Ullvott Skrevet 6. januar 2024 #61 Del Skrevet 6. januar 2024 Full Ugle skrev (1 time siden): Å herregud. Hvis avdøde er ateist har man vel neppe en kristen begravelse med gravlegging på kristen kirkegård. Slutt, bare slutt å fordumme diskusjonen. Du er totalt på jordet her. Det er skikkelig strenge bestemmelser om hvor folk skal gravlegges. Med mindre det er askespredning over hav eller fjell er det de regulerte gravplassene/urneplassene som gjelder. Med svært få unntak er dette kirkegårder. Årsaken er historisk, da kirken inntil for få tiår siden hadde monopol på livets store begivenheter. Det er ikke fordi "alle" er kristne at de har graven sin på en kirkegård. Det er fordi det er eneste tillatte gravsted enten man er kristen, ateist, buddhist, jøde eller muslim osv. Til TS: strekk dere langt for å imøtekomme tenåringens ønske. Samtidig må det forventes at en tenåring, selv i livets mørkeste og mest fortvilede stund, er moden nok til å kunne forstå noen motargumenter. I alle fall hvis de framlegges på en mild måte. Men det forutsetter at også dere voksne lytter til tenåringen og prøver å få forståelse for hvorfor akkurat denne steinen er favoritten. Hvis det finnes noen som helst kompromissmuligheter vil jeg anbefale å lete etter dem. 4 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #62 Del Skrevet 6. januar 2024 Tenker å at barnet kan bestemme,inntil en viss pris. Det er bare en gravstein men for barnet kan det være så mye mer en bare det. Kondolerer❤️ Anonymkode: 1aecb...48e 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #63 Del Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Mitt bonusbarn (14) har mistet sin mor og jeg min kone og sammen med hennes søsken og mitt bonusbarn holder vi på å velge gravstein. Jeg og avdødes søsken er ganske enige da vi ønsker å velge gravstein ut ifra avdødes ønske men også hva vi liker, men tenåringen er ikke enig med oss og vil gå for en gravstein som jeg er sikker på at moren ikke likte. Tenåringen blir veldig opprørt og jeg lurer på hvordan vi skal gjøre dette uten å overkjøre tenåringen? Anonymkode: c9a17...c1f La henne velge. Det er moren hennes. Er det så farlig hva dere mener da? Hennes mor hadde sikkert blitt glad for at steinen var valgt av datteren. Jeg var også 14 år da jeg fikk velge gravstein,kiste og krans til min far. Tror jeg valgte salmer og. Med støtte av begravelsesbyrå og prest, altså. Moren min og resten av familien min støttet meg i alle valg. Aner ikke om de egentlig synes det var fint, men de sa nå det da. Anonymkode: 92809...2c2 5 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #64 Del Skrevet 6. januar 2024 Hvorfor skriver folk hun/henne? Anonymkode: a0c78...4bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #65 Del Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor skriver folk hun/henne? Anonymkode: a0c78...4bc Ts skriver «hennes søsken». Hun, hennes. Anonymkode: 92809...2c2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #66 Del Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ts skriver «hennes søsken». Hun, hennes. Anonymkode: 92809...2c2 Åja, tolket det som søsken til avdøde mor 😅 Anonymkode: a0c78...4bc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #67 Del Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor skriver folk hun/henne? Anonymkode: a0c78...4bc Hvorfor er det så viktig for for deg om folk skriver hun/han/hen? Budskapet kommer vel frem uansett !?! Anonymkode: 1aecb...48e 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perle Skrevet 6. januar 2024 #68 Del Skrevet 6. januar 2024 Alt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #69 Del Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvorfor er det så viktig for for deg om folk skriver hun/han/hen? Budskapet kommer vel frem uansett !?! Anonymkode: 1aecb...48e Pms? Anonymkode: a0c78...4bc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #70 Del Skrevet 6. januar 2024 Som mor selv hadde jeg ønsket at barna mine skulle bestemme. For som mamma er du uerstattelig. Barn kan ikke få en ny mamma. Men du kan få en ny kone. Hun er mulig å erstatte for deg. Men det er hun ikke for barnet. Barnet er nærmeste familie og bør få siste ordet så sant økonomien tillater det Anonymkode: 04938...0e0 7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #71 Del Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Skjønner ikke. Du har en kone, men bonusbarnet ditt har mistet sin mor? Er den avdøde din ekskone, og dette et barn som var ditt bonusbarn i tidligere forhold? I så fall tenker jeg at du lar avdødes søsken og barn ordne dette uten deg. Anonymkode: f54d0...181 Skjønner ikke helt hva som kan misforstås her. Han skriver i hi at han har mistet kona si. "Mitt bonusbarn (14) har mistet sin mor og jeg min kone" Jeg tror kanskje du leser et og som ikke er der. Han skriver ikke "jeg og min kone ..." Anonymkode: 1fc9d...2a3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #72 Del Skrevet 6. januar 2024 Ulven skrev (2 timer siden): Hvis avdøde er ateist og man putter kors og en engel på steinen, er det å gå rimelig langt ut over hva avdøde står for. Det er derfor jeg skriver at ungdommen må forholde seg til avdødes ønsker inntil en viss grad. Ja, det er et poeng. Anonymkode: 1fc9d...2a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #73 Del Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det står ikke klart og tydelig, en kommafeil gjorde det vanskelig å forstå sammenhengen. Anonymkode: b610f...8e4 Det er uansett ganske så lett å forstå. Snakk om å være kommanazi. (Jeg pirker på kommafeil jeg også, men ikke her. Det passer seg ikke.) Anonymkode: 1fc9d...2a3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #74 Del Skrevet 6. januar 2024 Full Ugle skrev (1 time siden): Å herregud. Hvis avdøde er ateist har man vel neppe en kristen begravelse med gravlegging på kristen kirkegård. Slutt, bare slutt å fordumme diskusjonen. Herregud? Det behøver da ikke ha noe med Ham å gjøre. Med mindre man bor i en stor by, så finnes ikke andre alternativer for gravlegging enn kirkegården. (Jeg har ikke lest hele tråden og har ikke sett den delen som omtaler den kristne begravelsen) Anonymkode: 1fc9d...2a3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #75 Del Skrevet 6. januar 2024 Tenåringens ønske må stå sterkest. Hun har mistet den viktigste og tryggeste personen i sitt liv. Du og avdødes søsken er voksne mennesker som står på egne bein. Deres ønsker slår ikke hva tenåringen trenger. Og det hun trenger nå, er en gravstein hun liker og føler tilhørighet til. Anonymkode: 4659d...ef0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maggi2 Skrevet 6. januar 2024 #76 Del Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ah, nå forstår jeg. Det manglet noen komma der… Jeg forsto det som «mitt bonusbarn har mistet sin mor. Jeg, min kone, og søsknene ordner…» Men han mente «Mitt bonusbarn har mistet sin mor, og jeg min kone.» Anonymkode: f54d0...181 Jeg tolket det likt som deg, og trodde at det var lesbiske par det var snakk om. Uansett. Hvis jeg dør plutselig, hadde jeg klikket i det hinsidige om mine barn ikke fikk ha siste ordet angående gravstein (hvis det betydde noe for dem). La ungdommen velge. Stakkars jente. 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #77 Del Skrevet 6. januar 2024 Kondolerer. Med mindre der er snakk om en gravstein til 50.000, ville jeg latt ungdommen bestemme. Med mindre avdøde hadde valgt ut en stein selv, så tenker jeg dette ikke er en kamp som bør tas. Er det så viktig for deg hvordan steinen ser ut? Anonymkode: ca5e6...385 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 6. januar 2024 #78 Del Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Står klart og tydelig i HI at han har mistet sin kone (som hadde et særkullsbarn) Anonymkode: dbf5c...5c8 Var tvetydig det som sto i hi. Jeg ble også forvirra. Ser nå at meningen er at han har mistet sin kone, men det kan også leses som han, kona og andre slektninger holder på å planlegge begravelsen. Ubetydelig i sammenhengen, men var flere som ble forvirra her da. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 6. januar 2024 #79 Del Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det er uansett ganske så lett å forstå. Snakk om å være kommanazi. (Jeg pirker på kommafeil jeg også, men ikke her. Det passer seg ikke.) Anonymkode: 1fc9d...2a3 Var ikke lett å forstå, var tvetydig. For at dette skulle være lett å forstå måtte man gå ut fra at ts og kona er hetero. Vågde ikke å spørre, redd for å høres fordomsfull ut *du vet at et ektepar kan være samme kjønn* Sånne svar risikerer man da. Jeg er ikke kommanazi, leste setningen flere ganger og kom til samme konklusjon som den andre brukeren som mente det var snakk om et lesbisk par. Merket ikke kommafeilen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulrikke Skrevet 6. januar 2024 #80 Del Skrevet 6. januar 2024 Hvis min mann hadde dødd, hadde barna hans hatt førstevalg når det kommer til gravsten. Hans særkullsbarn og vårt felles barn i fellesskap. Det er tross alt de som har mistet en far. Gitt at stebarnet ønsker en upassende stein, så må man jo snakke litt rundt det, men hvis det er en "normal" stein innenfor ok pris som dere bare ikke synes er penest, så ville jeg latt barnet bestemme. Hvis din kone snakket med deg om gravstein er det jo litt rart at hun ikke gjorde det med barnet sitt også. Men til syvende og sist er det jo barnet som skal leve med denne gravsteinen lengst, og mor ser den uansett ikke. Hadde hun visst at barnet som hun vet sørger, hadde hatt konkrete ønsker, hadde hun vel aller mest sannsynlig latt barnet velge (igjen, gitt at det er en "normal" stein, ikke upassende eller noe sånt). 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå