Gå til innhold

Trist fordi "alle" får babyshower, og ikke jeg.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kanino skrev (1 time siden):

Så folk skal ikke selv få velge hva de ønsker å feire eller ikke ? At man skal feire noe man ikke ønsker for andres del ? Nei vet du hva

Jo, FOLK skal få velge akkurat som de vil for meg. Aboslutt. Men jeg, for MIN del, velger å stille opp i akkurat babyshower til tross for egne holdninger til arrangementet. Fordi jeg vet det betyr mye for mor, vi ser jo det særlig på denne tråden. Kan jo nevne at jeg er en veldig sosial person, som setter nettverk høyt, og som trives i sosiale sammenhenger. Derfor koster det meg ikke veldig mye å bryte dette prinsippet, for jeg får jo tross alt en hyggelig dag utav det. Så får det bare være at jeg omtaler babyshower som konsept negativt. De som kjenner meg vet at jeg ikke er entusiastisk til babyshower, men at jeg stiller opp for omgangskretsen til tross for dette. Så får andre være seg selv og velge utfra det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 minutter siden, lillevill said:

Tror ikke de damene egentlig forstår deg om du er så gåtefull. Du er jo veldig motstridende da om du sier du egentlig ikke liker det, og så sier du at det ikke er viktig for deg, og så er du egentlig lei deg. Jeg tror du må ta det som en lærdom i å være med åpen med venninnene dine. Fortell hva du vil. Tenk godt igjennom hva konsekvensene er når du sier at du ikke liker babyshower også. Normalt vil det tolkes som at du ikke vil ha det. Du skriver "ikke si at jeg ikke ville ha det" men det er nettop det som det handler om, at de som er glad i deg respekterer deg og dine ønsker. 💗

Det du siterte var fra barselgruppa. De er ikke mine nærmeste venner. Jeg har aldri sagt til de at jeg egentlig er imot det. For de har alle hatt det, og snakker masse om det. Føler det blir så teit å bare bryte inn at jeg ikke syns noe om det, så jeg bare jatter og smiler med og sier at den bleiekaka de viste bilder av var sååå artig! Men så blir det litt trist når de spør om min babyshower. For dem er det jo helt vanlig og helt sikkert en forventning i deres vennegjeng. Jeg har ikke snakket noe særlig om det med mine nærmeste venner. Jeg har ikke så mange, og jeg gidder ikke være sånn som hinter om at folk må arrangere det. Det er jo enda teitere. Så jeg har bare ikke tatt opp det temaet. Men kanskje det er vanlig at den gravide hinter om at hun ønsker det, og at det er derfor mange får det arrangert? Jeg har inntrykk av at sånt liksom skal være en overraskelse. TS 

Anonymkode: 4e0fd...e48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det handler om det. Hadde baby shower vært en norsk tradisjon så hadde ikke så mange hatt noe problem med det

Anonymkode: a4101...e31

Baby shower er noe forbannet tull, det viser seg spesielt mot de som ikke får noe arrangert som ts her f.eks, blir ekstra sårt for de som ikke har så mange og ikke får. Nok en dum ting å bruke penger på som er så amerikansk at det er dumt. Glad jeg fikk barn før dette ble vanlig. 

Anonymkode: b9b61...4a5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Baby shower er noe forbannet tull, det viser seg spesielt mot de som ikke får noe arrangert som ts her f.eks, blir ekstra sårt for de som ikke har så mange og ikke får. Nok en dum ting å bruke penger på som er så amerikansk at det er dumt. Glad jeg fikk barn før dette ble vanlig. 

Anonymkode: b9b61...4a5

Like dumt å bruke penger på barselsgave

Anonymkode: a4101...e31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg var første som fikk barn av mine nærmeste. De har ikke arrangert for meg. Føler det blir litt rart om jeg arrangerer for dem når de ikke har arrangert for meg, hvis du skjønner. Samboer syns babyshower er bortkasta penger. Det syns som sagt jeg også, men det er jo litt sårt når det er noe "alle" gjør. Og spesielt sårt når folk snakker så mye om det. Det blir så synlig. TS

Anonymkode: 4e0fd...e48

Skjønner det er sårt. Hadde du nevnt at du ville ha det når du var gravid da? Jeg tenker jo babyshower er et samspill mellom den gravide, partner og venner. De fleste jeg kjenner har menn er involvert i babyshower, bak kulissene, både for å finne ut form, ønsker og tidspunkt. Jeg ville arrangert for mine venner selv om ikke de hadde arrangert for meg; jeg tenker det er jo ikke «fordi jeg fikk, så får du» eller det må være likt. Uansett, det er lov å invitere til noe koselig med barselgruppa og tenke inni seg at det er en slags babyshower! Eller nevne det for mannen og be han ta iniativ? 

Anonymkode: c2142...c39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Like dumt å bruke penger på barselsgave

Anonymkode: a4101...e31

Da er barnet iallefall født og det er noe å markere.

Anonymkode: 0ce37...172

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da er barnet iallefall født og det er noe å markere.

Anonymkode: 0ce37...172

Hva er problemet med å markere et svangerskap? :)

Anonymkode: a4101...e31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker said:

Er i samme situasjon ❤️ Er gravid og kommer ikke til å få noen babyshower. Har sagt høylytt fra start at jeg syns det er «teit» og «bortkastet bruk av penger», men det er fordi jeg vet jeg ikke kommer til å få det.. Har kun 4 gode venninner og de bor i hver sin kant av landet og kjenner ikke hverandre 

Anonymkode: 2843d...771

Da legger du jo også opp til at det ikke blir noe om de skulle ha tenkt de gjorde noe. Det kunne like så godt vært digitalt. Ingen arrangerer noe for noen som syns det er teit og bortkasta penger. 

Anonymkode: c2142...c39

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Like dumt å bruke penger på barselsgave

Anonymkode: a4101...e31

Da er barnet født så det er annerledes, ikke masse styr med selskap, ballonger etc. Det er tradisjon langt tilbake i tid. Ikke babyshower på lik linje som om noen skal gifte seg

 

Anonymkode: b9b61...4a5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da er barnet født så det er annerledes, ikke masse styr med selskap, ballonger etc. Det er tradisjon langt tilbake i tid. Ikke babyshower på lik linje som om noen skal gifte seg

 

Anonymkode: b9b61...4a5

Deg om det. Jeg synes det er koselig å glede noen som er gravide  :)

trist når folk bare skal tenke at "Jeg gidder ikke annerkjenne dette svangerskapet for fosteret kan jo tross alt dø"

Anonymkode: a4101...e31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hva er problemet med å markere et svangerskap? :)

Anonymkode: a4101...e31

Du må gjerne markere svangerskap. Men jeg synes det er bedre å markere at barnet er født. Man kan også markere svangerskapet uten baby shower. Jeg eg alt for pessimistisk til å skaffe/få mye utstyr før barnet er født. 

Anonymkode: 0ce37...172

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Skjønner det er sårt. Hadde du nevnt at du ville ha det når du var gravid da? Jeg tenker jo babyshower er et samspill mellom den gravide, partner og venner. De fleste jeg kjenner har menn er involvert i babyshower, bak kulissene, både for å finne ut form, ønsker og tidspunkt. Jeg ville arrangert for mine venner selv om ikke de hadde arrangert for meg; jeg tenker det er jo ikke «fordi jeg fikk, så får du» eller det må være likt. Uansett, det er lov å invitere til noe koselig med barselgruppa og tenke inni seg at det er en slags babyshower! Eller nevne det for mannen og be han ta iniativ? 

Anonymkode: c2142...c39

Trodde det skulle være en overraskelse. Er det vanlig at den gravide gir beskjed om at hun ønsker det? Og at om man ikke nevner temaet selv så betyr det at man ikke vil? Sånt ønsker jeg hvertfall ikke støtte. Da blir det en forventning om at venner skal bruke tid og penger på sånt, om de vil eller ikke. Da inviterer jeg heller på noe selv hvor jeg selv er vertinnen, uten forventning om gaver, men heller en hyggelig sammenkomst. Det er kanskje ikke så rart at ingen har arrangert det for meg da, hvis det er meningen at man liksom skal gi beskjed om det selv? 

TS

Anonymkode: 4e0fd...e48

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Deg om det. Jeg synes det er koselig å glede noen som er gravide  :)

trist når folk bare skal tenke at "Jeg gidder ikke annerkjenne dette svangerskapet for fosteret kan jo tross alt dø"

Anonymkode: a4101...e31

Ingen som har dratt itt at fosteret kan dø her, og er vel ikke derfor en syntes babyshower er dumt. De fleste babyshower er vel i slutten av svangerskapet, og da går det som oftest bra med både mor og baby som blir født. 

Anonymkode: b9b61...4a5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ingen som har dratt itt at fosteret kan dø her, og er vel ikke derfor en syntes babyshower er dumt. De fleste babyshower er vel i slutten av svangerskapet, og da går det som oftest bra med både mor og baby som blir født. 

Anonymkode: b9b61...4a5

"Jeg er for pessimistisk til å skaffe/få mye utstyr før barnet er født"

Ergo,  personen er redd barnet dør I magen og ønsker derfor ikke feire svangerskapet 

Anonymkode: a4101...e31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner deg godt, jeg har nesten ingen venner. Og syns egentlig det var litt kjipt med babyshower når det besto av mine eneste to venninner, resten var mammas venner og min mann. Blir så tydelig at man ikke har noen jentegjeng da.. 

Anonymkode: 5fec3...e47

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bella78

Ting endrer seg, og nye varianter kan komme til og bli koselig. Når jeg fikk mine barn var ikke banyshower vanlig, men etter fødsel kom venninner på besøk med gaver og litt mat og hilste på babyen. En slags moderne «barselgrøt». Fikk også mange velkommen til verden gaver fra venner og famile selv om de ikke var innom. Koselig 😊 I senere år har jeg blitt invitert på babyshower, og da har jeg gitt gaven da - istedet for etter fødsel. Jeg synes det har vært koselig det også, en anledning til å komme sammen og ha det hyggelig. Dersom det skal bare være press og krav om å ha det dyrest og mest overdådig mister det litt av hensikten etter mitt syn 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Trodde det skulle være en overraskelse. Er det vanlig at den gravide gir beskjed om at hun ønsker det? Og at om man ikke nevner temaet selv så betyr det at man ikke vil? Sånt ønsker jeg hvertfall ikke støtte. Da blir det en forventning om at venner skal bruke tid og penger på sånt, om de vil eller ikke. Da inviterer jeg heller på noe selv hvor jeg selv er vertinnen, uten forventning om gaver, men heller en hyggelig sammenkomst. Det er kanskje ikke så rart at ingen har arrangert det for meg da, hvis det er meningen at man liksom skal gi beskjed om det selv? 

TS

Anonymkode: 4e0fd...e48

Jeg tenker man har jo snakket om det med mannen sin og venninner, og nevnt om man syns det virker hyggelig eller ikke, gjennom en graviditet? Uformelt gjennom hva man har av tanker i graviditeten. Da legges det noen forventninger om at man vil ha det eller ikke. Spesielt når du var først ute med barn, kan det være ingen tenkte på det, hvis det ikke var en vanlig begivenhet i gjengen eller der du bor, om du aldri sa noe. Men det er bare mine tanker. 

Anonymkode: c2142...c39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg synes du er ganske ufin mot henne 🙄

Hun er lei seg og føler seg utenfor i utgangspunktet. Synes godt du kunne vært mer forståelsesfull - istedet fortsetter du å fyre løs 🤔

Anonymkode: fc540...2cd

Solstrålen over her kverulerte med meg, og jeg er ikke ts😊

Anonymkode: fdd3d...642

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg hater alle disse menneskeskapte idiotiske feiringene. Særlig idiotien vi plukker opp fra USA. Det legger unødvendig press på folk å måtte arrangere og en følelse av utilstrekkelighet for den som ikke får en feiring. Og det starter allerede i tidlige barneår nå med den helvetes Halloween dritten. Snart kommer vel gender reveal og daddyshower hit og, det blir gøy🤡

Anonymkode: fdd3d...642

Finnes det feiringer som ikke er menneskeskapt? 

Anonymkode: 0f8d4...bc0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tenker man har jo snakket om det med mannen sin og venninner, og nevnt om man syns det virker hyggelig eller ikke, gjennom en graviditet? Uformelt gjennom hva man har av tanker i graviditeten. Da legges det noen forventninger om at man vil ha det eller ikke. Spesielt når du var først ute med barn, kan det være ingen tenkte på det, hvis det ikke var en vanlig begivenhet i gjengen eller der du bor, om du aldri sa noe. Men det er bare mine tanker. 

Anonymkode: c2142...c39

Jeg synes som sagt egentlig at det er litt bortkasta penger. Og ikke noe jeg tenkte så veldig mye over selv, da jeg gikk gravid. Jeg trodde selv det ikke var så vanlig. Men så har det nærmest "eksplodert" med gravide på jobben, hobby, blant venner, og alle har hatt babyshower. Til og med hun ene som er gravid nå og har sagt til meg at det er en teit amerikansk tradisjon skal ha noe lignende, men hun kaller det noe annet. Det føles litt som å dukke opp på jobb en dag og alle har fått beskjed om noe viktig jeg ikke har fått med meg og dermed ikke får deltatt. Da føler man seg litt dum. Det virker som en selvfølge for alle andres venner, men ikke mine. Jeg klandrer dem ikke, kan hende de ikke tenkte noe over det. Og det tror jeg faktisk. Det er vel kanskje forventningene i samfunnet generelt jeg irriterer meg mest over. Jeg klarer å ta litt avstand fra det og ikke ta det personlig. Men kan jo tenke meg at det finnes damer ute som kanskje tar sånt personlig. Litt trist at det skal være sånn. TS 

Anonymkode: 4e0fd...e48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...