Gå til innhold

Foreldre som inviterer barna hjem til oss. Vanlig?

Fremhevede innlegg

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Hæ? Hva mener du? Barn i dag går ikke særlig mye å ringer på dørene til hverandre som på 90- tallet. Vi bor også et godt stykke fra de andre barna og det er stappmørkt der vi bor 

Anonymkode: 00d65...a4d

Her går barna og ringer på til hverandre. Virker som om alt som egentlig er vanlig, syns du er litt uvanlig? 

Anonymkode: fbc6c...89c

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men hun skriver ho at hun får tekstmeldinger fra foreldrene, det er ikke det samme som at barna er ute selv og ringer på. 

Anonymkode: b347b...e83

Og du leste kun halve avsnittet…..?

«For venner som bor litt unna sender vi selvfølgelig en melding først og sjekker om det passer.»

Og hoppet over stort sett hele resten av posten………,..?

«

Er jo bare snakk om å lære barn normal høflighet? Vi stikker jo heller ikke innom våre voksne venner uten å først sjekke om det passer?

Om ditt barn ønsker å gå på besøk, så lar du henne selvfølgelig gjøre det. Det er jo del av å lære sosialt kotyme og hvordan danne seg nettverk.

At dette stort sett har gått en vei, er jo i grunn din egen feil - for du lærer jo din datter å sitte passivt hjemme og vente på en invitasjon.»

Anonymkode: 41f21...69e

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg forstår at det et barna som vil gå til andre, men det vil jo ofte datteren min også. Og når hun ber om å få besøke ei venninne sier jeg ofte at det ikke er vanlig å invitere seg hjem til noen selv. 

Men det er det jo tydeligvis da.. 

Men da må du jo spørre på vegne av datteren din. Hvis du aldri spør, og datteren din vil det, så er det rart, og spesielt å si at det ikke er vanlig å spørre om man kan dra bort til venner. Jeg er voksen og kan spørre «Passer det å møtes, og at jeg kommer på kaffe?». Hva er rart med det?

• Liker 10
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Jeg har aldri invitert mine barn hjem til andre, og har heller ikke opplevd at andre har invitert sine barn hjem til oss. Unntak har vært når noen har spurt om barnevakt (som er helt greit å gjøre innimellom, så lenge det ikke kun går den ene veien).

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei! Opplever stadig å få tekstmeldinger fra foreldrene til datteren min sine venner, der de spør om datteren min har besøk. 

Det er ikke en invitasjon, men et spørsmål om noe som egentlig ikke angår dem. 

33 minutter siden, AnonymBruker said:

Kjenner jeg er litt lei og irritert, for barnet mitt klager også på at hun alltid har besøk hjemme. 

Og du har ingen anelse om hvordan du skal løse problemet? 

Anonymkode: 50afc...508

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hæ? Hva mener du? Barn i dag går ikke særlig mye å ringer på dørene til hverandre som på 90- tallet. Vi bor også et godt stykke fra de andre barna og det er stappmørkt der vi bor 

Nettopp.

Til dere ville vi typisk sendt en melding og spurt på forhånd om det passet.

Barna som bor nært, i samme gate f.eks, kan ungene selv stikke bort og ringe på hos. Fordi da er en bomtur null stress.

Skal de lengre av gårde er det normalt å ringe og sjekke på forhånd.

Akkurat som vi voksne gjør.

Når dere bor langt unna de andre og mørkt til, så opplever dere selvfølgelig ikke å få unger som stikker innom på døra. Men unger som bor nært hverandre gjør det, i hvert fall her vi bor.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Barna mine liker å dra på besøk og ikke ha besøk for da kan de ikke dra når de vil selv. 
De allerfleste er velkommene her, men jeg deler ikke ut godteri, brus, får ikke lov å hoppe i sofaen og siden vi har dyr så vil jeg helst at de skal være i en annen etasje enn dyra. 
Så vi er ikke de mest populære, der barna får gjøre akkurat som de vil :) 

Det lever jeg godt med, ser at når de blir eldre så byttes det på mer jevnt og barna tolererer ulike regler i ulike hjem. 
Jeg sender aldri melding da, ber barna gjøre det selv.

Endret av Forvirret23
  • Liker 2
Skrevet

Det er en uting og jeg er helt enig i at det er frekt. Opplever det til stadighet jeg og, og det er gjentagende de som aldri vil ha unger hjemme hos seg. De er gjerne litt snikete som «Ja…. Har dere planer for helgen da?» Hvis jeg svarer nei, kommer det kjapt «Gøy! Da kommer Ella en tur på besøk til sønnen din da! Flott! Skal vi si kl 9?»

Anonymkode: 8f4fc...2c9

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er en uting og jeg er helt enig i at det er frekt. Opplever det til stadighet jeg og, og det er gjentagende de som aldri vil ha unger hjemme hos seg. De er gjerne litt snikete som «Ja…. Har dere planer for helgen da?» Hvis jeg svarer nei, kommer det kjapt «Gøy! Da kommer Ella en tur på besøk til sønnen din da! Flott! Skal vi si kl 9?»

Det er jo noe helt annet enn å spørre «Kan Ella komme på besøk?» 

• Liker 4
Gjest jegerrinne
Skrevet

Her så har nå vært slik ofte at unga har pratet med hverandre på skole at de vil besøke hverandre. 

Og da hat vi sendt eks: hei jentene har pratet om at jenta her kunne komme i morgen. Passer det for dere?

Fått mld so. Lyder slik og: hei xx lurte på om det passer å komme en tur i morgen etter skolen

Vi har aldri tenkt noe galt med det, nesten mer normalt siden her så må en vli kjørt til venner pga avstander på fort 2 til 3 mil

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja! Sånn er det, meldingene kan være alla dette: «Hei, vil hun finne på noe med datteren min i dag» «Hva skal dere i dag, lyst på besøk». 

Jeg har merket meg at de samme familiene aldri vil ha besøk… 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er jo noe helt annet enn å spørre «Kan Ella komme på besøk?» 

Er det det? Er det ikke bare en litt utspekulert måte å fiske om vedkommende vil ha besøk? Ellers kunne de jo ha spurt direkte om barnet ville kommet til dem? 

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Ja! Sånn er det, meldingene kan være alla dette: «Hei, vil hun finne på noe med datteren min i dag» «Hva skal dere i dag, lyst på besøk». 

Jeg har merket meg at de samme familiene aldri vil ha besøk… 

Det er fremdeles ikke det samme som at noen skriver til deg at barnet deres kommer over på besøk. De spør jo om dere har lyst på besøk?! Du er i full rett til å si nei. Det stopper aldri å forundre meg hva folk lager problemer over…

• Liker 5
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Er det det? Er det ikke bare en litt utspekulert måte å fiske om vedkommende vil ha besøk? Ellers kunne de jo ha spurt direkte om barnet ville kommet til dem? 

Nei, det er ikke noe mer enn å spørre om barnet kan komme på besøk. Om dere har så lite å gjøre at dere driver å spekulerer i hva foreldre mener med meldinger, si nei, skaff dere andre venner eller få dere noe mer å drive med på fritiden! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er fremdeles ikke det samme som at noen skriver til deg at barnet deres kommer over på besøk. De spør jo om dere har lyst på besøk?! Du er i full rett til å si nei. Det stopper aldri å forundre meg hva folk lager problemer over…

Hvis vi skriver nei blir det jo vi som blir oppfattet som frekke… synes det er en uting 

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Var jo sånn når vi var barn å. Vi dro til folk. Så villa de barna ikke ut så ble vi der da. Hvis ikke så dro vi ut eller hjem til oss hvis vedkommende ville det. Jeg ser ikke problemet jeg. 

Anonymkode: 4dd88...691

Nei, det var en annen tid på dem tiden du var barn. I dag er det så tidspress på aktiviteter og ting som skjer.  Barn blir sliten i dag av å aldri ha "fri"

Anonymkode: 1eb69...e76

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvis vi skriver nei blir det jo vi som blir oppfattet som frekke… synes det er en uting 

Så uansett, er tydeligvis noen frekke. Du får håpe de slutter å sende melding da, så kan datteren din sitte alene hjemme og lure på hvorfor hun ikke har noen venner. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Er da helt vanlig det, når de er blitt så store at de kan gå på besøk til hverandre?

De som bor i nabolaget stikker de selv bort til og ringer på døra. Da kan de bare løpe hjem om det ikke passer. For venner som bor litt unna sender vi selvfølgelig en melding først og sjekker om det passer.

Er jo bare snakk om å lære barn normal høflighet? Vi stikker jo heller ikke innom våre voksne venner uten å først sjekke om det passer?

Om ditt barn ønsker å gå på besøk, så lar du henne selvfølgelig gjøre det. Det er jo del av å lære sosialt kotyme og hvordan danne seg nettverk.

At dette stort sett har gått en vei, er jo i grunn din egen feil - for du lærer jo din datter å sitte passivt hjemme og vente på en invitasjon.

Nei det er virkelig ikke vanlig, heldigvis 

Anonymkode: c5e07...b51

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Men hvordan har det funka. Får de ofte gå på besøk når du inviterer hjem? 

Da ungene var små lot jeg de inviterte vennene sine hit ganske ofte så var gjerne med unger hit 2-3 ggr i uka i perioder..

Tok gjerne skolebussen rett hit etter skolen sammen med ungen min siden vi bor på landet....

Etterhvert begynte jeg å føle det gikk forferdelig ene veien så fikk de til å spørre seg med hjem til vennene de og...vennene deres spurte seg jo med hit hele veien..og ofte overnatting i helgene og..

Når jeg har snakket med noen av de foreldrene nå i ettertid sier de at de var så slitne på den tiden at de rett og slett hadde nok med å holde hodet over vannet..er nok der det ligger for mange vil jeg tro.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Men hun skriver ho at hun får tekstmeldinger fra foreldrene, det er ikke det samme som at barna er ute selv og ringer på. 

Anonymkode: b347b...e83

Riktig. Er da helt noe snnet om barna selv kommer å ringer på

Anonymkode: c5e07...b51

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...