AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #1 Skrevet 14. januar 2024 Hei! Opplever stadig å få tekstmeldinger fra foreldrene til datteren min sine venner, der de spør om datteren min har besøk. Dette er folk som nærmest aldri inviterer barnet mitt hjem til seg. Kjenner jeg er litt lei og irritert, for barnet mitt klager også på at hun alltid har besøk hjemme. For meg hadde det vært helt uaktuelt å invitere barnet mitt hjem til andre, jeg spør alltid om barna vil komme til oss. Synes det er så frekt å invitere seg selv. Hva synes dere? Her en dag fikk jeg nok, og snudde om på det. Sa at datteren min hadde behov for å komme seg ut av huset og hun dro hjem til de andre Anonymkode: 00d65...a4d 3
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #2 Skrevet 14. januar 2024 Kanskje de tror du ikke vil hun skal besøke andre siden du aldri spør? Barna her spør om de kan dea til X og Y, og vi sender melding på vegne av dem. Ser virkelig ikke problemet. Kan du ikke spørre om datteren din kan komme dit neste gang? Anonymkode: fbc6c...89c 13 3
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #3 Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kanskje de tror du ikke vil hun skal besøke andre siden du aldri spør? Barna her spør om de kan dea til X og Y, og vi sender melding på vegne av dem. Ser virkelig ikke problemet. Kan du ikke spørre om datteren din kan komme dit neste gang? Anonymkode: fbc6c...89c Ja, jeg kan jo prøve på det. Har bare tenkt at det er uhøflig.. Anonymkode: 00d65...a4d 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #4 Skrevet 14. januar 2024 Barn i en viss alder liker veldig godt å dra på besøk, så jeg tipper det er barna som spør om å få besøke ditt barn. Helt vanlig i vår omgangskrets at foreldrene da sender melding og spør om det passer at X kommer på besøk. Hvis det ikke passer, svarer du bare det. Og en annen gang spør du om ditt barn kan komme. Anonymkode: 58b40...1d1 13 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #5 Skrevet 14. januar 2024 Var jo sånn når vi var barn å. Vi dro til folk. Så villa de barna ikke ut så ble vi der da. Hvis ikke så dro vi ut eller hjem til oss hvis vedkommende ville det. Jeg ser ikke problemet jeg. Anonymkode: 4dd88...691 2
Gjest Bella78 Skrevet 14. januar 2024 #6 Skrevet 14. januar 2024 For min del og folk jeg kjenner er det vanligst å invitere hjem til seg selv. Unntaket er jo dersom man spør som en tjeneste, « er det greit at Tulla blir med dere hjem på torsdag, for jeg skal ditt og datt?». 😊 Helt konsekvent er dette nok ikke blandt de barna har vært mest med, men stort sett inviterer folk hjem til seg.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #7 Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Barn i en viss alder liker veldig godt å dra på besøk, så jeg tipper det er barna som spør om å få besøke ditt barn. Helt vanlig i vår omgangskrets at foreldrene da sender melding og spør om det passer at X kommer på besøk. Hvis det ikke passer, svarer du bare det. Og en annen gang spør du om ditt barn kan komme. Anonymkode: 58b40...1d1 Ok, så det er mer vanlig enn jeg trodde ser jeg. Jaja, får evt kjøre samme strategi jeg også da😅 Anonymkode: 00d65...a4d 4
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #8 Skrevet 14. januar 2024 Barnet mitt er alltid hos kompisen. Prøver å oppmuntre til at de kan komme hit for blir flau over at de er der hele tiden, men foreldrene insisterer på at det er ok. Så håper de mener det og sier nei hvis det blir for mye Anonymkode: 9580a...07e
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #9 Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Var jo sånn når vi var barn å. Vi dro til folk. Så villa de barna ikke ut så ble vi der da. Hvis ikke så dro vi ut eller hjem til oss hvis vedkommende ville det. Jeg ser ikke problemet jeg. Anonymkode: 4dd88...691 Problemet er at alle barna kommer til oss hele tiden! Mange av barnas venner er aleneforeldre, og de virker ikke særlig gira på besøk.. Anonymkode: 00d65...a4d 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #11 Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hei! Opplever stadig å få tekstmeldinger fra foreldrene til datteren min sine venner, der de spør om datteren min har besøk. Dette er folk som nærmest aldri inviterer barnet mitt hjem til seg. Kjenner jeg er litt lei og irritert, for barnet mitt klager også på at hun alltid har besøk hjemme. For meg hadde det vært helt uaktuelt å invitere barnet mitt hjem til andre, jeg spør alltid om barna vil komme til oss. Synes det er så frekt å invitere seg selv. Hva synes dere? Her en dag fikk jeg nok, og snudde om på det. Sa at datteren min hadde behov for å komme seg ut av huset og hun dro hjem til de andre Anonymkode: 00d65...a4d Ikke vanlig her, tenker det er frekt jeg Anonymkode: c5e07...b51 5
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #12 Skrevet 14. januar 2024 Er da helt vanlig det, når de er blitt så store at de kan gå på besøk til hverandre? De som bor i nabolaget stikker de selv bort til og ringer på døra. Da kan de bare løpe hjem om det ikke passer. For venner som bor litt unna sender vi selvfølgelig en melding først og sjekker om det passer. Er jo bare snakk om å lære barn normal høflighet? Vi stikker jo heller ikke innom våre voksne venner uten å først sjekke om det passer? Om ditt barn ønsker å gå på besøk, så lar du henne selvfølgelig gjøre det. Det er jo del av å lære sosialt kotyme og hvordan danne seg nettverk. At dette stort sett har gått en vei, er jo i grunn din egen feil - for du lærer jo din datter å sitte passivt hjemme og vente på en invitasjon. Anonymkode: 41f21...69e 4
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #13 Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er da helt vanlig det, når de er blitt så store at de kan gå på besøk til hverandre? De som bor i nabolaget stikker de selv bort til og ringer på døra. Da kan de bare løpe hjem om det ikke passer. For venner som bor litt unna sender vi selvfølgelig en melding først og sjekker om det passer. Er jo bare snakk om å lære barn normal høflighet? Vi stikker jo heller ikke innom våre voksne venner uten å først sjekke om det passer? Om ditt barn ønsker å gå på besøk, så lar du henne selvfølgelig gjøre det. Det er jo del av å lære sosialt kotyme og hvordan danne seg nettverk. At dette stort sett har gått en vei, er jo i grunn din egen feil - for du lærer jo din datter å sitte passivt hjemme og vente på en invitasjon. Anonymkode: 41f21...69e Hæ? Hva mener du? Barn i dag går ikke særlig mye å ringer på dørene til hverandre som på 90- tallet. Vi bor også et godt stykke fra de andre barna og det er stappmørkt der vi bor Anonymkode: 00d65...a4d
LadeJarl Skrevet 14. januar 2024 #14 Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Hei! Opplever stadig å få tekstmeldinger fra foreldrene til datteren min sine venner, der de spør om datteren min har besøk. Dette er folk som nærmest aldri inviterer barnet mitt hjem til seg. Kjenner jeg er litt lei og irritert, for barnet mitt klager også på at hun alltid har besøk hjemme. For meg hadde det vært helt uaktuelt å invitere barnet mitt hjem til andre, jeg spør alltid om barna vil komme til oss. Synes det er så frekt å invitere seg selv. Hva synes dere? Her en dag fikk jeg nok, og snudde om på det. Sa at datteren min hadde behov for å komme seg ut av huset og hun dro hjem til de andre Anonymkode: 00d65...a4d Har nok blitt sånn at overdreven høflighet ikke gangner ungene dine dessverre..Måtte begynne å be ungene bort jeg og siden det gikk bare ene veien fra stort sett alle vennene ..😬 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #15 Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Er da helt vanlig det, når de er blitt så store at de kan gå på besøk til hverandre? De som bor i nabolaget stikker de selv bort til og ringer på døra. Da kan de bare løpe hjem om det ikke passer. For venner som bor litt unna sender vi selvfølgelig en melding først og sjekker om det passer. Er jo bare snakk om å lære barn normal høflighet? Vi stikker jo heller ikke innom våre voksne venner uten å først sjekke om det passer? Om ditt barn ønsker å gå på besøk, så lar du henne selvfølgelig gjøre det. Det er jo del av å lære sosialt kotyme og hvordan danne seg nettverk. At dette stort sett har gått en vei, er jo i grunn din egen feil - for du lærer jo din datter å sitte passivt hjemme og vente på en invitasjon. Anonymkode: 41f21...69e Men hun skriver ho at hun får tekstmeldinger fra foreldrene, det er ikke det samme som at barna er ute selv og ringer på. Anonymkode: b347b...e83 3 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #16 Skrevet 14. januar 2024 LadeJarl skrev (1 minutt siden): Har nok blitt sånn at overdreven høflighet ikke gangner ungene dine dessverre..Måtte begynne å be ungene bort jeg og siden det gikk bare ene veien fra stort sett alle vennene ..😬 Men hvordan har det funka. Får de ofte gå på besøk når du inviterer hjem? Anonymkode: 00d65...a4d
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #17 Skrevet 14. januar 2024 Det ble feil, tar de ofte imot barnet ditt når du inviterer barnet hjem til dem igjen? Anonymkode: 00d65...a4d 1
Arkana Skrevet 14. januar 2024 #18 Skrevet 14. januar 2024 Hvorfor antar du at det er foreldrene som ønsker at barnet deres skal dra til dere og ikke den mer sannsynlige årsaken, nemlig at barnet selv har bedt foreldrene spørre om de kan komme til dere? Litt merkelig å automatisk tolke situasjoner på verste måte. Min erfaring er dessuten at enkelte barn liker best å være hjemme og enkelte liker best å være hos andre og at besøk noen ganger kan bli skjevt. Mine barn har venner som langt oftere er hos oss enn våre barn er hos dem og jeg har aldri tenkt tanken på at foreldrene deres skulle være frekke, det er nok bare heller slik at barna deres trives hos oss. 6
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #19 Skrevet 14. januar 2024 Arkana skrev (Akkurat nå): Hvorfor antar du at det er foreldrene som ønsker at barnet deres skal dra til dere og ikke den mer sannsynlige årsaken, nemlig at barnet selv har bedt foreldrene spørre om de kan komme til dere? Litt merkelig å automatisk tolke situasjoner på verste måte. Min erfaring er dessuten at enkelte barn liker best å være hjemme og enkelte liker best å være hos andre og at besøk noen ganger kan bli skjevt. Mine barn har venner som langt oftere er hos oss enn våre barn er hos dem og jeg har aldri tenkt tanken på at foreldrene deres skulle være frekke, det er nok bare heller slik at barna deres trives hos oss. Jeg forstår at det et barna som vil gå til andre, men det vil jo ofte datteren min også. Og når hun ber om å få besøke ei venninne sier jeg ofte at det ikke er vanlig å invitere seg hjem til noen selv. Men det er det jo tydeligvis da.. Anonymkode: 00d65...a4d 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #20 Skrevet 14. januar 2024 Jeg syns det er frekt å invitere sin egen unge hjem til andre. I så fall må man virkelig passe på å invitere tilbake minst like ofte, man pålegger jo andre å passe sin egen unge når man spør om slikt. Anonymkode: 521c5...452 4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå