Gå til innhold

UTEBOERE KAN DISKRIMINERES , STIGMATISERES OG HETSES ?


Baktus

Anbefalte innlegg

Hvorfor skal feige nordmenn rette sin forakt mot uteboere , den forakten de ellers ikke våger å rette mot andre folkegrupper ? og hvorfor aksepteres dette ? 

jeg har selv opplevd og overhørt systematisk stigmatisering og krenkelser og direkte forakt , sykeliggjøring osv osv..

hadde nordmenn drevet med dette rettet mot utlendinger så hadde de havnet i fengsel. Mot de som ansees som tapere og kriminelle fordi de har valgt en annen livsstil, ja da er det i sin skjønneste orden å diskriminere. 

Vi er nå i 2024 , så kan media fortelle oss om de fæle tidene med behandlingen av tatere , sigøynere og samer, for ikke å snakke om den fæle historien om jødene .. men hva har vi lært av det ...ingenting..

er det noe boblene i samfunnet er mestrer i så er det å hause hverandre opp til hat mot folk, alt ifra folkegrupper til enkeltpersoner.. 

jo flittigere man er å yppe til hat jo mer blir man ansett i boblene..omtanke om dem det rammer eksisterer ikke, statusen for seg selv er viktigst , status er rang i boblene.  fra mobbing og hetsing i skolegården til uthenging og krenkelser mot uteliggere...asylanter våger ikke nordmenn å berøre temaet ved.

er ddette et bærekraftig samfunn ? hva mener du ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hæ?

Anonymkode: 24a43...fdc

  • Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hvilken måte diskrimeres uteliggere? Antar at det er det du mener

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hørt forakt eller hetsing av uteboere. 

Anonymkode: a5546...e22

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Illuminatum skrev (Akkurat nå):

På hvilken måte diskrimeres uteliggere? Antar at det er det du mener

 

rett og slett forskjellsbehandlet..ansees for å være kriminelle etc..  vi liker å smykke oss med å være friheten disipler i Norge..men kun innenfor komfortsonen til hvermansen der alle er fornøyd med hverandre..velger man en livstil utenfor a4 arket så er det sykt og utenfor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er det du sikter til? Tenker du på rusmisbrukere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Baktus skrev (5 minutter siden):

rett og slett forskjellsbehandlet..ansees for å være kriminelle etc..  vi liker å smykke oss med å være friheten disipler i Norge..men kun innenfor komfortsonen til hvermansen der alle er fornøyd med hverandre..velger man en livstil utenfor a4 arket så er det sykt og utenfor

Da kan du sikkert komme med eksempler? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har ikke hørt forakt eller hetsing av uteboere. 

Anonymkode: a5546...e22

har ikke vekterne og politiet, offentlige ansatte osv fortalt deg om det...hvordan de anser uteliggere iforhold til direktører .. du kan spørre en lege om vedkommendes syn på en uteligger iforhold til en småbarnsmor.. og høre litt etter hvordan ungdommer omtaler uteliggere osv... da har du et godt utgangspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baktus skrev (15 minutter siden):

tapere og kriminelle

er jo unektelig en belastning for samfunnet 

Anonymkode: 7dbcf...964

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, du mener at det at de fleste er skeptiske til sigøynere har ingen god grunn? 

Anonymkode: 16597...0c0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

TS, du mener at det at de fleste er skeptiske til sigøynere har ingen god grunn? 

Anonymkode: 16597...0c0

alle menneskeliv er like mye verdt , det er utgangspunktet.. hvis noen velger å oppføre seg dårlig så må man forvente å bli mislikt...ikke hetses for dem man er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baktus skrev (10 minutter siden):

alle menneskeliv er like mye verdt , det er utgangspunktet.. hvis noen velger å oppføre seg dårlig så må man forvente å bli mislikt...ikke hetses for dem man er.

De er mislikt. 

Anonymkode: 16597...0c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De er mislikt. 

Anonymkode: 16597...0c0

jeg er ikke interessert i å gå rundt å fortelle folk jeg misliker om at jeg misliker dem..jeg holder meg unna dem...men det å mislike noen av en person er litt ansles enn å bli mindreverdighetssemplet , både av folket og det offentlige. da snakker vi om diskriminering der myndighetene blir lynsmobb..og slikt har vi sett før i historien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Baktus skrev (9 minutter siden):

jeg er ikke interessert i å gå rundt å fortelle folk jeg misliker om at jeg misliker dem..jeg holder meg unna dem...men det å mislike noen av en person er litt ansles enn å bli mindreverdighetssemplet , både av folket og det offentlige. da snakker vi om diskriminering der myndighetene blir lynsmobb..og slikt har vi sett før i historien.

Hva? 

Anonymkode: 16597...0c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva? 

Anonymkode: 16597...0c0

du har vel hørt om stmeninger i folket mot person/ grupper har ført til at de ringer politiet og gjerne media , fordi folket i fellesskap har hauset hverandre opp  og der staten ved politiet retter seg mot den personen eller gruppen for å gjøre seg til liks i folket... dette er ikke noe nytt i nordmenns historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baktus skrev (21 minutter siden):

alle menneskeliv er like mye verdt , det er utgangspunktet.. hvis noen velger å oppføre seg dårlig så må man forvente å bli mislikt...ikke hetses for dem man er.

Alle menneskeliv er ikke like mye verdt. Det er derfor vi henretter folk, fengsler folk og gir dem restriksjoner. Breiviks rettigheter er ikke like mye verdt som en annen som sitter i fengsel osv. 

Når det kommer til uteliggere tror jeg ikke de møter så mye motstand i Norge om de oppfører seg som reglene tilsier. de kan handle i butikken som andre, men skal de ta en bit av eple eller sleike på bringebærene så må de jo kastes ut av butikken. De får trygd om de ønsker det, og kan leve som de vil. Men velger du å bæsje i buksa og dusje en gang i året så møter man vel motbør blant normale folk. Ikke rart etter min mening. Bare det at vi har mindre orginalen viser jo bare at flere har det bra i dag og får hjelpen de måtte ønske å motta. 

Anonymkode: 81041...bba

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Baktus skrev (8 minutter siden):

du har vel hørt om stmeninger i folket mot person/ grupper har ført til at de ringer politiet og gjerne media , fordi folket i fellesskap har hauset hverandre opp  og der staten ved politiet retter seg mot den personen eller gruppen for å gjøre seg til liks i folket... dette er ikke noe nytt i nordmenns historie.

Du mener det er rart at folk misliker sigøynere når alle vet hva de driver med? 

Anonymkode: 16597...0c0

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Alle menneskeliv er ikke like mye verdt. Det er derfor vi henretter folk, fengsler folk og gir dem restriksjoner. Breiviks rettigheter er ikke like mye verdt som en annen som sitter i fengsel osv. 

Når det kommer til uteliggere tror jeg ikke de møter så mye motstand i Norge om de oppfører seg som reglene tilsier. de kan handle i butikken som andre, men skal de ta en bit av eple eller sleike på bringebærene så må de jo kastes ut av butikken. De får trygd om de ønsker det, og kan leve som de vil. Men velger du å bæsje i buksa og dusje en gang i året så møter man vel motbør blant normale folk. Ikke rart etter min mening. Bare det at vi har mindre orginalen viser jo bare at flere har det bra i dag og får hjelpen de måtte ønske å motta. 

Anonymkode: 81041...bba

så det å velge en anen livsstil enn det vanlige normale er å avstå hjelp ? du understreker bare det jeg sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livet er fullt av valg. De som vil bo på gaten må gjerne gjøre det. Siden Norge tilbyr penger til husvære så er det vel ikke helt feil å anta at uteliggere har utvist litt dårlig dømmekraft i håndteringen av disse? Avrusning er også endel av det offentlige helsetilbudet som de kan velge å benytte seg av. Joda, rus er nok vanskelig, men man kommer ikke forbi det faktum at det er et valg som kan gjøres om for den som vil tilstrekkelig. 

Baktus skrev (2 minutter siden):

du har vel hørt om stmeninger i folket mot person/ grupper har ført til at de ringer politiet og gjerne media , fordi folket i fellesskap har hauset hverandre opp  og der staten ved politiet retter seg mot den personen eller gruppen for å gjøre seg til liks i folket... dette er ikke noe nytt i nordmenns historie.

Det er ingen konspirasjon, men som du sikter til så er ikke media interessert i rettferdighet, men i hva som helst som selger og som de ikke vil bli saksøkt for. Media når ut til folket og stor publisitet leder til at saken må tas tak i. Som for eksempel problemet som før var med mye rusmisbrukere rundt Oslo S. Oslo S er et av hovedstadens ansikt  utad. Det ble en mediasak. Folk følte seg utrygge og byens beste reklame var det heller ikke. Noe av BNP består tross alt av turisme. Media skrev og politiet ryddet. Så..   forsvant disse menneskene i løse luften eller fikk de gratis kost & losji på Grønland politikammer? - nei. De er bare et annet sted i byen. 

Jeg skjønner ikke helt hva du tenker er fordommer og hva du vil med innlegget? 

Min fordom mot sigøynere er at de lyver og stjeler. Den fordommen fikk jeg etter noen erfaringer med netopp lyving og stjeling. 

Det var for mange år siden en uteligger i fillete klær som holdt til rundt Oslo s. Buksene var revnet og han gikk barbeint, sommer som vinter. Føttene, og forsåvidt resten av ham, var svart av skitt. Det gikk rykter om at han var en eksentrisk miliardær som levde slik i protest.  Hvem vet hva han var og hvor han ble av, men det han garantert visste var at det var gratis sko å få. Likevel valgte han det i flere år altså ikke. 

Anonymkode: f26cc...7da

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at ikke en eneste som har kommentert i tråden i det hele tatt anerkjenner at det eksiterer stigamisering av hjemløse sier vell sitt. Leste en bok om roma/romani folk med fokus på diskriminering, interessant og øyevekkende. De har vært minst like forfulgt som jøder gjennom historien, men det har på ingen måte fått samme anerkjennelsen i moderne tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...