Gå til innhold

Hvor mye skal en tenåring som har mistet sin mor få bestemme når det kommer til valg av gravstein?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Da vi var hos gravsten butikken for å se på den første steinen, satt min bonusdatter på mobilen hele tiden, og jeg måtte gang på gang gi henne beskjed om at hun måtte legge bort telefonen fordi hun skulle fokusere på noe som var viktig.

Jeg spurte henne om hun var på mobilen fordi hun syntes hele situasjonen med å se på steiner var vond, for det hadde jeg forstått for jeg syntes også det og syntes det var helt absurd å være i denne prosessen, men da sa hun at hun var på mobilen fordi hun hadde en stream som hun måtte holde liv i!

Utifra dette har jeg ikke tenkt at hun var så veldig engasjert, men da hun fikk vite at vi hadde forkastet den første steinen ble hun oppskaket.

Jeg har nå gitt beskjed om at hvis hun skal være med å se på steiner i fremtiden, skal telefonen ligge igjen hjemme.

Ts

Anonymkode: c9a17...c1f

Hvem ga du denne beskjeden til? Henne direkte eller hennes gjenlevende foreldre? Hvis du virkelig tror at tenåringer gir faen fordi de sitter med mobil så forenkler du virkeligheten noe voldsomt.

Hun kommer neppe til å si:

»Jeg sitter på mobilen min fordi jeg er for øyeblikket inn i tredje sorgfase av min sorgreaksjon som er sjokk, og mulig utvikler jeg regressiv adferd som innebærer sinne og avvisning mot omgivelsene. Takk som spør».

Jeg vet dette blir upopulært, men denne tråden illustrerer perfekt forskjellen barn utsettes for når de har steforeldre. En biologisk foreldre ville nok vært mest opptatt av å ivareta barnet og påføre det minst mulig traumer. En steforeldre er kanskje mer opptatt av å hevde sin plass og markere seg, for å vise at partner også har «eierett».

Men for all del, TS, du er vel i sorg du også. Så kanskje klarer du ikke ta de mest gjennomtenkte avgjørelser akkurat nå, dessverre. Håper dere begge har støtteapparat rundt dere på hver sin side. 

 

  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hadde det ikke vært frost og snø hadde vi dratt ut for å lete etter steiner. 

Ts

Anonymkode: c9a17...

Å miste den som står nærmest i en så sårbar alder er grusomt. Forstår godt at hun forsvinner inn i mobilen, spesielt om hun ikke føler hun får den emosjonelle støtten hun trenger. 

Du skriver at datteren vil ha en grå stein med gullskrift. En smak som du er helt imot. Jeg liker også "naturstein", men altså... 

Kanskje hun bare liker tanken på at mammas navn er i gull? 

Anonymkode: 931e7...cb2

  • Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Å miste den som står nærmest i en så sårbar alder er grusomt. Forstår godt at hun forsvinner inn i mobilen, spesielt om hun ikke føler hun får den emosjonelle støtten hun trenger. 

Du skriver at datteren vil ha en grå stein med gullskrift. En smak som du er helt imot. Jeg liker også "naturstein", men altså... 

Kanskje hun bare liker tanken på at mammas navn er i gull? 

Anonymkode: 931e7...cb2

Og kanskje hun vil at den skal være forseggjort og se flott ut. For henne kan en «stein fra naturen» kanskje fremstå som simpel, som om mamma ikke er viktig nok til å ha en flott gravsten som ser «eksklusiv» ut. Å ønske å påkoste sin mamma en dyr og «nypolert» stein kan jeg godt forstå at hun ønsker. Når dere har gått i diskusjoner om at den avdøde har sagt hva slags sten hun ønsker seg men ikke til datter, så tenker jeg det er en uheldig vei å gå. Å snakke på vegne av den avdøde mot datter kan neppe være bra for videre relasjon.. men kanskje skal relasjon kuttes «uansett»? 

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Full Ugle said:

Hvem ga du denne beskjeden til? Henne direkte eller hennes gjenlevende foreldre? Hvis du virkelig tror at tenåringer gir faen fordi de sitter med mobil så forenkler du virkeligheten noe voldsomt.

Hun kommer neppe til å si:

»Jeg sitter på mobilen min fordi jeg er for øyeblikket inn i tredje sorgfase av min sorgreaksjon som er sjokk, og mulig utvikler jeg regressiv adferd som innebærer sinne og avvisning mot omgivelsene. Takk som spør».

Jeg vet dette blir upopulært, men denne tråden illustrerer perfekt forskjellen barn utsettes for når de har steforeldre. En biologisk foreldre ville nok vært mest opptatt av å ivareta barnet og påføre det minst mulig traumer. En steforeldre er kanskje mer opptatt av å hevde sin plass og markere seg, for å vise at partner også har «eierett».

Men for all del, TS, du er vel i sorg du også. Så kanskje klarer du ikke ta de mest gjennomtenkte avgjørelser akkurat nå, dessverre. Håper dere begge har støtteapparat rundt dere på hver sin side. 

 

Så enig i det du skriver. Alt det snakket om mobil og snap strek. Og man skal være rimelig ufølsom hvis man tar svaret om at det går bra for god fisk. Det går ikke bra med henne nå, hun er i sorg! 

At hun samtidig må leve gjør ikke sorgen mindre. Lever du ikke videre selv TS? 

Hadde hun vært nedbrutt og ikke klart å gå på skole i et halvt år... Ville hun da vært verdig å velge stein, tro? 

Stakkars jente.. Jeg håper faren kan gi henne støtten og omsorgen hun trenger 

Anonymkode: ca5e6...385

  • Liker 6
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Full Ugle skrev (51 minutter siden):

Som tilfeldigvis også er helt gratis? Spør igjen jeg: har tenåringen en biologisk foreldre som kan støtte henne i denne prosessen ? Ser du skriver at du har flyttet, det vil si at du og tenåringen «skiller lag» eller skal dere ha kontakt videre ? 

Ja hun har biologisk far og hans samboer, men de har ikke uttalt seg om gravsteinen til meg.

Flyttet pga økonomi nå når jeg ble alene, men bor i samme bydel og vi har omtrent daglig kontakt.

Ts

Anonymkode: c9a17...c1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Å miste den som står nærmest i en så sårbar alder er grusomt. Forstår godt at hun forsvinner inn i mobilen, spesielt om hun ikke føler hun får den emosjonelle støtten hun trenger. 

Du skriver at datteren vil ha en grå stein med gullskrift. En smak som du er helt imot. Jeg liker også "naturstein", men altså... 

Kanskje hun bare liker tanken på at mammas navn er i gull? 

Anonymkode: 931e7...cb2

Du siterer meg feil

ts

Anonymkode: c9a17...c1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Full Ugle skrev (50 minutter siden):

Hvem ga du denne beskjeden til? Henne direkte eller hennes gjenlevende foreldre? Hvis du virkelig tror at tenåringer gir faen fordi de sitter med mobil så forenkler du virkeligheten noe voldsomt.

Hun kommer neppe til å si:

»Jeg sitter på mobilen min fordi jeg er for øyeblikket inn i tredje sorgfase av min sorgreaksjon som er sjokk, og mulig utvikler jeg regressiv adferd som innebærer sinne og avvisning mot omgivelsene. Takk som spør».

Jeg vet dette blir upopulært, men denne tråden illustrerer perfekt forskjellen barn utsettes for når de har steforeldre. En biologisk foreldre ville nok vært mest opptatt av å ivareta barnet og påføre det minst mulig traumer. En steforeldre er kanskje mer opptatt av å hevde sin plass og markere seg, for å vise at partner også har «eierett».

Men for all del, TS, du er vel i sorg du også. Så kanskje klarer du ikke ta de mest gjennomtenkte avgjørelser akkurat nå, dessverre. Håper dere begge har støtteapparat rundt dere på hver sin side. 

 

Min avdøde kone har 3 søstre og hun fortalte til to av dem hvilken type stein hun ønsket, og de har sagt det videre til den tredje søsteren og meg.

Om min kone fortalte til meg akkurat hvilken type stein hun likte husker jeg ikke, da ukene før hennes død fløt sammen i et stort kaos og hukommelsen min har hull pga stress, lite søvn og mat.

Etter hennes bortgang fortalte søstrene hva hun hadde sagt ang stein.

Vi voksne og min bonusdatter var alle samlet da vi snakket om at vi ikke likte så godt den første steinen vi hadde funnet.

Bonusdatter reagerte ikke på hva vi snakket om da, men i ettertid når jeg har snakket med henne om at vi må fortsette å lete etter den perfekte steinen til hennes mor, reagerte hun på at vi hadde forkastet den første steinen.

Det er som sagt ikke bare jeg og bonusdatter som skal ta avgjørelsen, men hennes søstre også.

Ts

Anonymkode: c9a17...c1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Min avdøde kone har 3 søstre og hun fortalte til to av dem hvilken type stein hun ønsket, og de har sagt det videre til den tredje søsteren og meg.

Om min kone fortalte til meg akkurat hvilken type stein hun likte husker jeg ikke, da ukene før hennes død fløt sammen i et stort kaos og hukommelsen min har hull pga stress, lite søvn og mat.

Etter hennes bortgang fortalte søstrene hva hun hadde sagt ang stein.

Vi voksne og min bonusdatter var alle samlet da vi snakket om at vi ikke likte så godt den første steinen vi hadde funnet.

Bonusdatter reagerte ikke på hva vi snakket om da, men i ettertid når jeg har snakket med henne om at vi må fortsette å lete etter den perfekte steinen til hennes mor, reagerte hun på at vi hadde forkastet den første steinen.

Det er som sagt ikke bare jeg og bonusdatter som skal ta avgjørelsen, men hennes søstre også.

Ts

Anonymkode: c9a17...c1f

Avdødes søstre

Ts

Anonymkode: c9a17...c1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hvorfor så mange kommer inn i tråden og svarer hva de selv hadde ønsket, når det går tydelig frem av tråden hva som var avdødes ønske.

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke konsekvenser vil det ha om steinen ikke er etter avdødes ønsker vs om steinen ikke er etter datterens ønske?

TS og søstrenes ønske til stein tenker jeg må komme lenger ned på lista.

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kaarebjarne skrev (3 timer siden):

Jeg forstår ikke hvorfor så mange kommer inn i tråden og svarer hva de selv hadde ønsket, når det går tydelig frem av tråden hva som var avdødes ønske.

Poenget er at minst 90 prosent av de som svarer mener at datterens ønske trumfer morens. Årsakene er flere, men f.eks skal datteren leve med denne gravsteinen i kanskje 80 + år fremover, mens moren er død og vil aldri se den eller ha følelser omkring den.

Videre sier de fleste at en sårbar tenåring som går gjennom kanskje sin verste sorgprosess i livet, skal slippe å krangle om dette, men som nærmeste pårørende få velge stein. Samt at en stor mengde mødre her sier at om det hadde vært en trøst for barnet deres å velge gravstein, så kunne de valgt en neonrosa med enhjørninger på - på tross av eventuelle ønsker om stein de hadde ytret før de døde. De fleste av oss mener avdøde her hadde tenkt på samme måten. Det kan selvsagt ingen av oss vite, men det er jo helt klart en sannsynlighet for at denne moren hadde hatt samme syn på saken. Det er vel ikke én forelder her i tråden som har sagt at deres ønske om gravstein trumfer barnets ønske. Sier ikke det deg noe?

Anonymkode: cc033...68b

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Poenget er at minst 90 prosent av de som svarer mener at datterens ønske trumfer morens. Årsakene er flere, men f.eks skal datteren leve med denne gravsteinen i kanskje 80 + år fremover, mens moren er død og vil aldri se den eller ha følelser omkring den.

Videre sier de fleste at en sårbar tenåring som går gjennom kanskje sin verste sorgprosess i livet, skal slippe å krangle om dette, men som nærmeste pårørende få velge stein. Samt at en stor mengde mødre her sier at om det hadde vært en trøst for barnet deres å velge gravstein, så kunne de valgt en neonrosa med enhjørninger på - på tross av eventuelle ønsker om stein de hadde ytret før de døde. De fleste av oss mener avdøde her hadde tenkt på samme måten. Det kan selvsagt ingen av oss vite, men det er jo helt klart en sannsynlighet for at denne moren hadde hatt samme syn på saken. Det er vel ikke én forelder her i tråden som har sagt at deres ønske om gravstein trumfer barnets ønske. Sier ikke det deg noe?

Anonymkode: cc033...68b

Ergo forholder flesteparten her seg bare til masse synsing, frem det vi faktisk har av faktum.

Er det rart samfunnet vårt går bakover om dagen.

Vel, TS har fått tilbakemeldinger, så vedkommende får ta stilling til disse.

Endret av kaarebjarne
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kaarebjarne skrev (6 minutter siden):

Ergo forholder flesteparten her bare til masse synsing, frem det vi faktisk har av faktisk.

Er det rart samfunnet vårt går bakover om dagen.

Vel, TS har fått tilbakemeldinger, så vedkommende får ta stilling til disse.

Selvsagt blir det synsing, fordi ingen kan spørre den avdøde om hun synes egne ønsker trumfer datterens. Tror du, ærlig talt, hun hadde overkjørt det sørgende barnet sitt som skal leve resten av livet sitt uten sin mor? (Retorisk spørsmål, du gjør tydeligvis det.)

Anonymkode: cc033...68b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns tenåringens stemme er viktig. Hvis valget er upassende eller noe sånt, så er det viktig at dere voksne sier fra. Tenåringen blir voksen en gang og det er vanskelig å angre på valg av gravstein. 
 

Men er det ærlig talt stor forskjell mellom ønskene? Jeg kan se for meg at dette er svært viktig for tenåringen, så det er ikke noe jeg bare ville skjært gjennom og bestemt. 
 

Kan dere la valget ligge litt? Vente noen måneder? Det er en beslutning man har tid til å vente med. 

Anonymkode: 66a46...c3d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.1.2024 den 13.35):

Jeg syns tenåringens stemme er viktig. Hvis valget er upassende eller noe sånt, så er det viktig at dere voksne sier fra. Tenåringen blir voksen en gang og det er vanskelig å angre på valg av gravstein. 
 

Men er det ærlig talt stor forskjell mellom ønskene? Jeg kan se for meg at dette er svært viktig for tenåringen, så det er ikke noe jeg bare ville skjært gjennom og bestemt. 
 

Kan dere la valget ligge litt? Vente noen måneder? Det er en beslutning man har tid til å vente med. 

Anonymkode: 66a46...c3d

Upassende, seriøst? Har du noen gang sett en upassende gravstein? Hvor stor kan skaden bli liksom. Tviler på at hun ønsker en gravstein utformet som en erigert penis. 

Anonymkode: 2d489...3b5

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.1.2024 den 21.49):

Så enig i det du skriver. Alt det snakket om mobil og snap strek. Og man skal være rimelig ufølsom hvis man tar svaret om at det går bra for god fisk. Det går ikke bra med henne nå, hun er i sorg! 

At hun samtidig må leve gjør ikke sorgen mindre. Lever du ikke videre selv TS? 

Hadde hun vært nedbrutt og ikke klart å gå på skole i et halvt år... Ville hun da vært verdig å velge stein, tro? 

Stakkars jente.. Jeg håper faren kan gi henne støtten og omsorgen hun trenger 

Anonymkode: ca5e6...385

Ts her

Har du lest alt jeg har skrevet her inne? Nå dikter du opp hva jeg mener og tenker.

Anonymkode: c9a17...c1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Høres ut som du kommer med mange unnskyldninger for hvorfor ikke datteren til kona di skal få bestemme. Høres ikke ut som du mener hun fortjener det, rett og slett. Men tenåringen er den nærmeste, og så lenge kona di aldri snakket med henne om ønsker for gravsten burde jenta få velge. Selv om hun ikke oppfører seg perfekt i sorgen. Etter din mening. Søstrene til avdøde burde ikke ha noen stemmerett så lenge det finnes et barn som er nærmere. Ikke gjør deg selv til den store stygge ulven her. 

Anonymkode: 6fc9c...e1d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Høres ut som du kommer med mange unnskyldninger for hvorfor ikke datteren til kona di skal få bestemme. Høres ikke ut som du mener hun fortjener det, rett og slett. Men tenåringen er den nærmeste, og så lenge kona di aldri snakket med henne om ønsker for gravsten burde jenta få velge. Selv om hun ikke oppfører seg perfekt i sorgen. Etter din mening. Søstrene til avdøde burde ikke ha noen stemmerett så lenge det finnes et barn som er nærmere. Ikke gjør deg selv til den store stygge ulven her. 

Anonymkode: 6fc9c...e1d

Du synser og mener mye her, også at jeg ikke mener min bonusdatter sørger "perfekt", noe som er feil. 

Ts

Anonymkode: c9a17...c1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...