Gå til innhold

UTEBOERE KAN DISKRIMINERES , STIGMATISERES OG HETSES ?


Baktus

Anbefalte innlegg

Anonymbruker*** skrev (Akkurat nå):

Romani folket er ett folkeslag som ble utsatt for folkemord under naziregime på like linje med jødene. En etnisk gruppe som ble utpekt for målbevisst etnisk rensning. Ikke enkeltmennesker som tilfeldigvis ble utsatt. 

hva er forskjellen...? en etnisk gruppe og en enkeltperson..? ett liv er like mye verdt som et annet....den kriminelle handlingen er ikke mindre , den har større omfang ved å utslette en gruppe. det som ledet til forfølgelsene er det folket som har hauset seg opp til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Baktus skrev (5 minutter siden):

hva er forskjellen...? en etnisk gruppe og en enkeltperson..? ett liv er like mye verdt som et annet....den kriminelle handlingen er ikke mindre , den har større omfang ved å utslette en gruppe. det som ledet til forfølgelsene er det folket som har hauset seg opp til.

Jeg trodde poenget ditt var å skille mellom hvordan jødene ble behandlet under regimet kontra romani folket. Da fikk jeg ikke med hvilket poeng du prøvde å fremheve ifht kommentaren min. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Baktus said:

Hvorfor skal feige nordmenn rette sin forakt mot uteboere , den forakten de ellers ikke våger å rette mot andre folkegrupper ? og hvorfor aksepteres dette ? 

jeg har selv opplevd og overhørt systematisk stigmatisering og krenkelser og direkte forakt , sykeliggjøring osv osv..

hadde nordmenn drevet med dette rettet mot utlendinger så hadde de havnet i fengsel. Mot de som ansees som tapere og kriminelle fordi de har valgt en annen livsstil, ja da er det i sin skjønneste orden å diskriminere. 

Vi er nå i 2024 , så kan media fortelle oss om de fæle tidene med behandlingen av tatere , sigøynere og samer, for ikke å snakke om den fæle historien om jødene .. men hva har vi lært av det ...ingenting..

er det noe boblene i samfunnet er mestrer i så er det å hause hverandre opp til hat mot folk, alt ifra folkegrupper til enkeltpersoner.. 

jo flittigere man er å yppe til hat jo mer blir man ansett i boblene..omtanke om dem det rammer eksisterer ikke, statusen for seg selv er viktigst , status er rang i boblene.  fra mobbing og hetsing i skolegården til uthenging og krenkelser mot uteliggere...asylanter våger ikke nordmenn å berøre temaet ved.

er ddette et bærekraftig samfunn ? hva mener du ?

Om du begynner å se litt så ser du at forakten og hatet retter seg mot alle grupper, minoriteter og mennesker som ikke er relativt rike, hvite og heteronormative. Det er gjerne de samme brukerne i tråd etter tråd som hetser sin "favorittgruppe".

Anonymkode: 391f1...9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymbruker*** skrev (1 minutt siden):

Jeg trodde poenget ditt var å skille mellom hvordan jødene ble behandlet under regimet kontra romani folket. Da fikk jeg ikke med hvilket poeng du prøvde å fremheve ifht kommentaren min. 

jeg snakker ikke om romfolket..det er du som har definert de utenfor som romfolk.... romfolkene blir huset over til de svetter av kristne organisasjoner....det er holdningen ti folk...enten lever du som oss andre ellers er du syk..det strider mot hvordan personlig frihet skal tolkes i FNs menneskerettigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baktus skrev (1 time siden):

jeg snakker ikke om romfolket..det er du som har definert de utenfor som romfolk.... romfolkene blir huset over til de svetter av kristne organisasjoner....det er holdningen ti folk...enten lever du som oss andre ellers er du syk..det strider mot hvordan personlig frihet skal tolkes i FNs menneskerettigheter.

Jeg som definerer de utenfor som romfolk? De er en offisiellt anerkjent folkegruppe. Jeg sier ikke at en hjemløs etnisk nordmann er romfolk. Eller mener du kanskje å dele inn mennesker i folkeslag er galt i seg selv. Jeg tror ikke vi har samme samtale. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hverdagsdiskriminering er da helt innafor 🏳

Anonymkode: 757a5...f55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Det finnes ingen holdepunkter for å kalle samer for urfolk i Norge.      

Det har vel eksistert bosettinger i Sør-Norge som er opp mot 12 000 år gamle - lenge før noen samiske bosettinger i Norge.

Anonymkode: 753cb...c23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min frihet å mislike personer som «plager» meg. Det er tiggende romfolk som maser hver bidige dag.  Barna mine synes den gjengen med fylliker som samler seg utenfor senteret her er ganske skumle, et par kunne nok sett ut som uteliggere. På besøk i Nor-Norge hos familie misliker jeg samer i området, de forsøpler noe helt ekstremt og bare etterlater seg ting når de forflytter seg til neste sted.  I hjembygda misliker jeg turister som krever spesialbehandling og behandler lokalbefolkning som dritt. 

Jeg dømmer altså folk etter hvordan de påvirker omverdenen og visse grupper lever mer opp til stereotypien enn vanlig.  

 

Anonymkode: ac2bd...efa

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.1.2024 den 10.58):

Det finnes ingen holdepunkter for å kalle samer for urfolk i Norge.      

Det har vel eksistert bosettinger i Sør-Norge som er opp mot 12 000 år gamle - lenge før noen samiske bosettinger i Norge.

Anonymkode: 753cb...c23

Defininsjonen på "urfolk" er ikke lenger bare "opprinnelige folkegrupper" eller "eldste bosettinger". Det er i større og større grad i ferd med å utelukkende bety "grupper som i atferd og verdier sterkt skiller seg ut fra storsamfunnet".

Urfolk – Wikipedia

Anonymkode: 1b0a9...7d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Min frihet å mislike personer som «plager» meg. Det er tiggende romfolk som maser hver bidige dag.  Barna mine synes den gjengen med fylliker som samler seg utenfor senteret her er ganske skumle, et par kunne nok sett ut som uteliggere. På besøk i Nor-Norge hos familie misliker jeg samer i området, de forsøpler noe helt ekstremt og bare etterlater seg ting når de forflytter seg til neste sted.  I hjembygda misliker jeg turister som krever spesialbehandling og behandler lokalbefolkning som dritt. 

Jeg dømmer altså folk etter hvordan de påvirker omverdenen og visse grupper lever mer opp til stereotypien enn vanlig.  

 

Anonymkode: ac2bd...efa

Hvis barnet ditt er redd fylliker er hen påvirket av dine negative holdninger.

Anonymkode: 72122...909

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...