Gå til innhold

Veien mot bedre form og helse

Triviella

Anbefalte innlegg

Gratulerer så mye med vel gjennomført løp 🏃‍♀️👏 Så gøy! Jeg må stå over høstens løp i år, men jeg er på god vei til å trene meg opp igjen nå. 

20 pushups på tærne 😱 Oooooh, det er tungt. Jeg er bare på 10 😅 Du er råsterk! Er imponert! 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Fortsetter under...

Herremin, tiden har flydd siden sist oppdatering. September gikk i ett med reising, bursdager og jeg vet ikke hva. Og oktober startet med høstferie hvor vi bodde 6 dager hos mine foreldre. 

Har virret litt rundt siden halvmaratonet, men har i hvert fall klart å få inn noen løpeturer, og faktisk fått økt V02 maksen til 43, og kommet over i kategorien "utmerket" på Garmin klokken min. Så er fornøyd med det! Og nå kjenner jeg at jeg er klar for å begynne med et mer strukturert løpeprogram igjen. 

Og så er det noe som har skjedd med kroppen min, for til tross for uendelig med anledninger, jobbmiddager og jeg vet ikke hva, så har vekten faktisk krøpet nedover. Det er stor forskjell fra hvordan den reagerte før, da den tviholdt på vekten i ukesvis etter utskeielser. Jevnt over er nok kostholdet bedre nå enn før, så det har nok selvfølgelig litt å si. 

Det er litt rart å være normalvektig igjen, så lett har jeg ikke vært på 7 år. Og blir fremdeles forskrekket når jeg kjøper klær, og faktisk må ha str small hver gang. Flere av klærne jeg kjøpte i sommer blitt litt for store nå, og noen av de ser faktisk ikke helt bra ut. Det er så rart! Kanskje jeg skal tørre å gå løp på klesskapet og kvitte meg med alt som nå er for stort?

Vekt:

Startvekt 8.1.24: 73,8kg 

Januar 24: -2,1 kg

Februar 24: -0,6 kg

Mars: -0,8 kg

April: +0,2 kg 

Mai: -1,8 kg

Juni: -1 kg

28.06.24: 67,6 (-0,6 kg)

04.07.24: 66,9 (-0,7 kg)

09.08.24: 66,5 kg (-0,4)

16.08.24: 65,8 kg (-0,7 kg)

30.08.24; 65, 5 (-0,3 kg)

06.09.24: 65,2 (-0,3 kg) 

9.10.24: 64,3 (-0,9 kg)

Total nedgang 9,5 kg

Bmi: 23,9

Fettprosent i følge Garmin vekt: 30,8 %

Muskelmasse: 21,4 kg

Vann i kroppen: 50,5%. 

Gøy med ny vekt som måler mer enn kg,  er det flere der ute som måler mer enn kiloene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange som har hatt travle septembere ja! Men så utrooolig deilig at kroppen henger med og ikke klamrer seg til litt litt ekstra kilo. Det er jo det som er noe av det verste for mange med å f.eks ta en fest, liten reise e.l. - at de kiloene kan ta ukesvis å bli kvitt. Mye lettere å slippe litt opp og klare å kose seg på sånt, hvis man vet at man kan bli kvitt kiloene raskt etterpå.

Gratulerer med superfint resultat! Må være veldig deilig følelse å kunne handle helt normale klær i butikken ja :nikke: Syns du skal unne deg en ryddings i klesskapet ja :hjertesmil:

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Man kan få seg noen overraskelser i klesbutikken etter vektnedgang, ja! 😅

Jeg har en baderomsvekt som viser forskjellige mål, men er egentlig ikke så opptatt av hva den viser av fettprosent eller musklemasse. Men den er sikkert grei nok til å vise en trend over tid. Vet heller ikke hva jeg skulle gjøre med den informasjonen. Kanskje hvis jeg hadde et spesifikt mål om å øke muskelmassen.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da måtte jeg inn å feire ti kg ned :juhu: Det brukte jeg 10,5 måned på, noe som tilsier et snitt på rett i underkant av 1 kg i måneden. Er kjempefornøyd, da dette er gjort kun ved å bli en sunnere versjon av meg, uten kaloritelling. Spiser meg god og mett til alle måltider. 

Ellers syns jeg huden begynner å bli mye bedre nå, den er ikke like betent lenger, og i skrivende stund har jeg ingen aktive kviser. Men en del arr som må få tid til å forsvinne. Så det går rette veien 🙂 

Gjennomsnittlig menge skritt siste måned er 11321 per dag, og det har ligget stabilt de siste månedene. Er kjempefornøyd med det! Fokus videre blir å få en bedre HRV, har litt å gå på å få den balansert. 

Vekt:

Juli: -0,7 kg

August: -1,4 kg

September: -0,3 kg

25.10.24: 63,8 (-0,5)

Total nedgang 10 kg

Bmi: 23,7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Whooo! Grattis!! Dette kan du være suuuperfornøyd med ja! happy.gif.5723d79bfb1140ad0044e90a1bc4d3c7.gif

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide å loggføre litt mål igjen. Vekten var 64,6 i dag, så den svinger opp og ned, uten at jeg stresser med det. Men målene har endret seg litt 🙂

Mål: Under bryst: 72 (-1) Totalt 6 cm ned

Smaleste midje: 68 , Totalt 11 cm ned

Over navle:78 cm (-1)   Totalt 21 cm ned

Rumpe: 91 cm (-1) Totalt 9 cm ned

Lår: 54 cm, Totalt 8 cm ned

Overarm: 28 cm ,Totalt 4 cm ned

Har fremdeles mer magefett enn jeg liker, men så lenge det forsvinner litt og litt, er jeg fornøyd. Blir spennende å se hvordan magen ser ut om noen måneder, slik den er nå er den fremdeles langt fra å være flat. 

Så har jeg glemt å oppdatere ny VO2 maks, den er nå på 44, og i følge klokken er jeg nå i bedre form enn 85% av mine jevnaldrende. Det kan jeg like 👊 Merker at det er tyngre å komme seg ut når det blåser og er mørkt, men det er god motivasjon å hindre fall i Vo2 maksen igjen. Så får bare holde koken utover høsten 🙂

God helg alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy å lese om alle cm som har minket :D

Riktig god helg til deg også ❤️

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som om vekten har begynt å stabilisere seg litt, nå har det vært litt opp og litt ned i en mnd. Stresser ikke så mye med det, fortsetter å trene og spise etter metthetsfølelse, så får kroppen stabilisere seg der det blir naturlig. 

Det som likevel er litt gøy er at Garmin vekten sier at muskelmassen nå er på 21,7 kg (opp fra 21,4 kg), og fettprosenten på 30,1 %. (Ned fra 30,8 kg) Hvis det stemmer, så må det bety at jeg gjør noe riktig, til tross for at vekten er uendret. Jeg syns også selv at jeg begynner å se noe mer definert ut. Har jo fremdeles ikke lav fettprosent, så håper på at denne utviklingen fortsetter fremover. 

Styrkemessig føler jeg også at det går fremover, jeg noterer ned gårsdagens treningsøkt her, for å få noen tall. 

Rygghev med manual: 10x 10 kg, 10 x 14 kg, 10 x 16 kg

Nedtrekk: 10 x 60 kg, 10 x 65 kg, 10 x 65 kg

Pushups på tærne med brystet helt nedi: 15 reps, 20 reps, (Jeg har altså klart målet mitt på 20 reps :juhu:)

Roing i kabel: 50 kg x 10, 55 kg x 10, 60 kg x 10

Skulderpress med manualer: 8 x 10 kg (i hver hånd) x 2

Beinøvelse i kabel ut til siden (husker ikke navnet) 10 x 10 kg

Er jo en utvikling her siden januar😛

Juli: -0,7 kg

August: -1,4 kg

September: -0,3 kg

25.10.24: 63,8 (-0,5)

01.11.24: 64,6

8.11.24: 64,2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig gøy når man ser treningsutviklingen sånn i tall! :nikke: Man ser jo at det funker!
Grattis med nedgangen også :klem:

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...