Gå til innhold

«Master­oppgaven til helse­minister Kjerkol: Flere tekst­likheter»

Venkman

Anbefalte innlegg

kvikksand9 skrev (Akkurat nå):

hva er problemet nå? "Ja, jeg kan muligens ha jukset, men sensor godkjente masteren min, så da bør ikke Felles klagenemnd ha siste ordet"? 

Man skulle jo tro det. Det verste av alt er at den advokaten som jobber for henne, Marianne Klausen, selv var en del av den samme klagenemda, og da var hun ikke nådig mot studenter, og var med på å felle svært mange av dem. Man tror jo ikke det man ser.

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tiger Jack skrev (4 minutter siden):

Man skulle jo tro det. Det verste av alt er at den advokaten som jobber for henne, Marianne Klausen, selv var en del av den samme klagenemda, og da var hun ikke nådig mot studenter, og var med på å felle svært mange av dem. Man tror jo ikke det man ser.

HÆ? 😂😂 Å hjelpes....
Så sånn sett så saksøke advokaten, det advokaten har drevet med før? 

Endret av kvikksand9
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da har et mer seriøst medie gått gjennom saken: https://www.khrono.no/forsettlig-fusk-sier-klagenemnda-na-vil-kjerkol-saksoke-staten/920387

«Felles klagenemnd finner det bevist at klageren har fusket forsettlig i forbindelse med innleveringen av masteroppgaven», heter det.

Klagenemnda viser til at selv om det er noen omskrivinger sammenlignet med en masteroppgave fra 2019, som er en av flere kilder det er funnet tekstlikhet med, er tekstlikheten med deler av denne oppgaven stor.

— Tekstlikheten trenger ikke å være identisk for at det anses som fusk. Det er nok at tekstlikheten er av en slik art at det utløser krav om korrekt kildehenvisning, heter det.

Det er vel ikke så mye å tvile på eller klage på her?

Videre skriver de "for nemnda fremstår det usannsynlig, og nærmest umulig, at klagerens masteroppgave kan ha så mange likheter mot masteroppgaven fra 2019, uten at klageren har benyttet tekst fra 2019- masteroppgaven i sin egen besvarelse. Det er ikke henvist til masteroppgaven i løpende tekst eller i litteraturlisten. Ut ifra omfanget av tekstlikhet med masteroppgaven fra 2019, finner nemnda at klageren har brukt tekst fra den tidligere masteroppgaven i sin masteroppgave, uten å henvise til kilden eller markere hva som er sitat»."

Jeg lurer virkelig på hva som foregår i hodet på Kjerkol når hun mener at dette er noe å gå videre med? Er hun virkelig så arrogant, eller er hun bare....litt enkel?

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

minimymlen skrev (På 13.11.2024 den 15.49):

Kjerkol har oppført seg ekstremt arrogant gjennom hele prosessen, og måtte nærmest bæres ut fra Stortinget og ministerposten hun kloret seg fast til. Det har vært bortforklaringer hele veien, først var det å skylde på metoden som var brukt fordi resultatene var like og nå gjør de liksom dette for å teste systemet?

Nivået på oppgaven ble jo bedømt til høyeste karakter, så dette ser ekstra pinlig for Nord og veileder. 

Borch "tilsto", la seg flat og forsto hun ikke kunne fortsette i sin stilling og valgte å gå av. Hun har fremstått som mye mer reflektert og ydmyk gjennom sin prosess. Hun kan nok bli tatt inn i varmen igjen, mens Kjerkol vil nok slite med å få tillit. 

Borch hadde dog ikke noe valg. En minister for høyere utdanning med 20% plagiat på masteroppgaven sin hadde aldri fått bli sittende. Hun hadde blitt kastet rett ut. 

Jeg er i alle fall alt annet enn imponert over forklaringen til Borch som hevder det bare var slurv. Det er åpenbart løgn. Borch trakk seg gjerne ikke fordi hun har så edle motiver, men fordi hun er taktisk smartere enn Kjerkol. Borchs sak blir glemt og hun kan ha mulighet til retur, mens Kjekol bare ødelegger for seg selv enda mer ved å ta det videre. 
https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/universitetet-i-tromso-annullerer-sandra-borch-sin-masteroppgave-1.16805011

Sitat

Jeg har erkjent at jeg slurvet i masteroppgaven, men jeg har ikke jukset bevisst. Som jeg har sagt tidligere tar jeg ansvar for den feilen jeg har gjort. Jeg anser nå saken som avsluttet, sier Borch.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jukset på legeeksamen min, men ikke ta løyvet mitt, for det kan hende andre jukset også, å da skaper det usikkerhet for de andre legene…🤦🏻‍♀️🤦🏻‍♀️🤦🏻‍♀️

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Måten Kjerkol takler sin egen fuskesak på gjør meg glad for at hun ble tatt for fusk og ble avsatt som helseminister, for slik arroganse hører ikke hjemme som "folkevalgt" i rikspolitikken.

Men rimelig sprøtt at hun ble belønnet som leder for energi- og miljøkomitèen som plaster på såret...

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir viktig å følge med på nominasjonsmøtet i Nord-Trøndelag AP 30. nov. Da skal valglistene for Nord-Trøndelag endelig bestemmes. Så langt har et flertall av lokallagene i Nord-Trøndelag ikke ønsket Kjerkol i toppen av valglisten. 
Men senest nå innstilte et av de største lokallagene Steinkjer AP, med overveldende flertall, Kjerkol som toppkandidat (Hva tenker de folkene i Steinkjer med?😳). 
Kjerkol bør være topp 3, helst topp 2 på valglisten, for å ha sjans på stortingsplass for Nord-Trøndelag. 
Bestemmer lokallagene seg for å sette Kjerkol i toppen på valglisten så vet dere at AP synes det er greit å støtte korrupte politikere som jukser seg til mastergrader. 

Endret av OsloSS
.
  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (9 timer siden):

Måten Kjerkol takler sin egen fuskesak på gjør meg glad for at hun ble tatt for fusk og ble avsatt som helseminister, for slik arroganse hører ikke hjemme som "folkevalgt" i rikspolitikken.

Men rimelig sprøtt at hun ble belønnet som leder for energi- og miljøkomitèen som plaster på såret...

Jeg synes Ingvild Kjerkol sin sak er mer alvorlig enn Sandra Borch sin, i forhold til politisk ståsted. 
Borch jukset når hun var i midten av 20-årene. Når hun var langt unna Stortinget og maktposisjon. 
Ingvild Kjerkol derimot, jukset på masteroppgaven når hun var i midten av 40-åra. Hadde sittet på Stortinget i nesten ti år og ble helseminister samme året hun jukset seg til en mastergrad.
Da betyr det man ikke kan skylde på ungdommelig idioti og underutviklet moral. Men i stedet er en ferdig utviklet politiker som ikke skyr noen midler. Det er vel kanskje derfor Kjerkol har opptrådt såpass arrogant i kjølvannet av saken. 

Endret av OsloSS
.
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OsloSS skrev (1 time siden):

Det blir viktig å følge med på nominasjonsmøtet i Nord-Trøndelag AP 30. nov. Da skal valglistene for Nord-Trøndelag endelig bestemmes. Så langt har et flertall av lokallagene i Nord-Trøndelag ikke ønsket Kjerkol i toppen av valglisten. 
Men senest nå innstilte et av de største lokallagene Steinkjer AP, med overveldende flertall, Kjerkol som toppkandidat (Hva tenker de folkene i Steinkjer med?😳). 
Kjerkol bør være topp 3, helst topp 2 på valglisten, for å ha sjans på stortingsplass for Nord-Trøndelag. 
Bestemmer lokallagene seg for å sette Kjerkol i toppen på valglisten så vet dere at AP synes det er greit å støtte korrupte politikere som jukser seg til mastergrader. 

I tillegg til at Kjerkol er en som nekter å innrømme hva hun har gjort selv etter hun er avslørt.  Skjønner ikke hvordan noen kan ha tillit til en slik person. 

Nå vurderer hun også å saksøke staten.  Kjerkol er en som drar ut saken i det uendelige og eskalerer saken.  Denne saken kunne og burde vært avsluttet i januar i år. 

Endret av SVK
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

parmanoia skrev (14 timer siden):

Hun skjønner virkelig ikke når man bør gi seg. 

Sant!

Sandra Borch sa hun hadde jukset og det var dumt og hun gikk. Og skriver visst ny nå. SÅ mye bedre inntrykk det gir. Et hav av forskjell.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkenfryden skrev (Akkurat nå):

Sant!

Sandra Borch sa hun hadde jukset og det var dumt og hun gikk. Og skriver visst ny nå. SÅ mye bedre inntrykk det gir. Et hav av forskjell.

Jeg tror ikke hun innrømte at hun hadde jukset. Hun sa vel at hun IKKE hadde bevisst jukset og kun slurvet. Men åpenbart har hun kopiert bevisst når hun har kopiert 20 prosent fra andre masteroppgaver. 

Men om hun ikke innrømmer det hun har gjort, så har hun i hvert fall skjønt at man burde avslutte sake og bare godta a masteroppgaven ikke blir godkjent. I tillegg skjønte hun at hun burde gå av med en gang i stede for å dra ut saken.  Det er jo best for henne også, for pressen gir seg med en gang man trekker seg som statsråd. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SVK skrev (4 minutter siden):

Jeg tror ikke hun innrømte at hun hadde jukset. Hun sa vel at hun IKKE hadde bevisst jukset og kun slurvet. Men åpenbart har hun kopiert bevisst når hun har kopiert 20 prosent fra andre masteroppgaver. 

Men om hun ikke innrømmer det hun har gjort, så har hun i hvert fall skjønt at man burde avslutte sake og bare godta a masteroppgaven ikke blir godkjent. I tillegg skjønte hun at hun burde gå av med en gang i stede for å dra ut saken.  Det er jo best for henne også, for pressen gir seg med en gang man trekker seg som statsråd. 

Ja sånn var det vel ja, takk for korrigering👍

Ja, klokt håndtert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frøkenfryden skrev (Akkurat nå):

Ja sånn var det vel ja, takk for korrigering👍

Ja, klokt håndtert!

Ja, jeg tenker også det var lurt håndtert av Borch. Det er sikkert også lettere å bli statsråd igjen om man viser at man er samarbeidsvillig og går av med en gang.  Og motsatt, det er sikkert vanskelig å bli statsråd igjen om man oppfører seg som Kjerkol. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SVK skrev (5 minutter siden):

I tillegg til at Kjerkol er en som nekter å innrømme hva hun har gjort selv etter hun er avslørt.  Skjønner ikke hvordan noen kan ha tillit til en slik person.  

Ja, du har rett. En kan sannelig lure på hva som rører seg i hodene på de som sitter i lokallagene. Skjønner de ikke at det er en dyp tillitskrise i folket pga dette?

Litt off-topic, men min eneste konklusjon er at de som sitter i lokallagene lever i sin en egen politikerboble. Det her gjelder jo ikke bare Kjerkol. Men også Hadia Tajik. Hun blir sannsynligvis nominert til sikker stortingsplass på valglisten til Oslo Ap. Fordi om hun ble "frikjent" av Skatteetaten  så betyr ikke dette at hun plutselig er ren. Hun er jo fortsatt en politiker som har vist seg å sno seg rundt for å utnytte Stortingets regelverk. Inngir det tillit?

Derfor er det viktig at velgerne bruker sin makt til stortingsvalget. Og straffer de partiene som prøver å lure inn sine kandidater inn bakveien på Stortinget. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SVK skrev (Akkurat nå):

Ja, jeg tenker også det var lurt håndtert av Borch. Det er sikkert også lettere å bli statsråd igjen om man viser at man er samarbeidsvillig og går av med en gang.  Og motsatt, det er sikkert vanskelig å bli statsråd igjen om man oppfører seg som Kjerkol. 

Ikke sant. Og det sier litt om hvor lite lur Kjerkol er. Selvrettferdigheten råder og selvinnsikten står til stryk. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Absolutt alle som jobber innen akademia, eller selv har en master eller mer, og har brukt 2 minutter på å sette seg inn i saken, ser at oppgaven på ingen måte kan godkjennes som selvstendig arbeid. Det er dessuten barneskole-nivå på argumentasjon og skrivestil.

For meg virker Kjerkol i ubalanse når hun ikke nå greier å la dette ligge. Det er også respektløst overfor universiteter og høyere utdannelser i Norge. Hun må bare gi seg. Så utrolig pinlig. Håper hun fader ut av politikken, hun har nå null tillit fra veldig mange, ihvertfall.

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SVK skrev (4 minutter siden):

Hun "skrev bare for å bli ferdig", og "klippet og limte litt underveis": 

https://www.khrono.no/sandra-borch-om-masteroppgaven-jeg-skrev-bare-for-a-bli-ferdig/855034

I tillegg kom hun med denne perlen av en uttalelse, som jeg mener er himmelropende respektløs overfor alle samvittighetsfulle studenter hun hadde vært statsråd for, og som jeg aldri skal glemme så lenge jeg lever: 

Sitat

— Hvordan havnet disse tekstlikhetene i oppgaven din?

— Jeg tror alle som skriver master henter litt her og der, limer inn i et dokument for så å skrive det til sitt eget. 

Eh, nei Sandra - alle gjør ikke det.

De aller fleste som skriver masteroppgave gjør det helt selv, fordi de er samvittighetsfulle, og engasjerte, og mennesker med moralsk kompass, men også kanskje litt fordi du trekker de andre studentene for retten for å "hente stjele litt", ikke fra andres samvittighetsfullt utførte arbeid slik du selv gjorde med verdens største letthet, men fra sitt eget: tidligere utførte arbeid: https://www.khrono.no/selvplagiatsaken-behandles-i-hoyesterett/849985

Sitat

— Det er viktig for alle studenter, universiteter og høyskoler i Norge at regelverket for fusk, og håndhevelsen av det, er enkelt å forstå. Vi anker dommen i lagmannsretten for å få avklart viktige rettslige spørsmål, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Sandra Borch (Sp). 

La oss aldri, aldri glemme dette her.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krinoline skrev (9 minutter siden):

Absolutt alle som jobber innen akademia, eller selv har en master eller mer, og har brukt 2 minutter på å sette seg inn i saken, ser at oppgaven på ingen måte kan godkjennes som selvstendig arbeid. Det er dessuten barneskole-nivå på argumentasjon og skrivestil.

For meg virker Kjerkol i ubalanse når hun ikke nå greier å la dette ligge. Det er også respektløst overfor universiteter og høyere utdannelser i Norge. Hun må bare gi seg. Så utrolig pinlig. Håper hun fader ut av politikken, hun har nå null tillit fra veldig mange, ihvertfall.

Da er det litt merkelig at "joker" Nord Universitet kunne godkjenne denne masteroppgaven i første omgang.
Det er jo trist å tenke på at hadde det ikke vært for glimrende gravende journalistikk så ville Kjerkol fortsatt vært Helseminister med mastergrad. 
Journalistene som avslørte Kjerkol burde fått blomster. Den 4. statsmakt er utrolig viktig. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OsloSS skrev (1 time siden):

Ja, du har rett. En kan sannelig lure på hva som rører seg i hodene på de som sitter i lokallagene. Skjønner de ikke at det er en dyp tillitskrise i folket pga dette?

Litt off-topic, men min eneste konklusjon er at de som sitter i lokallagene lever i sin en egen politikerboble. Det her gjelder jo ikke bare Kjerkol. Men også Hadia Tajik. Hun blir sannsynligvis nominert til sikker stortingsplass på valglisten til Oslo Ap. Fordi om hun ble "frikjent" av Skatteetaten  så betyr ikke dette at hun plutselig er ren. Hun er jo fortsatt en politiker som har vist seg å sno seg rundt for å utnytte Stortingets regelverk. Inngir det tillit?

Derfor er det viktig at velgerne bruker sin makt til stortingsvalget. Og straffer de partiene som prøver å lure inn sine kandidater inn bakveien på Stortinget. 

Jeg heller skjønner ikke hvordan noen kan ha tillit til Tajik. Skattesvindel og dokumentforfalskning. I tillegg nektet hun å innrømme hva hun hadde gjort og drev i stedet med en ekstrem tåkelegging.  Tajik hadde risikert fengselsstraff om saken ikke var strafferettslig foreldet. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...