Gå til innhold

Har du endret mening om Israel/Palestina siden oktober?


Chiyo

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke om jeg har endret mening. Jeg har alltid ment at begge parter er like ille, og har derfor vært provosert over at Israel alltid har fått all skyld her i Norge. Husker raddisene med palestina-skjerf irriterte meg for 25 år siden også. Men jeg er overrasket over at jødehatet har blitt så sterkt og at folk ikke engang gidder å pakke det inn lenger. Veldig skremmende.

Samtidig synes jeg absolutt ikke Israel håndterer dette optimalt. Som jeg sa - jeg anser begge parter i denne langvarige konflikten som like ille. Etter 7. oktober kunne Israel kanskje endelig få litt støtte fra resten av verden, men de har valgt å kjøre på; trakassering av palestinere på vestbredden med stilltiende støtte fra myndighetene, massiv bombing også i områder de har bedt folk evakuere til (jeg har ingen problemer med at de bomber, men det er ille at de ber folk forflytte seg fra A til B og så bomber B likevel!), horrible uttalelser fra enkeltpersoner som ikke slås hardt ned på etc.

Jeg har liten tro på fred, og jeg får ikke tak på hva det langsiktige målet til Israel er. Men hvis de ender opp med å sende israelske bosettere til Gaza etter krigen, mister de definitivt min støtte. Og de har ikke min uforbeholdne støtte nå heller - men jeg er kanskje 55 % på Israel sin side mot 45 % for palestinerene. Ang bosettere generelt er jeg 100 % på palestina sin side, Israel burde trekke tilbake alle bosetterene (og kutte den ufyselige spesialbehandlingen av de ultraortodokse - kreve at de jobber, betaler skatt og avtjener militærtjeneste som alle andre, straffe dem for blind vold og terrorisme hver gang de plager palestinerene, og få dem til å betale for sine egne barn! De får i snitt ÅTTE barn hver, dobbelt så mange som de alt for mange 4 barn i snitt som palestinerene får).

Jeg får heller ikke tak på hva palestinerene ønsker. Fortsette å sitte på rumpa og føde barn og leve på bistand til evig tid? Utslette alle Israelere og ta over hele Israel? De har neppe kompetansen til å fortsette å ha den fruktbare jorden og fortsette de teknologiske fremskrittene uansett… Ta over Israel og så fortsette å leve på bistand? De trenger jo selvsagt mer land om de skal fortsette å fordoble befolkningen sin for hver eneste generasjon, men det spørs hvor lenge Vesten ønsker å sponse dem etter israelerene er utryddet eller fordrevet, da tipper jeg det ikke lenger er så viktig for folk at palestinerene skal være verdens eneste u-land med «rett» på vestlig levestandard, sykehus med kuvøser og respiratorer og annet som er fullstendig utopi for de fleste i fattige u-land.

 

Jeg lurer oppriktig på hva de langsiktige målene fra begge parter er. 

  • Liker 11
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snuppe skrev (11 minutter siden):

De i Israel som undertrykker og dreper befolkningen i Palestina vel!

Motbydelig rasisme fra deg altså. Jeg hadde forøvrig sagt det samme om det var palestinere du kalte «drittfolk». Dehumanisering, tillegge et helt folk negative egenskaper, kollektiv skyld. Fy så motbydelig. 

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (44 minutter siden):

Motbydelig rasisme fra deg altså. Jeg hadde forøvrig sagt det samme om det var palestinere du kalte «drittfolk». Dehumanisering, tillegge et helt folk negative egenskaper, kollektiv skyld. Fy så motbydelig. 

Jeg legger ikke noe rasistisk bak uttrykket "drittfolk". For meg går det under kategorien "drittunge" "drittvær" osv. Legger også til "drittkommentar" Faktisk første gang i mitt liv jeg har blitt beskylt for rasisme, og jeg er selv mørk i huden. Makan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (På 3.1.2024 den 23.54):

Litt, ikke mye, men noe. Er mer skeptisk til ytre høyre i Israel 

Og det er vel noe ala dette som styrer Israel, er det ikke? I tillegg styrer denne, ikke akkurat venstreradikale Benjamin, domstolen i større grad. Mest sannsynlig for at han har mye svinn på skogen bak seg som han kan risikere å bli dømt for..

Og dette med å rive til seg makt fra sitt egets lands rettsapparat er stort sett mot folkets vilje. Så der forsvant jaggu litt mer av demokratisk tankegang samtidig. I min verden er ikke denne Benjamin noe annet enn en banal bølle. Og det har bare forsterket seg..

Endret av PITTY
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Snuppe said:

Jeg legger ikke noe rasistisk bak uttrykket "drittfolk". For meg går det under kategorien "drittunge" "drittvær" osv. Legger også til "drittkommentar" Faktisk første gang i mitt liv jeg har blitt beskylt for rasisme, og jeg er selv mørk i huden. Makan!

Er det noe denne konflikten har vist er det jo at folk ikke anser hets mot Jøder som rasisme. Det er derfor rektorene på flere av USAs største universiteter har måttet trekke seg.

'Jeg er mørk i huden - så jeg kan si hva jeg vil'-kortet begynner å bli utslitt når man ser hvordan Jøder blir behandlet av f.eks BLM-bevegelsen, de samme folkene som protesterte for rettigheter for deres minoritet behandler nå en mye mindre minoritet med rasistiske uttalelser. Skammelig.

Jødene har blitt tvangsflyttet, drept og torturert i nært samtlige arabiske land, men du ser bare Israel som et problem? Arabere har verdens desidert mest diskriminerende styresystem hvor kun muslimer og arabere har rettigheter, men det er liksom Israel som er apartheidstaten. Noen må ta seg en bolle.

Endret av Anonio
  • Liker 14
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuppe skrev (19 timer siden):

Min støtte kommer alltid til å være til Palestina. Israel har undertrykt og tatt seg til rette siden 1948 og drevet ren tortur mot innbyggerne i Palestina. Merkelig at ikke noen griper inn og stanser galskapen Israel driver med, drittfolk!😡 

Hvis du er Israeler eller jøde kan du ikke reise til Algerie, Bangladesh, Brunei, Iran, Irak, Kuwait, Libanon, Libya, Pakistan, Saudi Arabia, Syria, Yemen. De har forbudt jøder i disse landene. kan ikke se at norske offentlighet bryr seg nevneverdig??

Tenk hvis jøder hadde gått i tog Pakistan og krevd rettigheter, statsborgerskap og medbestemmelse. Absurd tanke?? 

Faktisk er de fleste land i Midtøsten systematisk etnisk renset for alle andre religioner enn islam. I Egypt med  50 millioner innbyggere er det færre enn 50 jøder igjen, antall kristne er redusert fra 14 til 5 % bare på 2000 tallet. . Iran , Irak, Yemen, m.fl er allerede etnisk renset for andre enn muslimer. I Pakistan (de renes land) må man være muslim for å kunne være offentlig tjenestemann.

Er det rasistisk, diskriminerende ?? blir du ikke sinna over slik urettferdighet. Hvis ikke så er det de lave forventingers rasisme. Vi kan ikke forvente mer av dem.

Men det er Israel som er apartheidstaten?? Men vi bør stille høyere forventinger til Israel enn araberstatene?? Er det greia??

Jøder kan ikke føle seg trygg i noen verdens land og flykter. 40% av hat  i Frankrike rammer 1% av befolkningen (gjett hvilken).

 

Israel gjør mye feil. Men bakteppet her er udiskutabel . Hvis man gjør som palestinavennene vil, som logisk sett har noe for seg. Vil Israel opphøre å eksistere. Arabere ville løpet av kort tid få flertall og overta regjering. demokrati ville opphøre, minoritetsrettigheter finnes ikke i muslimske land. Jøder ville vil drevet fra landet (Slik som i alle andre muslimske land). Man vil få overgrep, bomber og diskriminering slik som i Egypt. Og om ikke lenge ville hele dette området også være etnisk renset for andre enn muslimer. 

Etter min oppfatning har Palestina vennene rett i at folk burde få dra tilbake osv.

Det betyr i praksis utslettelse av staten Israel og det eneste område i  som jøder kan føle seg trygge. Hvis det er det de ønsker skal skje så kan de være åpne om det og ikke late som de mener noe annet.

 

Tror mange ikke tar for seg realitetene. Israel har ikke flere muligheter til et hjemland. 

 

 

 

Endret av Commander
  • Liker 10
  • Hjerte 3
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonio skrev (5 minutter siden):

Er det noe denne konflikten har vist er det jo at folk ikke anser hets mot Jøder som rasisme. Det er derfor rektorene på flere av USAs største universiteter har måttet trekke seg.

'Jeg er mørk i huden - så jeg kan si hva jeg vil'-kortet begynner å bli utslitt når man ser hvordan Jøder blir behandlet av f.eks BLM-bevegelsen.

Jeg er selvfølgelig veldig i mot at alle jøder får hets med bakgrunn i hva staten Israel foretar seg. Jeg er fullstendig klar over at det er mange jøder som er mot folkemordet Israel utfører nå. Forkastelig at dette går utover hele folkegrupper.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
Topsi skrev (20 timer siden):

Det at Hamas gjemmer seg blant sivile, som er en krigsforbrytelse, og at Israel dermed vanskelig kan fjerne Hamas uten.å. drepe sivile tilsier at det Ikke er et folkemord, fordi folkemord krever intensjon om å utslette et folk helt eller delvis

Høringen i den internasjonale domstolen i Haag om Israel begår folkemord starter i neste uke. 

"FNs folkemordkonvensjon definerer et folkemord som et tilfelle der drap (eller andre spesifiserte voldelige handlinger) er begått i den hensikt å ødelegge, helt eller delvis, en nasjonal, etnisk, rasemessig eller religiøs gruppe som sådan." 

https://fn.no/tema/konflikt-og-fred/folkemord#:~:text=Folkemord i Norge-,Hva er et folkemord%3F,eller religiøs gruppe som sådan.

Det er over 20.000 drepte på 3 måneder, flere tusen savnet, mye av Gazas infrastruktur er ødelagt. I tillegg lite mat, vann, strøm, medisiner etc. Enorme skader på mennesker og store deler av Gaza. Fleste er fordrevet til grensen til Egypt, men Israel bomber og viser palestinere at ingen steder i Gaza er trygt. Planen til BN er å fordrive de ut av Gaza, se link. Israelske statsråder sier det samme. Sivile sier det samme. Og oppfordrer palestinerene til å emigrere frivillig og ønsker at Israel skal ta over Gaza og la israelere bosette seg i Gaza.

https://www.scribd.com/document/681086738/Israeli-Intelligence-Ministry-Policy-Paper-on-Gaza-s-Civilian-Population-October-2023

https://www.aftenposten.no/verden/i/veLO0p/usa-advarer-israel-mot-etnisk-rensing-i-gaza

"På under tre måneder har israelske kampfly, droner, artillerikanoner, stridsvogner og pansrede bulldosere forårsaket mer ødeleggelse enn det man ble vitne til i Aleppo i Syria i årene 2012 til 2016 og i Mariupol i Ukraina i 2022.

De israelske angrepene har også drept flere sivile enn det den USA-ledede koalisjonen gjorde i løpet av tre års krig mot den ytterliggående islamistgruppen IS."

https://www.aftenposten.no/verden/i/rlQpm3/eksperter-israels-gaza-bombing-savner-sidestykke

Så intervjuer med tidligere bosettere i Gaza. De er forberedt på å flytte tilbake til Nord Gaza og anser deres bopel i Israel som midlertidig og det meste av Gaza som Israels sitt og noe de har krav på. 

På skolene i Israel lærer de elevene at ulovlig bosetting er positivt, kartet deres innkluderer Gaza og vestbredden. Vold mot palestinere er bra og palestinere er slemme. 

"She describes what she found as racism– but, more than that, a racism that prepares young Israelis for their compulsory military service.

They describe them as vile and deviant and criminal" 

"In "hundreds and hundreds" of books, she claims she did not find one photograph that depicted an Arab as a "normal person"."

https://www.google.com/amp/s/amp.theguardian.com/world/2011/aug/07/israeli-school-racism-claim

Militæret står sterkt i utdanningen fra de er små, hjernevasking til å verve seg og rettferdiggjøre ulovlig bosetting selv det å drepe uskyldige palestinere. Militæret blir fremvist som noe kult. Der vi ser reklame for utveksling, høyskoler og universiteter i Norge, ser man lignende reklame for militære i stort omfang. De bruker vakre unge kvinner i sosiale medier med militær uniform som sprer videoer og bilder som tilsynelatende skal vise hvor kult de har det i militæret. De er faktisk ganske flinke på det. 

Israel ønsker ikke fred, de ønsker ikke at palestinerne skal få bo i hverken Gaza eller på Vestbredden. Det er så gjennomsyret i hele deres land fra de er født at de har krav på Gaza og vestbredden, palestinere er bare i veien, alt det onde de gjør er for det beste og israelere er mer verdt enn palestinere. 

Mye av den israelske propagandaen mot Palestinere er det mange pro Israelere i andre land som også bruker som argumenter for det Israel gjør. Propaganda har de vært dyktige på, men med en verden som ser på og følger med har det også medført store sprekker i propagandaen. 

Vi er nå vitne til en etnisk rensing av palestinere, som Israel har kommet ganske langt med. Å ta Hamas kan man jo tenke seg var en fin unnskyldning og skalkeskjul, for de både visste om angrepet, styrket Hamas og til og med drepte sine egne og ødela bygninger i angrepet. Ironisk nok levde det mange fredsaktivister i området også som ble drept. Israelere som ønsket fred mellom palestinere og israelere.

Krigføringen til Israel minner ikke om noen krig mot Hamas, men mot palestinere. Det handler ikke om å drepe alle eller hvor mange de har drep, men at Israel skal ha palestinere bort og ta over Gaza og vestbredden.  Derfor har verden våknet. Israel driver med etnisk rensing som blir tydeligere og tydelige. Derfor har ikke Israel internasjonal støtte. Derfor har Israel mistet sympatien etter 7. Oktober og sympatien går kun direkte til ofrene og pårørende i stede. Derfor har de blitt klaget inn til den internasjonale domstolen og andre tiltak settes ihverk for å stanse dette. 

Hadde Israel kriget mot Hamas der de gjør det de kan for å beskytte sivile så godt de kan, hadde de hatt stor støtte. Noe de hadde i starten også. Men det gjør de ikke. Det er godt bevist. Og ingen tror på det lengre. USA er vel den eneste støtten de har, og selv der begynner det å slå sprekker. Og nei, det handler ikke om at de er jøder som ofte blir brukt som et argument. Det handler om handlingene deres uavhengig av religionen. 

 

 

Endret av Sirisiri10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Snuppe said:

Jeg er selvfølgelig veldig i mot at alle jøder får hets med bakgrunn i hva staten Israel foretar seg. Jeg er fullstendig klar over at det er mange jøder som er mot folkemordet Israel utfører nå. Forkastelig at dette går utover hele folkegrupper.

 

 

Når du kaller den eneste Jødiske staten i verden 'drittfolk', vet jeg ikke helt om du mener det.

  • Liker 14
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Sirisiri10 said:

Høringen i den internasjonale domstolen i Haag om Israel begår folkemord starter i neste uke. 

"FNs folkemordkonvensjon definerer et folkemord som et tilfelle der drap (eller andre spesifiserte voldelige handlinger) er begått i den hensikt å ødelegge, helt eller delvis, en nasjonal, etnisk, rasemessig eller religiøs gruppe som sådan." 

https://fn.no/tema/konflikt-og-fred/folkemord#:~:text=Folkemord i Norge-,Hva er et folkemord%3F,eller religiøs gruppe som sådan.

Det er over 20.000 drepte på 3 måneder, flere tusen savnet, mye av Gazas infrastruktur er ødelagt. I tillegg lite mat, vann, strøm, medisiner etc. Enorme skader på mennesker og store deler av Gaza. Fleste er fordrevet til grensen til Egypt, men Israel bomber og viser palestinere at ingen steder i Gaza er trygt. Planen til BN er å fordrive de ut av Gaza, se vedlegg. Israelske statsråder sier det samme. Sivile sier det samme. Og oppfordrer palestinerene til å emigrere frivillig og ønsker at Israel skal ta over Gaza og la israelere bosette seg i Gaza.

https://www.scribd.com/document/681086738/Israeli-Intelligence-Ministry-Policy-Paper-on-Gaza-s-Civilian-Population-October-2023

https://www.aftenposten.no/verden/i/veLO0p/usa-advarer-israel-mot-etnisk-rensing-i-gaza

"På under tre måneder har israelske kampfly, droner, artillerikanoner, stridsvogner og pansrede bulldosere forårsaket mer ødeleggelse enn det man ble vitne til i Aleppo i Syria i årene 2012 til 2016 og i Mariupol i Ukraina i 2022.

De israelske angrepene har også drept flere sivile enn det den USA-ledede koalisjonen gjorde i løpet av tre års krig mot den ytterliggående islamistgruppen IS."

https://www.aftenposten.no/verden/i/rlQpm3/eksperter-israels-gaza-bombing-savner-sidestykke

Så intervjuer med tidligere bosettere i Gaza. De er forberedt på å flytte tilbake til Nord Gaza og anser deres bopel i Israel som midlertidig og det meste av Gaza som Israels sitt og noe de har krav på. 

På skolene i Israel lærer de elevene at ulovlig bosetting er positivt, kartet deres innkluderer Gaza og vestbredden. Vold mot palestinere er bra og palestinere er slemme. 

"She describes what she found as racism– but, more than that, a racism that prepares young Israelis for their compulsory military service.

They describe them as vile and deviant and criminal" 

"In "hundreds and hundreds" of books, she claims she did not find one photograph that depicted an Arab as a "normal person"."

https://www.google.com/amp/s/amp.theguardian.com/world/2011/aug/07/israeli-school-racism-claim

Militæret står sterkt i utdanningen fra de er små, hjernevasking til å verve seg og rettferdiggjøre ulovlig bosetting selv det å drepe uskyldige palestinere. Militæret blir fremvist som noe kult. Der vi ser reklame for utveksling, høyskoler og universiteter i Norge, ser man lignende reklame for militære i stort omfang. De bruker vakre unge kvinner i sosiale medier med militær uniform som sprer videoer og bilder som tilsynelatende skal vise hvor kult de har det i militæret. De er faktisk ganske flinke på det. 

Israel ønsker ikke fred, de ønsker ikke at palestinerne skal få bo i hverken Gaza eller på Vestbredden. Det er så gjennomsyret i hele deres land fra de er født at de har krav på Gaza og vestbredden, palestinere er bare i veien, alt det onde de gjør er for det beste og israelere er mer verdt enn palestinere. 

Mye av den israelske propagandaen mot Palestinere er det mange pro Israelere i andre land som også bruker som argumenter for det Israel gjør. Propaganda har de vært dyktige på, men med en verden som ser på og følger med har det også medført store sprekker i propagandaen. 

Vi er nå vitne til en etnisk rensing av palestinere, som Israel har kommet ganske langt med. Å ta Hamas kan man jo tenke seg var en fin unnskyldning og skalkeskjul, for de både visste om angrepet, styrket Hamas og til og med drepte sine egne og ødela bygninger i angrepet. Ironisk nok levde det mange fredsaktivister i området også som ble drept. Israelere som ønsket fred mellom palestinere og israelere.

Krigføringen til Israel minner ikke om noen krig mot Hamas, men mot palestinere. Det handler ikke om å drepe alle eller hvor mange de har drep, men at Israel skal ha palestinere bort og ta over Gaza og vestbredden.  Derfor har verden våknet. Israel driver med etnisk rensing som blir tydeligere og tydelige. Derfor har ikke Israel internasjonal støtte. Derfor har Israel mistet sympatien etter 7. Oktober og sympatien går kun direkte til ofrene og pårørende i stede. Derfor har de blitt klaget inn til den internasjonale domstolen og andre tiltak settes ihverk for å stanse dette. 

Hadde Israel kriget mot Hamas der de gjør det de kan for å beskytte sivile så godt de kan, hadde de hatt stor støtte. Noe de hadde i starten også. Men det gjør de ikke. Det er godt bevist. Og ingen tror på det lengre. USA er vel den eneste støtten de har, og selv der begynner det å slå sprekker. Og nei, det handler ikke om at de er jøder som ofte blir brukt som et argument. Det handler om handlingene deres uavhengig av religionen. 

 

 

Da gleder Israel seg til når de skal kalle inn FN for det som er gjort mot Jødene, Kurdere, Assyrere, Armenere, Koptiske Kristne osv. i landene som nå klager over Israel. 

Vi kommer til å måtte ha et leksikon med alle folkemordene, med tanke på at flere hundre tusen Jøder er etnisk renset fra Jordan, Egypt, Algerie, Marokko, Libya, Iran, Irak, SA, Oman, UAE, Somalia, Syria +++.

Realitetene for de som klarer å innta litt perspektiv viser jo at det som skjer i Palestina er grusomt, men i et perspektiv satt sammen med det naboene deres gjør i krig og fordrivelse er de antageligvis klassens snilleste. Ofrene i Jemen må jo nesten gni seg i øynene på grunn av hvor mye Vestens venstreside og ungdommer plutselig bryr seg om Palestina, mens de selv har blitt bombet på samme måte siden 2003, og har tapt 300.000 mennesker til krig uten at de samme folkene har løftet en finger.

Endret av Anonio
  • Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuppe skrev (19 minutter siden):

Jeg er selvfølgelig veldig i mot at alle jøder får hets med bakgrunn i hva staten Israel foretar seg. Jeg er fullstendig klar over at det er mange jøder som er mot folkemordet Israel utfører nå. Forkastelig at dette går utover hele folkegrupper.

 

 

Men du kaller dem likevel for et drittfolk, så du er jo et perfekt eksempel på dem som lar det gå ut over en hel folkegruppe

  • Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
velociraptor skrev (5 minutter siden):

Men du kaller dem likevel for et drittfolk, så du er jo et perfekt eksempel på dem som lar det gå ut over en hel folkegruppe

Personen skrev ikke at jøder eller israelere er dritt folk, men "De i Israel som undertrykker og dreper befolkningen i Palestina vel!" 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
Anonio skrev (22 minutter siden):

Da gleder Israel seg til når de skal kalle inn FN for det som er gjort mot Jødene, Kurdere, Assyrere, Armere, Koptiske Kristne osv. i landene som nå klager over Israel. 

Vi kommer til å måtte ha et leksikon med alle folkemordene, med tanke på at flere hundre tusen Jøder er etnisk renset fra Jordan, Egypt, Algerie, Marokko, Libya, Iran, Irak, SA, Oman, UAE, Somalia, Syria +++.

Realitetene for de som klarer å innta litt perspektiv viser jo at det som skjer i Palestina er grusomt, men i et perspektiv satt sammen med det naboene deres gjør i krig og fordrivelse er de antageligvis klassens snilleste. Ofrene i Jemen må jo nesten gni seg i øynene på grunn av hvor mye Vestens venstreside og ungdommer plutselig bryr seg om Palestina, mens de selv har blitt bombet på samme måte siden 2003, og har tapt 300.000 mennesker til krig uten at de samme folkene har løftet en finger.

Men nå kan vi kanskje forholde oss til  Palestina og Israel, så kan man heller opprette andre tråder om andre ting hvis man ønsker å diskutere det. 

Endret av Sirisiri10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snuppe skrev (19 timer siden):

Min støtte kommer alltid til å være til Palestina. Israel har undertrykt og tatt seg til rette siden 1948 og drevet ren tortur mot innbyggerne i Palestina. Merkelig at ikke noen griper inn og stanser galskapen Israel driver med, drittfolk!😡 

Uansett hvordan du prøver å vri å vende på ordbruken din i etterkant, så er dette utsagnet rasistisk. Hvis du sa at Bibi Netanyahu var et dritt menneske, så er det greit nok, men å kalle alle israelere, et helt folkeslag drittfolk, det er rasisme av verste sort. Jødehatet lever i beste velgående.

  • Liker 16
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (3 timer siden):

Det stemmer nok, fordi genevkonvenskjonen er utformet for å beskytte sivile i krig mellom to krigende makter; altså at det er en politisk styring av de militære styrkende som står ansvarlig for de militære handlingene. 

Det har du ikke her.  

Er det ikke hamas-terroristene som styrer Gaza politisk?

Snuppe skrev (2 timer siden):

De i Israel som undertrykker og dreper befolkningen i Palestina vel!

Hva med de som dreper befolkningen i israel og tar babyer som gisler, de er ikke drittfolk?

Snuppe skrev (1 time siden):

Jeg legger ikke noe rasistisk bak uttrykket "drittfolk". For meg går det under kategorien "drittunge" "drittvær" osv. Legger også til "drittkommentar" Faktisk første gang i mitt liv jeg har blitt beskylt for rasisme, og jeg er selv mørk i huden. Makan!

Dummeste jeg har hørt idag. Kan ikke være rasist fordi man er mørk 😅 sier darfur, Kurdistan og Rwanda deg noe?

  • Liker 16
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirisiri10 skrev (15 minutter siden):

Men nå kan vi kanskje forholde oss til  Palestina og Israel, så kan man heller opprette andre tråden om andre ting hvis man ønsker å diskutere det. 

Du må innse at det som skjer i Israel selvfølgelig er en reaksjon på det som skjer og har skjedd. Ingenting oppstår i et vakum.

Israel har blitt angrepet i:

1948, 1956, 1967, 1969, 1973, 1982, 2006, 2014  + 2 intifadaer.

Status i dag er at palestinerne ønsker å utslette jøder og Israel. Samtidig krever de områdene de har tapt tilbakeført. Ingen president i noe land vil noensinne gi bort erobret areal til en aggressorer som utgjør en fare for eget folk. 

Denne utskjelte muren rundt Gaza kom som et resultat etter at palestinere pleide sprenge busser, stasjoner, universitet, utesteder i 40år år.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Palestinian_suicide_attacks  Bare å scrolle nedover siden og legge sammen tallen over terrorangrep. 

Det hadde jo vært positivt og faktisk konstruktivt om palestinerene lovet å ikke bombe skolebusser mot at muren ble fjernet. Kanskje norske palestinavenner kunne påvirket sine venner til å slutte med selvmordsbombere på utesteder mot at de igjen kunne reise fritt .  

Isteden roper de:" Bort med muren, død over jøder?!?!?"

Hva forventer de egentlig??

 

 

 

Endret av Commander
  • Liker 15
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skjønner når folk på Kvinneguiden sier de har "satt seg inn" i noe, har de som oftest lest tre-fire overkrifter som bekrefter  egne fordommer og nedrige impulser. I dette tilfelle impulsen til å hate muslimer..

Likevel. Man er ganske så forstyrret i hodet om man forsvarer Israel i lys av den informasjonen (ingen av sidene benekter) som kommer ut og er lett tilgjengelig.  Hvem i helvete er dere!..? 

Standarden er; når idioter blir konfrontert med virkeligheten  tror de bare enda litt hardere, men det kommer forhåpentligvis en dag hvor samvittigheten innhenter dumskapen til noen av dere. 

Til da 🖕

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirisiri10 skrev (18 minutter siden):

Personen skrev ikke at jøder eller israelere er dritt folk, men "De i Israel som undertrykker og dreper befolkningen i Palestina vel!" 

Ser du har behov for å forsvare personen som kom med utsagnet, men du tar feil. Vedkommende skrev at israelere er drittfolk, det ble ikke spesifisert at «de i Israel som undertrykker og dreper befolkningen i Palestina» er drittfolk. Det får være din egen personlige tolkning, men det var ikke hva vedkommende skrev.

  • Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Callista said:

Ser du har behov for å forsvare personen som kom med utsagnet, men du tar feil. Vedkommende skrev at israelere er drittfolk, det ble ikke spesifisert at «de i Israel som undertrykker og dreper befolkningen i Palestina» er drittfolk. Det får være din egen personlige tolkning, men det var ikke hva vedkommende skrev.

Sett i lys av at denne personen også elsker å diskreditere helst basal kunnskap om Israels historie er det jo ikke noe nytt.

Antisemittismen har fortsatt godt grep, nå har man bare funnet en annen unnskyldning for å være rasist. Det heter Palestina.

  • Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, velociraptor said:

Samtidig synes jeg absolutt ikke Israel håndterer dette optimalt. Som jeg sa - jeg anser begge parter i denne langvarige konflikten som like ille.

Nei, de håndterer det ikke optimalt. Jeg har allikevel vanskelig for å se at det er like ille. 
Israel er i forsvarsposisjon og Palestina i angrep. Konstante jihadistiske angrep. 
Å ikke håndtere andre sine meningsløse angrep optimalt er ikke like ille som å lansere jihadistiske og sadistiske angrip. 

  • Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...