Gå til innhold

Har du endret mening om Israel/Palestina siden oktober?

Chiyo

Anbefalte innlegg

Chiyo skrev (På 4.1.2024 den 0.34):

Har du hørt på mennesker som er Palestinske også?

Javisst . Men du har åpenbart ikke hørt på de ortodokse jødene. De er for Palestina Tips : ortodoks jews about Palestine.          ( YouTube)

Endret av jenth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Amossa skrev (19 timer siden):

Min reaksjon da meldingen om Hamas angrep på Israel kom den 7.oktober, var at dette ikke var uventet.  Det palestinske folk har vært undertrykket, diskriminert og fratatt alminnelige folkerettigheter i årtier.  Israelse styresmakter har tillatt at palestinere ble fortrengt og fratatt sine eiendommer.  Ballongen sprakk den 7.oktober.  

Jeg tok avstand fra Hamas voldeligheter.  1.200 uskyldige mennesker ble drept.  Men det Israel gjorde etterpå, måten de gikk fram på - er en mye større skam!  Mer enn 20.000 uskyldige mennesker er blitt drept!  Hvordan er det mulig å rettferdiggjøre det?  

Derfor mener jeg det samme som jeg gjorde den 7.oktober, men mye sterkere nå.  At israelerne må ut slik at palestinerne kan få landet sitt tilbake.  

Du vil altså utslette staten Israel 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes uendelig synd på barn og familier som blir bombet og drept, og synes ikke noe om Israel sin hevn etter 7.oktober. 7. oktober var grusomt, men Israel viser jo at de ikke er bedre selv. Men politisk tenker jeg at Hamas er dårlig nytt og jeg sympatiserer mer med Israel som land, fordi de har vestlige verdier som oss. Hvor kvinner og homofile er frie og har alle muligheter og rettigheter. Jeg er skeptisk til muslimske samfunn og deres strenge regler hvor det bare er menn som styrer og bestemmer. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (3 timer siden):

Du vil altså utslette staten Israel 

Jeg håper enda på at det kan bli en to-statsløsning, men det ser mørkt ut.  Flere og flere israelere sier nå åpent at de vil ha palestinerne bort.  Bla. Netanyahus sikkerhetssjef.  Det er derfor de vil at nabolandene skal ta i mot palestinerne - for å bli kvitt dem og overta jord og grunn.  
Kan ikke israelerne akseptere at Vestbredden og Gaza er palestinernes, så er det de som må ut.  USA vil sikkert ta i mot dem.  

Nå er Israel meldt inn for Haagdomstolen for folkemord.  I det minste kan vi håpe på en pause i krigen mens "etterforskning" pågår.  

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Amossa said:

Jeg håper enda på at det kan bli en to-statsløsning, men det ser mørkt ut.  Flere og flere israelere sier nå åpent at de vil ha palestinerne bort.  Bla. Netanyahus sikkerhetssjef.  Det er derfor de vil at nabolandene skal ta i mot palestinerne - for å bli kvitt dem og overta jord og grunn.  
Kan ikke israelerne akseptere at Vestbredden og Gaza er palestinernes, så er det de som må ut.  USA vil sikkert ta i mot dem.  

Nå er Israel meldt inn for Haagdomstolen for folkemord.  I det minste kan vi håpe på en pause i krigen mens "etterforskning" pågår.  

Domstolen i Haag indikerer jo allerede at dette antageligvis ikke kvalifiserer som folkemord, da må de i tilfelle også etterforske omtrent alle andre kriger i verden for det samme.

Tragisk er det uansett, men pro-Palestina bevegelsen bør virkelig slutte med å kalle dette noe det ikke er. Det gjør at faktiske folkemord (Khmer Rouge, Holocaust, Armenske, Assyriske, Uighur osv) mister mye av viktigheten sin.

Dette er bare et forsøk fra Araberstatene på å få til noe, de klarer det jo ikke militært. Også bør de jo selv passe litt på i hvilke glasshus de kaster stein, med tanke på hvordan de selv behandler Kurdere, Jezidier, Jøder, Koptiske Kristne osv i sine egne land. Hvis 20.000 nå blir målet man bedømmer folkemord ut ifra er nær sagt alle stater i verden skyldige, og araberlandene antageligvis mest skyldige av alle.

Hvor er alle jødene som bodde i Jemen, Egypt, Morocco, Libya, Jordan, Iran, Irak, SA, Libanon osv, mån tro?

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inkognitoher

Mitt hjerte vil alltid banke varmest for at jødene skal ha et land hvor de er trygge. 

Araberne forfølger jo alle - fra kurdere til andre minioriteter, så ikke rart at jøder i muslimske land har måttet flykte.

Men mine holdninger har endret seg i forhold til Israels krigføring. Det er ikke riktig det Israel gjør på Gaza-stripen nå. For mye vold, for mange drap. Det må innføres umiddelbar våpenhvile fra begge eller alle parter - er vel riktigst å si. 

Har venner som i fullt alvor tror og mener at staten Israel skal opphøre å eksistere. Et lite frimerke av et land - omkranset av stort sett dysfunksjonelle araberstater. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sirisiri10 skrev (På 6.1.2024 den 12.56):

I Dubai er ikke homofili ulovlig. Det er å vise kjærlighet offentlig som ikke er lov uansett legning. 

Eh, og det var?  Har det skjedd noe nå nylig eller?  Eller så er det vel fremdeles slik at man fortjener fengselsstraff og i verste fall til og med dødsstraff for homofili i Dubai?

LGBT rights in the United Arab Emirates - Wikipedia

Og Dubai er vel det tryggeste stedet i UAE. Men er du sikker på at det ikke er ulovlig lenger?

Man blir ikke arrestert for å være homo hvis man som mann anmelder voldtekt i Dubai lenger? Jeg har prøvd å google men finner bare informasjon om at det er ulovlig med homofili i Dubai.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amossa skrev (50 minutter siden):

Kan vel nesten bruke de samme ordene tilbake?

Hvis ikke Palestinerne kan akseptere at Israel er jødenes, så er det de som må ut? Resten av araberlandene vil sikkert  ha dem. Eller sikkert ikke, etter tidligere erfaringer med dem ref. tidligere innlegg over om Jordan, Libanon og Egypt.

Sannelig ikke lett å være Israel heller.

De trekker seg ut av Gaza i 2005 (Tror jeg det var) og tvangsflytter bosettere tilbake i Israel og ga nøkkelen til myndighetene på Gaza.
Befolkningen på Gaza stemmer på Hamas, siden dem i følge sitt manifest vil utslette Israel. Det er vel ca 70% av Palestinere som støtter dette har jeg lest.

Takken Israel får for å gi tilbake Gaza er rakett på rakett sendt inn mot Israel. Mens de stakkars sivile jubler for hver rakett. Når så Israel sørger for at det ikke er fri flyt av raketter og våpen inn i Gaza så blir de beskyldt for både det ene og det andre.

Så kjører Hamas på med intifada, Israel svarer og verdenssamfunnet og Palestinavenner krever våpenhvile.

Hamas bruker våpenhvilen til å fylle opp lagrene med våpen. Sakte men sikkert til de har nok til ny krig.
Så smeller dem til igjen og Israel svarer og verden krever våpenhvile.
Og repeat, repeat, repeat.
Helt til 7 oktober. Da kjører Hamas på litt vel hardt som vi alle nå vet, men denne gangen så har altså Israel fått nok.
Men verdenssamfunnet skal ha våpenhvile igjen, så Hamas kan begynne og samle opp nye våpen til nytt angrep senere.

Hadde Palestinerne benyttet sjansen i 2005 og akseptert at Israel eksisterer og tenkt at nå skal vi bygge og bo her på Gaza.
Brukt alle milliardene de får fra verdenssamfunnet på nyttige tiltak for befolkningen så hadde det vært bra i Gaza nå. Til og med turistdestinasjon kunne det ha vært.
Med så mye penger fra verdenssamfunnet så kunne de bygget infrastruktur, avsaltings anlegg OSV.
I stedet så fyller et par Hamasledere som koser seg i luksus i Qatar lommene med penger, og Hamas bruker resten av pengene på å bygge tuneller og mer våpen. 
De river sågar opp vannrør fra bakken som verdenssamfunnet har betalt og bruker rørene som raketter. Oi, hvor ble det av vannet til de sivile?  
Dette her sympatiserer altså folk med. Herregud...

I tillegg så er dette folk med en religion som gjør at dem tror det er billett til paradis hvis dem dør for å slette Israel fra kartet.
Ikke lett å sloss med folk som har slik tankegang.  Det finnes sikkert sivile som stiller opp frivillig som skjold, for man havner jo i paradis...

Så gjør Benjamin N. en stor feil. Han tror at ved og skille Hamas på Gaza fra PLO på vestbredden så vil de være svakere en om dem er samlet.
Han tillater millionkofforter med penger in i Gaza fra Qatar for å beholde fred med Hamas.
Han øker antall fra Gaza som for lov til å jobbe i Israel til over 20.000 personer slik at de kan tjene penger.
Og takken for dette er altså angrep 7.okt.

I tillegg så blir dette brukt mot han av Palestina venner at han har bygget opp Hamas.
Og det var også i følge Hamas ikke bare Hamas krigere som gikk inn i Israel 7. okt. Det var også mange sivile Palestinere som fulgte med over til Israel og oppførte seg som dyr. Faktisk verre enn Hamaskrigerne i følge artikler på internett.
Det er sivilbefolkningen sin det...

Etter BLM var det så populært med "Defund the police" men jeg hører eller leser ikke om noen som sier "Defund Hamas, eller de-arm Hamas"   

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pølsemaker skrev (57 minutter siden):

Hvis ikke Palestinerne kan akseptere at Israel er jødenes, så er det de som må ut? Resten av araberlandene vil sikkert  ha dem. Eller sikkert ikke, etter tidligere erfaringer med dem ref. tidligere innlegg over om Jordan, Libanon og Egypt.

De trekker seg ut av Gaza i 2005 (Tror jeg det var) og tvangsflytter bosettere tilbake i Israel og ga nøkkelen til myndighetene på Gaza.
Befolkningen på Gaza stemmer på Hamas, siden dem i følge sitt manifest vil utslette Israel. Det er vel ca 70% av Palestinere som støtter dette har jeg lest.

Takken Israel får for å gi tilbake Gaza er rakett på rakett sendt inn mot Israel. Mens de stakkars sivile jubler for hver rakett. Når så Israel sørger for at det ikke er fri flyt av raketter og våpen inn i Gaza så blir de beskyldt for både det ene og det andre.

Så kjører Hamas på med intifada, Israel svarer og verdenssamfunnet og Palestinavenner krever våpenhvile.

Hamas bruker våpenhvilen til å fylle opp lagrene med våpen. Sakte men sikkert til de har nok til ny krig.
Helt til 7 oktober. Da kjører Hamas på litt vel hardt som vi alle nå vet, men denne gangen så har altså Israel fått nok.
Men verdenssamfunnet skal ha våpenhvile igjen, så Hamas kan begynne og samle opp nye våpen til nytt angrep senere.

Hadde Palestinerne benyttet sjansen i 2005 og akseptert at Israel eksisterer og tenkt at nå skal vi bygge og bo her på Gaza.
Brukt alle milliardene de får fra verdenssamfunnet på nyttige tiltak for befolkningen så hadde det vært bra i Gaza nå. Til og med turistdestinasjon kunne det ha vært.
Med så mye penger fra verdenssamfunnet så kunne de bygget infrastruktur, avsaltings anlegg OSV.
I stedet så fyller et par Hamasledere som koser seg i luksus i Qatar lommene med penger, og Hamas bruker resten av pengene på å bygge tuneller og mer våpen. 
De river sågar opp vannrør fra bakken som verdenssamfunnet har betalt og bruker rørene som raketter. Oi, hvor ble det av vannet til de sivile?  

I tillegg så er dette folk med en religion som gjør at dem tror det er billett til paradis hvis dem dør for å slette Israel fra kartet.
Ikke lett å sloss med folk som har slik tankegang.  Det finnes sikkert sivile som stiller opp frivillig som skjold, for man havner jo i paradis...

Så gjør Benjamin N. en stor feil. Han tror at ved og skille Hamas på Gaza fra PLO på vestbredden så vil de være svakere en om dem er samlet.
Han tillater millionkofforter med penger in i Gaza fra Qatar for å beholde fred med Hamas.
Han øker antall fra Gaza som for lov til å jobbe i Israel til over 20.000 personer slik at de kan tjene penger.

I tillegg så blir dette brukt mot han av Palestina venner at han har bygget opp Hamas.
Og det var også i følge Hamas ikke bare Hamas krigere som gikk inn i Israel 7. okt. Det var også mange sivile Palestinere som fulgte med over til Israel og oppførte seg som dyr. Faktisk verre enn Hamaskrigerne i følge artikler på internett.

Etter BLM var det så populært med "Defund the police" men jeg hører eller leser ikke om noen som sier "Defund Hamas, eller de-arm Hamas"   

Dagens beste innlegg. Kunne ikke vært mer enig! 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pølsemaker skrev (2 timer siden):

helt enig. spent på hvor lenge dette får stå

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amossa skrev (8 timer siden):

Men hvis Israel skal akseptere at Gaza og vb er palestinsk, skal ikke da palestinerne akseptere at Israel er israelsk? Hamas  sier jo at de vil utslette israel. Dette skal vel ikke bare gå en vei?

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fulgt han her en stund. Tar opp blant annet hidtorisk bakgrunn for konflikten mellom Israel og Hamas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest No1*No1

Nei, har ikke endret mening. 

Israel har alltid vært omringet av fiender og at det må være vanskelig å leve med den visshet. 

Mener fortsatt at om dette skjedde i Norge, til eks at en urbefolkning i Norge hadde bombet og hatet nordmenn, så ville nordmenn hatt en annerledes forståelse av hvordan det er å leve med terrorist- grupper. Det er heldigvis ikke sånn her. 

Mener fortsatt at det er enkelt å velge side i denne konflikten, spesielt den siden som er mest sosialt akseptert i ens egne omgivelser. 

Mener fortsatt at den politikken Israel fører med tanke på palestinerne ikke er bra.

Mener fortsatt at det er veldig trist de ikke kan leve sammen i ett land, palestinerne vil utslette Israel og Israel Palestina. Det er ikke særlig bra utgangspunkt for å leve sammen i harmoni. 

Mener fortsatt at dette er en komplisert konflikt det ikke er noe enkel løsning på, med mindre fortid,religion og kultur blir satt til side og israelere og palestinere bestemmer seg for å elske sin fiende. 

Selvsagt er det som skjer vondt trist og grusomt, men har ikke endret mening nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Topsi skrev (2 timer siden):

Men hvis Israel skal akseptere at Gaza og vb er palestinsk, skal ikke da palestinerne akseptere at Israel er israelsk? Hamas  sier jo at de vil utslette israel. Dette skal vel ikke bare gå en vei?

Jeg tror vi kommer lenger vis vi og Israel aksepterer Palestinernes traume, når staten Israel ble opprettet og de muslimske Palestinerne ble fordrevet/ flyktet, og ikke fikk lov til å returnere til sine hjem. Vis vi har forståelse for at det var kjipt, så kommer vi lenger. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (3 minutter siden):

Jeg tror vi kommer lenger vis vi og Israel aksepterer Palestinernes traume, når staten Israel ble opprettet og de muslimske Palestinerne ble fordrevet/ flyktet, og ikke fikk lov til å returnere til sine hjem. Vis vi har forståelse for at det var kjipt, så kommer vi lenger. 

Selvsagt var det kjipt, det var også kjipt for jødene som ble fordrevet fra vestbredden og arabiske land, men spørsmålet mitt litt er det samme

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (17 minutter siden):

Selvsagt var det kjipt, det var også kjipt for jødene som ble fordrevet fra vestbredden og arabiske land, men spørsmålet mitt litt er det samme

Å bli fordrevet er selvsagt kjipt, å bli nektet å returnere til sitt hjem i etterkant også. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 hours ago, Apis said:

Å bli fordrevet er selvsagt kjipt, å bli nektet å returnere til sitt hjem i etterkant også. 

Noe nær sagt halve Israel's befolkning har kjent på kroppen når de har måttet rømme sine hus, firma og liv i Araberstater. Det er langt flere tvangsflyttede eller drepte jøder om man regner alle som er rensket fra Muslimske land, enn det er Arabere som har måtte flytte fra Israel pga. tapte invasjonskriger fra Arabernes side.

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lurven
Pølsemaker skrev (13 timer siden):

Et av de bedre innleggene her.

Faktabasert og godt forklart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonio skrev (2 timer siden):

Noe nær sagt halve Israel's befolkning har kjent på kroppen når de har måttet rømme sine hus, firma og liv i Araberstater. Det er langt flere tvangsflyttede eller drepte jøder om man regner alle som er rensket fra Muslimske land, enn det er Arabere som har måtte flytte fra Israel pga. tapte invasjonskriger fra Arabernes side.

At Jøder har blitt forfulgt og trakassert i arabiske land, mye pga krigene mellom Israel og Araberlandene, er jo ingen argumentasjon for Israel og trakassere Palestinerne? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (39 minutter siden):

At Jøder har blitt forfulgt og trakassert i arabiske land, mye pga krigene mellom Israel og Araberlandene, er jo ingen argumentasjon for Israel og trakassere Palestinerne? 

Jøder har alltid blitt trakassert. Punktum. 

Krigene mellom Israel og araberlandene har ALLTID blitt startet av araberlandene. Israel har alltid vunnet.

Du glemte å ta det med, jeg hjalp deg litt. 

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...