Gå til innhold

Du må faen meg ikke tro det er kult å gå uten refleks i mørket


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Refleksvest med ledlys er ingenting. Jeg har 9 meter batteridrevet julelys som jeg surrer meg inn i, pluss hodelykt som er fullt ut i stand til å blende en trailer! Kjempetrygt, altså! 

Anonymkode: cb098...813

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

vintersolverv skrev (8 minutter siden):

Men vi kan ikke vite om du er en av dem som ramler ut i fotgjengerfeltet uten å vente, så det er ekkelt uansett når en mørk figur står der og venter. 

Jeg ser det problemet, med fulle folk. Men det løses enkelt ved å vente med å gå ut i fotgjengerfeltet til du ser at du er blitt oppdaget av sjåføren, og bilen senker farten. Blåser bilen forbi, da venter du. Det er ikke alltid enkelt for sjåfører å se fotgjengere, spesielt ikke når det regner. Det bør fotgjengere ta hensyn til, minst like mye som sjåfører. Synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ti10

Jeg tror ikke det er så mange voksne folk som lar være å bruke refleks fordi de synes det er ukult. Kanskje tenåringer, men de leser neppe her uansett.

Man glemmer det rett og slett i farta, spesielt hvis det ikke er så ofte man går et sted uten gatelys og fortau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, AnonymBruker said:

Har ikke kjøpt. Ikke på prioriteringslista. 

Går sjeldent der det er biler og kjører alltid til og fra skolen. 

Går jeg alene, bruker jeg ikke det. Har egentlig ikke sett poenget. Masse lys i gatene, alle husene her er hvite og trange gater med masse snø, så umulig å ikke se noen ... 

Anonymkode: 111a0...373

Hvis pengene er problemet får du sikkert reflekser gratis av foreks trygg trafikk dersom du mailer de og sier du ikke bruker fordi du ikke kan kjøpe de. (Men antar at gidder er greia her. De har det i dagligvare da, er ikke så vanskelig.) 

Anonymkode: b29f2...f85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker selvsagt refleks. 

Anonymkode: b29f2...f85

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker reflex ja, både vest og dinglereflex. Har også ei god hodelykt og ei lommelykt😎 Hunden har også reflexvest og blinklys. 

Bor i ei 80 sone på landet der de aller fleste kjører som ville dyr. 
 

Så sjangsen for å bli kjørt ned er iallefall pittelitt mindre om jeg er kledd ut som et juletre...

Anonymkode: 9d1c0...942

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 1/9/2024 at 11:37 PM, 1000x said:

Jeg bruker omtrent aldri refleks, jeg går på fortauene. Når jeg krysser en vei, venter jeg til det er ledig. Jeg forventer ikke at bilfører skal se meg, det er alltid mye enklere som fotgjenger å se bilen enn omvendt. Det er også mye enklere å innrette seg som fotgjenger. Jeg føler at ansvaret ligger på meg.
På øde steder uten fortau bruker jeg selvsagt refleks. Å gå rundt med vester og blinkende lys i byer med fortau og belysning er bare enda et bevis på nordmenns higen etter gadgets som de "må" ha, og er etter min mening typisk nevrotisk norsk. En nordmann blir aldri trygg nok, og er i tillegg lykkelig når han finner noe i butikken han "må" ha. Det er greit. Så lenge du ikke er misjonær for livsstilen, og fordømmer alle som ikke sverger til samme menighet. 

Barn skal selvsagt alltid være godt synlig med reflekser. Voksne bør klare å passe på seg selv.

 

On 1/10/2024 at 12:00 AM, 1000x said:

Jeg ser det problemet, med fulle folk. Men det løses enkelt ved å vente med å gå ut i fotgjengerfeltet til du ser at du er blitt oppdaget av sjåføren, og bilen senker farten. Blåser bilen forbi, da venter du. Det er ikke alltid enkelt for sjåfører å se fotgjengere, spesielt ikke når det regner. Det bør fotgjengere ta hensyn til, minst like mye som sjåfører. Synes jeg.

Åh please, bare bruk refleks eller dropp å involvere deg i trafikken! Det er veldig stressende for oss sjåfører å ikke se deg før vi er rett ved gangfeltet! Det handler jo ikke bare om at DU passer deg og vet at du ikke blir påkjørt, men at bilister også har et BEHOV for å SE deg, uavhengig av hva du har tenkt å gjøre, og ta hensyn til deg. Jeg vil heller se deg 20 meter før gangfeltet enn 5 meter før, for min plikt er å stanse for deg. Kan du please gjøre den plikten litt enklere å følge? 

Og refleks er vel så viktig på fortau, stier, gang og sykkelvei. Vi som sykler har også behov for å se dere gående! 

Du kan ikke påstå at du tar hensyn, for du tar ikke hensyn. Du bidrar til dårlig flyt i trafikken. 

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/9/2024 at 11:52 PM, Traktor said:

Du kan ikke tolke denne statistikken slik. At 95% av de som blir påkjørt ikke bruker refleks, betyr ikke at 95% av befolkningen ikke bruker refleks. Det viser derimot at sannsynligheten for å bli påkjørt er mye større dersom du ikke bruker refleks. 

Det viser den ikke. Den viser ingen ting hvis man ikke også har tallet på hvor stor del av befolkningen som bruker refleks. 

Anonymkode: 56d0a...7fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vintersolverv
AnonymBruker skrev (På 10.1.2024 den 17.19):

Bruker reflex ja, både vest og dinglereflex. Har også ei god hodelykt og ei lommelykt😎 Hunden har også reflexvest og blinklys. 

Bor i ei 80 sone på landet der de aller fleste kjører som ville dyr. 
 

Så sjangsen for å bli kjørt ned er iallefall pittelitt mindre om jeg er kledd ut som et juletre...

Anonymkode: 9d1c0...942

Hundeeiere er vel de flinkeste med refleks. Jeg har sett mer enn en som ser ut som et juletre :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Refleks er viktig. Det hjelper lite å se bilene som fotgjenger, bilistene ser ikke fotgjenger like fort.

Anonymkode: 99751...ec0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.1.2024 den 23.39):

Ungene mine skal alltid gå med refleks. 

Meg selv, nei. Javel så er jeg en taper, men det får så være. 

Anonymkode: 111a0...373

Så du tenker det er greit at ungene dine kanskje må vokse opp uten deg? 

Anonymkode: 73cee...d76

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

issoras skrev (På 12.1.2024 den 10.11):

 

Åh please, bare bruk refleks eller dropp å involvere deg i trafikken! Det er veldig stressende for oss sjåfører å ikke se deg før vi er rett ved gangfeltet! Det handler jo ikke bare om at DU passer deg og vet at du ikke blir påkjørt, men at bilister også har et BEHOV for å SE deg, uavhengig av hva du har tenkt å gjøre, og ta hensyn til deg. Jeg vil heller se deg 20 meter før gangfeltet enn 5 meter før, for min plikt er å stanse for deg. Kan du please gjøre den plikten litt enklere å følge? 

Og refleks er vel så viktig på fortau, stier, gang og sykkelvei. Vi som sykler har også behov for å se dere gående! 

Du kan ikke påstå at du tar hensyn, for du tar ikke hensyn. Du bidrar til dårlig flyt i trafikken. 

For meg er dette klassisk norsk fjolleri. Hvis du ikke er i stand til å se en fotgjenger foran deg når du sykler må du kjøpe både sykkellykt som virker og briller.

Bilister har bare behov for å se det som angår trafikkbildet. Bare idioter stuper ut i et fotgjengerfelt. Dersom jeg ikke har tenkt å passere, trenger INGEN bilist vite noe om det. Det må i så fall skyldes et sykt kontrollbehov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har aldri hatt dette problemet. 

unnskyld meg. men har dere veldig dårlig syn? dere må jo bruke øynene deres.. ikke bare tenke at dere er vinnere pga dere har på dere refleks. 

Anonymkode: e4776...d68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

33 minutter siden, 1000x said:

For meg er dette klassisk norsk fjolleri. Hvis du ikke er i stand til å se en fotgjenger foran deg når du sykler må du kjøpe både sykkellykt som virker og briller.

Bilister har bare behov for å se det som angår trafikkbildet. Bare idioter stuper ut i et fotgjengerfelt. Dersom jeg ikke har tenkt å passere, trenger INGEN bilist vite noe om det. Det må i så fall skyldes et sykt kontrollbehov.

Men du har jo tenkt å passere, det innrømmet du jo i ditt første innlegg. Du har bare tenkt at jeg som bilist kan gi faen i reglene og ikke slippe deg over når jeg ser at du står og venter litt for sent til å unngå en mer brå stopp enn det som er bra. Men jeg er forpliktet til å stanse og slippe deg over. Så at DU tenker at jeg kan kjøre på er helt irrelevant. Derfor skaper du dårlig flyt. 

Samme når jeg er syklist. Jeg ser deg bedre med refleks, og kan tilpasse fart og plassering mye bedre om jeg ser deg 30 meter før enn 5 meter før. Er jeg heldig kommer det samtidig en noldus uten refleks fra en sidegate hoppende brått uti veien, og en syklist uten lys og refleks mot meg og så blir det bråstopp. 

Bare slutt å være ego. Bruk refleks. Vi kan alle glemme den, men ikke dropp refleks med vilje! Hensynsløse tullinger. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker said:

jeg har aldri hatt dette problemet. 

unnskyld meg. men har dere veldig dårlig syn? dere må jo bruke øynene deres.. ikke bare tenke at dere er vinnere pga dere har på dere refleks. 

Anonymkode: e4776...d68

Men i en kamp om liv og død kan de med refleks fort bli vinnere altså... 

Og ironisk nok, når noen bruker refleks blir dere uten refleks enda lettere å overse. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vintersolverv
1000x skrev (52 minutter siden):

Bilister har bare behov for å se det som angår trafikkbildet. Bare idioter stuper ut i et fotgjengerfelt.

Kjører du bil? Altså folk kan finne på å gå langs fortauet og så plutselig snu 90 grader og gå rett ut i fotgjengerfeltet, det har skjedd meg mer enn en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1000x skrev (10 timer siden):

For meg er dette klassisk norsk fjolleri. Hvis du ikke er i stand til å se en fotgjenger foran deg når du sykler må du kjøpe både sykkellykt som virker og briller.

Bilister har bare behov for å se det som angår trafikkbildet. Bare idioter stuper ut i et fotgjengerfelt. Dersom jeg ikke har tenkt å passere, trenger INGEN bilist vite noe om det. Det må i så fall skyldes et sykt kontrollbehov.

Og du er mye ute i trafikken? Nope!! Dette var en idiotkommentar som tar førstepremie!

Anonymkode: 54880...a24

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vintersolverv skrev (10 timer siden):

Kjører du bil? Altså folk kan finne på å gå langs fortauet og så plutselig snu 90 grader og gå rett ut i fotgjengerfeltet, det har skjedd meg mer enn en gang.

Så fordi noen bråsnur og går rett ut i fotgjengerfeltet så skal jeg også bruke refleks? Hva hjelper det? 

issoras skrev (10 timer siden):

Men du har jo tenkt å passere, det innrømmet du jo i ditt første innlegg. Du har bare tenkt at jeg som bilist kan gi faen i reglene og ikke slippe deg over når jeg ser at du står og venter litt for sent til å unngå en mer brå stopp enn det som er bra. Men jeg er forpliktet til å stanse og slippe deg over. Så at DU tenker at jeg kan kjøre på er helt irrelevant. Derfor skaper du dårlig flyt. 

Samme når jeg er syklist. Jeg ser deg bedre med refleks, og kan tilpasse fart og plassering mye bedre om jeg ser deg 30 meter før enn 5 meter før. Er jeg heldig kommer det samtidig en noldus uten refleks fra en sidegate hoppende brått uti veien, og en syklist uten lys og refleks mot meg og så blir det bråstopp. 

Bare slutt å være ego. Bruk refleks. Vi kan alle glemme den, men ikke dropp refleks med vilje! Hensynsløse tullinger. 

Har du enda ikke skjønt at jeg hopper ikke til høyre og venstre i trafikken? Hverken på dagtid eller kveldstid, hva er det som er så vanskelig å forstå, at ikke alle er enige med deg? 

Jeg bor i en by med opplyste gater og fortau, da er refleks ikke nødvendig for et voksent menneske. Dersom du stiller deg opp ved fotgjengerfeltet betyr det at du skal over, jeg stiller meg ikke opp før jeg skal over, det er opplagt for de fleste sjåfører. Jeg går heller ikke over før det er klart, det er mye enklere for meg som fotgjenger å holde igjen enn det er for en sjåfør å stoppe en bil.

Jeg er på ingen måte motstander av refleksbruk, men bare fanatismen rundt refleksbruk. For meg er det nokså dumt å bruke blinkende armbånd og refleksvest når du lufter hunden på et fortau som er adskilt fra veibanen. Da handler det mer om å ønske å bruke penger på tull og tøys for å gi inntrykk av å være ansvarlig og korrekt antrukket i mørket. Det er på tide å innrømme at lysende armbånd og vester i refleks på voksne mennesker er i de fleste tilfeller, ikke alle, først og fremst moderne tullball som er borte om noen år.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, 1000x said:

Så fordi noen bråsnur og går rett ut i fotgjengerfeltet så skal jeg også bruke refleks? Hva hjelper det? 

Har du enda ikke skjønt at jeg hopper ikke til høyre og venstre i trafikken? Hverken på dagtid eller kveldstid, hva er det som er så vanskelig å forstå, at ikke alle er enige med deg? 

Jeg bor i en by med opplyste gater og fortau, da er refleks ikke nødvendig for et voksent menneske. Dersom du stiller deg opp ved fotgjengerfeltet betyr det at du skal over, jeg stiller meg ikke opp før jeg skal over, det er opplagt for de fleste sjåfører. Jeg går heller ikke over før det er klart, det er mye enklere for meg som fotgjenger å holde igjen enn det er for en sjåfør å stoppe en bil.

Jeg er på ingen måte motstander av refleksbruk, men bare fanatismen rundt refleksbruk. For meg er det nokså dumt å bruke blinkende armbånd og refleksvest når du lufter hunden på et fortau som er adskilt fra veibanen. Da handler det mer om å ønske å bruke penger på tull og tøys for å gi inntrykk av å være ansvarlig og korrekt antrukket i mørket. Det er på tide å innrømme at lysende armbånd og vester i refleks på voksne mennesker er i de fleste tilfeller, ikke alle, først og fremst moderne tullball som er borte om noen år.  

Nei det er ikke dumt å bruke refleks på et fortau adskilt fra veibanen! Hva i all verden er det slags logikk? Som sagt har syklister også behov for å se gående, og denne gående med hunden skal sikkert krysse en eller annen bilvei en gang og da er refleksen kjempebra. Trafikken har behov for å se de myke trafikantene tidligst mulig, skjønner ikke hvorfor du er så imot det. Sånne som deg er det verste som finnes i trafikken! 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

issoras skrev (14 timer siden):

Men i en kamp om liv og død kan de med refleks fort bli vinnere altså... 

Og ironisk nok, når noen bruker refleks blir dere uten refleks enda lettere å overse. 

Jeg bruker refleks, jeg. Bare skjønner ikke hva som er problemet med at man ikke ser noe. Jeg bor i en by da, men det skal jo være mangel på både måne og på mørkeste natten før jeg ikke ser noe, og da har jeg som regel lommelykt eller noe.  

Anonymkode: e4776...d68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...