Gå til innhold

Provera for å bli gravid


lotte123

Anbefalte innlegg

Hei! Er det noe jeg har lært i dette prøve-gamet, er at jeg må Google og finne mye informasjon selv for å forhåpentligvis få fortgang på prosessen  😅

Long story short: mistet to ganger, forrige gang i oktober, ikke fått mensen (eller eggløsning) enda, reeeelativt utålmodig nå...

Fikk tips her inne om å kanskje prøve Provera for å få hjelp til å få tilbake  mensen. Gi den et lite push, rett og slett. Snakket raskt med gynekologen min på tlf og fikk lett resept på dette.. Måtte være effektiv på tlf, så fikk ikke så mye info. Hun sa at det var mer å prøve, hvis jeg ikke fikk mensen. 

Skal lese meg mer opp før jeg begynner på dette... Er det noen som kan noe eller har erfaring? 

Jeg vil jo få mensen for å egentlig få eggløsning.. Er dette problematisk? Forstår det slik at provera kanskje framskynde mensen, men har ikke noe å si for EL? Bør jeg ta noe i tillegg til provera, feks letrozol? 

Vet at det ikke er min beslutning å ta, men erfaringen min er at jeg bør være litt på når jeg snakker med lege eller gyn.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hjelper ikke med Provera om du ikke har eggløsning. Ville bedt om Letrozol også

Anonymkode: c98ea...5e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hjelper ikke med Provera om du ikke har eggløsning. Ville bedt om Letrozol også

Anonymkode: c98ea...5e7

Takk! Så hvis provera setter i gang syklusen, så kommer ikke eggløsning av seg selv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lotte123 skrev (Akkurat nå):

Takk! Så hvis provera setter i gang syklusen, så kommer ikke eggløsning av seg selv? 

Provera gir ikke eggløsning, nei, men gir en mensblødning. Om du kun tar Provera, men ikke får eggløsning, vil du jo ikke få mensen igjen. Om du ønsker å bli gravid er det jo eggløsning man vil ha, og ikke mensen 🙈

Anonymkode: c98ea...5e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Provera gir deg sp og si falsk mens. Du bør spørre om letzerol..dette tas ofte dag 3-7 når du har mens 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Provera gir ikke eggløsning, nei, men gir en mensblødning. Om du kun tar Provera, men ikke får eggløsning, vil du jo ikke få mensen igjen. Om du ønsker å bli gravid er det jo eggløsning man vil ha, og ikke mensen 🙈

Anonymkode: c98ea...5e7

Fullt klar over at jeg vil ha eggløsning 😊 likevel usikker på om provera bare ga en blødning, eller hjalp til at syklusen kom tilbake - for hvis syklusen er tilbake, får jeg jo eggløsning også.  Men da forstår jeg at jeg trenger noe mer i tillegg 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sofakona skrev (1 minutt siden):

Provera gir deg sp og si falsk mens. Du bør spørre om letzerol..dette tas ofte dag 3-7 når du har mens 

Takk for svar! Da skal jeg sjekke det ut😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Provera kan benyttes på begge måter.  BARE Provera alene - kan kickstarte syklus slik at man får EL igjen. Men provera i seg selv gir ikke EL. Den gir en "falsk" mensen slik at kroppen i noen tilfeller da fungerer av seg selv videre. 

Noen - ofte de som i utgangspunktet sliter med å få EL eller har ustabile/langrenn sykluser benytter både Provera og Letrozol. 

Begge deler har sine fordeler og ulemper. 

I utgangspunktet så har jo du hatt normale sykluser før du mistet - så det kan hende provera alene er nok.. Hvis ikke så er det som gyn så andre ting - der i blant Letrozol - som kan prøve. 

Det positive er iallefall at Gyn nå er koblet på og kan få igang syklusene dine igjen 🤞🤞

 

Når vi begynte å prøve for 4 år siden - fikk jeg ikke mensen etter å ha sluttet på prevensjon. Så jeg fikk en runde med kun provera. Trengte kun den ene kuren den gang.   Etter EXU i 2022 ble syklusene mine litt rare - hadde da en runde med Provera og Letrozol + en syklus kun med Letrozol så var syklus tilbake til normalen. 

Lykke til 🤞🤞 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene90 skrev (3 minutter siden):

Provera kan benyttes på begge måter.  BARE Provera alene - kan kickstarte syklus slik at man får EL igjen. Men provera i seg selv gir ikke EL. Den gir en "falsk" mensen slik at kroppen i noen tilfeller da fungerer av seg selv videre. 

Noen - ofte de som i utgangspunktet sliter med å få EL eller har ustabile/langrenn sykluser benytter både Provera og Letrozol. 

Begge deler har sine fordeler og ulemper. 

I utgangspunktet så har jo du hatt normale sykluser før du mistet - så det kan hende provera alene er nok.. Hvis ikke så er det som gyn så andre ting - der i blant Letrozol - som kan prøve. 

Det positive er iallefall at Gyn nå er koblet på og kan få igang syklusene dine igjen 🤞🤞

 

Når vi begynte å prøve for 4 år siden - fikk jeg ikke mensen etter å ha sluttet på prevensjon. Så jeg fikk en runde med kun provera. Trengte kun den ene kuren den gang.   Etter EXU i 2022 ble syklusene mine litt rare - hadde da en runde med Provera og Letrozol + en syklus kun med Letrozol så var syklus tilbake til normalen. 

Lykke til 🤞🤞 

Får alltid så gode svar fra deg! Tusen takk 🙌 oppklarende! 

Hehe, jeg var hos privat gynekolog i desember og maser fortsatt litt på henne på telefon, siden jeg fikk blodprøvesvar der. Har ikke time på sykehuset før mars.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet jeg at jeg har en ekte eller falsk mensen av provera? 

Jeg forstår det slik at jeg får mensen noen dager etter kuren. 

Bør jeg ta El-tester mens jeg går på kuren? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lotte123 skrev (6 minutter siden):

Hvordan vet jeg at jeg har en ekte eller falsk mensen av provera? 

Jeg forstår det slik at jeg får mensen noen dager etter kuren. 

Bør jeg ta El-tester mens jeg går på kuren? 

Det kan ta 1-3 uker før du får falsk mens av provera. Du får ikke eggløsning av provera så ikke vist å ta eggløsning tester m da må du ta letzerol i tilegg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lotte123 skrev (7 minutter siden):

Hvordan vet jeg at jeg har en ekte eller falsk mensen av provera? 

Jeg forstår det slik at jeg får mensen noen dager etter kuren. 

Bør jeg ta El-tester mens jeg går på kuren? 

Provera gir en menslignende blødning, men det er ikke mensen. 

Anonymkode: c98ea...5e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lotte123 skrev (5 minutter siden):

Hvordan vet jeg at jeg har en ekte eller falsk mensen av provera? 

Jeg forstår det slik at jeg får mensen noen dager etter kuren. 

Bør jeg ta El-tester mens jeg går på kuren? 

Har man først begynt på provera kan man i grunn ikke vite om det er "ekte" eller "falsk" mensen.. 

Kan bare si hva jeg ville og har gjort.. 

Jeg ville tatt kuren, ventet på blødning også etter det begynt å teste for EL. Selv om det er en fremtvunget mensen så ville jeg telt den som dag 1 og en ny syklus. 

Sofakona skrev (1 minutt siden):

Det kan ta 1-3 uker før du får falsk mens av provera. Du får ikke eggløsning av provera så ikke vist å ta eggløsning tester m da må du ta letzerol i tilegg 

Hennes problem er ikke EL. Problemet er å få syklus tilbake etter mist i høst. 

 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Provera gir en menslignende blødning, men det er ikke mensen. 

Anonymkode: c98ea...5e7

Man skal fremdeles regne den med.  For man vil da med stor sannsynlighet få EL før man eventuelt får en normal mensen igjen. 

Provera inneholder ett syntetisk hormon som skal ligne på progesteron. Som en normalt sett har en økning av etter EL frem mot mensen. Når dette synker igjen oppstår mensen/blødning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helene90 skrev (2 minutter siden):

Har man først begynt på provera kan man i grunn ikke vite om det er "ekte" eller "falsk" mensen.. 

Kan bare si hva jeg ville og har gjort.. 

Jeg ville tatt kuren, ventet på blødning også etter det begynt å teste for EL. Selv om det er en fremtvunget mensen så ville jeg telt den som dag 1 og en ny syklus. 

Hennes problem er ikke EL. Problemet er å få syklus tilbake etter mist i høst. 

 

Man skal fremdeles regne den med.  For man vil da med stor sannsynlighet få EL før man eventuelt får en normal mensen igjen. 

Provera inneholder ett syntetisk hormon som skal ligne på progesteron. Som en normalt sett har en økning av etter EL frem mot mensen. Når dette synker igjen oppstår mensen/blødning. 

Igjen - svært oppklarende med svar fra deg 😊 mulig det kommer flere spørsmål 😅når neste mens kommer, kommer jeg til å bli så glad som om jeg er gravid. Så mye man skal gjennom før positiv test altså 😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lotte123 skrev (Akkurat nå):

Igjen - svært oppklarende med svar fra deg 😊 mulig det kommer flere spørsmål 😅når neste mens kommer, kommer jeg til å bli så glad som om jeg er gravid. Så mye man skal gjennom før positiv test altså 😬

Kjenner følelsen.. Aldri vært så glad for mensen noen gang som den første etter mist.. ❤️💔  Godt og vondt på samme tid, men et steg i rett retning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene90 skrev (4 minutter siden):

Har man først begynt på provera kan man i grunn ikke vite om det er "ekte" eller "falsk" mensen.. 

Kan bare si hva jeg ville og har gjort.. 

Jeg ville tatt kuren, ventet på blødning også etter det begynt å teste for EL. Selv om det er en fremtvunget mensen så ville jeg telt den som dag 1 og en ny syklus. 

Hennes problem er ikke EL. Problemet er å få syklus tilbake etter mist i høst. 

 

Man skal fremdeles regne den med.  For man vil da med stor sannsynlighet få EL før man eventuelt får en normal mensen igjen. 

Provera inneholder ett syntetisk hormon som skal ligne på progesteron. Som en normalt sett har en økning av etter EL frem mot mensen. Når dette synker igjen oppstår mensen/blødning. 

Men ts har du alltid har stabil syklus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sofakona skrev (1 minutt siden):

Men ts har du alltid har stabil syklus?

Ja. Også stabil etter MA nr 1,men helt fraværende etter MA nr 2.

Skal til lege i morgen. Hun kan sikkert ikke så mye om dette i forhold til gyn, men kan jo høre der også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering her 😊 snakket med både gyn og lege. Skal gå på provera for å kickstarte mensen. Håper på eggløsning etter mensen. Hvis jeg ikke får eggløsning, skal jeg prøve letrozol👍 skulle evt ta kontakt med lege om ca en måned. 

Pleier mensen å komme cirka en uke etter endt kur? Hva hvis den kommer før - pleier dere å fullføre kuren? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lotte123 skrev (1 minutt siden):

Oppdatering her 😊 snakket med både gyn og lege. Skal gå på provera for å kickstarte mensen. Håper på eggløsning etter mensen. Hvis jeg ikke får eggløsning, skal jeg prøve letrozol👍 skulle evt ta kontakt med lege om ca en måned. 

Pleier mensen å komme cirka en uke etter endt kur? Hva hvis den kommer før - pleier dere å fullføre kuren? 

Pleier å komme 1-3 uker etter ferdig kur. 

Skal du gå på letzerol nå etter provera elller vente til neste syklus/ provera 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (1 minutt siden):

Pleier å komme 1-3 uker etter ferdig kur. 

Skal du gå på letzerol nå etter provera elller vente til neste syklus/ provera 

Åja, såpass lenge ja. Trodde mensen kom etter en liten uke eller noe jeg, trodde jeg hadde lest det. 

Forstod det slik at  vi satser på at syklusen får en kickstart nå og jeg prøver letrozol hvis ikke EL kommer etter første mens etter kuren. Muligens ikke realistisk, men det var det gyn anbefalte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...