6c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Når uværet får et navn av metrologisk institutt, da er det et reelt farevarsel som betyr rødt nivå og ekstremvær. Vi venter nå på ekstremværet Ingunn som kommer i morgen fra Stadt og nordover.

Det sammenlignes med nyttårsorkanen i 1992,den var veldig sterk og gjorde stor skade.

Anonymkode: fef05...553

Har det ikke fått navnet Ingunn? 

Anonymkode: b6165...a6c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Østlandet er ikke bare Oslo altså, så vi er vant med både flom, ras, sjøfolk og langt over 20-30 cm med snø, stengte veier og broer, akutt fra sykehus og legevakt. 

Dere har ikke enerett på dårlig vær der oppe selv om dere later til å tro det. 

Anonymkode: b6165...a6c

Ekstremværet som kommer nå,har orkan i kastene .Det er vel den sterkeste vinden som kommer inn over Norge. På Østlandet er det svært sjelden vind i orkan styrke. Og det er ikke så ofte et uvær får et navn slik som nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Når uværet får et navn av metrologisk institutt, da er det et reelt farevarsel som betyr rødt nivå og ekstremvær. Vi venter nå på ekstremværet Ingunn som kommer i morgen fra Stadt og nordover.

Det sammenlignes med nyttårsorkanen i 1992,den var veldig sterk og gjorde stor skade.

Anonymkode: fef05...553

 

GrønnNellik68 skrev (2 timer siden):

Jeg husker den det var vel 1 nyttårsdag det året. Var hos mamma og pappa da og husker vi var redd stue vinduene skulle blås inn. Nå er huset 30 år eldre. Spørs om vinduene holder.

Ja, og DA er det rimelig med farevarsel. Ikke når det meldes 10 mm nedbør. 
Ts

Anonymkode: 7e6d3...30e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

 

Ja, og DA er det rimelig med farevarsel. Ikke når det meldes 10 mm nedbør. 
Ts

Anonymkode: 7e6d3...30e

Det blir ikke utstedt farevarsel for 10 mm nedbør.  Hvis det blir utstedt varsel for dette er det fordi nedbøren kommer i kombinasjon med andre risikofaktorer. 

(Eksempelvis 10 mm nedbør kombinert med sterk vind, underkjølt regn, eller lignende)

https://www.met.no/vaer-og-klima/ekstremvaervarsler-og-andre-farevarsler/faregradering-i-farger

Anonymkode: 84112...77d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jævla bullshit! Her i Ålesund sa de at den farlige orkanen på rødt nivå skulle
slå til klokken 12. Faen meg latterlig. Hittil har det vært ett lynnedslag, regn og delvis vind.
Jeg vet at det er verre andre steder, men nå taler jeg for Ålesund hvor jeg bor.
Dette er ingenting sammenlignet med Dagmar for eks.
Jeg synes Ingunn skal få ræva si i gir, klokka tikker

Hvordan er det der du er?

Anonymkode: 6b7f9...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at "Ingunn" endret akkurat nok retning slik at vi i fylket slapp så mye lettere unna, det tror jeg vi bare skal være veldig glade for. Slik alle prognoser viste så ville vi bli truffet rett på av været - hadde det ikke vært varslet kunne liv gått tapt, i tillegg til alle som da ikke hadde giddet å sikre ting ute.

Midt i fylket her har vi hatt en rolig dag før det ble ordentlig ruskevær nå på ettermiddagen. Jeg setter heller pris på det, selv om jeg kunne spart meg flere timer med sikringsjobb utendørs om jeg visste det skulle gå slik. Så gikk jeg meg heller en tur og fikk kjenne på at vinden dro i kroppen etterpå, og kom meg hjem før det ble verre.

Der vi bør være glade for at faregraden ble nedjustert er den oppjustert i Nordlang og helt opp til Lofoten... sett pris på det heller en å latterliggjøre meterologenes jobb!

 

Anonymkode: cb3a8...8a1

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nok mest et føre-var-prinsipp som gjorde at det meste stengte ned. Mange kom seg likevel ikke hjem fra jobb pga. innstilte ferger, så litt ruskevær var det jo. Man må jo stole på meteorologene når farevarselet er rødt, noe det heldigvis sjeldent er. 

Anonymkode: bb47a...f2f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sier noe om tiden vi lever i når det forventes at værmelding, eller sannsynlighetsberegning for været fremover, forventes å være helt nøyaktig... 

Ingen kan spå fremtiden nøyaktig. Det vil alltid være feilmarginer

 

Anonymkode: 4c503...dc6

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

sett pris på det heller en å latterliggjøre meterologenes jobb!

Anonymkode: cb3a8...8a1

Nei takk! Lag memes om dette!

Anonymkode: 6b7f9...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er slått sammen med et tilsvarende emne: ''Orkanen er bare tull?''.

Rhodiola, adm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.1.2024 den 22.21):

 

For øvrig rart at ikke uværet har fått et navn. 

Anonymkode: 8ad2f...517

Det står jo overalt at stormen har fått navnet "Ingunn"? 

Anonymkode: 25c35...ca5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det står jo overalt at stormen har fått navnet "Ingunn"? 

Anonymkode: 25c35...ca5

Det gjorde ikke det for tre dager siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinterorkaner i Januar er normalen ved kysten. Skadene i nyhetene i dag handler vel mest om de tre små griser, slik som det var med Block Watne-husene i '92.

Anonymkode: fc13d...f20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vinterorkaner i Januar er normalen ved kysten. 

Anonymkode: fc13d...f20

Nei. 

Vinterstormer med orkan (30-35 m/s) i kastene har vært vanlig.

Vinterstorm med 50+ m/s i kastene har forekommet, men har aldri vært vært vanlig.  

Førstnevnte er vanligvis ikke ekstremvær på kysten, sistnevnte er det.

 

 

 

Anonymkode: 84112...77d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Vinterorkaner i Januar er normalen ved kysten. Skadene i nyhetene i dag handler vel mest om de tre små griser, slik som det var med Block Watne-husene i '92.

Anonymkode: fc13d...f20

https://www.dagbladet.no/studio/ekstremvaeret-ingunn/690?post=156308

 

Tror du fremdeles at det handler mest om "De tre små griser", og ellers normalt styggvær?

Anonymkode: 84112...77d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...