AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #41 Skrevet 13. januar 2024 Sofakona skrev (18 minutter siden): Nei for der er nav som må åpne for at du skal kunne søke uføretrygd..og tilogmed da kan du avslag Og en skal gjerne ha med spesialituttalelser i søknaden, og er nav i tvil må en innom en nav lege. Husker på 90- tallet da det gikk rykter om at leger skrev ut « uføretrygd» mot betaling under bordet. 🤦♀️ rykter, fordommer skaper hets. Burde nesten vært folkeopplysning om prosessen. Sier til « legen « kan ikke og vil ikke skulle føre til uføretrygd Anonymkode: 8213e...3c2
Fountaine Skrevet 13. januar 2024 #42 Skrevet 13. januar 2024 Det er NAV som bestemmer om en person skal få uføretrygd, ikke allmennleger. Legene kan skrive så mye de vil, det er fremdeles NAV som bestemmer om de vil gi og hva personen skal gjennom av utprøving. 4
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #43 Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Norge har usannsynlig mange uføre. Jeg jobber blant mange fastleger og de er oppgitt over hvor mange nordmenn som bruker all sin tid på trumfe igjennom uføretrygd. I skrivende stund har jeg en venn som bare er for lat til å jobbe og prøver ulike diagnoser for å komme seg dit. Dette er grunnen til at jeg er skeptisk til mange uføre. Anonymkode: df6d0...c2e Vi kjenner mange slike, dessverre. Mange ønsker å bli ufør pga verden er ikke så enkel som den var før. Utenforskap vokser. Ensomhet brer seg og a4 livet passer ikke for alle. Å få gå i fred, få sin 'lønn' og styre dagen som den passer seg er da mye mer givende og fristende enn å slite seg helt ut for at andre skal tjene seg rikere. Noe må jo gjøres, men hva? Anonymkode: 37e19...314 1 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #44 Skrevet 13. januar 2024 Jeg er 60% ufør for jeg har vært så heldig å få jobb på samme sted som mannen min hvor jeg kan komme å gå når jeg klarer. Men det er ingen som vet at jeg er ufør, bare mannen min. Jeg syns det er pinlig, jeg har aldri vært i ordinær jobb heller. Men det er det heller ikke mange som vet. Anonymkode: 07230...43e 1
Gjest tidsfordriv2023 Skrevet 13. januar 2024 #45 Skrevet 13. januar 2024 29 minutter siden, AnonymBruker said: Og du har selvfølgelig kilde som bekrefter denne påstanden. Anonymkode: cbc03...ca5 Selvsagt, bare gi meg noen minuter til å finne fram vg artikkler med experter som du godkjenner.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #46 Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Ok, jobbutprøving i 6 år. Vedkommende kan jo bare fortsette å si "Jeg kan ikke...jeg klarer ikke..." selv om h*n egentlig klarer. Hva skjer til slutt? Legen skriver at vedkommende ikke klarer å jobbe. Anonymkode: 21101...e79 Da er det legen som er problemet. Anonymkode: 34444...543
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #47 Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): De aller fleste pensjonistene har jo jobbet hele livet Anonymkode: 21101...e79 Det har de aller fleste uføre også, da de fleste uføre er over 50 år. De som er under er ofte de som er født med en psykisk eller fysisk utviklingshemming. Anonymkode: 34444...543 5
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #48 Skrevet 13. januar 2024 tidsfordriv2023 skrev (43 minutter siden): Tror hetsen blir større pga folk utnytter systemet for å stemple seg selv som ufør og få uføre utbetalinger. Selv når de har svada. Andre folk merker dette og kallet spade for spade. Og dette går utover de som virkelig er uføre. Dette ga mening du… stemple seg selv som uføre og få uføre utbetalingER… de har bare svada? Det du skriver er svada. Det er mange som syter og klager over mye rart, men ikke bland det med uføretrygd, og uføretrygd er ikke noe du kan stemple inn på eget initiativ. Hvem er virkelig uføre og hvem er uvirkelig uføre? Neppe opp til kg og nabokjerringa og avgjøre. Uføretrygdede er virkelig uføre. Anonymkode: 8213e...3c2 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #49 Skrevet 13. januar 2024 Jeg ufør selv. Direkte hets som i svært nedlatende og aggressive kommentarer tror jeg er temmelig sjeldent. Samtidig er det mange enkle mennesker der ute, som fort har en forutinntatt og generaliserende holdning – spesielt mot oss som er uføre av psykiske årsaker. Man kjenner liksom «vibben» til disse simple sjelene. Jeg tipper flertallet av uføre kjenner på skam i varierende grad, og da oppleves slikt ekstra tungt, og det blir lettere å kategorisere disse holdningene som «hets». Mange mennesker har både fysiske og psykiske problemer selv, men er likefullt i jobb, og for noen av disse kan tanken på uføre som ser friske og raske ut og tilsynelatende lever «normale» liv bli et stort irritasjonsmoment. Jeg sier ikke at det ikke finnes uføre som jukser seg til trygd, men skal jeg snakke for min egen del kan jeg avslutningsvis si at ytterst få ville byttet livet sitt med det jeg har levd. Smerten har vært uutholdelig til tider. Anonymkode: 063ab...cba 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #50 Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg ufør selv. Direkte hets som i svært nedlatende og aggressive kommentarer tror jeg er temmelig sjeldent. Samtidig er det mange enkle mennesker der ute, som fort har en forutinntatt og generaliserende holdning – spesielt mot oss som er uføre av psykiske årsaker. Man kjenner liksom «vibben» til disse simple sjelene. Jeg tipper flertallet av uføre kjenner på skam i varierende grad, og da oppleves slikt ekstra tungt, og det blir lettere å kategorisere disse holdningene som «hets». Mange mennesker har både fysiske og psykiske problemer selv, men er likefullt i jobb, og for noen av disse kan tanken på uføre som ser friske og raske ut og tilsynelatende lever «normale» liv bli et stort irritasjonsmoment. Jeg sier ikke at det ikke finnes uføre som jukser seg til trygd, men skal jeg snakke for min egen del kan jeg avslutningsvis si at ytterst få ville byttet livet sitt med det jeg har levd. Smerten har vært uutholdelig til tider. Anonymkode: 063ab...cba Akkurat. De finnes, og nevne dette er ingen hets. Anonymkode: 21101...e79 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #51 Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Akkurat. De finnes, og nevne dette er ingen hets. Anonymkode: 21101...e79 Selvsagt, men man skal samtidig holde tungen rett i munnen. Anonymkode: 063ab...cba 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #52 Skrevet 13. januar 2024 Å være ufør handler jo om arbeidsevne. Viner et 24 timers mennekse, og hvis folk kollapser etter jobb og ikke klarer hverken å følge opp barn hjemme, husarbeid, gå en tur eller ha et liv etter jobb.. bare sovner og sover til neste arbeidsdag? Ja, man klarer da å komme seg på jobb, men har ingen balanse i livet generelt. jeg f eks har ptsd og angstlidelse, men jeg er i full jobb. I perioder er jeg sykmeldt og har hatt stort sykefravær, men klarer å karre meg på jobb og har lengre fine perioder. Men Nav sier jeg hadde fått innvilget ufør om jeg hadde ønsket det. Men det vil jeg ikke. utad er jeg blid og positiv, arbeidsgiver fornøyd med jobben jeg gjør, deltar på sosiale ting og blir sett på som ressurssterk, men ingen ser meg på dager jeg ligger nede. Ingen vet at jeg går til psykolog. Og slik er det nok med mange. Jeg nekter å bli ufør, og jeg skal klare å komme meg sterkt ut av dette. Har fått en dyktig psykolog, og etter 4 timer begynner jeg å forstå hva som skjer i kropp og hode. Flere av mine kollegaer sliter med helsa og burde vel kanskje vært ufør, men de klamrer seg til jobben. Flere jeg kjenner som er ufør ser ikke syk ut, men de har ikke sjans å fungere i jobb da de har nok med å ta seg av barn og holde seg på beina. Hver og en har en helsesituasjon og historikk, og det er en sak mellom pasient og helsetjenesten. Det man får inntrykk av utad er ofte ikke i nærheten av hva hva folk egentlig plages med. Min beste venninne er utadvendt og en solstråle, jobber som fysioterapeut og er veldig dyktig. hun skjuler smertene sine utad, men hun er svært plaget. Etter en bilulykke er nakke og rygg smertefull, og hun klarer ikke sitte mer enn 30 min av gangen før smertene melder seg, da må hun opp å gå eller legge seg på gulvet og strekke. Vi som er tett på folk som er syke ser det.. de som bare hører rykter om andre, eller ser folk på gode dager har ikke peiling. Det er heller ikke hvermannsen i gata som skal mene eller bry seg noe om andres helse heller. Om naboen må rotfylle en tann eller ortopeden velger å operere er ikke det noe jeg har kompetanse om å mene noe om. På lik linje som at mannen i gata ikke har kompetanse eller noe med å mene noe om hvor høy grad folk er arbeidsfør eller ei. Helt sykt at dette i det hele tatt er en duskusjo. Anonymkode: 0004c...b7d 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #53 Skrevet 13. januar 2024 Meh, det er ikke noe å ta seg nær av. Noen folk klarer bare ikke å se for seg situasjoner de ikke har vært i selv. Det er "flaw" som alle andre.. At folk tror jeg kan jobbe fordi jeg sitter på kafé HVER FREDAG (herregud!) får de bare tro? Det er 168 timer i en uke og jeg er utenfor huset i 2 av de totalt. Det sier mer om andre enn meg selv. Og KG er ikke representativt for befolkningen generelt. Har aldri møtt noe annet enn sympati i det virkelig liv. Anonymkode: 82428...09f 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #54 Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Selvsagt, men man skal samtidig holde tungen rett i munnen. Anonymkode: 063ab...cba Fordi...? Anonymkode: 21101...e79 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #55 Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Meh, det er ikke noe å ta seg nær av. Noen folk klarer bare ikke å se for seg situasjoner de ikke har vært i selv. Det er "flaw" som alle andre.. At folk tror jeg kan jobbe fordi jeg sitter på kafé HVER FREDAG (herregud!) får de bare tro? Det er 168 timer i en uke og jeg er utenfor huset i 2 av de totalt. Det sier mer om andre enn meg selv. Og KG er ikke representativt for befolkningen generelt. Har aldri møtt noe annet enn sympati i det virkelig liv. Anonymkode: 82428...09f Å være ufør betyr ikke at han er sengeliggende 24/7. Anonymkode: 0004c...b7d 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #56 Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Meh, det er ikke noe å ta seg nær av. Noen folk klarer bare ikke å se for seg situasjoner de ikke har vært i selv. Det er "flaw" som alle andre.. At folk tror jeg kan jobbe fordi jeg sitter på kafé HVER FREDAG (herregud!) får de bare tro? Det er 168 timer i en uke og jeg er utenfor huset i 2 av de totalt. Det sier mer om andre enn meg selv. Og KG er ikke representativt for befolkningen generelt. Har aldri møtt noe annet enn sympati i det virkelig liv. Anonymkode: 82428...09f Folk sier jo aldri direkte hva de egentlig mener Anonymkode: 21101...e79 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #57 Skrevet 13. januar 2024 Fountaine skrev (1 time siden): https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/sysselsetting/statistikk/arbeidskraftundersokelsen/artikler/norge-blant-landene-med-flest-i-jobb Det er forskjellige aldersnivåer de opererer med. Når det gjelder prosentvis uføre så ligger vi veldig dårlig an : Norge skiller seg også ut fra gruppen med noe nedsatt funksjonsevne. Her er det 14,1 prosent uføre i Norge, mens andelene i Finland, Island og Sverige varierer mellom 5,5 og 8,3 prosent Anonymkode: 748f1...faa 1 1
Gjest jegerrinne Skrevet 13. januar 2024 #58 Skrevet 13. januar 2024 Anonvm skrev (50 minutter siden): Hva spør du om ts? Eller var det bare et hjertesukk? Det er hets mot uføre i Norge. Vår felles identitet er - fra særlig etterkrigstiden - hardtarbeidene. Den som ikke jobber hardt taper en stor del av sin status som god nordmann. Så kommer fordommer inn. Nordmenn sier ingenting. Spør han om han har det bra. Jo takk, bare bra. Så vi kan lite om smerter og sorger. Folk ser friske ut, ergo er de friske. I de lukka norske hjem banker og forbegriper foreldre seg på sine barn. Disse ungene fungerer ikke når de vokser opp. Men hva som skjer i lukka hjem tenker vi aldri på. De er late. De røyker. De drikker pepsi max. Det er alt vi ser. Vi hetser fordi vi vet ikke bedre. Og vi vil ikke vite. Vi orker ikke. Det er enklere og føles bedre å tråkke på de som allerede ligger nede. Et delvis hjertesukk hvis en kan si Satt å leste flere tråder i det siste som en del får høre de er late, ikke burde fått barn osv pga livet har tatt en brå veldig å gjort at de ikke klarer å jobbe lenger. Og mange har jo vært i jobb. Men ofte skriver de folk ikke har jobbet en gang. Høres ut desverre på enkelte at en bare kan si: jeg har så vondt u beine så vil ha ufør og en får
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #59 Skrevet 13. januar 2024 Et annet spørsmål er hvorfor det er såå mange flere uføre i Norge enn i alle andre land. Finner noen en forklaring på det så er mye gjort. Da kan en stille seg spørsmålet om det er for late folk her, eller er vi virkelig mye sykere enn i andre land? Jeg tror at grunnen er de gode sosiale ordningene vi har, det gjør at folk legger lista mye lavere for å slutte å jobbe hvis de har litt vondt. Norge er jo det landet som du kan leve helt fint i, kun ved å drive dank..... Anonymkode: 748f1...faa 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #60 Skrevet 13. januar 2024 Sannheten er at det finnes late folk som jobber, og late folk som er trygda.........noen trygda er trygdet av en god grunn,andre ikke. Det vi skal være forsiktig med er å dra alle over en kam. Anonymkode: 748f1...faa 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå