Gå til innhold

Solberg ønsker endring i smittevernloven, og å gi regjeringen mulighet til ekstremt inngripende tiltak i folks liv.


anonym111111

Anbefalte innlegg

Ved neste pandemi (eller andre situasjoner) fremmer regjeringen forslag om at regjeringen skal slippe å gå innom Stortinget ved inngripende tiltak i folks liv. Hun mener at at det er riktig å gi regjeringen en slik fullmakt, og at ansvaret er hos kun dem og ikke hos Helsedirektoratet og kommunene.

Solberg fokuserer på at det er knyttet konspirasjonsteorier til lovforslaget, men ikke at mange helt vanlige oppegående mennesker mener at dette forslaget er alltfor autoritært, svekker demokratiet og folks rett til å bestemme selv.

Hva tenker dere om at et slik forslag blir vedtatt? Ønsker du at regjeringen alene skal ta avgjørelser som griper inn i ditt liv, som feks karantene, vaksinetvang og testing? Og hvem sjekker at avgjørelsene faktisk er det til det beste for deg? Vi vet jo at ting skjer raskt, og at det er mye som er usikkert i begynnelsen av en pandemi.

Endret av anonym111111
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei jeg ønsker ikke det altfor lite demokratisk og for autoritært. 
Jeg er ikke en konspiratør 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og rabatt på Hallingstuene resturant.

Anonymkode: 222d8...4e2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og rabatt på Hallingstuene resturant.

Anonymkode: 222d8...4e2

Det er forresten et tulleinnlegg. 

Anonymkode: 222d8...4e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SeriousSlurp

Ingen burde høre på Solberg noensinne igjen, hun evner hvertfall ikke jobben som statsminister..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er alt for mange av politikerne som har tatt dårlige valg og har flere svin på skogen at jeg absolutt ikke ønsker å legge dette ansvaret alene hos dem. Ingen konspirasjonstenker, men nå har det vært alt for mye tull fra hele gjengen til at jeg har spesielt stor tillit til at de kan handle for alles beste. 

Anonymkode: 7d127...cb5

  • Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og rabatt på Hallingstuene resturant.

Anonymkode: 222d8...4e2

Skal ikke se bort fra at det de bestemmer kun gjelder oss andre og ikke dem selv🤣

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, SeriousSlurp said:

Ingen burde høre på Solberg noensinne igjen, hun evner hvertfall ikke jobben som statsminister..

Det synes jeg heller ikke om Jens Stoltenberg.

Ei heller Jonas Gahr Støre.

Anonymkode: 291d4...f5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SeriousSlurp

De driver hvertfall ikke med innsideinformasjon/aksjespekulasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jeg blir provosert når Erna kaller kritikerne til dette lovforslaget for konspirasjonsteoretikere. Still ett j… kritisk spørsmål, vær uenig med henne, og du er konspirasjonsteoretiker?

Anonymkode: 53653...b1c

  • Liker 6
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg kjenner jeg blir provosert når Erna kaller kritikerne til dette lovforslaget for konspirasjonsteoretikere. Still ett j… kritisk spørsmål, vær uenig med henne, og du er konspirasjonsteoretiker?

Anonymkode: 53653...b1c

Blåkua eier ikke takt og tone, hun er selve definisjonen på frekkhet 🤮

Anonymkode: 57310...908

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg kjenner jeg blir provosert når Erna kaller kritikerne til dette lovforslaget for konspirasjonsteoretikere. Still ett j… kritisk spørsmål, vær uenig med henne, og du er konspirasjonsteoretiker?

Anonymkode: 53653...b1c

Så enig. Og hun mener det er konspirasjonsteoretikerne som polariserer debattene. Det klarer hun helt fint selv ved å sette alle de som faktisk tenker litt selv og ikke bare godtar alt, i denne båsen.

Endret av anonym111111
  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skrives det så lite i media om disse lovendringene som skjer/kan skje? Er ikke folk flest redde for å miste sin autonomi og handlefrihet, og for at demokratiet skal svekkes?

Hvem ønsker å bli styrt av en autoritær regjering, der mange er under gjennomsnittet utdannet, har for lite kunnskap på flere områder, og i tillegg har egne interesser å ivareta?

Endret av anonym111111
  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

anonym111111 skrev (7 minutter siden):

Hvorfor skrives det så lite i media om disse lovendringene som skjer/kan skje? Er ikke folk flest redde for å miste sin autonomi og handlefrihet, og for at demokratiet skal svekkes?

Hvem ønsker å bli styrt av en autoritær regjering, der mange er under gjennomsnittet utdannet, har for lite kunnskap på flere områder, og i tillegg har egne interesser å ivareta?

Det kan du spørre om, men folk er livredde for å bli satt i konspirasjonsboksen så da gjør de det enkelt og er bare enig med henne i stedet. 

Anonymkode: 53653...b1c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonym111111 skrev (1 time siden):

Ved neste pandemi (eller andre situasjoner) fremmer Høyre forslag om at regjeringen skal slippe å gå innom Stortinget ved inngripende tiltak i folks liv. Hun mener at at det er riktig å gi regjeringen en slik fullmakt, og at ansvaret er hos kun dem og ikke hos Helsedirektoratet og kommunene.

Solberg fokuserer på at det er knyttet konspirasjonsteorier til lovforslaget, men ikke at mange helt vanlige oppegående mennesker mener at dette forslaget er alltfor autoritært, svekker demokratiet og folks rett til å bestemme selv.

Hva tenker dere om at et slik forslag blir vedtatt? Ønsker du at regjeringen alene skal ta avgjørelser som griper inn i ditt liv, som feks karantene, vaksinetvang og testing? Og hvem sjekker at avgjørelsene faktisk er det til det beste for deg? Vi vet jo at ting skjer raskt, og at det er mye som er usikkert i begynnelsen av en pandemi.

Dette er ikke et forslag fra Høyre, men Høyre støtter forslaget fra Regjeringen.

Det er snakk om at man ved alvorlig utbrudd av almennfarlig smittsom sykdom har hjemmel for å sikre folkehelsen. Under pandemien ble det klart at det manglet nødvendig lovgrunnlag for å takle situasjonen. Det som det er snakk om er i lovverket å gi regjeringen fullmakt til å lage forskrifter dersom det igjen oppstår en situasjon ved alvorlig utbrudd av en almennfarlig smittsom sykdom. Dette er samme regler som finnes i Danmark, Sverige og Finland.

I tillegg er det et forslag om at det skal være mulig å pålegge bedrifter å produsere medisinsk utstyr om det er behov for det i en pandemi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonym111111 skrev (38 minutter siden):

Hvorfor skrives det så lite i media om disse lovendringene som skjer/kan skje? Er ikke folk flest redde for å miste sin autonomi og handlefrihet, og for at demokratiet skal svekkes?

Hvem ønsker å bli styrt av en autoritær regjering, der mange er under gjennomsnittet utdannet, har for lite kunnskap på flere områder, og i tillegg har egne interesser å ivareta?

Hvordan reduserer dette demokratiet?

Hvordan mister du automomi og handlefrihet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Illuminatum skrev (27 minutter siden):

Dette er ikke et forslag fra Høyre, men Høyre støtter forslaget fra Regjeringen.

Det er snakk om at man ved alvorlig utbrudd av almennfarlig smittsom sykdom har hjemmel for å sikre folkehelsen. Under pandemien ble det klart at det manglet nødvendig lovgrunnlag for å takle situasjonen. Det som det er snakk om er i lovverket å gi regjeringen fullmakt til å lage forskrifter dersom det igjen oppstår en situasjon ved alvorlig utbrudd av en almennfarlig smittsom sykdom. Dette er samme regler som finnes i Danmark, Sverige og Finland.

I tillegg er det et forslag om at det skal være mulig å pålegge bedrifter å produsere medisinsk utstyr om det er behov for det i en pandemi.

 

anonym111111 skrev (2 timer siden):

 

Det er et forslag fra regjeringen som Solberg og Høyre ønsker og støtter.

Å gi all makt til regjeringen når det gjelder inngripen i folks liv, kan være effektivt, men også skummelt. Viktig at ting ikke blir gjort forhastet og at tiltak som innføres er nødvendige og uten større skadevirkninger enn nytte. Jeg mener regjeringen har for liten kunnskap på flere områder til å ha eneansvar for dette. Slik det er i dag må tiltak godkjennes av Stortinget, Helsedirektoratet og kommunene.

Stoler du nok på regjeringen og deres kunnskap til at du ønsker at de skal kunne tvinge deg i karantene, vaksineres og testes mot din vilje? Stoler du på at de tar bedre avgjørelser for deg enn du tar selv?

Endret av anonym111111
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Illuminatum skrev (10 minutter siden):

Hvordan reduserer dette demokratiet?

Hvordan mister du automomi og handlefrihet?

Det svekker blant annet demokratiet gjennom å fjerne seg fra maktfordelingsprinsippet. Tenker det er en snarvei ut av demokratiet, en fattig og uopplyst befolkning. Brød og sirkus/Netflix.

Anonymkode: 4e8ba...fa0

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lever i et totalitært regime, når skal folk se dette?

Anonymkode: 5af89...610

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi lever i et totalitært regime, når skal folk se dette?

Anonymkode: 5af89...610

Jaja, denokratiene svekkes over hele verden, Norge inkludert. Hvem vinner på det? De søkkrike om halv- og helkorrupte politikere.

Anonymkode: 4e8ba...fa0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...