Gå til innhold

Ibsen vil bli gladere (Vi prøver igjen)


ibsen

Anbefalte innlegg

On 2/5/2024 at 12:44 PM, Daria said:

Jeg humrer hver gang jeg ser denne dagboktittelen på nye innlegg - hodet mitt går umiddelbart til Henrik Ibsen og det lett absurde i å skulle gjøre hans verk gladere... :fnise:

Jåla i meg applauderer antekksforbeholdet i gå-mer-på-jobben-ambisjonene. Fordi jeg kjenner meg igjen i utfordringene og realismen i det, og fordi jeg vet hvor mye hva jeg har på meg har å si for humør og velvære. Det kan være vel så viktig som å gå trappene hver dag.

Det er en sånn norsk oppgave jeg hadde elsket på vgs😅 Humørmessig så passer nok brukernavnet godt for tiden🫠

Helt enig! Jeg har så lyst på mer hverdagsaktivitet, men det må være realisme i det. Jeg vet det blir lettere til våren. Vi har såpass løst dresscode at jeg kan komme unna med sneakers til skjørt/kjole. Men vil ikke ha en hel arbeidsdag svett heller. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vektmåling før helgen: 62,9. Blir sporadisk fordi jeg ofte har barna med på badet og jeg vil ikke at de skal få med seg den vanen.

Jeg er vokst opp med en mor som alltid er på slank, snakker mye om å være på slank og vekten sin. Hun er mer petit enn meg, lettere - og det er triggende. Jeg vil ikke gi det videre til mine barn.  Vi prøver å ha fokuset på at vi spiser mat som gir oss muskler og mat som gjør magen glad :) Jeg håper vi kan gi videre at det er vann som er tørstedrikk, og at aktivitet/utetid/grønnsaker/hjemmelaget mat er en naturlig del av hverdagen. Og ellers så tenker at de får finne sin egen vei🙂

Hadde tenkt at når jeg så 62 på vekten så ville jeg tro at jeg har gått ned i vekt og bli innmari glad. Men så blir jeg bare skuffet - for dette er kilo jeg har gått ned maaange ganger før. Jobbevent forrige uke hvor jeg merket av ett skjørt var blitt løsere og jeg følte meg mer vel i øyeblikket. Men så blir det delt bilder - og jeg har dobbelthake på alle. Og så blir jeg så lei meg.

Men om jeg skal være positiv en mandagsmorgen så har jeg ikke tydd til trøstespising, eller straffet meg selv med å spise mindre. Jeg fortsetter i samme tralten, men dog innmari lei meg og urolig. 

I helgen har vi vært bortreis i forbindelse med rund dag, og det ble både vin, kake og dessert. Og take away dagen derpå. Men også 1 lang og 1 kort tur. Og det er jo viktig å feire og gjøre stas på de menneskene en er glad i :hjertesmil: Jeg tenker at det er en del av læringsprosessen - å skille mellom fest og hverdag.

Men jeg (over)tenker mye. Greier ikke helt å finne roen, spesielt alene. Å regulere det er nok den funksjonen trøste/overspising har hatt for meg. Og jeg sliter litt med å fylle det rommet med noe annet. Jeg tar i mot gode tips :)

Jeg tror trening kan hjelpe. Målet er å finne noe denne uken og begynne neste! Jeg må bare gjøre det. Prøver å forplikte meg ved å skrive det her 🫡

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du tenker mange kloke tanker, selv om du selv føler du overtenker :klemmer:
Selv syns jeg det hjelper veldig å henge her inne og skrive når det butter litt i mot, men også å gå på trening. Jeg vet at trening i seg selv ikke er særlig slankende, men det gjør så mye med humøret og energien som igjen påvirker til å ta de gode valgene når det gjelder kosthold :nikke: Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/19/2024 at 2:30 PM, Amatariel said:

Syns du tenker mange kloke tanker, selv om du selv føler du overtenker :klemmer:
Selv syns jeg det hjelper veldig å henge her inne og skrive når det butter litt i mot, men også å gå på trening. Jeg vet at trening i seg selv ikke er særlig slankende, men det gjør så mye med humøret og energien som igjen påvirker til å ta de gode valgene når det gjelder kosthold :nikke: Lykke til videre!

Takk ❤️

Er i en periode hvor jeg er mye i hodet og føler meg lite tilstede. Det er fint med trening - ihvertfall med en instruktør - at en bare skal gjøre som en får beskjed om. Skru av hjernen en stund :)

Jeg forstår at det sies at trening er gram og mat er kilo. Men jeg opplever selv at det er en større sammenheng. Jeg tar bedre matvalg, spontan aktivitet (lek med barna, trapper osv) blir lettere. De gangen jeg har vært der mentalt at jeg definerer meg selv som "en som trener" , så har jeg også sett på meg selv som "en som spiser sunt".

Jeg greide 20 min hjemmetreninger idag. Hadde tenkt 30, men ble både akutt støl (og gikk litt lei). Ble 10 min husarbeid istedet😅 en spe start💪🏻

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ibsen skrev (På 19.2.2024 den 9.25):

Det er en sånn norsk oppgave jeg hadde elsket på vgs😅 

Vi får sette Disney på saken - når de kan få Hamlet til å bli Løvenes konge, må de vel kunne lage litt feelgood av Ibsen også :fnise:

Min erfaring, da jeg gikk fra å ikke trene overhodet til å trene regelmessig (i objetivt sett små mengder) grunnet sykdom, uten å legge om kostholdet eller andre endringer, var at det ga utslag i cm overraskende fort. Hva det betød for vekta vet jeg ikke, men det var merkbart på klærne og synlig for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har meldt meg på - og gjennomført en treningsøkt🥳

Jeg har også gått 2 lange og en del korte turer💪🏻

Vekten er på stedet hvil. Usikker på om det skyldes syklusen, eller om jeg er på ett sted hvor jeg er i energibalanse (og ikke i minus). Vi får se🤞🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

62,7🥳

Bæring og bygging av sykt barn brenner visst litt kcal

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredag ble vekten 62,5. Og så kom helgen😬 Denne var ikke bra mtp kosthold. Men fikk gått en god tur og trent 💪🏻

Hatt syke barn, og for lite tid til å lage ordentlige måltider. Merker at når jeg ikke fyller på med nok grønt/grønnsaker så blir jeg sulten på kvelden. Og da blir det tatt dårlige valg. 

Mars får være trening og turmåneden. Mens jeg i april vil ha mer fokus på å gå ned i vekt. Tror jeg. Får se litt hvordan psyken er🫣

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig vanskelig å holde kostholdsfokus når man får sykdom i hus ja nemlig.gif.b40f6e7e4518729ad6629fa7f5adb705.gif Man faller helt i overlevelsesmodus, er trøtt og sliten. Tenker man bare må gjøre det beste ut av det. Prøve så godt man kan og i det minste spise mat (selv om det ikke er den beste) og prøve å unngå godteri/snacks i det lengste.

Veldig bra at du har fått gått tur og trent da!! Alt er lettere med det nå som det er lysere ute 🌞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...