AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #21 Skrevet 4. januar 2024 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Vi sitter med samme dilemma som dere. Vi heller likevel mot å gå for søsken. Føler vi skylder barnet vårt å slippe å sitte alene om ansvaret for oss når vi blir gamle og grå. Det er jo også noe med det at man i større grad vet hva man går til med nr 2. Vi vet at det blir beintøft, men det er 2 år av livet som blir helt jævlig tøft, så blir det mye bedre. Vi er begge enebarn og har kjent på et savn hele livet. Blir veldig liten familie for barnet vårt om vi ikke gir han søsken. Jepp, så vi går for gull, vet vi kommer til å være fillete et par år og gleder oss til familien er fullkommen og satt. Anonymkode: 2e43a...8ec Så dere forventer at barna skal ta ansvar for dere når dere er gamle? Det er sannelig ikke gitt at noen i det hele tatt vil ta det ansvaret uansett hvor mange barn dere får. Min mor har tre barn, og det er ingen av oss som komme til å løfte en finger for henne om hun skulle ha behov for det. Anonymkode: c54d5...7ea 3
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #22 Skrevet 4. januar 2024 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Vi sitter med samme dilemma som dere. Vi heller likevel mot å gå for søsken. Føler vi skylder barnet vårt å slippe å sitte alene om ansvaret for oss når vi blir gamle og grå. Det er jo også noe med det at man i større grad vet hva man går til med nr 2. Vi vet at det blir beintøft, men det er 2 år av livet som blir helt jævlig tøft, så blir det mye bedre. Vi er begge enebarn og har kjent på et savn hele livet. Blir veldig liten familie for barnet vårt om vi ikke gir han søsken. Jepp, så vi går for gull, vet vi kommer til å være fillete et par år og gleder oss til familien er fullkommen og satt. Anonymkode: 2e43a...8ec Det er jo helt fint at dere går for en til, men det høres jo ikke ut som dere er helt ferdige da. Ts skriver at de føler seg ganske ferdig, men begynner å vurdere pga mas fra omgivelsene. Jeg ville selv ha to barn og fikk det, men småbarnstiden med begge to var enormt krevende. Jeg har alltid jobbet deltid og vi har fått masse hjelp av besteforeldre, ellers hadde det ikke gått. Å ha fullt kjør med flere barn og full karriere er ikke for alle, tenker alle trådene nå om dagen med mødre som sliter er et godt bevis på dette. Nå er de mye større men det er veldig tidkrevende fortsatt. Jeg vil ikke fraråde noen som vil ha flere barn å få flere barn, men dersom man ikke er giret på det så vil jeg heller ikke anbefale det. Anonymkode: 3d313...370
Gjest Jentamedtekopp Skrevet 4. januar 2024 #23 Skrevet 4. januar 2024 Vi er litt i samme båt ts. På en måte har vi lyst på en til, fordi babyer er jo døds koslige og søte. Men det er og grusomt når det står på. Vår er også 3år nå, var kolikk baby som kun sov i bevegelse i bæresele. Jeg tenker at det kan jo være fint å ha søsken når man blir voksen, eventuelt når jeg og far blir gamle. Fint for barnets hypotetiske barn å ha tanter/onkler. Hyggelig for oss å ha flere mennesker hjem til jul. Mye å tenke på liksom. Vi greier ikke helt bestemme oss. Selv har jeg 6 søsken, og 3 av de har jeg ikke kontakt med engang.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #24 Skrevet 4. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi sitter med samme dilemma som dere. Vi heller likevel mot å gå for søsken. Føler vi skylder barnet vårt å slippe å sitte alene om ansvaret for oss når vi blir gamle og grå. Det er jo også noe med det at man i større grad vet hva man går til med nr 2. Vi vet at det blir beintøft, men det er 2 år av livet som blir helt jævlig tøft, så blir det mye bedre. Vi er begge enebarn og har kjent på et savn hele livet. Blir veldig liten familie for barnet vårt om vi ikke gir han søsken. Jepp, så vi går for gull, vet vi kommer til å være fillete et par år og gleder oss til familien er fullkommen og satt. Anonymkode: 2e43a...8ec Det er ikke sikkert begge barna er interessert i å ta seg av dere. Har man flere enn et barn kan det fort skje at det er et barn som blir stående med alt uansett. Anonymkode: 46527...203
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #25 Skrevet 4. januar 2024 Jentamedtekopp skrev (31 minutter siden): Vi er litt i samme båt ts. På en måte har vi lyst på en til, fordi babyer er jo døds koslige og søte. Men det er og grusomt når det står på. Vår er også 3år nå, var kolikk baby som kun sov i bevegelse i bæresele. Jeg tenker at det kan jo være fint å ha søsken når man blir voksen, eventuelt når jeg og far blir gamle. Fint for barnets hypotetiske barn å ha tanter/onkler. Hyggelig for oss å ha flere mennesker hjem til jul. Mye å tenke på liksom. Vi greier ikke helt bestemme oss. Selv har jeg 6 søsken, og 3 av de har jeg ikke kontakt med engang. Men barnets barn kan jo fint få onkler/tanter uansett, for man har jo ofte en partner, som da kanskje har søsken. Anonymkode: aca1b...ef8
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #26 Skrevet 4. januar 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det er ikke sikkert begge barna er interessert i å ta seg av dere. Har man flere enn et barn kan det fort skje at det er et barn som blir stående med alt uansett. Anonymkode: 46527...203 Min far har klart å dytte fra seg begge barna han har. Ikke sikkert vi gidder å gå i begravelsen liksom. Anonymkode: aca1b...ef8
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #27 Skrevet 4. januar 2024 1 hour ago, Jentamedtekopp said: Vi er litt i samme båt ts. På en måte har vi lyst på en til, fordi babyer er jo døds koslige og søte. Men det er og grusomt når det står på. Vår er også 3år nå, var kolikk baby som kun sov i bevegelse i bæresele. Jeg tenker at det kan jo være fint å ha søsken når man blir voksen, eventuelt når jeg og far blir gamle. Fint for barnets hypotetiske barn å ha tanter/onkler. Hyggelig for oss å ha flere mennesker hjem til jul. Mye å tenke på liksom. Vi greier ikke helt bestemme oss. Selv har jeg 6 søsken, og 3 av de har jeg ikke kontakt med engang. 34 minutter siden, AnonymBruker said: Men barnets barn kan jo fint få onkler/tanter uansett, for man har jo ofte en partner, som da kanskje har søsken. Anonymkode: aca1b...ef8 Dette Anonymkode: 70d32...a93 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #28 Skrevet 4. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har ikke barn enda, men er enebarn. Det har vært kjempefint å være enebarn og jeg føler ikke at jeg noensinne har manglet noe. Føler det heller ikke nå som voksen. Jeg tror mange som er negative til enebarn har søsken selv, og antar at det er trist og ensomt å være enebarn, men det er det nødvendigvis ikke. Anonymkode: 1679d...6c2 Samme her, jeg er enebarn og har alltid trives. Det er grunnen til at jeg alltid kun ønsket ett barn selv. Nå har jeg begynt å få lyst på ett til, men føler det er så mange flere argumenter for å kun ha ett. Husker jeg var så glad selv for å komme hjem til et stille og rolig hjem etter å ha besøkt venner med søsken som bareee kranglet og skrek. 😅 Anonymkode: 8c866...fee 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #29 Skrevet 4. januar 2024 Aldri vært noe spørsmål om søsken her. Er nå 8. Hadde også kolikkbarn. Anonymkode: c4403...79d
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #30 Skrevet 4. januar 2024 Jeg har søsken men vi har ingen kontakt i voksen alder. Som barn var vi bare uvenner. Jeg kunne fint klart meg uten søsken. Anonymkode: 03555...2c1 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #31 Skrevet 4. januar 2024 Vi har per nå enebarn på 3 år, prøvde aktivt i ett års tid på en nr to men jeg kjente at det føltes feil. Ville vie all min tid til barnet vårt, ikke dele meg selv med flere eller følelsen av at barnet mitt skal føle seg tilsidesatt av meg. Men nå ser jeg et større spekter av muligheter, samtidig som en liten del av meg holder igjen - men det tror jeg er vanlig når man skal gå fra én til flere? Venninnene mine har iallfall fortalt at nummer to gjerne tok litt tid å bli knyttet til, fordi de hadde fokus på barnet som allerede var der og hadde en persona - mens babyen liksom ble mer i kulissene i starten😅 Likevel ser jeg at han blir mer og mer selvstendig, det finnes hjerterom til en til selvom jeg ikke trodde det en liten periode. I tillegg til å ville ha et barn til så er det fint at barnet vårt får et søsken, ikke nødvendigvis i barndommen - da håper jeg de danner helt egne personligheter og ønsker om hva de vil og hva de liker å gjøre. Men når vi blir eldre, når de får barn selv, tante/onkel til barna sine, tradisjoner som en større familie, muligheten til å ha noen å lene seg på uansett hva. Jeg er enebarn og mannen min har søsken. Har dog stesøsken og jeg er veldig glad for det nå som vi alle har barn selv, foreldre som begynner å bli eldre og etterhvert vil behøve barna sine i tunge tider - og hvor barna vil behøve hverandre. Anonymkode: 8ba47...7e3
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #32 Skrevet 4. januar 2024 Fikk påvist Marfan syndrom da barnet var rundt 2 år gammel. En ny graviditet og fødsel er livsfarlig pga. stor fare for at store blodårer og livmor (og egentlig alt annet som inneholder bindevev) sprekker. Ble født med genfeilen, men kroppen ble ikke syk før et års tid etter barnet var født. Vi hadde allerede bestemt oss for at vi var fornøyde med ett barn da jeg fikk det påvist, men nå har vi en "god nok" unnskyldning. Er så SYKT deilig å slippe alt maset om flere barn/barnebarn/søskenbarn og kommentarene om at vi er ego som ikke har gitt barnet søsken enda. ✌️ Anonymkode: 4848a...1a8
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #33 Skrevet 4. januar 2024 Forfedre MÅ SLUTTE Å mase om søsken! Bare fordi de fødde de ut før i tiden er det ikke snakk om at det er bra å gjøre det nå? Eller?? Nei. Kos dere med hu ene Anonymkode: 74989...bc6 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #34 Skrevet 4. januar 2024 Enebarn her, alltid savnet søsken og større familie. Har tre barn selv. Anonymkode: 3a062...5ad
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #35 Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Så dere forventer at barna skal ta ansvar for dere når dere er gamle? Det er sannelig ikke gitt at noen i det hele tatt vil ta det ansvaret uansett hvor mange barn dere får. Min mor har tre barn, og det er ingen av oss som komme til å løfte en finger for henne om hun skulle ha behov for det. Anonymkode: c54d5...7ea Da kan ikke deres mor ha gjort en veldig god jobb i oppveksten deres? Normalt fungerende familier som er glad i hverandre hjelper hverandre. Mine foreldre er over 80 og jeg har et barn på 1 år. Strekkes i alle retninger, men prøver da virkelig å hjelpe Line gamle foreldre - det skylder jeg dem etter de har gitt alt for meg i alle år. Anonymkode: 2e43a...8ec
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #36 Skrevet 5. januar 2024 23 minutter siden, AnonymBruker said: Da kan ikke deres mor ha gjort en veldig god jobb i oppveksten deres? Normalt fungerende familier som er glad i hverandre hjelper hverandre. Mine foreldre er over 80 og jeg har et barn på 1 år. Strekkes i alle retninger, men prøver da virkelig å hjelpe Line gamle foreldre - det skylder jeg dem etter de har gitt alt for meg i alle år. Anonymkode: 2e43a...8ec Det er ikke helt riktig vil jeg si. Det er flott du har et godt forhold, det har vi også, men - alle har ikke kapasitet eller ork til det, eller tenker på det selv om man har et normalt forhold. Anonymkode: 70d32...a93
Tanuki Skrevet 5. januar 2024 #37 Skrevet 5. januar 2024 19 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har en datter på 3 år. Og min mor masser så på å at det er på tide med søsken. Både jeg og barnefar hadde en Jævelig spedbarn periode med søvnløse netter. Da barnet vårt var kolikk.. Vi har snakket litt på om barn nr 2 hvor koselig det hadde hvert for vår datter å kunne hatt en søsken, da hun er veldig omsorgsfull og snill så hadde hun hvert en utrolig god store søster. Men jeg og mannen ønsker oss ikke det helt vi ser oss egentlig litt ferdig. Men det er en tanke jeg ofte tenker på. Dere som har enebarn! bestemte dere bare å ha et barn? Og hvordan gikk/går det med barnet ønsker barnet søsken? Anonymkode: a6c44...219 Jeg var helt sikker på at jeg var ferdig med barn, hadde ikke en spesielt vanskelig spedbarnsperiode men det var slitsomt å kombinere med studier. Tok nærmere 8 år før jeg begynte å tenke på at jeg kanskje ikke var helt ferdig med barn likevell. storebror ønsklet seg ikke søsken, og det er 9 års forskjell mellom dem, så i praksis er det nesten som å ha 2 enebarn, hvis du skjønner. jeg er glad vi valgte å få et til barn, og storebror begynner å syntes det ikke er så dumt med søsken likevell, men vi har vært heldige med veldig enkle babier. 1
Belima Skrevet 5. januar 2024 #38 Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Så dere forventer at barna skal ta ansvar for dere når dere er gamle? Det er sannelig ikke gitt at noen i det hele tatt vil ta det ansvaret uansett hvor mange barn dere får. Min mor har tre barn, og det er ingen av oss som komme til å løfte en finger for henne om hun skulle ha behov for det. Anonymkode: c54d5...7ea Dere kommer ikke til å unngå å måtte hjelpe henne hvis hun blir syk og hjemmesykepleien kommer inn i bildet og dere bor i "nærheten". Jeg jobber frivillig på et eldresenter med leiligheter og der er familiene mye inne i bildet for sine eldre. Legebesøk, tannlege innkjøp av mat og alt som ikke kommunen har folk til faller på de pårørende. Samme hvis de bor i egen bolig. Det hj.syk gjør er å levere middag, eventuelt smøre frokost og kveldsmat og sørge for medisinering og hygiene. Vask av bolig er også noe som kommuner skal hjelpe til med. Resten faller på familiene.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #39 Skrevet 5. januar 2024 2 minutter siden, Belima said: Dere kommer ikke til å unngå å måtte hjelpe henne hvis hun blir syk og hjemmesykepleien kommer inn i bildet og dere bor i "nærheten". Jeg jobber frivillig på et eldresenter med leiligheter og der er familiene mye inne i bildet for sine eldre. Legebesøk, tannlege innkjøp av mat og alt som ikke kommunen har folk til faller på de pårørende. Samme hvis de bor i egen bolig. Det hj.syk gjør er å levere middag, eventuelt smøre frokost og kveldsmat og sørge for medisinering og hygiene. Vask av bolig er også noe som kommuner skal hjelpe til med. Resten faller på familiene. Resten faller på familie. Å ha blodsbånd er ikke å være familie. Anonymkode: 70d32...a93 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #40 Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Da kan ikke deres mor ha gjort en veldig god jobb i oppveksten deres? Normalt fungerende familier som er glad i hverandre hjelper hverandre. Mine foreldre er over 80 og jeg har et barn på 1 år. Strekkes i alle retninger, men prøver da virkelig å hjelpe Line gamle foreldre - det skylder jeg dem etter de har gitt alt for meg i alle år. Anonymkode: 2e43a...8ec Nei, hun har gjort en heller dårlig jobb for å si det mildt. Det er ikke gitt at alle i denne tråden gjør en god jobb heller. Og det å forvente at barna skal hjelpe en på sine gamle dager, mener jeg er feil. Barna har ikke bedt om å bli født og er selvsagt ikke ansvarlig overfor sine foreldre. Om de vil hjelpe, veldig bra. Men det er ikke noe man skal forvente og kreve. Anonymkode: c54d5...7ea 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå