Gå til innhold

Foreldre som inviterer barna hjem til oss. Vanlig?

Fremhevede innlegg

Skrevet

For et trist samfunn vi har hvor vi lager murer rundt oss selv og ikkw tåler at folk spør om ungene kan besøke hverandre. Før ringte barn på og spurte om å leke. De tålte et «nei, det passer ikke» da også. Bare ufattelig trist. 

Anonymkode: 767cb...b0d

• Liker 2
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Bruker man mye energi og tid på det fordi man syns det er frekt da?? 

Det ER jo litt frekt å invitere seg selv/barna sine på besøk til andre. Men noen steder er det vanlig, og hvis alle gjør det så er det jo ok. 

Anonymkode: 5bc74...783

Ja, man bruker veldig mye energi og tid på det på å skrive innlegg på kg, irritere seg daglig over at noen vil henge med barnet sitt og mene andre er frekke for å invitere seg selv eller barnet sitt på besøk. Istedenfor å bare si om det passer eller ikke. Jeg syns også det er leit å lære et barn at det er frekt å spørre om man kan dra på besøk til andre. 

Anonymkode: fbc6c...89c

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

For et trist samfunn vi har hvor vi lager murer rundt oss selv og ikkw tåler at folk spør om ungene kan besøke hverandre. Før ringte barn på og spurte om å leke. De tålte et «nei, det passer ikke» da også. Bare ufattelig trist. 

Tja. Mure oss inne i dagens samfunn? Ikke enig. Som aldri før har det vel vært mer tidspress, sosialisering en hel arbeidsdag fra 1 års alder.. sfo, fritidsaktiviteter.. fulle jobber .. 

Hva med å akseptere at samfunnet utvikler seg. 

Ikke vanlig her å invitere barn bort til andre. Noen har prøvd seg her.. til og med da jeg var høygravid .. men de skjønte nok fort at det ikke var så populært her i huset. 

Syns det er frekt og rimelig umusikalsk. Jeg skulle kanskje av og til ønske at det var en mer åpen dialog og varme blant foreldre slik at barna fikk lettere inngangsport til å bli kjent også utenfor bhg. Men samtidig ser jeg hvor utrolig sliten foreldre er. Og mange har faktisk ikke så lett for å sette grenser og si nei.. gang på gang

Anonymkode: 89266...67c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her går barna og ringer på til hverandre. Virker som om alt som egentlig er vanlig, syns du er litt uvanlig? 

Ikke vanlig her.. kanskje noen som kjenner hverandre bedre enn andre.. men barna i nabolaget går i ulike bhg og har aldri fått mulighet til å bli kjent så godt.. da er det heller ikke naturlig å ringe på hos hverandre

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Tja. Mure oss inne i dagens samfunn? Ikke enig. Som aldri før har det vel vært mer tidspress, sosialisering en hel arbeidsdag fra 1 års alder.. sfo, fritidsaktiviteter.. fulle jobber .. 

Ikke vanlig her å invitere barn bort til andre. Noen har prøvd seg her.. til og med da jeg var høygravid .. men de skjønte nok fort at det ikke var så populært her i huset. 

Syns det er frekt og rimelig umusikalsk. Jeg skulle kanskje av og til ønske at det var en mer åpen dialog og varme blant foreldre slik at barna fikk lettere inngangsport til å bli kjent også utenfor bhg. Men samtidig ser jeg hvor utrolig sliten foreldre er. Og mange har faktisk ikke så lett for å sette grenser og si nei.. gang på gang

Mer åpenhet og varme? Kødder du? Selv skriver du at det var umusikalsk. Skal du forvente varme hos andre, må du jo for pokker vise det selv.

barna her spør ofte om å få besøke andre. Min jobb som forelder blir da å balansere dette. Prøve å gjøre at det blir 50/50 besøk/invitere. Vær gode foreldre.

Dere gjør det vanskelig for dere selv og andre. Hva er frekt med at barnet ønsker å besøke venner? _INGENTING_. Kom dere ned fra deres høye hest. 

Før i tiden gikk vi bare på besøk, barn gjør dette i mindre grad nå.. men prøver å få det til. 

Anonymkode: 17abd...c37

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Du etterlyser mer varme og åpenhet, og kaller det at man spør om man kan dra på besøk til andre umusikalsk og frekt? Tror du er den siste som skal etterspørre mer varme i samfunnet. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det er stor forskjell mellom å ringe på døra og det ts spør om. Det ts spør om er frekt. Å ringe på døra til venner i gåavstand kan ikke sammenlignes, da kan man til en hver tid sende ungene ut for å leke(bare å løpe hjem å hente ekstra klær) og man kan sende de hjem når de ikke har hørt for ente gang. 

Har barn som renner ned døra her fra nabolaget, og det er bare kjekt å ingen problemer. Det å ringe eller sende sms til andre foreldre om mitt barn kan komme på besøk til dem er så ubeskrivelig frekt. Om min sønn vil leke med noen utenfor gåavstand kontakter jeg foreldrene og spør om barna kan komme te oss. Ingen ting annet er aktuelt. 

Og som andre skriver her og.. er det samme foreldrene jeg alltid for slike smser av.. og aldri "hei! Kan Olav komme til dere å leke litt med Pål i dag?" Det er alltid "hei, har Pål lyst te leke med Olav i dag?" Om jeg da svarer ja, får jeg tilbake "da kommer Olav om 30 min". Og til de dette gjelder blir man aldri invitert til dem. 

Anonymkode: 574de...3df

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis vi skriver nei blir det jo vi som blir oppfattet som frekke… synes det er en uting 

Anonymkode: 00d65...a4d

Det er ingenting frekt ved å svare "beklager, det passer dessverre ikke i dag". 

Anonymkode: 91097...4d5

• Nyttig 3
Skrevet

Da jeg vokste opp var vi mange barn i gata der jeg bodde. Vi ringte på til hverandre å lekte med hverandre. Vi spise hos naboer og sov over hos hverandre.

Der vi bor med ungene. Så var det 1 nabo med unger, når de bodde i nabohuset løp ungene mellom husene. Kunne komme hitt å spørre hva ska dere ha til middag og motsatt.  Og de sov over hos hverandre.  Naboen flyttet og eldre par flyttet inn. Og ble litt være for nå var nærmeste sted skokevenner bodde var 2 til 3 mil og da måtte en avtale pga buss osv. Og om en får hentet på eftan siden det ikke går buss.

For meg virker det mer og mer som det er farlig å ha dørene åpen for venner til ungene til tider 

Anonymkode: 1a1cc...0fe

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

🙄🙈 
Ser at de frekke ikke skjønner poenget. 

Anonymkode: 5bc74...783

Men nå har ikke alle den oppfatningen at det er en frekk forespørsel. Jeg synes ikke det er det, men hyggelig at barna mine får besøk. Passer det ikke, så gir jeg bare beskjed om det. 

Anonymkode: 5e0dd...74d

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Men nå har ikke alle den oppfatningen at det er en frekk forespørsel. Jeg synes ikke det er det, men hyggelig at barna mine får besøk. Passer det ikke, så gir jeg bare beskjed om det. 

Anonymkode: 5e0dd...74d

Hva sier du da? «Nei, i dag vil jeg ikke ha besøk av ungen din»? 

Anonymkode: 8f4fc...2c9

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Her er noen alternativer siden du ikke klarer tenke deg til det selv, både hvis det ikke passer, og hvis det ikke er best å møtes hjemme hos oss:

- «Vi har andre planer idag, men Ada møter gjerne Per en annen dag».

- «Vi er opptatt og det passer litt dårlig».

- «Akkurat idag passer det ikke at Per kommer hit, men Ada kommer gjerne på besøk til dere, hvis det går?»

- «Kan de møtes ute?»

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Her er noen alternativer siden du ikke klarer tenke deg til det selv, både hvis det ikke passer, og hvis det ikke er best å møtes hjemme hos oss:

- «Vi har andre planer idag, men Ada møter gjerne Per en annen dag».

- «Vi er opptatt og det passer litt dårlig».

- «Akkurat idag passer det ikke at Per kommer hit, men Ada kommer gjerne på besøk til dere, hvis det går?»

- «Kan de møtes ute?»

Men det er jo ikke sant. Jeg ønsker bare ikke Per hit. Igjen. For femtiende gang på rad uten å ha blitt invitert tilbake. See? Og jeg VET at Per ikke vil møtes ute for han vil bare leke med klinkekulebanen til min sønn. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Men det er jo ikke sant. Jeg ønsker bare ikke Per hit. Igjen. For femtiende gang på rad uten å ha blitt invitert tilbake. See? Og jeg VET at Per ikke vil møtes ute for han vil bare leke med klinkekulebanen til min sønn. 

Da sier du:

- «Vi har andre planer idag».

- «Det passer dessverre ikke».

Hver gang. Ferdig. 

• Nyttig 4
Gjest issoras
Skrevet

så mange sosiale hemninger enkelte greier å pålegge barna sine. 😳

Jeg lar barna bestemme om vi de vil spørre om å FÅ besøk eller dra på besøk. Det viktigste er å lære barna å ta initiativ, om man møtes her eller der eller i ballbingen er vel ikke så viktig?!? "Hei, Per har lyst til å besøke Ole en dag, kan det passe en dag?". Og sønnen min blir kjempekjempeglad hvis noen spør om å besøke han. ❤️ Ofte har de også avtalt noe halvveis på skolen og så må bare vi foreldre bekrefte. 

Jeg syns ikke det er stress å ha unger på besøk, så hvem som inviterer hvem er meg revnende likegyldig. 

Veldig synd å hemme barna sosialt. Det viktigste er at de lærer å ta kontakt med hverandre og ikke bare passivt venter på en invitasjon. Og så må vi foreldre også lære å sette grenser. "hei, Kari vil veldig gjerne leke med Ole, men hun har også svært lyst til å besøke Ole i stedet, kan det passe?". 

Og det er jo helt normalt at vi voksne inviterer oss selv til andre?? Hvorfor så mye strengere for barna? 😳

Gjest issoras
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker said:

Tuller du? Er du et voksent menneske som ikke klarer å si nei? Hva lærer du barna dine? 

28 minutter siden, AnonymBruker said:

At det ikke passer ER jo sant. 

"Det passer dessverre ikke så godt i dag. Men Ole har veldig lyst til å besøke Per en dag, kan det passe en annen dag?" 

Foreldrene til Per synes kanskje du er frekk som aldri tar initiativ. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er stor forskjell mellom å ringe på døra og det ts spør om. Det ts spør om er frekt. Å ringe på døra til venner i gåavstand kan ikke sammenlignes, da kan man til en hver tid sende ungene ut for å leke(bare å løpe hjem å hente ekstra klær) og man kan sende de hjem når de ikke har hørt for ente gang. 

Har barn som renner ned døra her fra nabolaget, og det er bare kjekt å ingen problemer. Det å ringe eller sende sms til andre foreldre om mitt barn kan komme på besøk til dem er så ubeskrivelig frekt. Om min sønn vil leke med noen utenfor gåavstand kontakter jeg foreldrene og spør om barna kan komme te oss. Ingen ting annet er aktuelt. 

Og som andre skriver her og.. er det samme foreldrene jeg alltid for slike smser av.. og aldri "hei! Kan Olav komme til dere å leke litt med Pål i dag?" Det er alltid "hei, har Pål lyst te leke med Olav i dag?" Om jeg da svarer ja, får jeg tilbake "da kommer Olav om 30 min". Og til de dette gjelder blir man aldri invitert til dem. 

Anonymkode: 574de...3df

Men hvorfor spør ikke du disse foreldrene tilbake da, om de ikke inviterer barnet ditt selv? Og hvor ofte inviterer du «Olav» på besøk? 

Om du opplever store problemer med at barn ikke hører på deg (har aldri selv hatt det problemet, men muligens fordi jeg jobbet i barnehager under studiene), så kan du jo si til foreldrene at «ja, det passer at Olav kommer hit nå, men dere må hente han kl. xx». Så får barna leke sammen ett par timer, før du går lei. 

Mulig at jeg ikke skjønner problemene dere lager for dere selv angående besøk av andre barn. Jeg har vokst opp i et raust og åpent hjem for mine venner, og kjører samme stil ovenfor mine barns venner. 

Anonymkode: 64f25...b91

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Mer åpenhet og varme? Kødder du? Selv skriver du at det var umusikalsk. Skal du forvente varme hos andre, må du jo for pokker vise det selv.

barna her spør ofte om å få besøke andre. Min jobb som forelder blir da å balansere dette. Prøve å gjøre at det blir 50/50 besøk/invitere. Vær gode foreldre.

Dere gjør det vanskelig for dere selv og andre. Hva er frekt med at barnet ønsker å besøke venner? _INGENTING_. Kom dere ned fra deres høye hest. 

Før i tiden gikk vi bare på besøk, barn gjør dette i mindre grad nå.. men prøver å få det til. 

Anonymkode: 17abd...c37

Hvor hest,?

Det handler vel først og fremst om overskudd og kapasitet. 

Og hvordan samfunnet er lagt opp. 

Skrevet

Hjemmeskoleforeldene har en ettergivende foreldrestil. Barnet skal få velge alt, resultatet er styrete og egoistiske barn. Se bare den svømmehallepisoden der barnet skulle velge hvor han ville hoppe, flere ganger gaulte han: «Jeg vil ikke hoppe der». Det er slike unger andre foreldre ikke klarer. Mye mer sansen for Astrup-familiens stil. Presser barnet litt; men Gud så god mestringsfølelsen blir etterpå:) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hjemmeskoleforeldene har en ettergivende foreldrestil. Barnet skal få velge alt, resultatet er styrete og egoistiske barn. Se bare den svømmehallepisoden der barnet skulle velge hvor han ville hoppe, flere ganger gaulte han: «Jeg vil ikke hoppe der». Det er slike unger andre foreldre ikke klarer. Mye mer sansen for Astrup-familiens stil. Presser barnet litt; men Gud så god mestringsfølelsen blir etterpå:) 

Postet på

feil plass 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...