Gå til innhold

Dere med ene barn!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Belima skrev (4 minutter siden):

Dere kommer ikke til å unngå å måtte hjelpe henne hvis hun blir syk og hjemmesykepleien kommer inn i bildet og dere bor i "nærheten". Jeg jobber frivillig på et eldresenter med leiligheter og der er familiene mye inne i bildet for sine eldre. Legebesøk, tannlege innkjøp av mat og alt som ikke kommunen har folk til faller på de pårørende. Samme hvis de bor i egen bolig. Det hj.syk gjør er å levere middag, eventuelt smøre frokost og kveldsmat og sørge for medisinering og hygiene. Vask av bolig er også noe som kommuner skal hjelpe til med. Resten faller på familiene. 

hjelpe? Hva kommunen skal gjøre? Tvinge oss? 😂

Gir blanke f*** i henne.

Anonymkode: c54d5...7ea

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Gir blanke f*** i henne.

De kan ikke tvinge dere til noe som helst. Det er ikke et menneske dere har er forhold til, og hvem bryr seg om hun blir fulgt til tannlegen eller ei?

Anonymkode: 70d32...a93

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, hun har gjort en heller dårlig jobb for å si det mildt.

Det er ikke gitt at alle i denne tråden gjør en god jobb heller. Og det å forvente at barna skal hjelpe en på sine gamle dager, mener jeg er feil. Barna har ikke bedt om å bli født og er selvsagt ikke ansvarlig overfor sine foreldre. Om de vil hjelpe, veldig bra. Men det er ikke noe man skal forvente og kreve.

Det er så merkelig hvordan alt skal strekkes til det ekstreme på dette forumet.

Da jeg skrev at vi ønsker søsken til vårt barn selv om vi egentlig er fornøyd med enebarn blant annet for at han skal slippe å sitte med oss gamlingene alene dreier det seg jo om at i de fleste normale familier vil søsken greie å avlaste hverandre med gamle foreldre. De fleste lar ikke gamle foreldre pines alene. De fleste får dårlig samvittighet når man ønsker å hjelpe men ikke har mulighet pga jobb, egne barn etc. Ved å ha flere barn øker sannsynligheten for at vårt (pr dags dato) enebarn slipper å sitte med dårlig samvittighet og følelsen av å ikke strekke til.

Jeg har ikke tenkt å kreve noen verdens ting av han, forhåpentligvis takker jeg for kaffen lenge før jeg blir gammel og hjelpetrengende. Men at det er et aspekt i vurderingen om hvorvidt vi skal ha et barn til må det være lov å nevne uten å bli skutt.

Ikke minst, når jeg nevner opp mine argumenter for å bygge min familie baserer jeg dette på dynamikken i min familie. Vi oppdrar barnet vårt med masse kjærlighet (jeg kommer selv fra et hjem hvor jeg som barn ble møtt med kjeft og kalde skuldre, psykisk mishandel, hvilket mitt barn ikke skal måtte oppleve). Så nei, vet du hva, jeg tror faktisk ikke han kommer til å gi blaffen i hvordan hans egen mor har det når han blir voksen, selv om du gir blaffen i din mor.

Anonymkode: 2e43a...8ec

• Liker 1
Skrevet

Jeg har 6 søsken men har bare kontakt men en av dem.

Barnet mitt er enebarn, hun er 8 år og har kommet veldig godt ut av det, det har gjort at vi som foreldre har kunnet følget opp alt av hennes behov og aktiviteter, hun føler seg sett og hun føler seg hørt og er overhode ikke bortskjemt men siden hun er enebarn så har vi kunnet gitt henne det lille ekstra, hun er svært lykkelig og er en gledesspreder og vet veldig godt forskjellen på rett og galt.

Vi har snakket om ett barn til kanskje neste år men det er da for våres skyld og ikke fordi jentungen "trenger" søsken. Vi har to katter, det får være "søsken" nok. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Gir blanke f*** i henne.

Kanskje du kan komme med tips i denne tråden? 

Ts og broren har jo ikke bedt om å bli født, så da kan de vel bare gi blanke da? Du mener jo at vi som foreldre ikke skal ta med i beregningen at våre barn muligens ønsker å hjelpe sine gamle foreldre når livets høst inntreffer? 

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er så merkelig hvordan alt skal strekkes til det ekstreme på dette forumet.

Da jeg skrev at vi ønsker søsken til vårt barn selv om vi egentlig er fornøyd med enebarn blant annet for at han skal slippe å sitte med oss gamlingene alene dreier det seg jo om at i de fleste normale familier vil søsken greie å avlaste hverandre med gamle foreldre. De fleste lar ikke gamle foreldre pines alene. De fleste får dårlig samvittighet når man ønsker å hjelpe men ikke har mulighet pga jobb, egne barn etc. Ved å ha flere barn øker sannsynligheten for at vårt (pr dags dato) enebarn slipper å sitte med dårlig samvittighet og følelsen av å ikke strekke til.

Jeg har ikke tenkt å kreve noen verdens ting av han, forhåpentligvis takker jeg for kaffen lenge før jeg blir gammel og hjelpetrengende. Men at det er et aspekt i vurderingen om hvorvidt vi skal ha et barn til må det være lov å nevne uten å bli skutt.

Ikke minst, når jeg nevner opp mine argumenter for å bygge min familie baserer jeg dette på dynamikken i min familie. Vi oppdrar barnet vårt med masse kjærlighet (jeg kommer selv fra et hjem hvor jeg som barn ble møtt med kjeft og kalde skuldre, psykisk mishandel, hvilket mitt barn ikke skal måtte oppleve). Så nei, vet du hva, jeg tror faktisk ikke han kommer til å gi blaffen i hvordan hans egen mor har det når han blir voksen, selv om du gir blaffen i din mor.

Man er på et diskusjonsforum så man viser flere sider av saken. Jeg ser ikke problemet. Så du må jo gjerne dele argumenter for din familie, men det gjør også personen som sier at de har ingen forhold til sin mor. Så enkelt. 

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts og broren har jo ikke bedt om å bli født, så da kan de vel bare gi blanke da? Du mener jo at vi som foreldre ikke skal ta med i beregningen at våre barn muligens ønsker å hjelpe sine gamle foreldre når livets høst inntreffer? 

Men de er jo pårørende i den tråden? De har et forhold? Det er ganske forskjellig. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Samme her, jeg er enebarn og har alltid trives. Det er grunnen til at jeg alltid kun ønsket ett barn selv.

Nå har jeg begynt å få lyst på ett til, men føler det er så mange flere argumenter for å kun ha ett. Husker jeg var så glad selv for å komme hjem til et stille og rolig hjem etter å ha besøkt venner med søsken som bareee kranglet og skrek. 😅

Anonymkode: 8c866...fee

Dette siste her var gjenkjennelig ja 😅. Vi venter første barn nå, og vi vet ikke om hun kommer til å være enebarn eller om vi skal ha to. Begge deler er fint, og avgjørelsen kommer ikke til å ha noe med enebarn-debatten å gjøre. Får vi to er det fordi vi har lyst. 

Anonymkode: 1679d...6c2

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

De i den tråden må finne ut hva som passer for dem. Om de ønsker å gi blanke, kan de selvsagt gjøre det.

Jeg mener at vi som foreldre skal ta det som en bonus om barna ønsker og kan hjelpe oss når og hvis vi en gang får behov for assistanse. Barna våre skylder oss ikke noe. Og ja, i de fleste normale familier får mange foreldre hjelp av barna sine. Men ikke alle familier vil falle innenfor normalen. Vi kan heller ikke ta for gitt at samtlige her inne på forumet faktisk er gode foreldre.

Der er massevis av foreldre som mener de gjorde en god nok jobb og at barna skal være takknemlige, mens barna sitter igjen med en helt annen opplevelse og ikke bli hørt. Som min mor, vi har tatt opp med henne våre opplevelser i barndommen. Hun nekter å høre på oss og framstiller seg selv som offeret. Så da har vi tatt avstand fra henne og kutta henne helt ut i våre liv, fordi det er det beste for oss.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...