Gå til innhold

Farevarsel på farevarsel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå må de snart gi seg. Det er meldt 10 mm nedbør i morgen og de utsteder farevarsel? Ser de ikke at de roper ulv, ulv?

Anonymkode: 7e6d3...30e

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare tull alle de advarslene det er enten en god gammeldags høst og eller en god gammeldags vinter 😉

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tullete å ha farefarsel for 10 mm snø.

På motsatt side, i helga er det meldt 45 m/s i vind her jeg bor i helga, som er langt over orkan styrke, og enda er bare farevarselen gult for sterk vind. Det burde være minst oransj eller kanskje opp mot rødt. Vi snakker tross alt om en sjelden sterk vindtype som er fare for ferdsel utendørs. 

Det er sjeldent at det er meldt så sterk vind. Og når det meldes så mye vind så kan det fort bli enda sterkere. Samt at en vindtype og en vindstyrke som dette i kombo med mildvær på vinterføre bruker å føre til stengte bruer, stengte veier, kansellerte fly, kansellerte ferger, tak som bli revet av husene, skader på hus, biler og folk, objekter som flyr veggimellom osv. Og gjerne at folk blir strømløse i timevis, kanskje dagevis.

Og så presterer de å ha samme farevarsel for dette som 10 mm snø i rolige forhold sørpå. :P 

Anonymkode: 8ad2f...517

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det motorveiene, trikkene, togene eller leddbussene - eller de 150 000 bilene på veiene i tettbygde områder til enhver tid - bygdefolket, nordlendingene og finnmarkingene håndterer bedre enn Oslo/sentrale østlandet?
Forskjellen er at det er ikke alle steder bor en million mennesker på et område knapt større enn en enkeltkommune. Noen skjønner ikke at f.eks Drammen har like mange innbyggere som Finnmark. At det finnes kommuner i nord-/vest-/midt-Norge med færre innbyggere enn borettslag på Ammerud. At det bor flere mennesker i Heggedal (ei lita grend i Asker, 5697, i 2021) enn i Kirkenes, (3404, 1. Jan 2023).
Det koster altfor mye å ha beredskap (for slikt variabelt vær vi har hatt i vinter) for én random dag innimellom.

Anonymkode: 43bbc...a1f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):
Er det motorveiene, trikkene, togene eller leddbussene - eller de 150 000 bilene på veiene i tettbygde områder til enhver tid - bygdefolket, nordlendingene og finnmarkingene håndterer bedre enn Oslo/sentrale østlandet?
Forskjellen er at det er ikke alle steder bor en million mennesker på et område knapt større enn en enkeltkommune. Noen skjønner ikke at f.eks Drammen har like mange innbyggere som Finnmark. At det finnes kommuner i nord-/vest-/midt-Norge med færre innbyggere enn borettslag på Ammerud. At det bor flere mennesker i Heggedal (ei lita grend i Asker, 5697, i 2021) enn i Kirkenes, (3404, 1. Jan 2023).
Det koster altfor mye å ha beredskap (for slikt variabelt vær vi har hatt i vinter) for én random dag innimellom.

Anonymkode: 43bbc...a1f

Ingenting av det du skriver her forsvarer et farevarsel for 10 mm nedbør aka 10 cm snø.

10 cm snø er over store deler av landet en helt normal vinterdag, også i tettbebygde områder med mye folk. Det bør det også være i Oslo og Drammen. Er helt latterlig å kalle dette indirekte for "ekstremvær" med farevarsel. 

Anonymkode: 8ad2f...517

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men farevarsel når det meldes opp i orkan styrke i vindkast nå i Nordland og Troms er viktig og rett bruk av farevarsel. For en slik vindstyrke har et stort skadepotensial som kan være livstruende.

Men en trenger ikke å ha gult farevarsel for kun 10 cm med snø,det er tull.

Anonymkode: fef05...553

  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men farevarsel når det meldes opp i orkan styrke i vindkast nå i Nordland og Troms er viktig og rett bruk av farevarsel. For en slik vindstyrke har et stort skadepotensial som kan være livstruende.

Men en trenger ikke å ha gult farevarsel for kun 10 cm med snø,det er tull.

Anonymkode: fef05...553

De har oppgradert farevarselet for vind fra gult til oransj, og har uttalt at det er i grenseland mot rødt. 

Kast på 45 m/s er kritisk. Og det på en værmelding, som ofte undervurderer kastene. Realiteten kan fort bli godt over 50 m/s, og da begynner vi å nærme oss rekordvind. 

F.eks meldte yr.no middelvind på 14 m/s med kast på 25 m/s i går, men målestasjonen her jeg bor registrerte kast på over 36 m/s på gårdagen. Og tro meg, det merket jeg. Det rev godt i husveggene. Og morgendagen skal altså by på dette over mange, mange timer med enda verre styrke.

Jeg er bekymret for neste døgnet. Det er veldig mange år siden at værmeldingene har vært så dyster som dette. Og slike værmeldinger fører alltid med seg store ødeleggelser. Antar vi blir strømløse sikkert store deler av dagen i morgen.

For øvrig rart at ikke uværet har fått et navn. 

Anonymkode: 8ad2f...517

  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekket farevarslene nå, og så ingen for 10 mm nedbør (snø).

Jeg så derimot to varsler for snøfokk på fjelloverganger, og da er det ikke mengden snø som er årsaken til varselet, men nedsatt sikt og dårlige kjøreforhold på grunn av snø kombinert med sterk vind.

Jeg skulle ønsket at folk leste litt mer enn bare symbolet før de klaget.

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

De har oppgradert farevarselet for vind fra gult til oransj, og har uttalt at det er i grenseland mot rødt. 

Kast på 45 m/s er kritisk. Og det på en værmelding, som ofte undervurderer kastene. Realiteten kan fort bli godt over 50 m/s, og da begynner vi å nærme oss rekordvind. 

F.eks meldte yr.no middelvind på 14 m/s med kast på 25 m/s i går, men målestasjonen her jeg bor registrerte kast på over 36 m/s på gårdagen. Og tro meg, det merket jeg. Det rev godt i husveggene. Og morgendagen skal altså by på dette over mange, mange timer med enda verre styrke.

Jeg er bekymret for neste døgnet. Det er veldig mange år siden at værmeldingene har vært så dyster som dette. Og slike værmeldinger fører alltid med seg store ødeleggelser. Antar vi blir strømløse sikkert store deler av dagen i morgen.

For øvrig rart at ikke uværet har fått et navn. 

Anonymkode: 8ad2f...517

Huff ja, dere vil nok få det tøft noen dager fremover. 

Men det er ikke bare vinden som vil være problematisk, stormfloen og høye bølger har stort potensiale for skade.

Vi får virkelig håpe at verst tenkelige scenario ikke slår til.

 

Anonymkode: 84112...77d

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg sjekket farevarslene nå, og så ingen for 10 mm nedbør (snø).

Jeg så derimot to varsler for snøfokk på fjelloverganger, og da er det ikke mengden snø som er årsaken til varselet, men nedsatt sikt og dårlige kjøreforhold på grunn av snø kombinert med sterk vind.

Jeg skulle ønsket at folk leste litt mer enn bare symbolet før de klaget.

Huff ja, dere vil nok få det tøft noen dager fremover. 

Men det er ikke bare vinden som vil være problematisk, stormfloen og høye bølger har stort potensiale for skade.

Vi får virkelig håpe at verst tenkelige scenario ikke slår til.

 

Anonymkode: 84112...77d

Var enda godt at 10 mm nedbør i form av snø ikke inngikk som farevarsel. Det er jo et hån mot varselstegnene. 

Tøft blir mildt sagt. Jeg er generelt sett ikke værredd, men denne gangen kjenner jeg det på kroppen. Man kan ikke gjøre annet enn å prøve å stå han av. Men at det er så voldsomme naturkrefter i sving utenomhus som du ikke kan gjøre noe med, og som har stort potensiale til å skade deg og det du eier, er en utrolig ekkel følelse av avmakt. Spesielt når løse gjenstander flyr i vinden, og f.eks naboens tak kastes ustoppelig mot ditt hus i mange timer (som jeg har opplevd før), mens du sitter der strømløs i mørket uten mulighet for å lage mat eller noe. Sukk, jeg klarte ikke unngå å klage nå. Men dette blir lange dager. 

Anonymkode: 8ad2f...517

  • Liker 4
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det meldt SNØ IGJEN i morgen?? Det skulle jo være opphold? Jeg dævver ass!

jada jada, sytete osloboer, men det er virkelig et helvete med all den snøen som det ikke er noe sted å gjøre av. Prøv å trille barnevogn i 50 cm nedtråkket, umåket saltslush på fortauet i Oslo sjæl dere bedrevitere.

(og nei, bil er ikke et alternativ for den er det ikke mulig å sette fra seg i metervis med brøytekant 🙄)

Endret av Anononyma
Så heldigvis nå at dette var en gammel tråd! Lettet!!
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Var enda godt at 10 mm nedbør i form av snø ikke inngikk som farevarsel. Det er jo et hån mot varselstegnene. 

Tøft blir mildt sagt. Jeg er generelt sett ikke værredd, men denne gangen kjenner jeg det på kroppen. Man kan ikke gjøre annet enn å prøve å stå han av. Men at det er så voldsomme naturkrefter i sving utenomhus som du ikke kan gjøre noe med, og som har stort potensiale til å skade deg og det du eier, er en utrolig ekkel følelse av avmakt. Spesielt når løse gjenstander flyr i vinden, og f.eks naboens tak kastes ustoppelig mot ditt hus i mange timer (som jeg har opplevd før), mens du sitter der strømløs i mørket uten mulighet for å lage mat eller noe. Sukk, jeg klarte ikke unngå å klage nå. Men dette blir lange dager. 

Anonymkode: 8ad2f...517

Dere har min fulle forståelse. Selv her i Møre og Romsdal ble bruer stengt og ferjer innstilt pga været. Et microhus og et tre har veltet her. Her har visst folk fått tilbake strømmen etter strømbrudd pga sterk vind.

Vind opp i orkan styrke er veldig skummelt.

Anonymkode: fef05...553

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Største problemet er at media hauser opp gule varefarsel. 

 

Anonymkode: 933cf...361

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Var enda godt at 10 mm nedbør i form av snø ikke inngikk som farevarsel. Det er jo et hån mot varselstegnene. 

Tøft blir mildt sagt. Jeg er generelt sett ikke værredd, men denne gangen kjenner jeg det på kroppen. Man kan ikke gjøre annet enn å prøve å stå han av. Men at det er så voldsomme naturkrefter i sving utenomhus som du ikke kan gjøre noe med, og som har stort potensiale til å skade deg og det du eier, er en utrolig ekkel følelse av avmakt. Spesielt når løse gjenstander flyr i vinden, og f.eks naboens tak kastes ustoppelig mot ditt hus i mange timer (som jeg har opplevd før), mens du sitter der strømløs i mørket uten mulighet for å lage mat eller noe. Sukk, jeg klarte ikke unngå å klage nå. Men dette blir lange dager. 

Anonymkode: 8ad2f...517

Det er helt forståelig at du er redd, og klager!
Jeg har opplevd det selv noen ganger, og jeg vet hvor liten man føler seg i møte med naturkreftene.

Jeg tenker på dere!

 

Anonymkode: 84112...77d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ekstremværet på Østlandet for noen uker siden, og nå i Nord-Norge gjør at jeg er pessimistisk for framtiden hvis dette er kommet for å bli. 

Vi på Østlandet ønsker dere oppe i nord det beste. Vi vet akkurat hvordan dere har det :(

Anonymkode: fc13d...f20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Ekstremværet på Østlandet for noen uker siden, og nå i Nord-Norge gjør at jeg er pessimistisk for framtiden hvis dette er kommet for å bli. 

Vi på Østlandet ønsker dere oppe i nord det beste. Vi vet akkurat hvordan dere har det :(

Anonymkode: fc13d...f20

Hæ? Er dette ironi?

Når tid hadde dere full storm med orkan over mange timer, rekordhøye vindkast, snø- og steinras, springflo med høye bølger slående inn mot land, stengte veier, stengte broer, ikke tilgang til akuttmedisin/sykehus, biler og tak som flyr i vinden osv på østlandet? 

20-30 cm med snøfall på en stille dag kan ikke akkurat sammenlignes med dette.

Anonymkode: 8ad2f...517

  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ekstremværet på Østlandet for noen uker siden, og nå i Nord-Norge gjør at jeg er pessimistisk for framtiden hvis dette er kommet for å bli. 

Vi på Østlandet ønsker dere oppe i nord det beste. Vi vet akkurat hvordan dere har det :(

Anonymkode: fc13d...f20

I alle dager ?! Det har da ikke vært orkan på Østlandet i det siste akkurat ? I sør har det kun kommet snø og vært glatt. Orkan er tross alt mye verre enn snø og is. Ekstremvær er det i nord,det var det ikke i sør der var det kun vanlig vinter.

Anonymkode: fef05...553

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her er det bare å forberede seg på en omgang med orkan i kastene her i Molde fra natt til torsdag.

Anonymkode: fef05...553

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.1.2024 den 22.46):

Var enda godt at 10 mm nedbør i form av snø ikke inngikk som farevarsel. Det er jo et hån mot varselstegnene. 

Tøft blir mildt sagt. Jeg er generelt sett ikke værredd, men denne gangen kjenner jeg det på kroppen. Man kan ikke gjøre annet enn å prøve å stå han av. Men at det er så voldsomme naturkrefter i sving utenomhus som du ikke kan gjøre noe med, og som har stort potensiale til å skade deg og det du eier, er en utrolig ekkel følelse av avmakt. Spesielt når løse gjenstander flyr i vinden, og f.eks naboens tak kastes ustoppelig mot ditt hus i mange timer (som jeg har opplevd før), mens du sitter der strømløs i mørket uten mulighet for å lage mat eller noe. Sukk, jeg klarte ikke unngå å klage nå. Men dette blir lange dager. 

Anonymkode: 8ad2f...517

Jo. Da jeg skrev hi var det farevarsel for 10 mm nedbør.

Ts

Anonymkode: 7e6d3...30e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jo. Da jeg skrev hi var det farevarsel for 10 mm nedbør.

Ts

Anonymkode: 7e6d3...30e

Som tilsvarer 10 cm snø, ikke 10 mm...

Anonymkode: 6ceed...af2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Som tilsvarer 10 cm snø, ikke 10 mm...

Anonymkode: 6ceed...af2

Ja, hva så? Har jeg påstått noe annet?

Ts

Anonymkode: 7e6d3...30e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...