Gå til innhold

Du må faen meg ikke tro det er kult å gå uten refleks i mørket


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg bruker refleks, jeg. Bare skjønner ikke hva som er problemet med at man ikke ser noe. Jeg bor i en by da, men det skal jo være mangel på både måne og på mørkeste natten før jeg ikke ser noe, og da har jeg som regel lommelykt eller noe.  

Anonymkode: e4776...d68

I bilen?? 

Du skjønner vel at behovet for å se noe i god tid er mye større i bil enn når du går? 

I bil må du følge med på et mye mer komplekst trafikkbilde enn du som gående trenger å bry deg om. Derfor trenger vi å se dere så tidlig som mulig så vi kan tilpasse oss. 

Ved regnvær kan sikten også være svært dårlig, også i en opplyst by. Med regn og mye gjenskinn i asfalten pga lys og vann er vi ekstra avhengige av at dere bruker refleks, hvis ikke går dere bare i ett med alt gjenskinnet. 

 I tettbygd strøk har en bilist som kjører med nærlys i 50 km/t 2 sekunder på å oppdage deg og reagere dersom du ikke bruker refleks. Med refleks har bilisten 10 sekunder til rådighet, i denne sammenhengen er det et hav av forskjell.

 

https://www.tryggtrafikk.no/opplaering/barnehage/refleks-i-barnehagen/

Du forstår den enorme forskjellen på 10 og 2 sekunder? 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 1/9/2024 at 7:43 PM, AnonymBruker said:

Faktisk er dere TAPERE. Faktisk står dere i fare for å TAPE livet deres. Bokstavelig talt. 

Jeg går med refleks i mørket hele tiden. Ikke bare det, men refleksvesten min har også LED-lys som lyser opp som et juletre i mørket. 😊

Anonymkode: bc3a7...433

Wow du er kul. Gratulerer, du klarte å legge frem et viktig tema på en helt idiotisk måte og med en veldig selv gratulerende smiley. 

Anonymkode: c6471...f75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vintersolverv
1000x skrev (14 timer siden):

Så fordi noen bråsnur og går rett ut i fotgjengerfeltet så skal jeg også bruke refleks? Hva hjelper det? 

Det gjør at bilister slipper å få hjertet i halsen om og om igjen fordi de plutselig ser en slik mørk figur helt uten refleks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

issoras skrev (22 timer siden):

Nei det er ikke dumt å bruke refleks på et fortau adskilt fra veibanen! Hva i all verden er det slags logikk? Som sagt har syklister også behov for å se gående, og denne gående med hunden skal sikkert krysse en eller annen bilvei en gang og da er refleksen kjempebra. Trafikken har behov for å se de myke trafikantene tidligst mulig, skjønner ikke hvorfor du er så imot det. Sånne som deg er det verste som finnes i trafikken! 

For å bruke samme språk som deg; sånne som deg er de verste som finnes, ikke bare i trafikken. Mennesker som er livredde og forventer at alle andre også skal være det, er det nok av i nevrotiske Norge. Det er til og med slike mennesker som lager reglene for oss. Veldig mange klarer seg utmerket uten barnehagereglement for voksne. Hvis en syklist er i stand til å kollidere med en fotgjenger uten refleks, da bør vedkommende snarest parkere sykkelen og bli fotgjenger selv.

Hunder kan godt bruke refleks, de er ikke i stand til å tolke trafikkbildet, og kan være uforutsigbare også for eierne. Bare så det er sagt. Jeg er ingen motstander av refleks. Bare motstander av fanatisk forsiktighet, spesielt for voksne. Refleks kan gi en falsk trygghet også, det kan bli mange blinkende lys, skilter og reflekser en våt regnværskveld. Passe på må du uansett, det er ditt eget ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært nær å kjøre på flere i mørket.  Ikke nok at de går uten refleks, men gjerne har sorte klær også. 

Barna mine ville være (u)kule å gå uten vest på skolebussen, på trafikert vei. Heldigvis så jeg så vidt en person uten refleks der de pleier å gå. Og spurte om de så personen. Hva mente jeg, det var jo ingen der.  Så satte jeg på fult lysene. Oi da.....

Ungene brukte vesten sin etter det. Merkelig nok smittet det over på de andre barna  på samme busholdeplass

Anonymkode: d6b01...374

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare går jeg uten refleks..

Jeg pleier også å hoppe ut i veibanen med et stor plakat påmalt et smilefjes og teksten ; "Bøø, Motherfucker!" 

:skya:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samme her. Jeg glemte refleks tidligere i starten av vintern. Og bilene likte IKKE det. Nå ser de meg på lang avstand. Så jeg føler meg så tryggere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper i alle fall at de som velger å gå uten refleks har registrert seg som organdonorer. 

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rarm skrev (6 minutter siden):

Håper i alle fall at de som velger å gå uten refleks har registrert seg som organdonorer. 

Enig. Og som bilist burde man ikke straffes dersom man (ved et uhell) kjører på dem, den refleksløse burde heller betalt eventuelle reparasjoner på bilen. Jeg skal da fader ikke straffes for at noen andre aktivt velger å være idiot.

Anonymkode: 3b522...fc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at man skal bruke refleks. Jeg har hund, og går alltid med reflekssele når det er skumring eller mørkt ute, selv om jeg stort sett går på gang- og sykkelvei eller fortau. Jeg går også på venstre side av veien der jeg må dele veien med biler.

Det sagt, så mener jeg det er ansvarsfraskrivelse fra bilistenes side å kreve at fotgjengere bruker refleks. Det kreves nemlig ikke noe form for godkjenning for å være fotgjenger, slik det kreves for å kunne kjøre bil. Ergo ligger det fulle og hele ansvaret alltid hos bilisten, så dersom du ikke har tilstrekkelig oversikt og frykter å kjøre på folk, så må man iverksette tiltak. Enten sette ned farten - eller sette igjen bilen hjemme når det er mørkt. Man kan ALDRI skylde på fotgjengerne, med mindre det er snakk om tilfeller der fotgjengeren ønsker å skade seg selv.

Endret av kaarebjarne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker nesten alltid reflekssele eller refleksbånd på armene. De gangene jeg ikke bruker refleks er det fordi jeg byttet jakke eller la båndene på kommoden, dro ut mens det var lyst, og så oppdager jeg det når jeg skal ta de frem senere.  En gang jeg hadde glemt dem fikk jeg kjøpt meg en billig refleksbrikke på XXL (tror det kostet en femmer). Skulle ønske disse brikkene var lett tilgjengelig på flere butikker, det er jo ypperlig reklamemateriell. Utenom den gangen på xxl kan jeg ikke huske å ha sett de noen steder på lenge.

Ofte finner man mest myke reflekser i "søt" design, og mens jeg er mann nok til å kunne henge på meg en sommerfuglrefleks skulle jeg heller fylt skuffene/lommene med mer nøytrale reflekser.

Anonymkode: 6f7b1...72a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

issoras skrev (På 14.1.2024 den 20.45):

I bilen?? 

Du skjønner vel at behovet for å se noe i god tid er mye større i bil enn når du går? 

I bil må du følge med på et mye mer komplekst trafikkbilde enn du som gående trenger å bry deg om. Derfor trenger vi å se dere så tidlig som mulig så vi kan tilpasse oss. 

Ved regnvær kan sikten også være svært dårlig, også i en opplyst by. Med regn og mye gjenskinn i asfalten pga lys og vann er vi ekstra avhengige av at dere bruker refleks, hvis ikke går dere bare i ett med alt gjenskinnet. 

 I tettbygd strøk har en bilist som kjører med nærlys i 50 km/t 2 sekunder på å oppdage deg og reagere dersom du ikke bruker refleks. Med refleks har bilisten 10 sekunder til rådighet, i denne sammenhengen er det et hav av forskjell.

 

https://www.tryggtrafikk.no/opplaering/barnehage/refleks-i-barnehagen/

Du forstår den enorme forskjellen på 10 og 2 sekunder? 

hæ? har aldri hatt problemer med at jeg ikke ser gående i trafikken. 

Anonymkode: e4776...d68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

58 minutter siden, AnonymBruker said:

hæ? har aldri hatt problemer med at jeg ikke ser gående i trafikken. 

Anonymkode: e4776...d68

Det vet du jo strengt tatt ikke, de du ikke ser vet du jo ikke at du ikke ser. 😉

Men man ser de jo til slutt, som regel (nok av ulykker der det ikke skjer...). For god trafikkflyt er det mye bedre for alle parter om bilistene får anledning til å se de myke trafikantene 100 meter før, i stedetfor 15 meter før. 

Å glemme refleks er greit nok, men å bevisst utelate refleks når man skal bevege seg i trafikken er bare ufint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...