Gå til innhold

"Neste helg" - når er det, mener du?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sjekke det virkelige liv.

Anonymkode: 33053...133

Det virkelige liv har ulike oppfatninger, JF denne tråden. 

Anonymkode: 6fd5f...a3c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Neste helg; for meg betyr dette helgen i neste uke (uke 3), altså ikke førstkommende helg (uke 2).

Men har generelt lært at det er lurt å snakke om datoer eller ukenr. isteden for å basere seg på mer «muntlige» ord som «neste helg». For det kan misforstås.

Anonymkode: ea367...b23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Neste helg; for meg betyr dette helgen i neste uke (uke 3), altså ikke førstkommende helg (uke 2).

Men har generelt lært at det er lurt å snakke om datoer eller ukenr. isteden for å basere seg på mer «muntlige» ord som «neste helg». For det kan misforstås.

Anonymkode: ea367...b23

Enig i det. Håper bare på å kunne fått banket inn en fasit for godt :D

Anonymkode: cdf31...d9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ullvott skrev (1 minutt siden):

Du burde kaaaaanskje lese det du lenker til ordentlig før du er så skråsikker. ;) 

 

Skjermbilde 2024-01-10 kl. 15.54.18.png

Jeg så det, men det er jo fortsatt førstkommende/ den neste, som du ser i eksempelet. 

Anonymkode: 6fd5f...a3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider


Sagt i en helg er det førstkommende helg.
Sagt på en ukedag er det ikke førstkommende, men den etter; det er den neste.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei det er 'til helgen"

Anonymkode: 33053...133

Jeg mener at da er man i førstkommende helg, så da er det naturlig at helgen etter er neste.

 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du tar feil. Sjekke ordboka:

https://ordbokene.no/bm,nn/search?q=neste&scope=ei
 

Neste betyr den nærmeste. 

Anonymkode: 6fd5f...a3c

Jeg tar ikke feil. I ordboka du linker til står det til og med svart på hvitt:

ikke førstkommende, men den som følger deretter

Eksempel

vi reiser ikke nå på søndag, men neste

Anonymkode: 81912...4a4

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Andro skrev (Akkurat nå):


Sagt i en helg er det førstkommende helg.
Sagt på en ukedag er det ikke førstkommende, men den etter; det er den neste.

"Til helgen" er det korrekte, sagt i en helg. Evn "til helgen igjen".

Anonymkode: 33053...133

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg mener at da er man i førstkommende helg, så da er det naturlig at helgen etter er neste.

 

Jeg tar ikke feil. I ordboka du linker til står det til og med svart på hvitt:

ikke førstkommende, men den som følger deretter

Eksempel

vi reiser ikke nå på søndag, men neste

Anonymkode: 81912...4a4

Men er ikke i førstkommende helg. Den er til helgen igjen 

Anonymkode: 33053...133

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12-14 er nå til helgen.. 

19 - 21 er neste helg..

MEN hadde noe spurt meg på mandag f.eks hadde jeg spurt dem hva de mente.. 

Anonymkode: 30e1e...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste helg er etter førstkommende.

Skal vi finne på noe til helga? -førstkommende

 

Anonymkode: 3d44e...4fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tvetydig, så det er best å bruke datoer, eller ukenummer. 

Ja, kjedelig 😋

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Noe som stadig skaper forvirring og forkludrer planer i vår vennegjeng. Vi blir aldri enige om hva som er riktig, og jeg husker aldri hvem som mener hva.

Hvis jeg idag spør deg "Skal vi finne på noe neste helg?", tenker du da at jeg snakker om førstkommende helg (12-14 januar), eller helga etter (19-21jan)?

Finnes det noe fasit på dette? Tenker du forskjellig om spørsmålet kommer på en mandag, torsdag, eller i helga? Hva sier du?

Anonymkode: cdf31...d9b

Førstkommende helg = nærmeste helg frem i tid.

Neste helg = helgen etter førstkommende.

Sier man "neste helg" mens det er fredag, lørdag eller søndag, så er jeg vant med at man snakker om den påfølgende helgen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på førstkommende og neste.

Først kommer førstkommende helg, nest etter den kommer neste helg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

«Skal vi gjøre noe til helgen?» Da tenker jeg førstkommende helg, ikke neste helg som er uken etter 0733230C-AA81-4C31-B60F-2DCDAFC630B3.gif.397e512ac3be5311eb6567be51ca0fde.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Språkrådets side:

Neste helg

 

Hva betyr egentlig neste, for eksempel neste helg eller sommer?

Neste er et av de ordene vi får flest spørsmål om, og det er opplagt en kilde til mange misforståelser. Mange har bedt Språkrådet bestemme bruksmåten av ordet én gang for alle, men det kan vi dessverre ikke gjøre. Teksten nedenfor er først og fremst et forsøk på å beskrive den uoversiktlige faktiske språkbruken.

Hvis en setning med «neste» er så tvetydig at de fleste vil komme i stuss, tilrår vi å bruke andre ord i stedet, selv om det dessverre bidrar til å gjøre ordet neste enda vanskeligere å bruke i neste omgang! 

Grunnleggende sett nærmest, men ofte nest etter nærmest!

Opprinnelig betyr neste det samme som nærmeste, men det betyr også nærmeste etter noe man har i tankene (det første). Og da er det ikke nødvendigvis nærmest oss lenger!

Det er dessuten vanlig å si «i helga» og ikke minst «(nå) til helga» om den førstkommende helga. I skrift brukes ofte det stivere «(først)kommende helg». I et system der man bruker et av disse uttrykkene konsekvent (om den nærmeste helga), må neste bety ‘etter den førstkommende’. Men man kan jo ikke alltid vite om den som snakker, holder seg til dette systemet.

Hvis den som snakker, legger trykk på neste, kan vi gå ut fra at han eller hun mener nummer to. Man kan altså operere med systemet trykklett neste kontra trykksterkt neste. Men mot slutten av uka betyr begge deler nummer to.
 

Situasjonen og eventuelle andre uttrykk avgjør

Generelt er det situasjonsavhengig om neste helg betyr ‘førstkommende’ eller ‘den/det som følger etter førstkommende’.

I selve helga eller på mandagen etter (med helga friskt i minne) kan neste helg vise til førstkommende helg (bare man ikke legger trykk på neste). Seinere i uka, når «førstkommende» nærmer seg, vil neste mer og mer opplagt vise til den etter førstkommende. Tilsvarende er det med for eksempel sommeren: Til litt utpå høsten 2022 viser neste sommer til sommeren 2023, men når vinteren kommer, sier vi gjerne til sommeren i stedet, og da blir neste sommer uklart. Etter årsskiftet klarner det, men da betyr neste sommer sommeren 2024.

Det er altså helst når den nærmeste kalles noe annet enn neste, at neste blir «utsatt» (som når vi med uttrykket til helga/sommeren viser til den nærmeste). Med andre ord: Når det nærmeste bruksområdet for neste er opptatt av et annet ord eller uttrykk, må neste peke lenger fram.

Annerledes er det ved f.eks. neste gang. Her har vi ikke noe annet som kan vise til førstkommende etter denne. Neste får automatisk betydningen ‘førstkommende’.

Flere eksempler

Vi tar med noen flere eksempler på situasjonsavhengig mening.

Neste uke er oftest = kommende uke, selv om man kan komme i tvil i helga (særlig om trykket ligger på neste).

Neste mandag er sjelden kommende (nærmeste) mandag, for dette heter oftest bare mandag (eventuelt førstkommende mandag, nå mandag, mandag som kommer e.a.). Da vil presiseringen «neste» peke mot noe lenger borte. Men sagt på en mandag vil neste mandag trolig bety ‘den første mandagen etter i dag’.

En morofaktum: Både lille julaften og første juledag viser uttrykket neste julaften til julaftenen året etter.

Anonymkode: 472e5...16e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I mitt hode: «Neste helg» er helgen etter den førstkommende helgen. Altså ikke den første helgen men den neste. 
 

Språkrådet åpner for begge tolkningene. Kan det være geografisk påvirket også. Fra Trøndelag og opplever at de fleste der på min alder eller eldre enes om at neste helg er helgen etter den førstkommende men at den yngre garde kanskje ikke er enig?

Anonymkode: 99111...04c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er en man-fre, så er «neste helg» ikke «til helgen» eller «førstkommende helg», men neste helg.

Hvis det er en lør-søn, så er «neste helg» den helgen som kommer om 7 dager.

😊

 

Anonymkode: 2532d...9ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For enkelthets skyld, det motsatte av førstkommende helg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...