Sofakona Skrevet 11. januar 2024 #141 Skrevet 11. januar 2024 Pass på ts at dette går opp i opp med eventuelt når din kone skal tilbake til skolen
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #142 Skrevet 11. januar 2024 Just now, Sofakona said: Husk å snakke med sjefen din imorgen med når du skal ut i permisjon og når du kommer tilbake Og søke til NAV for å få de 8 ukene minst. Anonymkode: 3ba38...d2a 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #143 Skrevet 11. januar 2024 Men leste du ikke noe selv da ts? Virker dette veldig rasistisk ovenfor din kone? "Hvis mor har vært i arbeid eller mottatt pengestøtte i et EU/EØS-land som ville gitt henne opptjening til foreldrepenger hvis det var i Norge, har du rett til fedre-/medmorkvote i Norge. Kvoten er 15 uker ved 100 % foreldrepenger, og 19 uker ved 80 % foreldrepenger. Du kan også ha rett til fellesperiode hvis mor er i godkjent aktivitet, og hun ikke har brukt opp dagene i EU/EØS-landet. " Hele problemet er jo at kona di ikke har vært i arbeid. Står også ganske klart på nav.no at både du og alle andre norske fedre får 8 uker om mor ikke har opptjening. Og helt ok at du ikke syns Hellas sitt regelverk er interessant, men det er jeg ikke enig i. Sjekket for moro skyld. Der hadde kona di fått 17 uker (8 uker før fødsel, 9 etter). Du hadde fått 2 dager. Anonymkode: 93e55...135 5
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #144 Skrevet 11. januar 2024 Bubbleboy skrev (3 timer siden): Vi snakker ikke om foreldrepenger eller engangsstønader. Lønnet permisjon er foreldrepenger. Hva er det du snakker om hvis det ikke er dette? Leser du nøye, ser du også at du kan få foreldrepenger over en lengre periode dersom mor er i godkjent aktivitet. Anonymkode: d910d...ed4 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #145 Skrevet 11. januar 2024 Bubbleboy skrev (3 timer siden): Ikke så ny... Det pleide å være 15 uker i min situasjon, så ble det 12...10...og nå 8. Nei, før far fikk selvstendig opptjening for 8 uker, fikk han null når mor ikke hadde opptjent foreldrepenger. Tydelig at du ikke har satt deg inn i regelverket, og heller ikke kjenner til hvilke endringer som er gjort. Litt ydmykhet, og litt mindre rasismekort hadde forbedret ordskiftet. Anonymkode: d910d...ed4 5
NakenPanda Skrevet 11. januar 2024 #146 Skrevet 11. januar 2024 Bubbleboy skrev (3 timer siden): Ikke så ny... Det pleide å være 15 uker i min situasjon, så ble det 12...10...og nå 8. Bare så lenge mor har aktivitet ellers hadde du ingenting
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #147 Skrevet 11. januar 2024 Bubbleboy skrev (3 timer siden): Jeg fikk klar beskjed fra NAV at jeg fikke mindre pappapermisjon fordi min kone ikke ennå er norsk statsborger, sammenlignet med andre kvinner som ER norske statsborgere og er i samme situasjon - ikke i arbeid. Mener du da at jeg er blitt feilinformert? Ja, folketrygdloven tar utgangspunkt i botid, ikke statsborgerskap. Alle bosatt i Norge har samme rettigheter, ut fra hvilke kriterier som settes. Anonymkode: d910d...ed4
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #148 Skrevet 11. januar 2024 Bubbleboy skrev (2 timer siden): Å få tid til å være pappa. Men da tar du lønnet permisjon til barnet er 2 år. Anonymkode: d910d...ed4 1
NakenPanda Skrevet 11. januar 2024 #149 Skrevet 11. januar 2024 Det er relativt enkelt hvis mor ikke har opptjent rettigheter får hun engangsstønad. Når mor har engangstønad har de fra 2021 gitt ut 10 uker med pappaperm uansett hva mor har opptjent, dette er nytt og før det hadde man ingenting hvis mor ikke oppfylte kravet om aktivitet (ie studier eller fulltidsjobb), regelen om at man kunne utsette pappaperm til senere gjelder heller ikke da dette også er forbundet med mors aktivitetskrav som over og dermed når barnet er 1 år+ er allerede alle dagene borte inklusiv pappas del. De utsatte i 2022 to av ukene til et seinere tidspunkt (2024-2025ish) så per i dag har man 8 uker lønnet pappaperm når mor har tatt ut engangstønad og far har trygderettigheter. 8 uker er 8 uker mer enn man hadde for 1-2 år siden så nei disse rettighetene hadde man aldri med mindre mor fyllte aktivitetskravet 15 uker før barnet var 1 år. 2
Melodiana Skrevet 20. januar 2024 #150 Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 11.1.2024 den 18.40): Det kan være far kan ta hele permisjonen, men: Med andre ord, hun kan ikke bare være hjemme. Anonymkode: 3ba38...d2a Norskkurs.
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #151 Skrevet 20. januar 2024 25 minutter siden, Melodiana said: Norskkurs. Hun får ikke dekket den type norskkurs som er godkjent fra staten, det er for flyktninger og innvandrere. Det er enkelte krav for offentlig norskkurs som er godkjent som aktivitet. Det er postet tidligere i tråden også. Anonymkode: 3ba38...d2a
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #152 Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 11.1.2024 den 18.39): Menn som får barn med kvinner som ikke har krav på foreldrepenger fordi de ikke har jobbet, får heller ikke mer enn 8 uker pappapermisjon. Har ingenting med kvinnens nasjonalitet å gjøre. Anonymkode: 9bd06...6bf Men jeg som kvinne med samboer som ikke hadde rett på foreldrepenger pga han har uføretrygd, fikk ta hele permisjonen. Det samme fikk en bekjent der far ikke hadde rett på foreldrepenger pga han var student... Anonymkode: 155f5...16f
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #153 Skrevet 20. januar 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Men jeg som kvinne med samboer som ikke hadde rett på foreldrepenger pga han har uføretrygd, fikk ta hele permisjonen. Det samme fikk en bekjent der far ikke hadde rett på foreldrepenger pga han var student... Anonymkode: 155f5...16f Det er helt riktig. Når bare du har rett til foreldrepenger, men ikke aleneomsorg for barnet, får du hele foreldrepengeperioden, inkludert kvoten til den andre forelderen. Det er ingen krav til hva far gjør når du tar ut foreldrepenger. Anonymkode: 3ba38...d2a
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #154 Skrevet 20. januar 2024 On 1/11/2024 at 6:37 PM, AnonymBruker said: Men din kone har ikke skattet. Det er ikke gratis at kvinner føder barn i Norge. Penger vokser ikke på trær, så vi kan selvfølgelig ikke kaste penger etter folk som aldri har bidratt til fellesskapet de bruker ressursene til. Fødsel er heller ikke gratis, men det får dere. Synes det er spesielt at du klager over dette. Prøv å flytt til et eneste annet land som har bedre ordninger for utlendinger enn Norge. Anonymkode: f565d...95b Hvorfor skal kostnaden til fødsel og permisjon knyttes til kvinneni det hele tatt? Hadde man knytta kostnaden ved fødsler og permisjon til barnet, så har barnet bidratt med akkurat like lite skattepenger som barn født av norsk mor. Helt enig med TS. Anonymkode: 0525f...a2c
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #155 Skrevet 21. januar 2024 Bubbleboy skrev (På 11.1.2024 den 20.03): Typisk anonym kommentar... Jeg snakker her ikke om min kones rettigheter. Jeg forstår at hun ikke har rettigheter på lik linje som en norsk kvinnelig statsborger som har jobbet og skattet til Norge. Her snakker vi om mannen. Så du anklager NAV for å være rasist fordi du ikke får pappaperm? Er du utenlandsk? Hvor kommer rasisme inn i bildet da? Anonymkode: a4385...15d
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #156 Skrevet 21. januar 2024 Bubbleboy skrev (På 11.1.2024 den 20.05): Vi snakker ikke om foreldrepenger eller engangsstønader. Bubbleboy skrev (På 11.1.2024 den 20.07): Ikke så ny... Det pleide å være 15 uker i min situasjon, så ble det 12...10...og nå 8. Høh? Anonymkode: a4385...15d
StriLenke Skrevet 21. januar 2024 #157 Skrevet 21. januar 2024 (endret) Bubbleboy skrev (På 11.1.2024 den 20.46): Igjen, vi snakker ikke om foreldrepenger. Det sagt, det er en del faktorer som ligger under det å kalles "aktiv" og som er med på å øke pappas permisjon. Norskskole er en av de. Jobb er en annen, naturligvis. Pappa *mellomrom* permisjon ER foreldrepenger. Kjære vene. Foreldrepenger er pengene du får utbetalt i pappaukene, mammaukene eller fellesukene. Summasumarum, foreldrepenger erlik foreldrepermisjon, som er et samlebegrep på alle tre delene i permisjonsordningen til Norge. Endret 21. januar 2024 av StriLenke Utdyper 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #158 Skrevet 21. januar 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Hvorfor skal kostnaden til fødsel og permisjon knyttes til kvinneni det hele tatt? Hadde man knytta kostnaden ved fødsler og permisjon til barnet, så har barnet bidratt med akkurat like lite skattepenger som barn født av norsk mor. Helt enig med TS. Anonymkode: 0525f...a2c Enig i at menn burde få opparbeide seg rett til egen permisjon og at det ikke burde knyttes til kvinnen. Men det er jo ikke RASISTISK. Anonymkode: f62fb...90b
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #159 Skrevet 21. januar 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Enig i at menn burde få opparbeide seg rett til egen permisjon og at det ikke burde knyttes til kvinnen. Men det er jo ikke RASISTISK. Anonymkode: f62fb...90b De har rett til deler egen permisjon, men en far vil nok aldri kunne opparbeide seg rett til permisjon alene i nesten ett år. Anonymkode: 3ba38...d2a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå