Gå til innhold

Ibsen vil bli gladere (Vi prøver igjen)


ibsen

Anbefalte innlegg

:vinke:

Nytt år og nytt forsøkt! I fjor tenkte jeg at skulle bli året der fokuset kom tilbake til Ibsen, og ikke bare mamma-Ibsen. Jeg startet friskt en dagbok og tenkte at NÅ er vi i gang. Men kort tid etter skjedde det livsomveltende hendelser i livet vårt og vi fikk plutselig store omsorgsoppgaver, i tillegg til livet som en familie på seks. Det har vært mye, og som en resultat av det MYE dårlig mat (og mye penger på mat). Det har vært take-away, ut å spise og lettvinte dårlige måltider. Vi har spist når vi har vært redd og bekymret, når ting har vært tøft, og feiret med mat når vi har vært glade. Lite aktivitet, mye sofa (når muligheten har vært der), og generelt bare prioritert å holde hodet over vannet.

Nå er livet mer stabilt, og om jeg kanskje ikke helt har tid til å prioritere med selv, så innser jeg at jeg må ta meg tid. En ting er de kroppslige tingene (høyere vekt, dårlige form, dårlige hud osv), men det tristeste er at jeg ikke helt kjenner igjen meg selv på humøret/lynnet. Jeg vil være blid og glad! Entusiastisk og å glede meg til ting! 

Jeg håper og tror at hvis jeg er tilbake til en mer glad utgave av meg selv så vil det ha en positiv smitteeffekt på familien også :)

Jeg har tatt et stort grep og redusert stillingen min for 6 måneder i første omgang, med beskjed om at det sannsynligvis blir 6-12 måneder til. Pusterom :hjertesmil: 

Normalt ville jeg gått hardt ut og meldt meg inn i treningssenter og booket en haug med timer. Gått rett på lavkarbo og hatt knallhøye ambisjoner. Men vi startet året med sykdom, og om ikke annet så fikk jeg mye tid til å tenke. Og innser at om jeg hadde våknet 5 kg lettere i morgen så hadde jeg ikke nødvendigvis vært så mye lettere til sinns av den grunn. Jeg tror at akkurat nå så er prosessen like mye målet som enderesultatet. 

Det var innledningen, så kommer det en post med målene for 2024 og for januar. Kjekt hvis noen vil følge meg på veien!

Jeg snikleser dagbøker og er SÅ imponert over hva alle får til :)  (håper ikke den smilyen leses som passivaggresiv. Den er ment hyggelig😅)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så bra at du kommer tilbake og blir med på løpet mot et "bedre" liv i 2024 👍

Det er viktig å ta de riktige grepene i livet når du kjenner at dette ikke går lenger. Jeg heier på deg, og dette vil du klare :klem3:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mål for 2024:

  • Under 60 kg 31.12.24
  • Passe i bunaden til vårens konfirmasjoner
  • Føle meg vel i bikini til årets ferier
  • 60 gode turer
  • Spare 15 000 i Buffer
  • Spare 60 000 i fond
  • Lage matpakke til jobb (plan B: kjøpe mat i dagligvare)
  • Vann som tørstedrikk
  • Mer grønnsaker til middag
  • Ikke kjøpe flere svarte klær

*åpent for redigering underveis*

Endret av ibsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mål for januar: Komme inn i (tilbake til?) gode vaner

Yte:

  • Veie meg for et startpunkt
  • Spise ordentlig mat når jeg er sulten
  • Lage matpakker til jobb (ha knekkebrød/pålegg tilgjengelig)
  • Mer grønnsaker til middag 
  • Kutte ned på kaffe med helmelk
  • Legge frem klær for arbeidsdagen kvelden før
  • 4 gode turer(1/4)
  • Ta trappen på jobb (8 etasjer)
  • Parker på den billige parkeringsplassen lengre unna jobb

Nyte:

  • Klippe håret
  • Farge og forme øyenbryn
  • Kjøpe highwaist/brasilianske truser i størrelsen jeg faktisk er
  • Lese en bok
  • Ut å spise med jobben
  • Ta ned tempoet: skynde meg mist mulig. 
  • Gi menneskene rundt meg fokusert oppmerksomhet. Se i øyene, smil, spør, lytt, ha interesse og å være i øyeblikket. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fine tanker og mål :klem: Dette har jeg VELDIG troen på. Det er faktisk utrolig viktig å starte i riktig ende, og det er ikke alltid vektnedgang først. Tvert i mot er ofte vektnedgang et resultat av at man tar bedre vare på seg selv og innfører mer glede i livet sitt.

Jeg kan varmt anbefale å gå litt kveldsturer og høre på podcasten Ditt beste deg. Der lærte jeg masse i fjor om nettopp dette, og ble motivert til å jobbe med meg selv på et helt nytt nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/4/2024 at 10:46 AM, Wit said:

Så bra at du kommer tilbake og blir med på løpet mot et "bedre" liv i 2024 👍

Det er viktig å ta de riktige grepene i livet når du kjenner at dette ikke går lenger. Jeg heier på deg, og dette vil du klare :klem3:

Så kjekt noen følger med 👋🏻:)

 

Takk for heiing! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 1/5/2024 at 10:40 AM, Amatariel said:

Så fine tanker og mål :klem: Dette har jeg VELDIG troen på. Det er faktisk utrolig viktig å starte i riktig ende, og det er ikke alltid vektnedgang først. Tvert i mot er ofte vektnedgang et resultat av at man tar bedre vare på seg selv og innfører mer glede i livet sitt.

Jeg kan varmt anbefale å gå litt kveldsturer og høre på podcasten Ditt beste deg. Der lærte jeg masse i fjor om nettopp dette, og ble motivert til å jobbe med meg selv på et helt nytt nivå.

Så enig! Men så vanskelig å gjennomføre 🙈

Jeg skal sjekke ut podcasten og må definitivt få til kveldsturer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det en startvekt på 66,1. Som jeg synes var overraskende lavt. I forhold til den kroppen jeg ser i speilet så virker det lavt. Jeg hadde trodd jeg var nærmere 70.

Det er ikke en ung kropp i speilet lengre. Og jeg har litt sorg over det. Samtidig som jeg aksepterer meg selv langt mer nå, enn for noen år tilbake. På samme tid som jeg skammer meg over at jeg var på ett bedre sted fysisk og estetisk rett etter fødsel til minstemann en jeg er nå. Det føles også veldig overfladisk ut å bare ville føle seg litt fin. Det er vel naturlig at det blir en del selvrefleksjon i en sånn prosess? 

På den positive siden har det å ha fokus på å spise grønnsaker gjort at jeg faktisk har spist mye mer salat og grønnsaker ✔️ 

Jeg har tatt trappene istedet for heis og ikke kjøpt noen dyre lunsjer. Idag har jeg laget lunsj for to dager, og jeg har lagt frem klær til jobb hver dag:) Parkering har jeg jukset litt - det har vært så kaldt🙈 Men jeg har i det minste tatt en vurdering, og ikke bare vært lat av vane😅

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg har ihvertfall oppdaget at å være kjempe sulten ikke gjør meg i godt humør 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg er ikke falt av. Har bare blitt tatt av livet. Som vanlig🙈

Jeg har hatt noen komplikasjoner etter ett mindre inngrep så lite trapper og gåing. Men rakk to gode først. Så er på 3/4.

Jeg veide meg forrige uke da viste den 65.4 og idag 64.8. Så det går nedover. 

Spist masse grønnsaker, hatt med lunsj på jobb og har mye inspirasjon i matveien 😊

Kjøpt nye truser. Sånn liten ting som gjør at jeg føler meg hakket mer fresh 👌🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo veldig bra ut dette da 😊 God mat, nedgang og fresht innkjøp! Og har du utfordringer med helsa så er det klart du skal ta det med ro sånn aktivitetsmessig :nikke: Mye bra mentalt man kan gjøre, i tillegg til å fokusere på kosten. Så kan heller trimmen komme senere.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg blir stadig tatt av livet, så er ikke så flink til å finne tid til å oppdatere her. Men tanken om at jeg skal logge er med på på gjøre meg mer bevisst🙌🏻

Vekten forrige uke var 64,5 og idag 64.0. Har ett håp om å se 63 tallet imorgen. 

Mannen og meg går gjennom en tøff periode. Og jeg er veldig glad for at jeg har greid å holde meg til programmet. I den grad det er en forbedring å bare ville være i fred, og ikke være i fred for å spise? 🙈

Og takk for hyggelig ord @Amatariel! Prøver å unngå å falle i nyttårsforsett fellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

63,6 og 2,5 kg ned fra utgangspunktet.

Bittersøtt med tanke på at det er kilo jeg har gått ned mange ganger før. Men positivt at jeg har greit å forplikte meg😊

 

Tenker ut mål for februar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

63,4🥳

Fin helg. Spist mye god mat - hjemmelaget og basert på gode råvarer. Det har vært både taco, pizza, kaffe med helmelk og en surdeigskanelsnurr. Kost meg med å lage mat og kost meg med å få servert hos andre😅

Holder de vanlige prinsippene også i helgene: råvarebasert, 2/3 måltider, mye grønnsaker/salat og så tar jeg kosen som dessert etter ett måltid. Ingen kveldsspising. Det ser ut til å fungere fint :)

Jeg føler meg generelt lettere i kropp og til sinns. Godt utgangspunkt for en ny måned😊

Har lyst å løsrive meg fra at vektnedgangen er det viktigste - men gleder meg likevel skikkelig til å se 62 på vekten🙈

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/4/2024 at 11:17 AM, ibsen said:

Mål for januar: Komme inn i (tilbake til?) gode vaner

Yte:

  • Veie meg for et startpunkt
  • Spise ordentlig mat når jeg er sulten
  • Lage matpakker til jobb (ha knekkebrød/pålegg tilgjengelig)
  • Mer grønnsaker til middag 
  • Kutte ned på kaffe med helmelk
  • Legge frem klær for arbeidsdagen kvelden før
  • 4 gode turer(1/4)
  • Ta trappen på jobb (8 etasjer)
  • Parker på den billige parkeringsplassen lengre unna jobb

Nyte:

  • Klippe håret
  • Farge og forme øyenbryn
  • Kjøpe highwaist/brasilianske truser i størrelsen jeg faktisk er
  • Lese en bok
  • Ut å spise med jobben
  • Ta ned tempoet: skynde meg mist mulig. 
  • Gi menneskene rundt meg fokusert oppmerksomhet. Se i øyene, smil, spør, lytt, ha interesse og å være i øyeblikket. 

 

Kan krysse av på mange av "yte" punktene, men der jeg er dårligst er aktivitet/trening. 

Noe skyldes årsaker utenfor meg. Mye skyldes dårlig vær. 8 av 10 fornøyd😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mål for februar: Fortsette med gode vaner og øke nivået (litt)

Yte:

- 10 minutter frisk luft/dagslys hver dag

- 4 * 15 min hjemmetreninger med vekter

- 4 gode turer

- Ta trappen på jobb (8 etasjer) - når dagens antrekk tillater det. Gå ned hjem som en hovedregel

- Parker lengre unna jobb og gå - når dagens antrekk tillater det

- Finn og meld meg på en ukentlig trening 

Nyte:

- Ta ned tempoet: skynde meg mist mulig. 

- Gi menneskene rundt meg fokusert oppmerksomhet. Se i øyene, smil, spør, lytt, ha interesse og å være i øyeblikket. 

- massasje (gavekort til jul)

- hudpleie (gavekort til jul)

- øyenbryn

- finne roen til å lese

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som veldig fine februarmål :nikke: Likte spesielt godt nyte-delen! Det er så viktig! Livet skal nytes! 🌞 Det er mye lettere å få til andre mål som handler om kosthold og trening om man også sørger for å nyte innimellom også.

Ha en fin uke :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg humrer hver gang jeg ser denne dagboktittelen på nye innlegg - hodet mitt går umiddelbart til Henrik Ibsen og det lett absurde i å skulle gjøre hans verk gladere... :fnise:

Jåla i meg applauderer antekksforbeholdet i gå-mer-på-jobben-ambisjonene. Fordi jeg kjenner meg igjen i utfordringene og realismen i det, og fordi jeg vet hvor mye hva jeg har på meg har å si for humør og velvære. Det kan være vel så viktig som å gå trappene hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 2/5/2024 at 12:31 PM, Amatariel said:

Høres ut som veldig fine februarmål :nikke: Likte spesielt godt nyte-delen! Det er så viktig! Livet skal nytes! 🌞 Det er mye lettere å få til andre mål som handler om kosthold og trening om man også sørger for å nyte innimellom også.

Ha en fin uke :klemmer:

Helt enig :) Har hørt på podcasten du anbefalte og synes hun har en så fin tilnærming. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...