Gå til innhold

Vil dere beholde lokalbutikken, så bruk den.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber i garnbutikk, og på 3 år ser vi trenden, at det blir mindre handel hos oss, og mer på nettbutikker. 

I nærmeste by, finnes det nå kun en butikk som har bittelitt garn, i tillegg til annet.  Et annet sted 30 minutter unna, der de bor midt i håndverker land, og store tradisjoner på strikketøy,  de la ned siste butikken i sommer.  Vi får kunder derifra, som er helt fortvilet. 

Nå står vi i fare for å ryke. Det hjeler litt men ikke nok med økt trafikk fra stedet som mistet sin garnbutikk i sommer.  

Men det hjelper ikke å klage, når man ikke bruker oss. Vi har mange kunder som sliter med å finne riktig garntype, forstå strikkeoppskrifter osv, samt vi har strikkekvelder, som litt sosialt i tillegg.  

Det er eldre som ikke klarer å bestille på nett. 

Når vi blir borte, er det kun noe syntesisk å få på noen matbutikker, og det man får på europris.

Legger vi ned, som det ligger an til nå, er det en time for slik butikk og slik hjelp. 

Det vil med oss også bli borte lokale oppskrifter som har vært tradisjon i mange generasjoner. Og vil bli begrenset til husflidslag. 

Å kjenne på garnet, bli kjent med garnet er en mulighet som blir helt borte med oss. 

Og jeg forstår fristelsen, når nettbutikker kjører priser vi ikke får lov å matche fra leverandører. 

Og det er trist å se at lokale arbeidsplasser går tapt, sammen med kunnskap, tradisjoner, og sosialt.

Anonymkode: b831f...79c

• Liker 4
  • Hjerte 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror alle nisjebutikker forsvinner Ila de neste 10 årene.  Det folk gjør nå er jo og komme inn i butikken for og få hjelp, også kjøper de varen på nett hvor det er billigere? Det at folk får dårligere råd og at det blir dyrere og drifte butikk hjelper jo lite. Ja, det er supertrist, men ser ingen annen vei. 

Anonymkode: bf6b7...cdd

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tror alle nisjebutikker forsvinner Ila de neste 10 årene.  Det folk gjør nå er jo og komme inn i butikken for og få hjelp, også kjøper de varen på nett hvor det er billigere? Det at folk får dårligere råd og at det blir dyrere og drifte butikk hjelper jo lite. Ja, det er supertrist, men ser ingen annen vei. 

Anonymkode: bf6b7...cdd

Desverre så blir det sånn. Og jeg har ikke god råd jeg heller. Men bruker lokale butikker så langt de har det jeg trenger, og at det ikke er store kostnader. Jeg sparer heller opp litt, det hindrer meg i impulskjøp også, så sånn sett er det billigere å kjøpe lokalt. 

Er jo bedre å gå i garnbutikken, finne riktig garn og oppskrift og kjøpe det man trenger til akkurat den genseren. Enn å la seg lure av tilbud på garn du ikke vet hva du skal lage av, samt sitte igjen med for mange nøster  eller enda værre for få

Anonymkode: b831f...79c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så enig med deg, og vi kjøper bare garn på lokalbutikken (Garnstuen i Åsane, beste butikken med verdens hyggeligste ansatte). Jeg tenker at garn er noe jeg ikke MÅ ha, så heller bedre garn med god hjelp litt sjeldnere, enn billig og dårlig garn ofte. ❤️

Anonymkode: 7cd9a...c48

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lokale garnbutikk spurte hva jeg skulle strikke, når jeg kom til kassen med en favn full av garn. ****, svarte jeg. I de fargene der? Fikk jeg til svar. "nei, det blir ikke pent" sa de. 

Siden har jeg ikke handla i deres butikk lenger. 

Anonymkode: ad688...cf1

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er for dyrt..kjøper heller på nett samme varer til en brøkdel av prisen hos garnbutikken. Dersom de hadde senket prisene,hadde jeg selvfølgelig handlet hos de.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her har jeg prøvd å handle lokalt etter at jeg startet på igjen etter en laaang strikkepause. Jeg har to garnbutikker i nærheten, en 15 min unna og en annen 30 min unna. Jeg blir nok å handle på den lengst unna pga at de har veldig mye bedre utvalg enn den som ligger nærmest. I tillegg har jeg opplevd å komme til låst dør på den som ligger kvarter unna meg, enda det sto de skulle ha åpent og ingen lapp som forklarte hvor lenge de skulle være borte. Jeg har lite erfaring med å strikke større plagg, så jeg er superglad for lokale butikker som jeg kan smette innom for å få litt hjelp om det behøves.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene garnbutikken her er så lite serviceninded og oppdatert på snnet enn alt fra Sandnes Garn at jeg ikke orker å handle der. 
Jobber selv i matbutikk, hvor vi også selger garn. Det er faktisk mest ull ts, ikke syntetisk. Garnet vi har der er fra Gjestal. 

Anonymkode: cf103...a04

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to garnbutikker her jeg bor. I den ene har de elendig service. I den andre har de bra service, men hovedsaklig garn jeg ikke liker å strikke i, kjøper der hvis de har garnet jeg liker å bruke.

Så jeg bestiller mest garn fra Garntopia. De har topp service både for netthandling (jeg sender melding på instagram og får svar raskt) og jeg har også vært innom deres fysiske butikk og fått bra service🫶🏼 Garnet de selger er ikke det billigste, så det er ikke superbillig garn eller supersalg som gjør at jeg handler der. Men de har bra utvalg, er gode på service og kunnskapsrike!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine lokale garnbutikker har ikke merkene eller garntypene jeg er ute etter. I tillegg så opplever jeg servicen så som så. Jeg liker gjerne å kjøpe et par nøster av garn jeg ikke har strikket med før og strikke små plagg som lue, votter eller sokker for å kjenne på hvordan jeg liker å strikke med garnet. Det virker som om de eldre damene nesten ikke vil betjene meg for jeg kjøper "for lite".  Har også opplevd annen arrogant holdning på de lokale butikkene. Det skal sies at går man dit på helg så er det ofte unge damer som er veldig hjelpsomme og hyggelige.  

Jeg handler mesteparten av garnet jeg bruker på nett, men det er i hovedsak fordi jeg ikke finner garnet jeg vil ha lokalt. Skal vel heller ikke legge skjul på at det også har med økonomi å gjøre. Jeg jobber i lavtlønnsbransjen, bor alene og har ikke råd til å bare kjøpe kjempedyrt garn. På nett finner man jo ofte tilbud. 

Anonymkode: 89e35...d7a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strikking kan gjerne roe seg heftig ned da. Herregud for en meningsløs hobby.

Men enig i at det er viktig å holde liv i butikker.

Anonymkode: 4a3c0...0a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selvfølgelig enig i at man bør handle lokalt dersom man ønsker å beholde nisjebutikker, men er også enig i det flere her skriver om dårlig utvalg/service som gjør at man handler andre steder.

Her jeg bor er det to garnbutikker. I den ene er det så rotete og uoversiktlig at det er helt håpløst å finne fram. Dessuten lukter det så sterkt av røyk av hun ene som jobber der at jeg blir helt kvalm. Vil selvfølgelig ikke kjøpe garn som har ligget i den lukta. 
I den andre er det helt ok utvalg av standardgarn, men de har ikke noe fancy eller det som er populært blant yngre (f.eks KFO, Filcolana). De som jobber der er sure gamle kjerringer som sikkert er hyggelige mot 60-åringer som strikker oppskrifter fra Hjemmet, men for oss litt yngre er det nesten umulig å få hjelp. 

Anonymkode: eb7fd...900

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre blir det sånn her💓 Blir verre og verre. Man må inngå samarbeid med andre med andre interesser. Lag et sted som kan være en møteplass for unge og eldre innen håndarbeid. Man må nesten vri bedriften mer mot kurs for strikking, sying mm. Ha muligheter for å opprette medlemskap osv for å lage et samhold. Lage kafekvelder og dagkafe der dette er noe av innholdet osv itillegg til at man kan ha åpen barnehage o.l. Om dere blir en egen forening kan dere søke kommunale tilskudd ang diverse ut fra hvem som er målgruppen deres. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg handler det meste på nett, og handler kun i butikk om jeg trenger noe med en gang. Og i matbutikken, men kun fordi ingen leverer her. Jeg tenker lokale garnbutikker burde se litt mer på hvordan stoffbutikker har løst det. De fleste lokale butikker jeg kommer på har fysisk butikk og nettbutikk. Og så hjelper det nok prøve finne noe som ikke alle andre butikkene har. Jeg har nok lagt igjen en god del penger i omtrent alle stoffbutikkene som finnes i Norge. Eneste jeg har kjøpt lokalt er maskiner pga service, men bestilte sykurs fra en annen butikk via nett på andre sida av landet. 

Anonymkode: 25c5c...b7a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fighter83 skrev (11 timer siden):

Dessverre blir det sånn her💓 Blir verre og verre. Man må inngå samarbeid med andre med andre interesser. Lag et sted som kan være en møteplass for unge og eldre innen håndarbeid. Man må nesten vri bedriften mer mot kurs for strikking, sying mm. Ha muligheter for å opprette medlemskap osv for å lage et samhold. Lage kafekvelder og dagkafe der dette er noe av innholdet osv itillegg til at man kan ha åpen barnehage o.l. Om dere blir en egen forening kan dere søke kommunale tilskudd ang diverse ut fra hvem som er målgruppen deres. 

Enig. Tror de som vil overleve må tenke litt nytt og ikke bare basere seg på garnsalg. 

Jeg bor i Oslo da, så her er det fortsatt drøssevis av bra garnbutikker. Litt lettere på et stort sted med større kundegrunnlag. Jeg har strikket i tre år nå og har fortsatt ikke kjøpt garn på nett. Bare litt tilbehør et par ganger. Handler på Garntopia og Nøstet mitt. Begge steder har flinke og hyggelige folk. 

Anonymkode: 063b8...c3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handler lokalt. I min by er det flere garnbutikker. Den største med best utvalg har dessverre veldig sur betjening, i alle fall mot yngre kunder. Veldig trist. Heldigvis er det flere mindre garnbutikker, og de har veldig hyggelig betjening.

I nærheten av meg åpnet det for et par år siden en ny garnbutikk, og den er helt fantastisk. De er kjempegode på service, fargevalg, og garnvalg og de tar inn garn som de andre butikkene ikke har, f.eks. Isager, Knitting for Olive, Filcolana, håndfarget garn, ulike typer kasjmir og Noro og Hillesvåg. De plukker opp hvilke garn- og fargeønsker kundene har, og har utvidet garnutvalget på den måten. Veldig smart. I tillegg arrangerer de strikkekafé, er oppdatert på trender, har strikkeplagg i butikken som kundene kan prøve, er aktive på Instagram og har nettbutikk. Jeg tror det er nøkkelen til suksess og oppskriften for å overleve i et knalltøft marked.

De gangene jeg har bestilt på nett, har det vært fordi jeg ønsker garn som ikke selges lokalt, og da bestiller jeg fra andre frittstående garnbutikker som har nettbutikk. Bestiller aldri fra rene nettbutikker som Garnius og Strikkemekka. 

Anonymkode: 0fce5...4ec

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De gangene jeg har vært i nisjebutikker for å finne noe konkret, har ikke de hatt det jeg var ute etter. Selv ikke varmeflaske var å oppdrive på det lokale apoteket. Derfor har jeg måtte gå på nett.

Den lokalematbutikken her forsvant fra nyttår. Hvorfor? Fordi de overpriser så sinnsykt. Det var en coop market. Selv da de hadde opphørssalg med -40% på alt, var de dyrere enn butikkene som er en mil unna. Valget er dessverre lett. Jeg kan ikke ta ansvar for at de gamle skal ha et tilbud rundt hjørnet. Ting er dyrt nok fra før!

Anonymkode: e139b...1f9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lokale butikk kommer jeg ikke inn i med rullestol. De er på gateplan, men velger å ha en dør med høy dørstokk, og smal dør. Inni butikken er det flere trappetrinn til andre nivåer, hvor jeg heller ikke har tilgang.

Jeg skulle gjerne handlet der, men jeg er fysisk utestengt. Ikke selger de på nett heller.

Anonymkode: c623b...592

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handler nesten utelukkende på lokale strikkebutikker, nettopp fordi det er viktig for meg å ha de. Unntaket er garn jeg ikke får tak i der, som for eksempel håndfarget garn. 

Jeg savner litt ekspertise på de lokale butikkene, det er mange kjente ting de aldri har hørt om. Det blir litt sånn kjerringfakter der de vet om heftene til Rauma og Sandnes. Men likevel er det så viktig for meg å handle lokalt at jeg gjør det likevel. På den ene butikken i nabobygda er det veldig god service, servicen har veldig mye å si. 

Anonymkode: 0452a...a46

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre så er nok lokale nisjebutikker på vei ut, og det er ikke bare pga. pris men også service. Nå handler ikke jeg garn men har opplevd det i andre bransjer, var innom Platekompaniet for noen år siden for å kjøpe en LP og det var 2 ansatte og 7-8 kunder, en ansatt sto bare og tastet på telefonen så jeg spurte etter den plata, svaret jeg fik var "Du finner den i nettbutikken vår, det er enklere, og ikke tar det noe lengre tid enn om vi skal bestille den inn til butikken heller.", er det rart netthandelen øker?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...