Gå til innhold

"Neste helg" - når er det, mener du?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Noe som stadig skaper forvirring og forkludrer planer i vår vennegjeng. Vi blir aldri enige om hva som er riktig, og jeg husker aldri hvem som mener hva.

Hvis jeg idag spør deg "Skal vi finne på noe neste helg?", tenker du da at jeg snakker om førstkommende helg (12-14 januar), eller helga etter (19-21jan)?

Finnes det noe fasit på dette? Tenker du forskjellig om spørsmålet kommer på en mandag, torsdag, eller i helga? Hva sier du?

Anonymkode: cdf31...d9b

Ikke førstkommende helg, men påfølgende helg. Snakker man om førstkommende helg, sier man «til helga» eller ligende. Ikke neste helg.

Anonymkode: 75f17...116

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste helg er den 19.-20.januar. 

Hvis jeg skal avtale med noen,sier jeg alltid datoen også, slik at jeg er sikker på at vi snakker om samme helg. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ullvott skrev (2 timer siden):

Du burde kaaaaanskje lese det du lenker til ordentlig før du er så skråsikker. ;) 

 

Skjermbilde 2024-01-10 kl. 15.54.18.png

Du burde kanskje følge ditt eget råd. Neste er fortsatt førstkommende, etter den søndagen man har spesifisert at det ikke er. 

Når de sier "Neste stopp er - Grorud" på toget er det selvsagt det første stedet toget stopper, ellers hadde forvirringen vært komplett. 

Anonymkode: 9dc9d...73d

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tolker neste helg som førstkommende helg. Viss jeg snakker to helger frem sier jeg "neste helg etter denne helga". Men ja blir mye tull rundt dette så er obs på at noen ikke tolker det på samme måte, så bruker å spørre hvilken helg, eller si hvilken helg jeg mener. Så jeg er helt sikker på at vi snakker om samme helg.

Anonymkode: a4cb8...675

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Noe som stadig skaper forvirring og forkludrer planer i vår vennegjeng. Vi blir aldri enige om hva som er riktig, og jeg husker aldri hvem som mener hva.

Hvis jeg idag spør deg "Skal vi finne på noe neste helg?", tenker du da at jeg snakker om førstkommende helg (12-14 januar), eller helga etter (19-21jan)?

Finnes det noe fasit på dette? Tenker du forskjellig om spørsmålet kommer på en mandag, torsdag, eller i helga? Hva sier du?

Anonymkode: cdf31...d9b

Den som kommer etter. Pleier alltid å spørre hvilken helg det menes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helgen etter! 

Denne helgen er 12-14 i mitt hode 

Men sjekker alltid med vennene mine i tilfelle :)

Anonymkode: f8fdc...e50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid ment førstkommende når jeg sier neste, hvis det er en mandag-onsdag det spørres. Nå har jeg gått over til å si førstkommende for å unngå misforståelser . 

Anonymkode: fb77d...7bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Noe som stadig skaper forvirring og forkludrer planer i vår vennegjeng. Vi blir aldri enige om hva som er riktig, og jeg husker aldri hvem som mener hva.

Hvis jeg idag spør deg "Skal vi finne på noe neste helg?", tenker du da at jeg snakker om førstkommende helg (12-14 januar), eller helga etter (19-21jan)?

Finnes det noe fasit på dette? Tenker du forskjellig om spørsmålet kommer på en mandag, torsdag, eller i helga? Hva sier du?

Anonymkode: cdf31...d9b

«Neste helg» vil være 19.-21. januar. 
 

Hvis det menes 12.-14. januar, må man si «førstkommende helg» eller «til helga». 

Anonymkode: 3b37c...077

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...