Gå til innhold

Har du endret mening om Israel/Palestina siden oktober?


Chiyo

Anbefalte innlegg

Trubadur skrev (4 minutter siden):

Jøder har alltid blitt trakassert. Punktum. 
 

Krigene mellom Israel og araberlandene har ALLTID blitt startet av araberlandene. Israel har alltid vunnet.

 

Du glemte å ta det med, jeg hjalp deg litt. 

Forfriskende med 3 linjers klare svar, på komplekse problemstillinger,  andre skriver bøker om. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Apis skrev (1 time siden):

Forfriskende med 3 linjers klare svar, på komplekse problemstillinger,  andre skriver bøker om. 

Det er i alle fall bedre enn å lyve, mener nå jeg. Men klart det føles vel bedre å prøve å fordumme det jeg skriver enn å innrømme feil. 

  • Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trubadur skrev (1 time siden):

Det er i alle fall bedre enn å lyve, mener nå jeg. Men klart det føles vel bedre å prøve å fordumme det jeg skriver enn å innrømme feil.

Det går vel på å ha respekt for at komplekse konflikter, har litt forskjellige perspektiver, sett ut fra om en er jøde eller araber.

Endret av Apis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sympatien for palestinerne øker for hver dag som går!

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig aldri villet ta side. Tenker at ingen av dem har rett, og det har jeg alltid gjort. Hadde sympati for Israel i starten fordi Hamas angrep og jeg ser på de som terrorister. I dag har jeg mer sympati for Palestina, fordi Israel er utrolig nådeløse og angriper ekstremt mye. Blir ekstremt irritert av all hatet jødene får. Staten Israel er noe helt annet enn det de fleste jøder støtter, noen jøder er ikke fra Israel engang. Så antisemittisme er helt patetisk uansett. Synes jo palestinerne ikke skulle bli tatt fra landet sitt, men jødene hadde ingen sted å gå. 

Så som dere sikkert skjønner klarer jeg ikke å ta side i dette 😅

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trubadur skrev (4 timer siden):

Jøder har alltid blitt trakassert. Punktum. 
 

Krigene mellom Israel og araberlandene har ALLTID blitt startet av araberlandene. Israel har alltid vunnet.

 

Du glemte å ta det med, jeg hjalp deg litt. 

Det er sant. Samtidig var palestinerne der først unntatt for 2000 år siden før romerne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Apis skrev (1 time siden):

Det går vel på å ha respekt for at komplekse konflikter, har litt forskjellige perspektiver, sett ut fra om en er jøde eller araber.

Voldsomt mye du klarte å lese ut fra tre setninger. 

Og takk det samme, du bør prøve det med respekt og perspektiver selv. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CatPerson123 skrev (Akkurat nå):

Det er sant. Samtidig var palestinerne der først unntatt for 2000 år siden før romerne.

Nei. De var ikke det. 

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trubadur skrev (3 minutter siden):

Nei. De var ikke det. 

Kan du forklare litt mer isåfall? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, CatPerson123 said:

Kan du forklare litt mer isåfall? 

Hvis du tenker på dagens palestinere, så nei. Dem var ikke der. 
du lærte vel om kong David på skolen? 
kristendommen og islam eksisterte ikke på den tiden.

  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, CatPerson123 said:

Det er sant. Samtidig var palestinerne der først unntatt for 2000 år siden før romerne.

Dette stemmer jo ikke. Det har vært jøder i Israel og Judea siden 14-1200 år f.kr, antageligvis lenge før det også.

Det er ikke sånn at det på noe tidspunkt etterpå ikke var Jøder der. Araberne kom ikke før ca. 600 år etter Kristus, og med Islamistisk erobring kom nok en bølge med rasistisk, etnisk og religiøs vold mot Jødene.

Palestinernes type Islam har med andre ord ikke flyttet seg av flekken siden Muhammed fant opp religionen i 610, de driver fortsatt med ustrakt terror mot alt som ikke er Muslim, mann og heterofil, forskjellen nå er bare at de får penger av Vestlige land mens de hjernevasker sine unge i skoler, bomber naboland og følger Irans terror-regimes ordre om å angripe naboen sin om og om igjen.

Endret av Anonio
  • Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atheena
Anonio skrev (1 time siden):

Dette stemmer jo ikke. Det har vært jøder i Israel og Judea siden 14-1200 år f.kr, antageligvis lenge før det også.

Det er ikke sånn at det på noe tidspunkt etterpå ikke var Jøder der. Araberne kom ikke før ca. 600 år etter Kristus, og med Islamistisk erobring kom nok en bølge med rasistisk, etnisk og religiøs vold mot Jødene.

Palestinernes type Islam har med andre ord ikke flyttet seg av flekken siden Muhammed fant opp religionen i 610, de driver fortsatt med ustrakt terror mot alt som ikke er Muslim, mann og heterofil, forskjellen nå er bare at de får penger av Vestlige land mens de hjernevasker sine unge i skoler, bomber naboland og følger Irans terror-regimes ordre om å angripe naboen sin om og om igjen.

Flesteparten av jødene som bor i Israel i dag er kun 1. og 2. generasjons innflytter.

Det er påvist at moderne palestinere og jøder har gener tilbake til kanaaneerne som bodde i området før jødene kom dit. DNA from the Bible's Canaanites lives on in modern Arabs and Jews | National Geographic 

Området ble muslimsk ved at araberne kom ca 600 år etter kristus, det har vært mange erobringer der, men det betyr ikke at palestinerne ikke har røtter tilbake gjennom flere tusen år og dermed ikke er gyldige til å bo der.

 



 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Atheena said:

Flesteparten av jødene som bor i Israel i dag er kun 1. og 2. generasjons innflytter.

Det er påvist at moderne palestinere og jøder har gener tilbake til kanaaneerne som bodde i området før jødene kom dit. DNA from the Bible's Canaanites lives on in modern Arabs and Jews | National Geographic 

Området ble muslimsk ved at araberne kom ca 600 år etter kristus, det har vært mange erobringer der, men det betyr ikke at palestinerne ikke har røtter tilbake gjennom flere tusen år og dermed ikke er gyldige til å bo der.

 



 

Nå var ikke det argumentet heller da, det var et svar på at noen påstod at Jødene ikke fantes i regionen etter Romerne, som er BS og typisk Palestinsk og Arabisk propaganda. Man hopper liksom glatt over den etniske rensingen av Jøder i Jerusalem og Vestbredden i 1948 utført av Jordan når en skal forklare hvorfor Palestinere liksom har mer rett på landet enn Jøder, det virker som Pro Palestinere generelt trenger et kraftig historiekurs.

Man skal også huske at en stor minoritet i Israel er Jøder som har flyktet fra nettopp Arabiske land for å overleve. Israel er det eneste landet i Midt-Østen hvor Jøder ikke forfølges ekstremt, undertrykkes eller tvinges vekk.

Endret av Anonio
  • Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, CatPerson123 said:

Synes jo palestinerne ikke skulle bli tatt fra landet sitt, men jødene hadde ingen sted å gå. 

 

Dette stemmer ikke.
Jeg vokste opp med den forestillingen du gir uttrykk for der i en propalestinsk familie. Tok det forgitt at det var sant, og  delte dette sentiment.
Under den 2. intifada satt jeg meg mer grundig inn i saken, fant ut at denne historiske oppfatning ikke var forankret i den historiske virkelighet, og endret mening. 

Jødene i området sin kamp for en egen stat startet innad i landet, lenge før 2. verdenskrig. Det var heller ikke en offisiell utvisning av palestinere etter at Israel ble opprettet. De aller aller fleste dro av egen maskin.
Det var derimot offisiell politikk om at alle som bodde i området skulle få fult medlemskap i den nye staten, som skulle ha religionsfrihet. De som valgte å bli, de som ikke flyttet til fientlige naboland og rettet våpen mot jøder fikk bli. De og deres etterkommere har per i dag fulle rettigheter i landet.

Så selvstendighetskampen hadde lokale røtter fra før Holocaust, og det var ikke masseutvising av arabere.

 

Det kom en stor innvandring av jøder etter holocaust, men de hadde ikke noe med statsdannelse å gjøre. Noen palestinere som ville felle den nye Israelske staten ble jaget over grensen til fienden, men de var unntaket ikke regelen. 

Palestinerne som bodde der fikk flere tilbud om å dele landområdet med jødene som bodde i området fra trettitallet til Oslo avtalen på nittitallet. 

  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atheena
Anonio skrev (10 minutter siden):

Nå var ikke det argumentet heller da, det var et svar på at noen påstod at Jødene ikke fantes i regionen etter Romerne, som er BS og typisk Palestinsk og Arabisk propaganda.

Man skal også huske at en stor minoritet i Israel er Jøder som har flyktet fra nettopp Arabiske land for overleve. Israel er det eneste Arabiske landet hvor Jøder ikke forfølges ekstremt, undertrykkes eller tvinges vekk.

De fleste har fått med seg gjennom bibelhistorie at jødene bodde der for flere tusen år siden. Det er ikke noe propaganda å si at jødene stort sett flyttet dit etter WW1 og flest etter WW2. Det var nesten ingen jødisk befolkning helt mot 1920-tallet. 

At de ble forfulgt og drept i Europa er ikke araberne eller palestinere sin feil og det gir de ikke rett til å fordrive og ta over landområdene. Det er gjort stor urett mot palestinere som bodde i område og å fordrive de til Gaza var aldri riktig selv om Israelsk propaganda jobber hardt med å få det til å bli moralsk og etisk riktig. 

 

Endret av Atheena
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Atheena said:

De fleste har fått med seg gjennom bibelhistorie at jødene bodde der for flere tusen år siden. Det er ikke noe propaganda å si at jødene stort sett flyttet dit etter WW1 og flest etter WW2.

At de ble forfulgt og drept i Europa er ikke araberne eller palestinere sin feil og det gir de ikke rett til å fordrive og ta over landområdene. Det er gjort stor urett mot palestinere som bodde i område og å fordrive de til Gaza var aldri riktig selv om Israelsk propaganda jobber hardt med å få det til å bli moralsk og etisk riktig. 

 

Igjen, nå gjentar du løgnene dine om at det ikke fantes Jøder i Israel og Judea før 1. verdenskrig.

Det er BS. Jerusalem har hatt store Jødiske samfunn under de fleste Muslimske okkupasjoner, her f.eks

Quote

We must await the period of the Mamluks—at the beginning of the fourteenth century—to see the Jews resettle in large numbers in Jerusalem  and Hebron . The  demography  remained  stable  during  the lengthy period from 1250 to 1516, at the end of which Jerusalem  fell into the hands of the Ottomans. It is in the vast empire they formed in the sixteenth century that we fi nd the largest Jewish communities of the era. The  Ottoman  Porte  did  not  resist  Jewish  immigration to Jerusalem  and Hebron  from France , Spain , Portugal , Hungary , Germany , and Italy , as well as immigrants from Ottoman territories

image.thumb.png.7d115aeaaa57c07d02e3ed72dc3e2a1e.png

 

Igjen, det er en veldig lei tendens blant Pro-Palestinere som deg selv å vaske bort den Jødiske tradisjonen i området sånn at det kan passe seg at Palestinerne liksom er det konstante offeret.

Kanskje på tide å lese noen bøker? Du fremstår som en som i din iver etter å snakke Palestinernes sak gjør grove historiske feil.

Ovenfor ser du bare populasjonene i Jerusalem, man kan finne de samme tendensene i f.eks Bethlehem, Nazareth, Haifa osv. Men det passer jo ikke inn i historien til Pro-Pal gjengen.

Endret av Anonio
  • Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For å svare overskriften din, ts: nei, jeg har ikke endret syn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atheena
Anonio skrev (28 minutter siden):

Igjen, nå gjentar du løgnene dine om at det ikke fantes Jøder i Israel og Judea før 1. verdenskrig.

Det er BS. Jerusalem har hatt store Jødiske samfunn under de fleste Muslimske okkupasjoner, her f.eks

image.thumb.png.7d115aeaaa57c07d02e3ed72dc3e2a1e.png

 

Igjen, det er en veldig lei tendens blant Pro-Palestinere som deg selv å vaske bort den Jødiske tradisjonen i området sånn at det kan passe seg at Palestinerne liksom er det konstante offeret.

Kanskje på tide å lese noen bøker? Du fremstår som en som i din iver etter å snakke Palestinernes sak gjør grove historiske feil.

Ovenfor ser du bare populasjonene i Jerusalem, man kan finne de samme tendensene i f.eks Bethlehem, Nazareth, Haifa osv. Men det passer jo ikke inn i historien til Pro-Pal gjengen.

Stort sett skrev jeg. Les hva jeg skriver og lær deg å lese før du kommer med sånne herskegreier. Regner med at du godtar at jeg kaller deg en Miff siden du beskylder meg for å være pro-pal. 

Sionistbevegelsen startet koloniseringen rundt 1880. Men den store innvandringene startet etter WW1. Var en liten marginal jødisk gruppe der hele tiden. Akkurat som det finnes en liten marginal kristen gruppe på Gaza også for å si det sånn. Faktisk var det flere kristne i området enn jøder frem til 1880. 

Vanskelig å se hvor kildene dine er fra forresten og Jerusalem er ikke representativ for hele regionen.

Regner med du klarer lese grafen. Der fremkommer det veldig tydelig at jødene var en minoritet frem til WW1. 

Demographic history of Palestine (region) - Wikipedia

Endret av Atheena
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Atheena said:

Stort sett skrev jeg. Les hva jeg skriver og lær deg å lese før du kommer med sånne herskegreier. Regner med at du godtar at jeg kaller deg en Miff siden du beskylder meg for å være pro-pal. 

Sionistbevegelsen startet koloniseringen rundt 1880. Men den store innvandringene startet etter WW1. Var en liten marginal jødisk gruppe der hele tiden. Akkurat som det finnes en liten mariginal gruppe på Gaza også for å si det sånn. 

Vanskelig å se hvor kildene dine er fra forresten og Jerusalem er ikke representativ for hele regionen.

Regner med du klarer lese grafen. Der fremkommer det veldig tydelig at jødene var en veldig liten majoritet frem til WW1. 

Demographic history of Palestine (region) - Wikipedia

Du ser da veldig lett at det er ifra wikipedia. 
Men du liker jo gener og slikt, gjør du ikke? 
Så hva om man tok en gen test på alle palestinerne. Dem som ikke har tilhørighet, må holde kjeft, og dem som har tilhørighet, blir stilt opp mot muren og dømt til døden ved skyting for å ha forrådt landet?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atheena
Duraton skrev (Akkurat nå):

Du ser da veldig lett at det er ifra wikipedia. 
Men du liker jo gener og slikt, gjør du ikke? 
Så hva om man tok en gen test på alle palestinerne. Dem som ikke har tilhørighet, må holde kjeft, og dem som har tilhørighet, blir stilt opp mot muren og dømt til døden ved skyting for å ha forrådt landet?

Så dum du gjør deg. 

Poenget er at man kan ikke si at palestinere ikke har tilhørighet og bare var arabere som kom 600 år et. k. for å gjøre det mer moralsk og etisk riktig å ta over landområdene deres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...