Gå til innhold

Å gå i begravelse til avdød pasient, Som du har hatt mye med å gjøre.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mine venninner som jobber i hjemmesykepleien går iallefall i begravelser til folk de har hatt mye med å gjøre. Tenker det høres ut som en fin ting, både for deg privat og for pårørende. Men som andre skriver, ditt arbeidssted har vel kanskje retningslinjer for dette. 

Anonymkode: 4eeef...fa1

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, absolutt, det synes jeg.

I begravelsen til bestefar kom de som hadde hatt mye med han å gjøre fra sykehjemmet og det var så godt å se de der og ha dem med oss i sorgen. ❤️

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det bør du gjøre i respekt for avdøde og familie en fin gest hvis du har hatt ett godt forhold til de pårørende også tror neppe du blir jagd bort når min fars onkel gikk bort i 1998 så sendte de også blomster i begravelsen 😀

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (3 minutter siden):

Ja det bør du gjøre i respekt for avdøde og familie en fin gest hvis du har hatt ett godt forhold til de pårørende også tror neppe du blir jagd bort når min fars onkel gikk bort i 1998 så sendte de også blomster i begravelsen 😀

Men, hva hvis man ikke hadde et godt forhold til pasienten? Eller hvis pasient akkurat har flyttet til pleiehjemmet og dør dagen etter?

Anonymkode: e0829...562

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men, hva hvis man ikke hadde et godt forhold til pasienten? Eller hvis pasient akkurat har flyttet til pleiehjemmet og dør dagen etter?

Anonymkode: e0829...562

Da er det vel ikke noe vits i å gå ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må se hva som står i begravelses annonsen. Du kan også sende kondolanse bukett eller donere penger hvis de ønsker det. Familien får liste med hvem som har gitt hva. 

Anonymkode: 3b3b0...f4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (37 minutter siden):

Da er det vel ikke noe vits i å gå ? 

Det er litt av poenget. Hva hvis det er en bruker ingen har likt, hva gjør det med pårørende. Deg mest ryddige er å ha like retningslinjer som gjelder for en gitt avd, uavhengig av hvem pasient var. 

Anonymkode: e0829...562

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/16/2024 at 9:29 PM, AnonymBruker said:

Nei. Din plass i hens liv var ene og alene som profesjonell tjenesteyter, nå er denne pasienten død og du må gå videre. Du kan minnes ham/henne inni deg, men det passer seg ikke å gjøre noe mer enn det. Ikke er det bra for deg selv heller å bli så involvert. 

Anonymkode: 4746b...c6e

Fy flate for noen holdninger 😱

man går i begravelsen til noen fordi man viser sin respekt for dette mennesket. Jeg er totalt uenig med deg og til ts vil jeg bare si ;JA! Det gjør man. Noe annet er etter mitt syn ganske uhøflig.

Anonymkode: 28ff4...b1c

  • Liker 4
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.1.2024 den 21.29):

Nei. Din plass i hens liv var ene og alene som profesjonell tjenesteyter, nå er denne pasienten død og du må gå videre. Du kan minnes ham/henne inni deg, men det passer seg ikke å gjøre noe mer enn det. Ikke er det bra for deg selv heller å bli så involvert. 

Anonymkode: 4746b...c6e

I min far sin onkels begravelse kom seks av pleierne som hadde vært jobbet der han bodde i ti år. Det var rørende å se at de også ville dele sorgen, og var oppriktig glad i han. Da jeg jobbet på sykehjem deltok jeg i to begravelser. Man blir involvert og glad i mennesker man jobber med❤️

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en rørende og ’’hyggelig’’ gest gjort av helsepersonell. Dersom kontakten har vært god/tett er det menneskelig gjort av enkelte i omsorgstjenesten å ta farvel på denne måten. …🙏♥️

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.1.2024 den 21.29):

Nei. Din plass i hens liv var ene og alene som profesjonell tjenesteyter, nå er denne pasienten død og du må gå videre. Du kan minnes ham/henne inni deg, men det passer seg ikke å gjøre noe mer enn det. Ikke er det bra for deg selv heller å bli så involvert. 

Anonymkode: 4746b...c6e

For en bedriten og råtten holdning. 

Det er veldig innafor, trådstarter. Er du veldig usikker på dette, spør pårørende om det er greit at du kommer. ❤️ 

Anonymkode: 28509...ac5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.1.2024 den 21.29):

Nei. Din plass i hens liv var ene og alene som profesjonell tjenesteyter, nå er denne pasienten død og du må gå videre. Du kan minnes ham/henne inni deg, men det passer seg ikke å gjøre noe mer enn det. Ikke er det bra for deg selv heller å bli så involvert. 

Anonymkode: 4746b...c6e

For et kaldt syn på livet.. Man kan få en relasjon selv om man holder den profesjonell. 

Anonymkode: 31329...d73

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var i begravelsen til flere av pasientene som vi hadde på sykehjem. Flere satt jeg mors for sammen med pårørende. De pårørende var utrolig takknemlig for at jeg dukket opp i begravelsen. Jeg ble ikke med på samvær etter begravelsen.

Jeg gikk i begravelse i arbeidstiden og mine kolleger var bare glad de slapp. 

Da min mormor døde så dukket det opp 6 pleiere fra sykehjemmet inkl avd.leder i hennes begravelse. Utrolig koselig og det gjorde veldig godt å se. 

Vil du gå i begravelsen, så gjør du det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er litt av poenget. Hva hvis det er en bruker ingen har likt, hva gjør det med pårørende. Deg mest ryddige er å ha like retningslinjer som gjelder for en gitt avd, uavhengig av hvem pasient var. 

Anonymkode: e0829...562

Har jobbet med dette i over 20 år, og har aldri opplevd at ingen har likt en pasient. Men nå er det ikke slik at pårørende sjekker hvem som går i andre pasienters begravelser heller da. Problemstillingen finnes ikke i virkeligheten. 

Anonymkode: 49ae3...6cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det var veldig fint når helsepersonell kom i min farmors begravelse 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 16.1.2024 den 21.29):

Nei. Din plass i hens liv var ene og alene som profesjonell tjenesteyter, nå er denne pasienten død og du må gå videre. Du kan minnes ham/henne inni deg, men det passer seg ikke å gjøre noe mer enn det. Ikke er det bra for deg selv heller å bli så involvert. 

Anonymkode: 4746b...c6e

Nå tror jeg det lille trollet må logge av og finne på noe annet enn å skrive dritt her inne på sorgforumet.

Anonymkode: 150d3...66f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

For et kaldt syn på livet.. Man kan få en relasjon selv om man holder den profesjonell. 

Anonymkode: 31329...d73

Jeg går ut fra at trådstarter gjorde sitt beste for pasienten mens han levde. Og klart de kan ha hatt en fin relasjon. Men den er over nå. Sykepleiere bør ikke bli så involverte at de vurderer å møte opp i en begravelse. Det har ikke å gjøre med kulde for meg, men med respekt for roller og at det er en tid og sted for alt. Jeg ønsker ikke helsepersonell i begravelsen til meg eller min familie. Kanskje er jeg gammeldags. 

Anonymkode: 4746b...c6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.1.2024 den 21.29):

Nei. Din plass i hens liv var ene og alene som profesjonell tjenesteyter, nå er denne pasienten død og du må gå videre. Du kan minnes ham/henne inni deg, men det passer seg ikke å gjøre noe mer enn det. Ikke er det bra for deg selv heller å bli så involvert. 

Anonymkode: 4746b...c6e

På sykehjem skal primærpersonen gå i begravelsen til sin pasient. 

Anonymkode: 22654...b3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

På sykehjem skal primærpersonen gå i begravelsen til sin pasient. 

Anonymkode: 22654...b3f

Skulle til å si det samme. Da jeg jobbet på sykehjem gikk primærkontakt og kanskje sekundærkontakt. Ofte flere, når man bor på et lite sted har man ofte kjenninger som beboere om man jobber der man bor/kommer i fra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...