Bubbleboy Skrevet 11. januar 2024 #1 Del Skrevet 11. januar 2024 Hei folkens! Jeg er lykkelig gift med en gresk statsborger som flyttet til meg i Norge for snart et år siden. Nå har vi en solid bolle i ovnen og vi har begynt å søke informasjon om alt fra A til Å hva gjelder engangsstønader til pappapermisjon. Min kone ble gravid få måneder etter å ha flyttet hit og det blir naturlivis litt komplisert for henne å starte jobbsøking akkurat nå/da, midt oppe i norskopplæring og graviditet. Jeg har nylig lært at jeg som pappa kun får 8 uker pappapermisjon siden jeg har giftet meg med utenlandsk statsborger som ikke har hatt muligheten til å "ha jobbet 6 av de 10 siste månendene". Andre menn som gifter seg med norske kvinner får 15 uker (sist jeg søkte informasjon). Så jeg spør, hva er greia her? Jeg har jobbet og skattet til den norske stat siden jeg var 16 år gammel da jeg startet som lørdagspostbud. De siste 18 årene har jeg jobbet og skattet stort (gjennomsnittlig 900k brutto pr år) til den norske stat. Hvorfor bruker jeg uttrykket "rasist" i denne tråden? Fordi pappapermisjon dreier seg om "goder jeg har opparbeidet meg", ting jeg burde ha krav på, på lik linje som andre norske menn uavhengig av hvilken nasjonalitet kvinnen har. - Pappapermisjon avlaster kvinnen - Pappapermisjon gir kvinnen mulighet til å komme seg ut, sosialt eller i arbeid - Pappapermisjon gir barnet økt kontakt med farsfigur - Pappapermisjon gir meg mulighet til å bli en så god far som jeg ønsker å være og gir barnet tid i en tidlig fase til å være sammen med sin far uten stress og mas. Jeg funderer på hva er begrunnelsen til NAV for å gi meg mindre tid til å være en best mulig pappa enn det de gir en annen far som traff en norsk kvinne? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melodiana Skrevet 11. januar 2024 #2 Del Skrevet 11. januar 2024 Du kan ta hele permisjonen med 100% betaling. Hun kan fortsette å studere og slik går hun raskere ut i arbeid når barnet er klar til bhg. 29 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 Populært innlegg #3 Del Skrevet 11. januar 2024 Alle norske kvinner har heller ikke rett til permisjon, som gjør at far ikke får rett til det, så den må du lenger ut på landet med. Vær så god, kos deg: https://familie.nav.no/veiviser Anonymkode: 3ba38...d2a 44 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #4 Del Skrevet 11. januar 2024 Men din kone har ikke skattet. Det er ikke gratis at kvinner føder barn i Norge. Penger vokser ikke på trær, så vi kan selvfølgelig ikke kaste penger etter folk som aldri har bidratt til fellesskapet de bruker ressursene til. Fødsel er heller ikke gratis, men det får dere. Synes det er spesielt at du klager over dette. Prøv å flytt til et eneste annet land som har bedre ordninger for utlendinger enn Norge. Anonymkode: f565d...95b 30 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #5 Del Skrevet 11. januar 2024 Menn som får barn med kvinner som ikke har krav på foreldrepenger fordi de ikke har jobbet, får heller ikke mer enn 8 uker pappapermisjon. Har ingenting med kvinnens nasjonalitet å gjøre. Anonymkode: 9bd06...6bf 35 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #6 Del Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men din kone har ikke skattet. Det er ikke gratis at kvinner føder barn i Norge. Penger vokser ikke på trær, så vi kan selvfølgelig ikke kaste penger etter folk som aldri har bidratt til fellesskapet de bruker ressursene til. Fødsel er heller ikke gratis, men det får dere. Synes det er spesielt at du klager over dette. Prøv å flytt til et eneste annet land som har bedre ordninger for utlendinger enn Norge. Anonymkode: f565d...95b Det gjør vi allerede med den uhorvelig store mengden ukrainere som nå er godt i gang med å kreve både det ene og det andre og få alt mulig dekt av staten Anonymkode: 46ebf...c98 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #7 Del Skrevet 11. januar 2024 Ja, de fleste i NAV-systemet er rasister, men ikke på grunn av problemstillingen du presenterer. Anonymkode: 3de17...903 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #8 Del Skrevet 11. januar 2024 2 minutter siden, Melodiana said: Du kan ta hele permisjonen med 100% betaling. Hun kan fortsette å studere og slik går hun raskere ut i arbeid når barnet er klar til bhg. Det kan være far kan ta hele permisjonen, men: Quote Det er krav til at mor er i godkjent aktivitet når du tar ut foreldrepenger, og har opphold i foreldrepengene dine. Du får færre uker med foreldrepenger i periodene hvor mor ikke er i dokumentert godkjent aktivitet. Både når du tar ut foreldrepenger, utsetter eller har opphold i foreldrepengene, må mor enten - være i arbeid - ta offentlig godkjent utdanning på heltid - kombinere offentlig godkjent utdanning med arbeid som til sammen blir heltid - være helt avhengig av hjelp til å ta seg av barnet på grunn av sykdom - delta i kvalifiseringsprogrammet - delta på heltid i introduksjonsprogrammet etter kapittel 4 for nyankomne innvandrere Med andre ord, hun kan ikke bare være hjemme. Anonymkode: 3ba38...d2a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #9 Del Skrevet 11. januar 2024 Dette handler jo ikke om nasjonalitet, men om at hun ikke har opparbeidet seg rettigheter i norsk folketrygd. Men du har rettigheter hvis hun er i aktivitet, altså studerer eller jobber mens du har pappaperm. Anonymkode: a02a3...369 21 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofakona Skrevet 11. januar 2024 #10 Del Skrevet 11. januar 2024 Slik var det for jeg å når jeg var gravid og ikke hadde jobbet..og far jobber fult. Jeg fikk engangs stønad og far fikk ikke permisjon. Slik har det alltid vært. Ikke noe om man er norsk eller ikke 13 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #11 Del Skrevet 11. januar 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Det gjør vi allerede med den uhorvelig store mengden ukrainere som nå er godt i gang med å kreve både det ene og det andre og få alt mulig dekt av staten Anonymkode: 46ebf...c98 Det er noe helt annet. Ikke spor av diskusjonen. Anonymkode: 3ba38...d2a 8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #12 Del Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det gjør vi allerede med den uhorvelig store mengden ukrainere som nå er godt i gang med å kreve både det ene og det andre og få alt mulig dekt av staten Anonymkode: 46ebf...c98 Enig i det, men samtidig så er det litt annerledes å flykte fra krig enn å velge å bosette seg her. Anonymkode: f565d...95b 6 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #13 Del Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er noe helt annet. Ikke spor av diskusjonen. Anonymkode: 3ba38...d2a Jeg kommenterte det brukeren sa om at penger vokser ikke på trær, men joda, den gjør tydeligvis det Anonymkode: 46ebf...c98 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #14 Del Skrevet 11. januar 2024 Just now, Sofakona said: Slik var det for jeg å når jeg var gravid og ikke hadde jobbet..og far jobber fult. Jeg fikk engangs stønad og far fikk ikke permisjon. Slik har det alltid vært. Ikke noe om man er norsk eller ikke Og det er nå nesten 100.000kr utbetalt, som alle får selv om de ikke kvalifiserer til foreldrepenger. Anonymkode: 3ba38...d2a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #15 Del Skrevet 11. januar 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, de fleste i NAV-systemet er rasister, men ikke på grunn av problemstillingen du presenterer. Anonymkode: 3de17...903 Åå? Anonymkode: 52def...612 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofakona Skrevet 11. januar 2024 #16 Del Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Og det er nå nesten 100.000kr utbetalt, som alle får selv om de ikke kvalifiserer til foreldrepenger. Anonymkode: 3ba38...d2a Nei det er forskjell på dette og engangs stønad... foreldre penger får du bare om du har jobbet 6 av 10 siste mnd eller en viss sum. Om du ikke har dette får du bare engangs stønad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #17 Del Skrevet 11. januar 2024 Dette handler ikke om nasjonalitet og du framstiller bare deg selv som direkte uintelligent ved å bruke ord som rasist i dette. Permisjon med lønn er ikke gratis, det betales fra skattepengene våre og din kone har ikke betalt skatt, så enkelt er det. Det samme ville skjedd om din kone var norsk og hjemmeværende. Her er det ikke NAV som er dumme men dere som selv valgte å få barn før din kone hadde jobbet og opparbeidet seg rettigheter. Det er ikke NAV som har nektet deg muligheten til å være en best mulig far, det har du og din kone klart helt selv. Anonymkode: 66c18...8db 30 3 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #18 Del Skrevet 11. januar 2024 Just now, Sofakona said: Nei det er forskjell på dette og engangs stønad... foreldre penger får du bare om du har jobbet 6 av 10 siste mnd eller en viss sum. Om du ikke har dette får du bare engangs stønad Ja, akkurat. Engangsstønaden er nesten 100.000kr nå. Foreldrepenger krever 6 av 10 mnd, og minst 60.000kr i inntekt i året. Anonymkode: 3ba38...d2a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 11. januar 2024 #19 Del Skrevet 11. januar 2024 Du kan ikke spørre NAV om begrunnelsen for loven som politikerne har vedtatt. NAVs mandat er å følge loven, ikke å endre den. Det er demokratiet som bestemmer lovene, dem du stemmer på, ikke noen i NAV. Dersom du ønsker at menn skal ha selvstendig rett til opptjening av foreldrepenger så må du stemme på et parti som har det på agendaen, eller melde deg inn i et parti for å få dette på dagsorden. Mest trolig noen til venstre for Ap, som er de som har stått på mest for at fedre i det hele tatt skal bli ansett som omsorgspersoner. Å dra rasismekortet for å kritisere en regel som handler om antall måneder i jobb blir for dumt. Mener du at folk uten jobb skal sikres samme type permisjon (fra ingenting) som gravide som har en jobb å ha permisjon fra? Vent i alle fall en måned etter fødselen før du graverer på nytt, så hun når å jobbe i 6 måneder før neste. 9 2 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #20 Del Skrevet 11. januar 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Dette handler ikke om nasjonalitet og du framstiller bare deg selv som direkte uintelligent ved å bruke ord som rasist i dette. Permisjon med lønn er ikke gratis, det betales fra skattepengene våre og din kone har ikke betalt skatt, så enkelt er det. Det samme ville skjedd om din kone var norsk og hjemmeværende. Her er det ikke NAV som er dumme men dere som selv valgte å få barn før din kone hadde jobbet og opparbeidet seg rettigheter. Det er ikke NAV som har nektet deg muligheten til å være en best mulig far, det har du og din kone klart helt selv. Anonymkode: 66c18...8db Jeg tenker man kan ikke ha lest og søkt godt nok i informasjonen som finnes der ute når man skriver «Andre menn som gifter seg med norske kvinner får 15 uker (sist jeg søkte informasjon)». Er ganske tydelig på NAV sine sider om foreldrepenger, og der nevnes ikke nasjonalitet med et eneste ord. Anonymkode: 3ba38...d2a 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå