Gå til innhold

Hvor mye skal en tenåring som har mistet sin mor få bestemme når det kommer til valg av gravstein?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mitt bonusbarn (14) har mistet sin mor og jeg min kone og sammen med hennes søsken og mitt bonusbarn holder vi på å velge gravstein. Jeg og avdødes søsken er ganske enige da vi ønsker å velge gravstein ut ifra avdødes ønske men også hva vi liker, men tenåringen er ikke enig med oss og vil gå for en gravstein som jeg er sikker på at moren ikke likte.

Tenåringen blir veldig opprørt og jeg lurer på hvordan vi skal gjøre dette uten å overkjøre tenåringen?

Anonymkode: c9a17...c1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville strekt meg langt for å imøtekomme tenåringens ønske til gravstein. Eneste krav jeg ville satt er en makspris.

  • Liker 28
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barnet som har mistet sin foreldre bestemmer. 

 

  • Liker 18
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kanino
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Mitt bonusbarn (14) har mistet sin mor og jeg min kone og sammen med hennes søsken og mitt bonusbarn holder vi på å velge gravstein. Jeg og avdødes søsken er ganske enige da vi ønsker å velge gravstein ut ifra avdødes ønske men også hva vi liker, men tenåringen er ikke enig med oss og vil gå for en gravstein som jeg er sikker på at moren ikke likte.

Tenåringen blir veldig opprørt og jeg lurer på hvordan vi skal gjøre dette uten å overkjøre tenåringen?

Anonymkode: c9a17...c1f

La ungdommen velge uten tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er nærmere slektning enn du er. Hun har blodsbånd til moren, noe du ikke har… så hun burde få bestemme mest (innen rimelighetens grenser). 

Anonymkode: 956f7...2d6

  • Liker 16
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke. Du har en kone, men bonusbarnet ditt har mistet sin mor? Er den avdøde din ekskone, og dette et barn som var ditt bonusbarn i tidligere forhold? I så fall tenker jeg at du lar avdødes søsken og barn ordne dette uten deg. 

Anonymkode: f54d0...181

  • Liker 23
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenåringen er vel den som har bodd sammen med den avdøde og egentlig kjenner henne best nå?

  • Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jentamedtekopp

La tenåringen bestemme. Hva faen. Hvorfor spør du engang. Forøvrig har vell ikke søsken av avdøde noe å si, hadde snudd meg i graven om mannen lot mine søskens stemme komme over barnet mitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skjønte jeg endelig - kona di er død, og hennes særkullsbarn, altså din stedatter, som nå ikke lenger har noen, ønsker å bestemme gravsteinen? Da hadde jeg virkelig latt henne velge 💔

  • Liker 21
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om tenåringens forslag til gravstein er åpenbart upassende, ville jeg nok veiledet litt. Men om det bare ikke er etter deres smak, syns jeg at dere skal føye dere for tenåringen.

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondolerer.

Avdødes søsken har ivertfall ingen bestemmelsesrett her, om ikke dere spør dem om hjelp og synspunkter.

Synes ungdommen skal få bestemme mye. Sett noen rammer for pris, diskuter hva dere tror er lurt rent praktisk (integrert lysholder, vase, bedramme, pynt, tekster)

Så kan dere jo se i kataloger sammen. Eller gå en tur på kirkegårder og vurder hva dere synes er fint. 

Har ungdommen en velutviklet estetisk sans? Er ønskene ganske alternative eller mer vanlige? Er det sannsynlig at barnet vil være fornøyd med valget i maaange år fremover?

Jeg ville så godt jeg klarte bidratt til at det ble en gravstein som ble likt over lang tid av barnet. Og som du synes er OK. Det er mange varianter som alle er fine valg.

Anonymkode: a6a79...f71

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får ikke gjort dette uten at noen blir opprørte. Det beste er å legge valg av stein på is en stund og så ta opp igjen temaet når sorgen ikke lenger er så fersk. Kanskje dere kan finne en løsning som tilfredstiller alle da. Akkurat nå er tenåringen i lås, og da kommer man ikke videre. 

Ja barnet er den som biologisk sett er nærmest den avdøde, men hvis barnet ønsker en stein som går mot det avdøde sto for ville jeg ikke uten videre latt det gå. Feks hvis avdøde er ateist og barnet ønsker kors på steinen. 

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Skjønner ikke. Du har en kone, men bonusbarnet ditt har mistet sin mor? Er den avdøde din ekskone, og dette et barn som var ditt bonusbarn i tidligere forhold? I så fall tenker jeg at du lar avdødes søsken og barn ordne dette uten deg. 

Anonymkode: f54d0...181

Han har mistet sin kone, hans stebarn har mistet sin mor...

Anonymkode: a6a79...f71

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre den er latterlig dyr eller de ikke hadde et særlig godt forhold, ville jeg ha latt tenåringen bestemme uansett. Mora hadde nok snudd seg flere runder i grava over tanken på at ungen følte seg overkjørt over en gravstein enn om hun ikke var 100% gira på designet.

Anonymkode: 43c82...258

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synne-Marie skrev (1 minutt siden):

Om tenåringens forslag til gravstein er åpenbart upassende, ville jeg nok veiledet litt. Men om det bare ikke er etter deres smak, syns jeg at dere skal føye dere for tenåringen.

Jeg leser det slik at de har forsøkt «å veilede» men tenåringen har valgt noe annet enn resten, jeg ville vært veldig varsom med «å veilede» en tenåring bort fra hennes ønske fordi grensen mellom «å veilede» og «å overkjøre» er hårfin i en slik situasjon. Da bør man være klinke klar på at : «DU bestemmer, og mitt råd er ……» - sånn at tenåringen ikke er i tvil om at det er hun som sitter med siste ordet i saken. 

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...