Gå til innhold

Foreldre som inviterer barna hjem til oss. Vanlig?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hæ? Hva mener du? Barn i dag går ikke særlig mye å ringer på dørene til hverandre som på 90- tallet. Vi bor også et godt stykke fra de andre barna og det er stappmørkt der vi bor 

Anonymkode: 00d65...a4d

Joda mange barn gjør da det

Anonymkode: c5e07...b51

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Så uansett, er tydeligvis noen frekke. Du får håpe de slutter å sende melding da, så kan datteren din sitte alene hjemme og lure på hvorfor hun ikke har noen venner. 

Anonymkode: fbc6c...89c

Skjerp deg!

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Skjerp deg!

Nei. Ts kan skjerpe seg og slutte lage problem ut av ingenting. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg har to barn på 10 og 13 og med begge har det vært veldig vanlig at de har fått mye mer besøk enn de har vært på. Og unger har stadig vært her til middag og flere måltid. 

Andre veien har jeg opplevd at mine unger er blitt sendt hjem når vennene skal ha middag og at de kanskje maks 10 ganger i løpet av alle år har blitt tilbudt middag. Også opplevd at unger har nærmest bodd her i sommerferien og forelderene til vennene har brukt oss som barnevakt. Det ble så mye at jeg måtte sette en del mer grenser her til slutt. Her er hjemmet i utgangspunktet åpent og jeg deler gjerne mat og annet. Men når andre barn sine foreldre er så ekstremt gjerrige og utnytter, så blir det bare for mye. Det er faktisk veldig mye av dette og av alle barna sine venner er det bare ett annet foreldrepar som er litt mer lik meg og gubben. Altså at de deler mer og tenker 50/50. Pluss ille minst, de sier tusen takk for at barnet deres ble tilbudt middag. Nesten aldri fått takk fra noen andre, selv etter 2-3 middager i uken til tider...

Anonymkode: 4a3ae...4cb

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har to barn på 10 og 13 og med begge har det vært veldig vanlig at de har fått mye mer besøk enn de har vært på. Og unger har stadig vært her til middag og flere måltid. 

Andre veien har jeg opplevd at mine unger er blitt sendt hjem når vennene skal ha middag og at de kanskje maks 10 ganger i løpet av alle år har blitt tilbudt middag. Også opplevd at unger har nærmest bodd her i sommerferien og forelderene til vennene har brukt oss som barnevakt. Det ble så mye at jeg måtte sette en del mer grenser her til slutt. Her er hjemmet i utgangspunktet åpent og jeg deler gjerne mat og annet. Men når andre barn sine foreldre er så ekstremt gjerrige og utnytter, så blir det bare for mye. Det er faktisk veldig mye av dette og av alle barna sine venner er det bare ett annet foreldrepar som er litt mer lik meg og gubben. Altså at de deler mer og tenker 50/50. Pluss ille minst, de sier tusen takk for at barnet deres ble tilbudt middag. Nesten aldri fått takk fra noen andre, selv etter 2-3 middager i uken til tider...

Det skulle stå, ikke minst. Ble feil med ille minst 😅

Skrevet

Synes og det er rart når folk inviterer seg selv på besøk men har tatt det som et tegn på at barna trives hos oss, slipper irriterende småsøsken hos oss. De har flere av de kommentert. 

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Problemet er at alle barna kommer til oss hele tiden! Mange av barnas venner er aleneforeldre, og de virker ikke særlig gira på besøk.. 

Her er det jeg som er alene og jeg har tenkt at de sender barna til meg siden jeg er her uansett og jeg vet jo at de har synes det er kjekt å være på besøk her. Mange av vennene til mitt barn har to hjem å forholde seg til og nye småsøsken på begge sider og da er det nok greit å komme et sted der de kan styre på uten at noen skal gå oppi de hele tiden. 

Nå er de så gamle at de helst henger ute for så å gå hjem til seg selv og game på nett sammen så er ikke like mye besøk nå lenger.

Men før når de var mindre har jeg til og med fått forespørsler fra foreldre til barn som mitt barn aldri har vært med om at barnet deres har lyst til å overnatte hos oss, det har jeg faktisk sagt nei til for det er merkelig og rart når det er barn mitt barn så vidt vet hvem er, de har nok hatt lyst på gratis barnevakt. Ene paret spurte meg 3 ganger om overnatting og dette var et barn som var den rake motsetning av mitt barn de hadde så vidt hilst på hverandre de 5 årene de da hadde gått på skole sammen... 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det er fremdeles ikke det samme som at noen skriver til deg at barnet deres kommer over på besøk. De spør jo om dere har lyst på besøk?! Du er i full rett til å si nei. Det stopper aldri å forundre meg hva folk lager problemer over…

Gi deg. Det er frekt. Hadde en mamma seneste i stad som skrev «Hei. Per lurer på om din sønn vil leke med han i dag.» Jeg svarte ja. «Så gøy. Per vil helst være hos dere. Passer det om jeg leverer han om ti min?» Det er frekt.

Anonymkode: 8f4fc...2c9

• Liker 4
Skrevet

Jeg tenkte også i utgangspunktet at man ikke inviterer barna sine hjem til andre på den måten, at det var frekt. 
Men etterhvert som barna våre ble større opplevde jeg dette mer og mer, og nå gjør jeg det samme selv. Ellers hadde det alltid vært her de var. Syns det er greit å gjøre det når foreldrene til barnas venner gjør det. 

Anonymkode: 5bc74...783

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Gi deg. Det er frekt. Hadde en mamma seneste i stad som skrev «Hei. Per lurer på om din sønn vil leke med han i dag.» Jeg svarte ja. «Så gøy. Per vil helst være hos dere. Passer det om jeg leverer han om ti min?» Det er frekt.

Haha, første gang jeg fikk en slik så ble jeg så satt ut for det hadde aldri falt meg inn i å gjøre noe slikt.. Jeg har alltid vært slik at vi inviterer og så regner vi med vi får en invitasjon tilbake en gang, men å invitere seg selv er ikke for meg. 

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Men er det ikke bare å si «Idag hadde det passet best om Pia kommer til dere». Er ikke verre? Hvorfor bruke så mye energi og tid på det?

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Synes ikke det er frekt, det er jo gjerne barna som ønsker å komme på besøk. Men slikt bør selvfølgelig gå litt begge veier. Og når man får en forespørsel om det passer å komme på besøk, så svarer man jo bare nei hvis det ikke passer. Ikke verre enn det. 

Anonymkode: 5e0dd...74d

• Liker 1
Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (7 minutter siden):

Haha, første gang jeg fikk en slik så ble jeg så satt ut for det hadde aldri falt meg inn i å gjøre noe slikt.. Jeg har alltid vært slik at vi inviterer og så regner vi med vi får en invitasjon tilbake en gang, men å invitere seg selv er ikke for meg. 

Men tenker du det samme om venner av dere voksne spør om det passer å stikke innom? Er jo i prinsippet det samme 

• Liker 2
Skrevet

Før jeg kunne ringe vennene mine og spørre selv så var det foreldrene mine som ringe og spurte om jeg kunne komme på besøk, så ja, ville tenkt på det som helt normalt. Så spurte foreldren barnet sitt om de ville ha besøk, og om de så nei, så fant de på en unnskyldning. Hvis hverken du eller datteren har lyst på besøk så er det vel bare å si at det ikke passer, eller? 🤷‍♀️

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, jeg kan jo prøve på det. Har bare tenkt at det er uhøflig.. 

Nei, det er ikke uhøflig. Husker du ikke da vi var unge? Da ringte vi på til hverandre og kom på besøk på den måten. I dag er det ikke bare å ringe på til hverandre, for er det noe som virkelig blir klagd på, er det om noen bare ringer på uten å ha avtalt på forhånd. Derfor sender disse foreldrene melding til deg først, for å høre om det er greit at barna kommer på besøk, så de ikke bare plutselig står utenfor døren din.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Mine barn går i bhg i Oslo og jeg opplever det hele tiden, foreldre kommer og spør om barnet deres kan være med oss hjem. Synes det er rimelig spesielt!

Anonymkode: ae7d0...54b

Skrevet

Herregud. Er folk virkelig for hjelpeløse til å svare 'Vi er opptatt i dag' på en slik melding, hvis de ikke ønsker besøk av den dagen!? 

Anonymkode: 50afc...508

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Men tenker du det samme om venner av dere voksne spør om det passer å stikke innom? Er jo i prinsippet det samme 

Nei, det blir noe annet om noen venner av meg vil komme, de kjenner jeg godt og jeg må ikke passe på de om de kommer på besøk. Når min var liten og skulle ha besøk så var det noen av barna som trengte mer tilsyn enn hva kanskje mitt barn trengte derfor blir det annerledes. De som hadde barn som mitt som var rolig og gjorde som de fikk beskjed om var ikke stress å ha på besøk og de inviterte og alltid tilbake, der ble det annenhver gang. Men vi hadde et par på besøk som måtte har tilsyn hele tiden. Han ene spratt rundt som en sprettball og jeg måtte være helt "på" hele tiden.

Men altså for meg har det ikke vært et problem men har stusset på at de som maser mest om besøk er de med de mest krevende barna og de som har minst besøk selv. Greit når min og blir invitert men når vi har hatt han ene med hos hjem etter skolen hver dag i 2 måneder fra 13 til 20 men de inviterer aldri tilbake da blir det merkelig at man er så på å skrive melding om besøk hos andre hele tiden, mange av disse var det og flere som reagerte på for de og ble mast på.

Det er lettere nå når de er tenåringer og styrer seg selv og man slipper å passe på de på samme måte, da er det bare å komme. :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Men er det ikke bare å si «Idag hadde det passet best om Pia kommer til dere». Er ikke verre? Hvorfor bruke så mye energi og tid på det?

Bruker man mye energi og tid på det fordi man syns det er frekt da?? 

Det ER jo litt frekt å invitere seg selv/barna sine på besøk til andre. Men noen steder er det vanlig, og hvis alle gjør det så er det jo ok. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Herregud. Er folk virkelig for hjelpeløse til å svare 'Vi er opptatt i dag' på en slik melding, hvis de ikke ønsker besøk av den dagen!? 

Anonymkode: 50afc...508

🙄🙈 
Ser at de frekke ikke skjønner poenget. 

• Nyttig 3
Skrevet

Jeg tenker på det som helt normalt spør ofte «kan Aleksander og Kristian treffes i dag?» evt «kunne Aleksander kommet en tur bort til dere, han kjeder seg litt hjemme». Helt innafor spør du meg men

Anonymkode: 767cb...b0d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...